• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec PKP Gdańsk Główny wreszcie otwarty

Aleksandra Nietopiel
31 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (396)

Zamiast dwóch lat trwał prawie cztery, a prace kosztowały niemal 120 mln zł. Dworzec PKP Gdańsk Główny został wreszcie otwarty po generalnym remoncie. Zabytkowy i wyjątkowy na mapie Polski i Europy obiekt zmienił się nie tylko z zewnątrz - odzyskując blask, ale przede wszystkim w środku. Przebudowa i modernizacja wprowadziły sporo zmian. Pasażerowie mogą już korzystać z udogodnień, a przestrzenie komercyjne czekają na najemców.



Czy odwiedzisz budynek dworca po remoncie?

O zakończeniu prac i otwarciu dworca informowaliśmy już w piątek, ale dzisiaj udało się być na miejscu i zobaczyć efekt prawie czteroletniego remontu.

Prace rozpoczęły się we wrześniu 2019 roku i miały potrwać do końca 2021 roku. Z różnych względów, m.in. przez pandemię, termin zakończenia remontu znacząco się wydłużył. Zamiast 118, modernizacja trwała aż 203 tygodnie.

Rekonstrukcje i powrót do dawnej kolorystyki



W ramach przeprowadzonych prac odtworzono pierwotną bryłę budynku, nad częścią północną przywrócono spadziste dachy z wieżyczkami i okładziną z blachy miedzianej. Dach pokryła dachówka z żółtymi i zielonymi wzorami. Renowację przeszła też wieża z zegarami, a także detale architektoniczne, jak m.in herby Gdańska i Polski, grupa herbów od strony peronów czy dwie skrzydlate osie - symbole kolejnictwa. Budynek zyskał też nową iluminację.

  • Dworzec Gdańsk Główny to architektoniczna perełka, którą z pewnością po remoncie można nazwać wizytówka miasta. Remont obiektu pochłonął niemal 120 mln zł.
  • Hol główny dworca to miejsce, gdzie zaszło najwięcej zmian.
  • W holu głównym z niezwykłą starannością odtworzono herby miast - na podstawie archiwalnym materiałów.
  • Odnowiony został m.in. herb miasta znajdujący się nad dworcowym wejściem.

Wewnątrz, zmiany widać przede wszystkim w holu głównym, który po II wojnie światowej i później w latach 60-tych został pozbawiony detali architektonicznych. Odtworzono kolorystykę ścian i dębowe witryny kas biletowych i drzwi. Z wielką starannością odtworzone zostały herby 8 miast - na podstawie zachowanych materiałów archiwalnych. Zrekonstruowano także potężne, jak i mniejsze witraże. Nowością jest odtworzona szklana kopuła doświetlająca dojście do toalet i pryszniców we wschodnim skrzydle budynku. Tam znajduje się również winda.


Stare i nowe funkcje przestrzeni dworcowej



Funkcje poczekalni pełni hol główny, a także po części skrzydło wschodnie, gdzie wzdłuż okien ustawiono ławki dla podróżnych.

W holu głównym, za dębowymi witrynami znajdują się kasy biletowe, jest też centrum obsługi klienta PKP Intercity a także InfoDworzec.

Przy holu będą się mieścić lokale handlowe, a kolejne znajdą się w pasażu - po lewej stronie od wejścia głównego.

  • Nowe oznaczenia i dojścia - w tym pochylnie prowadzące na perony.
  • Nowe oznaczenia i dojścia - w tym pochylnie prowadzące na perony.
  • Szklana kopuła pojawiła się w skrzydle wschodnim. Pod nią znajduje się winda i zejście na perony.

Na parterze i piętrze dworca znajdzie się posterunek Straży Ochrony Kolei. Na poziom -1 można dostać się ruchomymi schodami i windą. Nowością na tym poziomie jest przestronna poczekalnia dla rodziców z dziećmi - są tam zabawki, pufy i mapa z dworcami z całej Polski. Znajdują się też tam toalety i lokale na wynajem.

Z podziemia tunelem można przejść na perony oraz w kierunku centrum miasta nowym przejściem połączonym z tunelem pod ul. Podwale GrodzkieMapka.

"Nie będzie bazaru tureckiego"



Przygotowane pod wynajem powierzchnie komercyjne na dworcu mają się powoli zapełniać.

- Jesteśmy w procesie uzgadniania najemców. Część to są ci, którzy byli na dworcu przed remontem. Na pewno wróci McDonald's. Obiecuję też, że nie będzie tu "bazaru tureckiego" jak było tu przez lata. Widać, że ten dworzec zmienił się i służy przede wszystkim do obsługi podróżnych, a cześć handlowa i komercyjna też jest podróżnym potrzebna - więc ona będzie. Najemcy będą się pojawiać sukcesywnie - mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.
Pozwolenie na użytkowanie lokali obowiązuje od dzisiaj. Najemcy, którzy mają podpisane umowy mogą już wchodzić i przygotowywać pomieszczenia do swojej działalności.

  • Pasaż dworcowy, w którym na wynajem czekają powierzchnie komercyjne.
  • Przestrzeń komercyjna, w której ma na nowo zacząć działać restauracja, która działał przed remontem.
  • W ramach innej inwestycji, ale na terenie przydworcowym budowana jest nowa winda - przy restauracji KFC.

Wizytówka miasta, dostępność



Remont Dworca Gdańsk Główny był jedną z najważniejszych i najtrudniejszych inwestycji wykonanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych, w ramach którego remontowanych jest 200 dworców w Polsce.

- Mieszkańcy Gdańska zyskali dzięki tej modernizacji dworzec, który z pewnością będzie jedną z wizytówek miasta. Mam nadzieję, że nowoczesny i proekologiczny budynek ułatwi pasażerom i turystom podróżowanie koleją nad polskie morze - mówi Andrzej Bittel sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

W budynku dworca i w jego otoczeniu zlikwidowano bariery architektoniczne, co czyni obiekt dostępny dla osób z niepełnosprawnościami. Są ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille'a a także plany dotykowe z mapą dworca i nowe windy. Przy kasach zainstalowano pętle indukcyjne, dzięki czemu osoba z aparatem słuchowym może się komunikować z kasjerem, a w toaletach zamontowano instalacje przyzywowe.

Zmiany w otoczeniu dworca



Przed wejściem do budynku pojawiła się nowa nawierzchnia, a także wytyczono podjazdy do miejsc typu kiss&ride i do postoju taksówek.

W najbliższym czasie zdemontowany zostanie dworzec tymczasowy a po jego rozbiórce dokończone będą prace związane z zagospodarowaniem terenu.

Budowę Dworca Gdańsk Główny rozpoczęto w 1896, uroczyste otwarcie obiektu nastąpiło 30 X 1900. Budynek, nawiązuje do gdańskiego neorenesansu. Dworzec został podpalony w marcu 1945. Odbudowano go z pominięciem spadzistych dachów nad skrzydłem północnym, zawierającym dawniej poczekalnie. Na początku lat 60. XX wieku planowano wyburzenie starej i wzniesienie nowej dworcowej zabudowy, zgodnej z architekturą swoich czasów. Plany odrzucono.

W pierwszej połowie 1964 halę główną wyłożono okładziną marmurową, przebudowano restaurację, w grudniu 1964 na frontonie gmachu dworcowego umieszczono dwa wyrzeźbione w piaskowcu herby Polski i poniżej Gdańska. Wraz z budową tunelu w 1965 przygotowano wyasfaltowany przydworcowy parking na 32 samochody. W 1990 wybetonowano ścianę oporową od strony ul. 3 Maja, by umożliwić budowę nowego peronu dla pociągów dalekobieżnych.

W 1992 budynek dworca ponownie poddano generalnemu remontowi odświeżono fasady, hala recepcyjna otrzymała antresolę, powstał pasaż handlowy. 31 VIII 1993, po kolejnym remoncie, oddano do użytku część z otwartą dzień wcześniej restauracją McDonaldʼs, 15 XII 1995 halę z antresolą. Między 15 I a 16 III 2013 antresolę wyburzono, przywracając jednoprzestrzenny i otwarty układ hali.

Źródło: Gedanopedia
08:02 1 SIERPNIA 23

Taksówkarze blokują przystanki przy dworcu (16 opinii)

Dworzec otwarty, jest postoj dla taksowek, a ci nadal blokuja przystanki.
Dworzec otwarty, jest postoj dla taksowek, a ci nadal blokuja przystanki.

Miejsca

Opinie (396) ponad 20 zablokowanych

  • Ładnie ale z przesadą. (1)

    Uważam, że dach powinien mieć jednolitą dachówkę. Przy tak zdobnej elewacji było by lepiej bez tych szlaczków. Ale czas zrobi swoje. Brud przytłumi kontrast i może okaże się, że to projektant ma rację. Teraz kicz.

    • 4 3

    • Dach powinien mieć solarna dachówkę

      Są takie robione w kształcie klasycznych dachówek

      • 0 0

  • ciekawostka... (1)

    Gdanski budynek dworca ma blizniacze realizacje. We Francji i w... Japonii.

    Ten japonski to... palac slubow!

    • 2 1

    • daleko im do Gdańska

      • 1 0

  • Nie jest idealnie, niemniej poprawa jest ogromna

    Dużo rzeczy na plus, ale estetyka wnętrza nieco kuleje. Szkoda, bo mogło być olśniewająco. Bardzo ponuro wyszły zabudowy w ciemnym dębie ścianek pod arkadami w holu głównym - zwłaszcza, że w miejsce szybek wstawiono drewniane płyciny. Niepotrzebnie zabudowano też tymi ściankami arkady przy kasach, przez co jest ciasno, zwłaszcza przy większych kolejkach do kas, które już się tworzą. Żal też kwiaciarni przy wejściu (teraz jest tam winda). Ponure beże i brązy w połączeniu z szarą jednolitą posadzką można było przełamać wprowadzając nieco więcej wzoru, koloru, bieli i złoceń. Nie zrealizowano też złoceń na zewnątrz, które były rozważane w projekcie (zapewne zabrakło kasy). Świetnym pomysłem było przywrócenie wzorów z kolorowych dachówek w pokryciu dachowym (pomysł miejskiego konserwatora zabytków) oraz nowe połączenie tunelem podziemnym. Nie jest idealnie, ale po barbarzyńskim remoncie z lat 90. to w sumie duży sukces

    • 8 0

  • najem

    ciekawe kogo będzie stać na najem... tak jak po empiku, powstał lumpeks))))))wizytówka miasta gdańska

    • 8 0

  • Czy znana już jest data następnego remontu?

    Statystycznie to powinno się odbyć jeszcze w tej dekadzie

    • 3 0

  • Tak ma wyglądać zabytek?? (1)

    Kto zezwolił na " pstrokaty" dach???? Moze jeszcze graffiti?? A obie windy dalej nie dzialają
    Żenada

    • 6 3

    • taki był od samego początku

      • 0 0

  • Czy właścicielem faktycznym tego dworca jest jeszcze Gdańsk czy już Helmut przyjaciel -uska?

    A może ulkiewicz odda go za złotówkę tak jak Forum i budynki przy nabrzeżu?

    • 1 8

  • 120 milionów kosztowal remont a ile wylozyla PKP, budżet panstwa a ile Unia?

    tak samo jak z tunelem pod Świną że Unia dala 85% a PiS się podwiesił?

    • 5 2

  • Znowu

    Mc Donalds ? Otwarty do nocy z menelami i zarzyganymi imprezowiczami,wracającymi do domu ? Świetnie!!!

    • 3 1

  • Niekończące się remonty

    Ładnie ale w ostatnim 20leciu tam ciągle jest remont. Jak nie dworzec to tunele i tak na okrągło. Jakaś abstrakcja. Kto za to płaci? -Pytanie retoryczne.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane