- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (55 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (178 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (69 opinii)
- 6 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (282 opinie)
Dworzec PKP Gdańsk Główny wreszcie otwarty
Zamiast dwóch lat trwał prawie cztery, a prace kosztowały niemal 120 mln zł. Dworzec PKP Gdańsk Główny został wreszcie otwarty po generalnym remoncie. Zabytkowy i wyjątkowy na mapie Polski i Europy obiekt zmienił się nie tylko z zewnątrz - odzyskując blask, ale przede wszystkim w środku. Przebudowa i modernizacja wprowadziły sporo zmian. Pasażerowie mogą już korzystać z udogodnień, a przestrzenie komercyjne czekają na najemców.
Prace rozpoczęły się we wrześniu 2019 roku i miały potrwać do końca 2021 roku. Z różnych względów, m.in. przez pandemię, termin zakończenia remontu znacząco się wydłużył. Zamiast 118, modernizacja trwała aż 203 tygodnie.
Rekonstrukcje i powrót do dawnej kolorystyki
W ramach przeprowadzonych prac odtworzono pierwotną bryłę budynku, nad częścią północną przywrócono spadziste dachy z wieżyczkami i okładziną z blachy miedzianej. Dach pokryła dachówka z żółtymi i zielonymi wzorami. Renowację przeszła też wieża z zegarami, a także detale architektoniczne, jak m.in herby Gdańska i Polski, grupa herbów od strony peronów czy dwie skrzydlate osie - symbole kolejnictwa. Budynek zyskał też nową iluminację.
Wewnątrz, zmiany widać przede wszystkim w holu głównym, który po II wojnie światowej i później w latach 60-tych został pozbawiony detali architektonicznych. Odtworzono kolorystykę ścian i dębowe witryny kas biletowych i drzwi. Z wielką starannością odtworzone zostały herby 8 miast - na podstawie zachowanych materiałów archiwalnych. Zrekonstruowano także potężne, jak i mniejsze witraże. Nowością jest odtworzona szklana kopuła doświetlająca dojście do toalet i pryszniców we wschodnim skrzydle budynku. Tam znajduje się również winda.
Stare i nowe funkcje przestrzeni dworcowej
Funkcje poczekalni pełni hol główny, a także po części skrzydło wschodnie, gdzie wzdłuż okien ustawiono ławki dla podróżnych.
W holu głównym, za dębowymi witrynami znajdują się kasy biletowe, jest też centrum obsługi klienta PKP Intercity a także InfoDworzec.
Przy holu będą się mieścić lokale handlowe, a kolejne znajdą się w pasażu - po lewej stronie od wejścia głównego.
Na parterze i piętrze dworca znajdzie się posterunek Straży Ochrony Kolei. Na poziom -1 można dostać się ruchomymi schodami i windą. Nowością na tym poziomie jest przestronna poczekalnia dla rodziców z dziećmi - są tam zabawki, pufy i mapa z dworcami z całej Polski. Znajdują się też tam toalety i lokale na wynajem.
Z podziemia tunelem można przejść na perony oraz w kierunku centrum miasta nowym przejściem połączonym z tunelem pod ul. Podwale Grodzkie
"Nie będzie bazaru tureckiego"
Przygotowane pod wynajem powierzchnie komercyjne na dworcu mają się powoli zapełniać.
- Jesteśmy w procesie uzgadniania najemców. Część to są ci, którzy byli na dworcu przed remontem. Na pewno wróci McDonald's. Obiecuję też, że nie będzie tu "bazaru tureckiego" jak było tu przez lata. Widać, że ten dworzec zmienił się i służy przede wszystkim do obsługi podróżnych, a cześć handlowa i komercyjna też jest podróżnym potrzebna - więc ona będzie. Najemcy będą się pojawiać sukcesywnie - mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.
Pozwolenie na użytkowanie lokali obowiązuje od dzisiaj. Najemcy, którzy mają podpisane umowy mogą już wchodzić i przygotowywać pomieszczenia do swojej działalności.
Wizytówka miasta, dostępność
Remont Dworca Gdańsk Główny był jedną z najważniejszych i najtrudniejszych inwestycji wykonanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych, w ramach którego remontowanych jest 200 dworców w Polsce.
- Mieszkańcy Gdańska zyskali dzięki tej modernizacji dworzec, który z pewnością będzie jedną z wizytówek miasta. Mam nadzieję, że nowoczesny i proekologiczny budynek ułatwi pasażerom i turystom podróżowanie koleją nad polskie morze - mówi Andrzej Bittel sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
W budynku dworca i w jego otoczeniu zlikwidowano bariery architektoniczne, co czyni obiekt dostępny dla osób z niepełnosprawnościami. Są ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille'a a także plany dotykowe z mapą dworca i nowe windy. Przy kasach zainstalowano pętle indukcyjne, dzięki czemu osoba z aparatem słuchowym może się komunikować z kasjerem, a w toaletach zamontowano instalacje przyzywowe.
Zmiany w otoczeniu dworca
Przed wejściem do budynku pojawiła się nowa nawierzchnia, a także wytyczono podjazdy do miejsc typu kiss&ride i do postoju taksówek.
W najbliższym czasie zdemontowany zostanie dworzec tymczasowy a po jego rozbiórce dokończone będą prace związane z zagospodarowaniem terenu.
W pierwszej połowie 1964 halę główną wyłożono okładziną marmurową, przebudowano restaurację, w grudniu 1964 na frontonie gmachu dworcowego umieszczono dwa wyrzeźbione w piaskowcu herby Polski i poniżej Gdańska. Wraz z budową tunelu w 1965 przygotowano wyasfaltowany przydworcowy parking na 32 samochody. W 1990 wybetonowano ścianę oporową od strony ul. 3 Maja, by umożliwić budowę nowego peronu dla pociągów dalekobieżnych.
W 1992 budynek dworca ponownie poddano generalnemu remontowi odświeżono fasady, hala recepcyjna otrzymała antresolę, powstał pasaż handlowy. 31 VIII 1993, po kolejnym remoncie, oddano do użytku część z otwartą dzień wcześniej restauracją McDonaldʼs, 15 XII 1995 halę z antresolą. Między 15 I a 16 III 2013 antresolę wyburzono, przywracając jednoprzestrzenny i otwarty układ hali.
Źródło: Gedanopedia
Taksówkarze blokują przystanki przy dworcu (16 opinii)
Miejsca
Opinie (396) ponad 20 zablokowanych
-
2023-08-01 21:40
Jest pięknienareszcie
Czekamy na porządny remont PKS i porządek z LOT-em .
- 1 0
-
2023-08-01 21:44
Gdzie lokale !
Niema co jeść co kupić
- 0 1
-
2023-08-01 23:57
uwagi
Mnie najbardziej przeszkadzają bezdomni, palacze na terenie dworca i brak zieleni, skoro był remont to można było to jakoś przeorganizować. Wystarczyło chcieć.
W Warszawie wschodniej nie ma opcji by ktoś położył głowę bo podchodzą i panowie z ochrony z dworca wynoszą, tak powinno być i tutaj. Liczę na to.- 1 0
-
2023-08-02 06:46
Szkoda ze nie zburzyli wszystkiego oprocz fasady
A te konserwatora tabliczki wygladaja jak przyslowiowe biale kozaczki soltysowej. Panie Konserwatorze - to co pan zatwierdzi to zwyczajne pruskie bezguscie.
- 1 0
-
2023-08-02 10:03
Szok
No jak na 4 lata budowy i 100mln wysanw to d**y nie urywa,
- 12 4
-
2023-08-02 10:23
Witraż
A gdzie jest dawny witraż sąd ostateczny traci ten budynek na wartości i zabytkowi
- 1 1
-
2023-08-02 12:30
Żona pojechała na zakupy komubikacją miejską z wózkiem.
zładowała wózek i przechodziła nowymi tunelami. Żadnych podjazdów dla wózków. Trzeba targać wszystko na plecach. Gorzej jak za komuny. Zrobili gdzieś jedną windę. Ludzi z wózkami sporo się tam przewija. Miliony wydane i jak zwykle fajans.
- 1 0
-
2023-08-02 14:49
Jak będzie toaleta bezpłatna to dworzec nie będzie śmierdział
- 0 0
-
2023-08-02 14:55
(1)
pani dulkiewicz zaprasza wszystkich turystów do zwiedzania dworca pks w gdańsku naprawdę warto polecam
- 4 3
-
2023-08-02 15:21
A remont był ze środków miasta czy ze środków PKP? Wydaje mi się że ze środków PKP a jeśli tak to co ma do tego Dulkiewicz? Ona nie ma ani jednego sukcesu w całej swojej kadencji...Adamowicz może i miał mieszkania na boku ale przynajmniej w mieście były jakieś konkretne miejskie inwestycje. Za Dulkiewicz wszystko stoi...rozwój idzie albo od prywatnych inwestorów albo z budżetu państwa jak rozbudowa portu kontenerowego czy rozbudowa obwodnicy trojmiasta.
- 1 2
-
2023-08-02 17:32
Dzięki za info
Trzeba przyznać że na żywo dworzec robi naprawdę niezłe wrażenie!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.