• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec SKM w Gdyni odzyska wygląd sprzed 60 lat

Patryk Szczerba
15 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Remont dworca Podmiejskiego w Gdyni ma potrwać dwa lata. Remont dworca Podmiejskiego w Gdyni ma potrwać dwa lata.

62 mln zł wyda SKM na przebudowę Dworca Podmiejskiego w GdyniMapka, montaż monitoringu i informacji pasażerskiej na odcinku Rumia Janowo - Gdańsk Główny oraz remont peronów i torowiska w Gdyni Głównej. Cenę poznaliśmy jesienią, ale umowa - przez odwołania - została podpisana dopiero w zeszłym tygodniu.



Jak oceniasz użyteczność dworców kolejowych w Trójmieście?

Przypomnijmy:

  1. W kwietniu 2018 r. SKM ogłosiła pierwszy przetarg na inwestycję.
  2. Później był on ponawiany w kwietniu 2019 r.2020 r., ale oferty wciąż były za wysokie.
  3. W trzecim pojawiły się dwie oferty, jedna T4B i MAXTO Technology znów wyższa od możliwości SKM.
  4. Budżet inwestycji został jednak podniesiony i oferta firm opiewająca na nieco ponad 62 mln zł została we wrześniu 2020 r. przyjęta.


Rozkład SKM Trójmiasto



Sęk w tym, że umowa pozwalająca na rozpoczęcie prac projektowych nie została podpisana. Podpisanie kontraktu opóźniły odwołania. Procedura odwoławcza trwała kilka tygodni, przez co umowa została podpisana dopiero kilka dni temu.

Monitoring, informacja pasażerska oraz prace na Gdyni Głównej



Głównym przedmiotem zamówienia jest rozbudowa i zintegrowanie systemów monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją pasażerską na całej linii nr 250, czyli linii SKM. Na peronach pomiędzy Gdańskiem Głównym i Rumią Janowo zostaną wymienione lub zamontowane kamery monitoringu oraz tablice informujące o nadjeżdżających pociągach.

Dodatkowo zaplanowano modernizację peronów i infrastruktury torowej na stacji Gdynia Główna. Na peronie zostaną wymienione płyty krawędziowe oraz nawierzchnia, a także część poszycia wiaty. Teren ma być przystosowany dla osób niepełnosprawnych.

Powrót do wyglądu z 1959 roku



Najważniejszą informacją dla pasażerów jest zaplanowany w ramach inwestycji remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Zabytkowemu budynkowi zostanie przywrócony wygląd z czasów jego powstania, czyli z 1959 roku.

Najważniejsze zobowiązania wykonawcy remontu dworca Podmiejskiego:

  • Zachowanie oryginalnej, drewnianej stolarki drzwiowej i okiennej - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego.
  • Zachowanie dworcowego zewnętrznego zegara w okulusie na kwadratowym tle i konserwacja.
  • Likwidacja dwóch lokali usługowo-handlowych - "Skup i lombard" i "Loveat" - oraz tymczasowego pawilonu z kurczakami z rożna.
  • Odtworzenie trzecich drzwi wejściowych z podcienia wejściowego do hallu głównego.
  • Pozostawienie napisu "Dworzec Podmiejski", który ma być podświetlony.
  • Zachowanie najcenniejszych elementów wystroju hallu kasowego.
  • Modernizacja pomieszczenia kas.
  • Montaż szklanych automatycznych drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM.
  • Wymiana nawierzchni na placu przed dworcem.


  • Planowane zmiany przy dworcu Podmiejskim SKM w Gdyni.
  • Planowane zmiany przy dworcu Podmiejskim SKM w Gdyni.
  • Planowane zmiany przy dworcu Podmiejskim SKM w Gdyni.
Nie obędzie się bez utrudnień. Wybrane konsorcjum zadeklarowało, że przez cały okres realizacji, maksymalnie przez 34 dni, trwać będą całodobowe zamknięcia torowe.

Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

W budynku dworca ma powstać centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM.

Prace do marca 2023 roku



Podpisanie umowy oznacza na razie rozpoczęcie prac projektowych, bo zamówienie jest realizowane w formule "zaprojektuj i wybuduj". Opóźnienie związane z procedurami odwoławczymi ma pozostać bez wpływu na anonsowany wcześniej termin zakończenia remontu. Wykonawca będzie musiał nadrobić stracony przez odwołania czas.

- Inwestycja powinna zostać zakończona do końca marca 2023 roku - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik SKM w Trójmieście.
10:26 17 LUTEGO 21

Tymczasowy dworzec SKM w kontenerze zamiast w lokalach dworca PKP (8 opinii)

Po latach zmagań SKM Trójmiasto wybrało projektanta remontu i wykonawcę samego remontu Dworca Podmiejskiego.  I tu ciekawostka - pod dworcem powstanie kontenerowy dworzec na czas prac, choć obok są puste od 3-4 lat lokale pod arkadami.

Jak się okazuje, jedna spółka PKP zarządzająca dworcem dalekobieżnym, nie dogadała się z inną spółką PKP - SKM Trójmiasto, by ta druga na czas remontu swojego dworca, mogła korzystać z jej nieużytkowanej infrastruktury, zapewne płacąc za to.  Jak informuje sama SKM "Był rozważany taki pomysł (skorzystania z lokali pod arkadami). Nie wiemy, dlaczego nie został zrealizowany."
Zobacz więcej
Po latach zmagań SKM Trójmiasto wybrało projektanta remontu i wykonawcę samego remontu Dworca Podmiejskiego.  I tu ciekawostka - pod dworcem powstanie kontenerowy dworzec na czas prac, choć obok są puste od 3-4 lat lokale pod arkadami.

Jak się okazuje, jedna spółka PKP zarządzająca dworcem dalekobieżnym, nie dogadała się z inną spółką PKP - SKM Trójmiasto, by ta druga na czas remontu swojego dworca, mogła korzystać z jej nieużytkowanej infrastruktury, zapewne płacąc za to.  Jak informuje sama SKM "Był rozważany taki pomysł (skorzystania z lokali pod arkadami). Nie wiemy, dlaczego nie został zrealizowany."
Zobacz więcej

Opinie (160) 2 zablokowane

  • A ja dość dawno zauważyłam że się cofamy w rozwoju

    • 1 1

  • Brzyyydaaal!

    Ten bydynek jest brzydki! Nawet po remoncie będzie brzydki

    • 2 5

  • Kiedy powstanie wkońcu nowoczesny dworzec we Wrzeszczu, lub zostanie przywrócony do wersji przedwojennej!!! ?? (1)

    • 3 2

    • przed którą wojną?

      • 1 0

  • Hit sezonu

    Pozostawienie oryginalnej stolarki okiennej...... żeby za 2 lata znowu wydać kasę na wymianę okien? A tak poważnie to się aż prosi o remont, okropna wizytówka miasta

    • 4 1

  • część poszycia wiaty.

    Wiata wygląda niewłaściwie do gdyńskiego modernizmu nie wspominając to, że nie koresponduje do istniejących wiat na Dworcu Gdynia Główna. Można by to w jakiś sposób połączyć lecz trzeba byłoby dobrej woli i otwartości konserwatora na lekkie unowocześnienie i usprawnienie całosci.

    • 2 0

  • wszystko w normie (3)

    dworzec z 59, kolejki z 89
    los skansenos, dlatego bilety nadal beda drozec

    • 3 2

    • Lepiej. Kolejki z 1961. (2)

      • 1 0

      • (1)

        modraki były szybsze, zrywniejsze, miały więcej drzwi i było w nich zimą cieplej

        więc nie z 1961 tylko 1989

        • 0 1

        • "kible" to projekt z 1961 a "modraki" jeździły w SKM do 1976. Więc jak odnowią to stalinowskie g... to będzie pełna komuna

          • 1 0

  • dlaczego PKS w Gdansku nie ma do czego wrocic?

    • 2 0

  • 30 lat ogladam ten syf przed dworcem we Wrzesczu - zawsze mnie razil

    tych z Urzedu miasta - nigdy

    • 5 1

  • A inwalidzi i matki z dziećmi ...

    ... dalej się nie przedostaną na działki leśne od strony warszawskiej z dworca. Wózkiem inwalidzkim po schodach mają jeździć, albo objazd robić, aż do węzła Cegielskiej.

    • 6 0

  • Nie macie na co wydawać kasy w czsach kryzysu?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane