• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec w Gdyni szybciej wyremontowany?

Michał Sielski
23 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najbardziej czasochłonne jest odnawianie zabytkowych elementów i malowideł, których nie brakuje w gdyńskim dworcu. Najbardziej czasochłonne jest odnawianie zabytkowych elementów i malowideł, których nie brakuje w gdyńskim dworcu.

Prace idą zgodnie z planem, więc jeśli zima będzie łagodna, dworzec Gdynia Główna uda się wyremontować szybciej niż zakładano. Pierwsze efekty prac już widać.



Czy dostrzegasz piękno zabytkowego dworca w Gdyni?

Spółka PKP Dworce Kolejowe poszukuje już najemców powierzchni handlowych. Część umów została już podpisana, wiadomo np., że w remontowanym budynku dworca Gdynia Główna powstanie "modernistyczny" McDonald.

Przedstawiciele PKP od dawna zapewniają, że usługi i handel zostaną na wyremontowanym dworcu uporządkowane. Także dlatego już przed remontem, który rozpoczął się we wrześniu ubiegłego roku, rozwiązali umowy z niemal wszystkimi najemcami.

Inwestycja warta 31 mln zł zakończyć się ma w kwietniu 2012 roku, ale wiele wskazuje na to, że może udać się skończyć prace nieco szybciej. Przedstawiciele PKP nie chcą zapeszyć, bo w takich wypadkach najwięcej zależy od... pogody.

- Prace toczą się zgodnie z harmonogramem i zakończą się najpóźniej wiosną przyszłego roku - mówi Barbara Leszczyńska z zespołu prasowego PKP SA.

Spora część remontu została już wykonana. Pasażerowie SKM mogą już zobaczyć odsłoniętą część elewacji od strony torów. Większość prac - zarówno wewnątrz i na zewnątrz - wciąż jeszcze jednak trwa. Budynek będzie bowiem łączył specyficzną urodę modernistycznego zabytku (jest pod opieką miejskiego konserwatora zabytków) z nowoczesnym wyposażeniem. Wewnątrz mają znaleźć się m.in. terminale informatyczne, które będą pełniły rolę informacji kolejowej i przewodnika oraz biletomaty. Dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych dworzec będzie wyposażony m.in. w monitoring.

Całość projektu warta jest 40 mln zł, połowę środków wyłoży Unia Europejska i budżet państwa.

Miejsca

Opinie (136) ponad 10 zablokowanych

  • oj, zima będzie raczej długa i da w kość... (3)

    jednak czekam z niecierpliwością na ponowne otwarcie :)

    • 50 9

    • wręcz przeciwnie (2)

      po takim lecie zima bedzie raczej ciepła

      • 7 1

      • a mi dzisiaj z fusów wyszło że będzie wojna

        • 6 6

      • tylko w terorii

        praktyka pokaże

        • 0 0

  • i na EURO będzie gotowy (3)

    przynajmniej turyści po wyglądzie peronów i dworca rozpoznają gdzie jest śródmieście Tricity.

    • 77 13

    • śródmieście 3city jest w Sopocie, Gdynia na północnych rubiezach a Gdańsk na południowych:)

      • 11 8

    • euro ? (1)

      tak dla przypomnienia - Euro nie odbedzie sie w Gdynii

      • 6 5

      • ale do Rębiechowa pociagiem dojadą tylko z Gdyni

        • 4 0

  • modernizm? a nie socrealizm w tym przypadku? (12)

    • 25 43

    • Modernizm, ha ha ha (10)

      To jest budynek z lat 50-ych, Mozna go róznie oceniac, ale przypisywac mu modernizm...?

      • 6 13

      • zobacz sondę.... (9)

        • 5 2

        • Sonda... (8)

          ... A kiedy ostatnio na tym portalu była sonda przygotowana kompetentnie...?

          • 12 4

          • Ciekawe... (6)

            ..ciekawe, dlaczego przypomnienie faktu budowy dworca w okresie socrealizmu a nie modernizmu powoduje tyle negatywnych opinii.

            • 8 3

            • Bo zwyczajnie sie mylicz.... nie rozróżniasz tych dwóch stylów (5)

              Jedź sobie np do Nowej Huty... tam masz socrealizmu całe miasto

              • 4 7

              • Socrealizm (4)

                No to przeciez dworzec w Gdyni to własnie ten sam czas i styl, co Nowa Huta. Czyli nie modernizm, tylko socrealizm. Caly czas to podkreslam. Ten budynek wyraźnie różni sie od modernistycznej zabudowy Gdyni.

                • 10 5

              • tak ale (3)

                Owszem - dworzec powstał na poczatku lat 50-tych XX w, ale projektant czerpał ze skarbnicy gdyńskiego modernizmu. I dzieła sztuki, które są wewnątrz , zwłaszcza plafony - to naprawda klasa sama w sobie. Zatem drwiny i podsmiechujki sa nie na miejscu!

                • 6 2

              • ja nie drwie, tylko się pytam ale zamiast wyjaśnić koledze z Gdańska to tylko pyskówki;)

                • 2 0

              • czerpał? (1)

                Słabo w tym budynku dostrzegam inspiracje gdyńskiego modernizmu. Za to łatwo dostrzec swoista gigantomanię w stylu MDM: te kolumny, rzeźbienia, gzymsy, portale. Nie twierdzę, że to jest brzydkie, twierdze tylko, że to nie modernizm.

                • 4 2

              • Bo to nie jest stricte modernizm.

                Twórcy starali się nawiązać do miejscowej architektury i jak na siermiężną epokę lat 50-tych wyszło im to rewelacyjnie. To taki raczej neo modernizm (nie mylić z "post") :o)

                • 1 1

          • dlatego pytam, kumasz już?:)

            • 1 0

    • Przecież to chodziła o Mac'a!!!

      • 1 0

  • I bardzo proszę zamontować zegary na dachu głównego budynku dworca widoczne od Morskieji od pl. Konstytucji ! (6)

    Tak jak było kiedyś .

    • 113 0

    • Rządamy także parkingu podziemnego pod Pl. Konstytucji (3)

      • 15 3

      • darmowego!! (2)

        • 11 1

        • i z ręcznią myjnią toples (1)

          • 17 3

          • z 19, 20 tam pracujacymi!!!!

            tylko nie 1919, 1920!!!!!!!

            • 7 2

    • Hmm (1)

      Osobiście życzyłbym sobie również zamontowania zegara na budynku Poczty, tak jak to miało miejsce przed wojną - bardzo fajnie wyglądał z taką złamaną symetrią:https://lh3.googleusercontent.com/_hwzKq7kZceQ/TXM99W5uaPI/AAAAAAAADGM/XCNi1VMzd18/10 lutego poczta.jpg

      • 10 0

      • tylko żeby nie był podświetlany bo ni mom rolet w oknach!!!!

        • 1 3

  • (1)

    Co z peronami? Tez zostana wyremontowane??

    • 32 2

    • będą

      przecież tam teraz wszystko rozkopane jest

      • 9 0

  • Dworzec to też perony (5)

    Dworzec to jedno, a ja się pytam jak będą wyglądać perony. Czy będą zadaszone, przedłużone i podwyższone. I nie interesuje mnie, że należą do innej spółki PKP.

    • 25 4

    • patrz wyżej... (3)

      Perony maja być wysokie i mieć wiaty ze szkła. Przy czym aktualnie rozkopany peron 5 bedzie przesunięty w strone ul. Morskiej. Miedzy peronem 4 i 5, gdzie do tej pory był tylko jeden tor, teraz będa 3 tory, środkowy dla ruchu towarowego - bez styczności z peronem.

      • 6 2

      • A konkretnie ... (2)

        Wyżej tzn. gdzie, bo w artykule nie ma słowa o peronach, a szklane wiaty to marny substytu zadaszenie, który przed niczym niechroni.

        • 3 0

        • było (1)

          Wyżej napisałem to samo, ale pewnie moderator wykasował, bo powtórzyłem to samo w odpowiedzi na Twoje pytanie. Nie wiem dlaczego szklana wiata ma nie uchronić, szkło jest chyba tak samo wodoodporne jak papa, drewno, blacha.

          • 4 3

          • Ale nie jest arkowcoodporne.

            • 1 1

    • Jest

      tyle spółek w tej PKP że oni sami się pogubili czyje jest czyje !!!

      • 3 0

  • Brawo nareszcie coś nieopóźnionego

    ylko gratulować. Oby jeszcze jakość i funkcjonalność była zadowalająca.

    • 15 0

  • odryte malunki

    juz sie nie moge doczekac tych odkrytych malunkow:)

    • 26 0

  • Sądząc po tym jak ślimaczy się odbudowa wyburzonego peronu numer 5, (2)

    całość będzie gotowa najwcześniej za trzy lata. Oni pracują przy peronie numer 5. Śpieszę się. Powoli.

    • 8 11

    • ślimaczyła sie przez 3 miesiace bo tak naprawdę to nie musieli jej jeszcze zaczynać (1)

      bo i tak ukończenie peronu przed zakończeniem robót przy budowanym od nowa przejściu podziemnym nie miało sensu i przez ten czas robiło tam max 5 kolesi... teraz sie to zmieniło i widać że mocno przyspieszyli. Chociaż szczerze to... znajac nasze ostatnie zimy to kompletnie nie widzi mi sie zakończenie przed chociażby Euro (czerwiec) remontu wszystkich peronów.

      • 2 2

      • Przyspieszyli? Poganiacz z biczem jest chyba nielegalny.

        Jeśli tam jest to niewidzialny i tak samo skuteczny jak widzialny.

        • 0 0

  • Na parking podziemny przed Dworcem (23)

    będziemy czekać pewnie kolejne 50 lat. A tak na poważnie: co z parkingiem????????????????????????????????????????????????

    • 32 6

    • parkingi blisko centrum zwiększają korki na dojeździe do niego (21)

      teza prosta jak cep

      • 6 3

      • Korków nie ma, jeśli są obwodnice i autostrady. Bo do centrum jedzie tylko ten, kto ma cel zlokalizowany tam. (20)

        A gdy parking podziemny czy wielopoziomowy, luźno na chodnikach. Proste to jak cep.

        • 0 2

        • To czemu wszędzie na świecie są korki? (19)

          • 1 1

          • Wszędzie, gdzie niedobór autostrad, obwodnic, parkingów etc. (18)

            A jak jest pełno pasażerów, nie jest to argument za kupnem większej ilości pociągów?

            • 0 1

            • Niedobór autostrad? (17)

              W USA, Francji, Niemczech, Holandii etc. etc. Myślałem, że tylko w Polsce jest niedobór.

              • 1 1

              • Kwestia logiki. Jak jest tłok w tramwajach, trzeba kupić więcej tramwajów. Jak jest tłok na lotniskach, buduje się niedaleko (16)

                drugie lotnisko. Sam pogubiłem się ile ma ich Londyn. Chyba sześć. Chociaż jeden z nich jest wojskowy. Tłok w pociągach aż krzyczy o więcej wagonów. Tłok w kolekcji znaczków aż krzyczy o więcej klaserów. Tłok w kolekcji DVD aż krzyczy o większe mieszkanie...A propos Francji: Zanim powstał Millau Viaduct, mieszkańcy pobliskiego miasteczka mieli gorzej niż Augustów. Teraz nie ma tam ani jednego samochodu, którego celem lub początkiem miasteczko nie jest.

                • 0 0

              • za to cały ruch samochodowy i spaliny poszły (2)

                gdzie indziej, one nie zniknęły

                • 0 0

              • Ruch samochodowy jest zły bezwzględnie? Jest zły wtedy, wtedy gdy przejeżdżasz przez miasto, które nie jest ni celem ni (1)

                początkiem trasy. Obwodnica na obwodnicy obwodnicą pogania. A spaliny idą dosłownie do diabła. Są kroplą w morzu. Wraz z postępem technologicznym coraz mniejszą. Kto dziś używa silników dwusuwowych?

                • 0 0

              • Ruch samochodowy

                jest zły gdy jest go w nadmiarze, a jest.

                • 0 1

              • Granice Wzrostu

                • 0 0

              • Ale my dążymy do stanu infrastruktury jaki jest w Holandii (11)

                Niemczech, USA, a tam korki są

                • 0 1

              • Mów za siebie. Zapomniałeś o kwestii zderzenia kultur. (5)

                Może Holendrzy lubią się umartwiać na okularach czy Słońce czy deszcze. Być może ich pracodawcy nie mają nosów. Ja nie zamierzam. Rower drażni mój ośrodek nieszczęścia. Pamiętaj: Na to, żeby transport wszystkiego i wszystkich był szybki, tani i bezproblemowy składa się wiele metod. Jeśli rower ma na to wpływ, to jest to wypadkowa. Ścieżki nie przerobiły Somalii w Japonię. Gdzie pociągi magnetyczne...

                • 0 0

              • Ojojoj (4)

                Nie rozumisz. Jest coś takiego jak jakość i jest coś takiego jak ilość. Można po ziemi jeździć SUV-ami spalającymi 30l na km, można wszystko opalać drewnem i ziemia się zregeneruje. Pod warunkiem, że będzie nas 0,5 mld. Można również nie jeździć, ale można jednocześnie zadeptać ziemię. To tak jak z Tatrami. Wolałbym tam 100 samochodów na miesiąc, niż te tłumy przewalające się każdego sezonu, choć oni przecież nie rozjeżdżają Tatr, ani nie wydzielają aż tyle CO2. Wszystko jest kwestią skali. A my na razie stawiamy wyłącznie na ilość, tak jakby ziemia była z gumy.

                • 0 1

              • Naukowcy, którzy są na garnuszku tych co handlują pozwoleniami na emisję dwutlenku węgla nagrodziliby Cię owacjami na stojąco. (3)

                Naukowcy, którzy NIE są na garnuszku tych co handlują pozwoleniami na emisję dwutlenku węgla wprost przeciwnie. Mówią, że wpływ fabryk i całej reszty dymiących jest niezauważalny dla atmosfery. A dwutlenek węgla korzystny dla roślin. Zanim uwierzysz temu czy innemu ekspertowi, zapytaj kto go sponsoruje. Niezależni jeśli bywają w mediach to w tych najmniej wpływowych. Chcesz zmniejszyć liczbę ludzkości do 500 baniek? Zaczynasz mnie przerażać, trochę.

                • 0 0

              • Matematyku (2)

                Ja nie opieram się na naukowcach. Ja opieram się na własnej obserwacji, a ta pokazuje, że samochodów przybywa, a terenó wolnych ubywa

                • 1 0

              • Zatem, obserwatorze, zaobserwuj ile kilometrów kwadratowych ma cała Ziemia. (1)

                Mógłbym to zrobić sam, ale wolę patrzeć na schnącą ścianę.

                • 0 1

              • Matematyku w todze z banku Lucas

                Ma dużo, co nie zmienia faktu, że ludzi przybywa, surowców ubywa, a powierzchni zdolnej do życia nie przybywa. I tego żadne naukowe opracowania czy z jednej czy z drugiej strony nie podważą. Choćby nie wiem ileś zapłaciłbyś naukowcom. Oczywiście w twoim technokratycznym założeniu jakoś to będzie. Ale to jest tylko założenie, a nie fakty, ani prawa natury, fizyki i matematyki (a jesteś matematyk i o zbiorach i liczbach powinieneś coś wiedzieć).W ujęciu globalnym jak i lokalnym. Widzę to na własne oczy. Do tego nie trzeba naukowców.

                • 1 0

              • Dokładnie. Nadmiar jest wtedy, gdy z punktu A dojeżdżasz do punktu B poprzez miasto (4)

                nie zaliczające się do B. Stąd trzeba połączenia bezpośredniego Sopotu z Obwodnicą.

                • 0 0

              • Matematyk

                Przez las? Dziękuję. Wolę stać w korkach. Tym się różnimy

                • 1 1

              • Matematyku w todze z banku Lucas (2)

                Zapomniałeś o fakcie wzrostu, który powoduje, że za parę lat połączenie bezpośrednie lub obwodnica będą zapchane. Matematyk, a myśli populistycznie.

                • 1 0

              • Na to są specjalistyczne, kosztowne programy komputerowe potrafiące przewidzieć co by było, co będzie albo co jest gdy droga (1)

                jest połączona tak czy inaczej. W razie połączenia bezpośredniego Sopotu z Obwodnicą, przestałby być potrzebny o wiele droższy tunel pod Aleją Niepodległości. Byłoby na niej cicho jak bibliotece.

                • 0 2

              • Matematyku w todze z banku Lucas

                Jak wspomniałem. Nie chcę zniszczenia lasu, a tobie to obojętne. Twoje programy komputerowe nie uwzględniają zniszczenia ogromnej połaci Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, bądź co bądź, prawnie chronionego jeszcze. Tym się różnimy. Ty jesteś zwolennikiem rozwoju ekstensywnego czyli ilościowego, ja zaś intensywnego czyli jakościowego.

                • 1 0

    • Jak jedziesz pociągiem to po co Ci auto???

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane