- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (516 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (197 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (87 opinii)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (149 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (97 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (72 opinie)
Dworzec w Oliwie będzie na sprzedaż
XIX-wieczny dworzec w Oliwie miał stać się hotelem lub hostelem z 50 miejscami noclegowymi i dwoma parkami, a tymczasem znalazł się na liście 50 obiektów dworcowych, które PKP zamierza sprzedać. Wiosną ruszają pierwsze przetargi.
Gdański oddział chciał uruchomić program inwestycyjny polegający na gruntownym remoncie budynku oraz nowego zagospodarowania jego wnętrza i najbliższego otoczenia, w tym dwóch terenów zielonych. W efekcie we wnętrzu budynku miał powstać hotel bądź hostel dla pasażerów.
Budynek został jednak wciągnięty na listę 50 dworców w całym kraju, które zostaną wystawione na przetarg.
- To obiekt o dużej kubaturze, którego funkcja dworcowa została zredukowana do minimum, działa tam bowiem jedna kasa biletowa i poczekalnia dla pasażerów - tłumaczy Tomasz Kowalski, rzecznik PKP SA. - Mimo tego, że reszta budynku jest wyłączona, generuje on koszty. Jego dalsze utrzymywanie nie ma uzasadnienia ekonomicznego.
Do upadku dworców poniekąd przyczynił się internet, a dokładniej rozwój usług płatniczych.
- Dziś, kiedy można za bilet zapłacić przez internet czy nawet telefon, tradycyjna funkcja dworcowa takich obiektów maleje - przyznaje Krzysztof Piekarski, dyrektor PKP Dworce Kolejowe Gdańsk.
PKP SA zarządza obecnie ok. 2,5 tys. dworców kolejowych, z czego czynnych jest tylko 600. Do prowadzenia ruchu międzyregionalnego potrzebnych jest około 220 z nich, pozostałe obsługują ruch regionalny. A co z resztą? Część zostanie przekazana samorządom, cześć sprzedana, a pozostałe zlikwidowane.
Dworzec w Oliwie, tak jak pozostałe 49, zostanie wyceniony i sprzedany na wolnym rynku w przetargu, który ma zostać zorganizowany na przełomie wiosny i lata tego roku.
Miejsca
Opinie (108) 3 zablokowane
-
2013-02-20 21:37
ile Nowak z tego hapnie?
- 5 0
-
2013-02-20 21:37
Następne spółki to będą: Prawa Szyna sp. z o.o. i Lewa Szyna sp. z o.o. (1)
jeśli obrocisz się o 180 stopni będzie dokladnie odwrotnie - ale w tym bu...lu to już i tak nie ma żadnego znaczenia :D
- 13 0
-
2013-02-20 22:29
ale min Nowak wie co robi i ładnie się uśmiecha a to podstawa dla jego wyborców
- 3 0
-
2013-02-20 21:37
Lepiej kupować bilety w kasach.
Kupowanie przez internet, to stuprocentowe wystawianie się na inwigilację.
- 7 1
-
2013-02-20 21:42
Taaaa, i kupi to jakieś pierze i puch a potem już tylko pan ogień
w Gdańsku to tradycja
- 5 0
-
2013-02-20 21:52
Oj te nasze PKP .... (1)
Sam budynek nie przechodził gruntownego remontu od zakończenia wojny w 1945 roku.Nie licząc drobnych remontów przeprowadzonych wewnątrz przez firmy wynajmujące tam pomieszczenia.Myślę że wygląd pozostawia wiele do życzenia,pomimo że jest to budynek zabytkowy.PKP pozbywa się niego ponieważ remont i utrzymanie jest nieopłacalne.Jest to dowód na to że w dyrekcji naszych kolei nie ma osób które umiały by myśleć... Kupiec zapewne bardzo szybko znajdzie się.Prowadząc tam działalność będzie osiągał przyzwoite zyski.Okaże się wtedy że budynek może sam na siebie zarobić. A sam remont bardzo szybko zwróci się.Panowie z PKP cały czas żyją w epoce PRL-u.Sprzedać,pozbyć się po co komplikować sobie pracę.
- 8 1
-
2013-02-20 22:40
Co by się nie działo, to niektórzy wciąż mają jakieś dziwne skojarzenia z PRL.
Sprzedać wszystko, co "niezwiązane z podstawowym profilem działalności" - to akurat typowo kapitalistyczna logika. A przynajmniej korporacyjna. Ciąć koszta na potęgę i upraszczać zarządzanie. Coby "menedżeros" jeden z drugim za dużo się nie namyślał i nie narobił. To z tego powodu TPSA sprzedaje drugi co do wielkości portal internetowy w Polsce, a PKP pozbywa się "zbędnych" budynków. Wizjonerów, którzy odważają się wyjść poza takie schematyczne myślenie, jest niewielu.
Dla odmiany: za PRL każde większe przedsiębiorstwo utrzymywało własne ośrodki wypoczynkowe, osiedla pracownicze i cholera wie, co jeszcze. A w PKP nikt nie miał wątpliwości, że jak jest stacja kolejowa, to musi być i dworzec. I to nawet wtedy, gdy chodziło o Mrzezino czy jakieś inne Swarzewo.
Nie wnikam teraz w ekonomiczne podstawy tych dwóch rozwiązań, tylko zwracam uwagę na bezsesnowność skojarzenia.- 2 0
-
2013-02-20 22:04
Szkoda budynku ale w koncu jak na
dworzec kolejowy to ile dziennie pociagow sie tam zatrzymuje? To jest dworzec dla koleji daleko bieznej a nie SKMu. Mozna wiec tam zrobic jakis pawilon sklepowy z glownym wejsciem od drugiej strony. Sam dworzec nie wyzywi sie i nowy wlasciciel poniesie tylko straty. Chyba ze ma w zamysle jakis konkretny plan. Oliva to sympatyczne miasteczko z Katedra i pieknym parkiem. Trzeba zeby dworzec stanowil atrakcje zapraszajaca turystow aby postawili noge w Olivie a nie pomijali ja. Hotel to niemadry pomysl.
- 4 1
-
2013-02-20 22:28
ciekawe ile zarabia dyrektor PKP dworce kolejowe Gdańsk
Ile tych spółek i spółeczek powstało, ilu prezesów,zarządów, dyrektorów, stołków i znajomych królika
- 5 0
-
2013-02-20 22:32
do czego służył kiedyś dworzec? (1)
"funkcja dworcowa została zredukowana do minimum, działa tam bowiem jedna kasa biletowa i poczekalnia dla pasażerów" . Mam pytanie - a do czego jeszcze, oprócz sprzedaży biletów i poczekalni, służyły kiedyś dworce kolejowe???
- 17 2
-
2013-02-21 00:14
pff
restauracja, kawiarnia, przechowalnia bagażu, punkt przesyłek konduktorskich, poczta...
- 10 0
-
2013-02-20 23:08
Nowy bank?
Jak w tytule
- 2 0
-
2013-02-21 00:05
ja,ja-jasne
co sie nie robi dla turystow-przecie kasa rzadzi
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.