• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec we Wrzeszczu: teraz lifting, remont znacznie później

Marzena Klimowicz-Sikorska
8 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
Tak docelowo ma wyglądać Dworzec we Wrzeszczu. Tak docelowo ma wyglądać Dworzec we Wrzeszczu.

Miasto nie dogadało się z Polskimi Liniami Kolejowymi i na razie nie ma co liczyć, że w najbliższym czasie dworzec we Wrzeszczu stanie się nowoczesnym i funkcjonalnym węzłem komunikacyjnym.



Czy chciał(a)byś żeby dworzec we Wrzeszczu wyglądał jak na wizualizacji?

Jedyne co dziś jest pewne to to, że do połowy 2012 r. dworzec przejdzie poważny lifting. Poprawie ulegnie zarówno wygląd wnętrza hali, jak i części zewnętrznych. Znikną przybudówki, w których działają sklepy i punkty gastronomiczne. Będzie więcej ogólnodostępnej przestrzeni, która zyska jednolitą kolorystykę i spójny system informacji pasażerskiej. Przebudowa pochłonie ok. 1 mln zł. Kilkanaście miesięcy później - między 2013 a 2014 r. - powstanie peron Kolei Metropolitalnej.

Tyle wiemy na pewno. Dalsza przyszłość dworca we Wrzeszczu pozostaje w sferze planów, których termin realizacji jest nieznany.

Zgodnie z "koncepcją programowo-przestrzenną rewitalizacji stacji kolejowej Gdańsk Wrzeszcz i terenów sąsiadujących" metamorfoza dworca trwać będzie dalej. Docelowo dworzec ma się zmienić w czterokondygnacyjną, futurystyczną bryłę, która będzie nie tylko węzłem komunikacyjnym, ale i centrum rozrywkowo-usługowym.

- Będzie to przestrzeń rekreacyjna, w której znajdzie się m.in. ogród botaniczny czynny cały rok, galeria sztuki, kawiarnie, restauracje może nawet sala teatralna lub sale kinowe, a także usługi związane ze sportem - kort tenisowy, boisko do squasha. Chcemy by było to miejsce, gdzie mieszkańcy nie tylko Wrzeszcza, ale i całego Gdańska, będą mogli spędzać czas - mówi Piotr Mazur z pracowni architektonicznej Fort, która na zlecenie miasta i po wygraniu przetargu opracowała koncepcję nowego dworca.

Po pomysłach architektów mogą pozostać tylko barwne wizualizacje, bowiem Polskie Linie Kolejowe, które zarządzają torami dalekobieżnymi, nie uwzględniły przebudowy dworca we Wrzeszczu w swoim projekcie modernizacji linii kolejowych na trasie Warszawa-Gdynia. Dlaczego?

- Projektowanie modernizacji linii kolejowej E65 między Warszawą a Gdynią zakończyło się w 2007 r. Pomysł rewitalizacji Wrzeszcza i terenów przydworcowych pojawił się w w drugiej połowie 2009 r. - wyjaśnia Eugeniusz Pietrzak z gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PLK. - Identycznie było z Koleją Metropolitalną, której ostatecznej koncepcji wplecenia w istniejący układu torowego i infrastrukturę we Wrzeszczu nie znamy do dziś. Na szczęście zostawiliśmy sobie furtkę, która akurat ten problem pomoże nam rozwiązać.

Po co więc wydano miejskie pieniądze na koncepcję, którą opracował Fort? Czy warto aż tak rozbudowywać dworzec, który nigdy nie będzie głównym przystankiem kolejowym w mieście? - Duży dworzec jest potrzebny, bo dziś jest to brama miasta. A Wrzeszcz to duża dzielnica, która będzie się rozrastać, dlatego musi mieć swój dworzec. Poza tym, przestrzeń w bezpośrednim sąsiedztwie przystanków komunikacji publicznej jest najbardziej cenna i powinna być jak najintensywniej zagospodarowana - przekonuje Andrzej Duch, dyrektor wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków w UM Gdańsk.

Pieniądze na realizację przygotowanej przez Fort wizji będą prawdopodobnie pochodzić od partnera prywatnego, który współpracowałby z koleją i miastem.

Jak będzie się zmieniać dworzec we Wrzeszczu?

Etap I

- poprawienie standardu przestrzennego dworca i jego otoczenie
- uporządkowanie i lifting istniejącego budynku dworca z powiększeniem ogólnodostępnej przestrzeni publicznej
- uporządkowanie otoczenia dworca kolejowego, w tym zabudowy pawilonowej na zewnątrz budynku dworca,
- ujednolicenie kolorystyki reklam oraz szyldów, stolarki okiennej i drzwiowej,
- ujednolicenie wyglądu nawierzchni peronów na stacji oraz wiat
- spójny system informacji pasażerskiej

Budowa peronu Kolei Metropolitalnej przewidywana jest na lata 2013-2014. Wiaty peronowe po rozpoczęciu kolejnego etapu zostaną zdemontowane i przeniesione na inne przystanki kolejowe.

Etap II

- budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego z komercyjnym centrum handlowo - usługowym i parkiem zimowym
- ogólnodostępne pasaże handlowe o powierzchni ok. 24 tys. m kw oraz - centrum usługowo-handlowym o powierzchni 36,5 tys. m kw, w tym: od - strony Dolnego Wrzeszcza ok. 320 stanowisk pod estakadą Drogi Czerwonej, od strony Górnego Wrzeszcza ok. 765 stanowisk dla - samochodów osobowych w systemie Park and Ride

Koncepcja zakłada też połączenie dwóch części dzielnicy Wrzeszcza (Górny i Dolny) przez trzy tunele:
- tunel południowy łączący ul Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska z ul. Wajdeloty
- tunel wychodzący z istniejącego budynku dworca poszerzony, obudowany usługami i wyprowadzony na drugą stronę torów w okolicę zbiornika retencyjnego przy ul. Kilińskiego
- nowy tunel łączący ul. Nad Stawem zobacz na mapie Gdańska z Galerią Bałtycką

Kolejnym etapem będzie budowa tzw. Drogi Czerwonej.

Miejsca

Opinie (156) ponad 20 zablokowanych

  • Precz z transportem publicznym !!!

    Niech żyją samochody! Wszyscy powinny jeździć samochodami, najlepiej po jednej osobie w aucie, a nie pociągami. W końcu wydobycie ropy i jej spalanie jest wskaźnikiem wzrostu gospodarczego. Ropy mamy pod dostatkiem. Ona nigdy się nie skończy. Budować autostrady! Wycinać drzewa! Zabijać zwierzęta! Oto istota rozwoju. Tako rzecze mój guru - Korwin. Po cholerę komu kolej?

    • 5 3

  • NIE KUMAM TYCH FIGUREK , BEZ SENSU TAK PODKRĘCACIE KLIMAT ;/ nie wyszlo wam trojmiasto.pl :]

    • 3 0

  • Po co to komu... (1)

    szkoda pieniędzy, lepiej zająć się Gdańskiem Głównym.

    • 4 6

    • gdybyś ciut pomyślał to każdy z północnej strony Gdańska jedzie z Wrzeszcza lub Oliwy a nie Głównego

      • 1 2

  • Miło wiedzieć, że Budyń

    zawsze może liczyć na to, że trójmiasto.pl jego porażki ubierze zawsze w szaty sukcesu. Czekam na parodię przecinania wstęgi po remoncie.

    • 3 1

  • wizualizacja to jest to !

    prawda? bo tak na żywo to tylko ewentualnie lifting .

    • 3 0

  • ok

    super pięknie, ale po co nam futurystyczny dworzec do prehistorycznej koleji??

    • 11 1

  • ale wymyślili...

    Adamowicz już tego nie wybuduje.

    • 6 0

  • Niech się wreszcie zabiorą za ten Wrzeszcz. Jedna z głownych dzielnic Gdańska a wygląda jak kilka miesięcy po wojnie !!!!

    • 4 2

  • pasaże handlowe (2)

    po co "ogólnodostępne pasaże handlowe o powierzchni ok. 24 tys. m kw" ? jak obok galeria jest ?

    • 10 2

    • (1)

      Ale tam będą punkty głownie gastronomiczne - specjanie utworzone dla turystów/mieszkańców czekających na pociąg. Sklepów odzieżowych będzie tam niewiele.

      • 0 1

      • najpier wyobraz sobie ile to jest 24 tys m2

        w tych punktach gastronomicznych to nawet z pociągu nie trzeba będzie wysiadać :)

        • 0 0

  • KIEŁBACHA WYBORCZA DLA FRAJERÓW "PO" (2)

    Lifting - to jedyna rzecz jaka kojarzy mi się z tymi chamami z "PO".
    Zaczeli liftingować mózgi swoich wyborców - teraz liftingują ich i nie tylko ich kasiorkę - a na koniec zliftingują wszystkim emeryturki i wolność Rzeczpospolitej !

    • 10 4

    • Jezyk typowego wyborcy PIS-u (1)

      Zalosny skowyczacy obrazliwy

      • 1 2

      • wejdź sobie na Onet

        poczytać wypowiedzi lemingów

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane