- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (177 opinii)
- 2 Okradała drogerie, zmieniając peruki (42 opinie)
- 3 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (249 opinii)
- 4 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (333 opinie)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (82 opinie)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (74 opinie)
Dwukierunkowa Pesa Jazz Duo już w Gdańsku
Nieco ponad pięć godzin zajął transport tramwaju z fabryki Pesy w Bydgoszczy do zajezdni w Gdańsku.
W nocy z niedzieli na poniedziałek dotarł do Gdańska pierwszy z pięciu zamówionych tramwajów Pesa Jazz Duo. Pojazd został przetransportowany na specjalnej lawecie z zakładu w Bydgoszczy, a rozładunek odbył się na Nowych Ogrodach.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Po zaledwie kilku minutach manewrowania, rozpoczęto układanie specjalnych prowadnic, po których tramwaj zsunięto z lawety bezpośrednio na tory. Proces ten przebiegał dość wolno ze względu na bardzo precyzyjną obserwację przez pracowników styku wózków tramwaju z prowadnicami, a potem także z torowiskiem tramwajowym.
Rozładunek nie był jednak niczym nowym dla Pesy i Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. To własnie tutaj w identyczny sposób przekazywano miastu wcześniejsze tramwaje Pesa 120NaG Swing, a także Duewagi N8C, czyli tzw. Dortmundy.
Nowa Pesa nie dotarła jednak do zajezdni o własnych siłach, ponieważ musi przejść jeszcze jazdy testowe i uzyskać homologację, co zajmie kilka tygodni. Dlatego na Nowych Ogrodach została połączona z Dortmundem, który ściągnął Pesę do zajezdni Wrzeszcz. Bramy zakładu Pesa przekroczyła ok. 3:15.
Gdańsk na zakup pięciu Pes 128NG Jazz Duo wydał ok. 54,1 mln zł, przy czym w cenę wliczono również ich serwis oraz doposażenie zajezdni (koszt jednego pojazdu wyniósł ok. 8,6 mln zł).
Nowe Pesy to tramwaje dwukierunkowe, wyposażone w kabinę motorniczego i drzwi po obu stronach, dzięki czemu mogą kursować po liniach, niezakończonych "tradycyjnymi" pętlami. I to właśnie z tego powodu będą kierowane w pierwszej kolejności na powstające trasy na Pieckach-Migowie, gdzie przewidziano wyłącznie krańcówki z rozjazdami międzytorowymi.
Czytaj też: Rusza budowa drugiej trasy tramwajowej na Morenie
Dwukierunkowość wymusiła też niewielkie zmiany we wnętrzu pojazdu. Przede wszystkim tramwaj posiada drzwi po obu stronach, a więc tym samym nie brakuje miejsca do podróży na stojąco.
Aby zapewnić także odpowiednią liczbę miejsc siedzących, pojawiły się fotele w układzie 2+1 (w Pesie Swing niemal na całej długości są 1+1). Z racji dwukierunkowości Pesy Jazz Duo, znaczna część pasażerów będzie musiała jednak liczyć się z podróżą tyłem do kierunku jazdy.
Co ważne, w nowej Pesie nie ma już foteli zamontowanych pod skosem. Udało się także zmniejszyć odstęp między peronem.
Sam wygląd tramwaju, trzymany przez ZKM Gdańsk do ostatniej chwili w tajemnicy, również należy ocenić pozytywnie - szczególnie jeżeli porównamy go z Pesami Jazz Duo dla Warszawy, złośliwie zwanym "tramwajem z wodogłowiem". Wątpliwości w zakresie estetyki może jednak budzić niedostateczne maskowanie instalacji na dachu.
Tradycyjnie już dla nowych tramwajów w Gdańsku, pojazd jest wyposażony w klimatyzację oraz system informacji pasażerskiej wraz z zapowiedziami przystanków. Zyska on również, wzorem Swingów i Bombardierów, własnego patrona.
Jeszcze w tym roku do Gdańska powinny dotrzeć pozostałe cztery zamówione Pesy. Pasażerowie z nowych nabytków ZKM-u będą mogli korzystać jeszcze przed uruchomieniem trasy na Piecki-Migowo. Do eksploatacji (nie jest jeszcze wiadomo na jakiej trasie) pojazdy wejdą za kilka tygodni.
Rozładunek Pesy Swing, która dotarła do Gdańska w kwietniu 2011 r., również odbywał się na Nowych Ogrodach, ale pojazd posiadał już pełną dokumentację (była to czternasta Pesa dla Gdańska) i mógł bez pomocy innego tramwaju dotrzeć do zajezdni.
Opinie (97) 7 zablokowanych
-
2014-11-10 10:09
Ja w kwestii wykorzystania monitorów wewnątrz PEStek (3)
Otóż może i fajne to było,kiedy zamiast dziurawych dachów w 105, służących jednocześnie za prysznic ( to w porach deszczowych ) czy klimatyzację ( pory suche ) w 2011 roku pojawiły się w nowych tramwajach,nad Naszymi głowami, kolorowe monitory ze skaczącą kuleczką i zdjęciami okolic kolejnych przystanków ( swoją drogą jest wśród tych fotografii kilka kwiatków ale to rzecz na inna historię ).
Mijają właśnie 3 lata a my dalej widzimy ten sam obrazek.
Może by wykorzystać to w ciut inny sposób.Już nie mówię o zintegrowanym systemie typu: w linii nr 2 jadącej w kierunku Łostowic, pokazuje czas odjazdu linii autobusowych,na przemian z jakąś reklamą czy informacją o aktualnych wydarzeniach kulturalnych.
Już nie mówię o takiej starej telegazecie,gdzie można by wyświetlać bieżące informacje z Gdańska,z Polski,ze sportu. Cokolwiek.
Wiem,kasa,nie da się,nie ma połączenia,nie ma zgody władz ZTMu...
Ale miło by było,gdybyśmy jako Gdańsk mogli się pochwalić,że jednak się dało.
Bo powiem szczerze, montować takie telewizorki dla picu,by od 3 lat nic w nich nie zmieniać,to dla mnie wywalanie kasy w błoto.
Może niech w ramach szukania kasy,niech idą tam zwyczajne reklamy,zawsze to jakieś urozmaicenie a i trochę złotówek wpadnie do kieszeni.- 17 3
-
2014-11-10 10:57
Taki jeszcze pomysł
Albo zróbcie chociaż jakąś akcję marketingową pod tytułem: konkurs dla pasażerów ( warunkiem uczestnictwa byłoby np.posiadanie biletu miesięcznego ) ZTMu, gdzie można by nadsyłać śmieszne zdjęcia/zdjęcia z komunikacją miejską w tle czy co tam głowy jeszcze wymyślą,by chociaż rozradować czy wywołać chwilowy uśmiech w monotonii dnia codziennego.Nawet jeśli nagrodą miałby być symboliczny,miesięczny darmowy bilet za najlepsze zdjęcie, to chyba warto się promować,co?
A wgranie zdjęć przez wejście USB czy jakie tam mają te telewizorki,chyba nie jest skomplikowane?
Szkoda,że takie proste pomysły nie są u Nas wykorzystywane,tylko przeważnie coś musimy zgapić z Zachodu albo zwyczajnie opieramy się na licencjach.
Śpiewające ptaszki w jednym składzie- nawet jeśli znalazły grono malkontentów- były jakąś odmianą,ale na tym Nasze tramwajowe innowacje się skończyły.- 5 1
-
2014-11-10 18:45
Na monitorach
Reklama i gazetka nie, ale informacje o połączeniach z następnego przystanku jak najbardziej. Najważniejsza informacja już jest: gdzie jest tramwaj i jak dalej jedzie.
- 1 0
-
2014-11-11 10:55
Już widzę jak dojeżdżając do Kołobrzeskiej pojawia się reklama ROZI na wszystkich monitorach...
- 0 0
-
2014-11-10 10:16
Nowe PESY powinny jezdzic na roznych trasach a nie tylko na Morenie gdyz tam jest krotki odcinek.Proponuje trase CHELM-WRZESZCZ lubJELITKOWO stare DORTMUNDY na zlom
- 2 4
-
2014-11-10 10:20
Ten model tez ma tak beznadziejnie rozmieszczone siedzenia, że stojący depczą po stopach siedzącym?
- 8 3
-
2014-11-10 10:46
nadzieja.... (1)
Żywię głęboką nadzieje, ze idiota-projektanch poszedł po rozum do głowy, i w tych nowych wagonach zrobił NORMALNE krzesła, a nie jakieś cuda na kiju pod kątem do kierunku jazdy, na których 1. nie da się siedzieć, 2. zajmują za dużo miejsca...
- 3 2
-
2014-11-10 11:22
po co komentować tekst, którego się nie przeczytało?
- 5 0
-
2014-11-10 10:47
palnik (1)
czyli stare konstale 105 n idą pod palnik tak?
- 0 1
-
2014-11-10 17:30
nie idą
105 i dortmundy idą na linie 3,5,7,8,10
- 1 0
-
2014-11-10 10:53
hahaha
"Nie brakuje miejsca do podróży na stojaco" . Super!!!
- 5 1
-
2014-11-10 11:12
A czy dla tak długiego składu
-Peronów przedłużać nie trzeba?
- 2 0
-
2014-11-10 12:39
Wystarczy poczekać do przystanku końcowego, tego bez pętli i już będzie można jechać przodem do kierunku jazdy
- 1 0
-
2014-11-10 13:29
puścić je na nowe tory na Przeróbkę
mam dość jeżdżenia w śmierdzących, zatłoczonych dortmundach, gdzie żadnej klimatyzacji nie ma - zimą zimno, latem gorąco. Płacę tyle samo, co pasażerowie podróżujący na Chełm i Łostowice, żądam zagwarantowania mi tych samych warunków podróży, w przeciwnym razie proszę obniżyć ceny biletów na Stogi o połowę.
- 8 4
-
2014-11-10 13:54
Cieszy mnie, ze kupli poolską produkcję!!!
Tak trzymać, a nie jakieś srendolino....
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.