• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dylemat w sprawie przystanku: likwidacja czy zmiana nazwy?

Maciej Korolczuk
23 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Co zrobić z przystankiem Mostostal na Marynarki Polskiej? Urzędnicy chcieliby go zlikwidować, ale brakuje na to środków. Niewykluczone więc, że wkrótce przystanek zmieni nazwę. Co zrobić z przystankiem Mostostal na Marynarki Polskiej? Urzędnicy chcieliby go zlikwidować, ale brakuje na to środków. Niewykluczone więc, że wkrótce przystanek zmieni nazwę.

Zarząd Transportu Miejskiego rozważa zmianę nazwy przystanku "Mostostal"Mapka na Marynarki Polskiej, a docelowo nawet jego likwidację i budowę nowego peronu w pobliżu ul. Żaglowej. Do tego jednak potrzebne są znaczne środki finansowe, dlatego pomysł od pięciu lat czeka w "budżetowej zamrażarce".



Co ZTM powinien zrobić z przystankiem Mostostal?

Uwagę na nieaktualną nazwę przystanku tramwajowego między rondem w Letnicy a ul. Żaglową zwrócił nasz czytelnik.

- Często jeżdżę linią tramwajową nr 10 na trasie: Nowy Port - Gdańsk Śródmieście. Pomiędzy przystankami "Gdańsk Stadion"Mapka"Amber Expo"Mapka zapowiadany jest "Mostostal". Istniejący wielopiętrowy budynek Mostostalu został rozebrany i w to miejsce zostały wybudowane salony samochodowe. Może ZTM wyjaśni, czy nazwa Mostostal jest aktualna? - napisał do naszej redakcji pan Bogusław.
Przesuń aby
porównać


W miejscu, od którego nazwę wziął przystanek tramwajowy, przez kilkadziesiąt lat stały hale produkcyjne należące do Mostostalu Gdańsk. Po tym, jak w 2003 r. sąd ogłosił upadłość spółki, teren o powierzchni 54 tys. m kw. w 2019 r. został kupiony przez dilera samochodowego. Niedawno otwarto tam trzy salony samochodowe, ale dawna nazwa przystanku pozostała.

Przez to, że z przystanków korzysta niewiele osób, nie ma tam nawet wiaty przystankowej, stoi tylko słupek z rozkładami dwóch linii tramwajowych i ławka. Większość pasażerów - głównie mieszkańców Letnicy - korzysta z pary przystanków przy rondzie, a ci zmierzający do urzędu skarbowego, na stadion czy do hal wystawienniczych wysiadają na przystanku "Żaglowa Amber Expo" (leżącego jednak bliżej skrzyżowania z ul. NarwickąMapka, a nie ŻaglowąMapka).

Planowany nowy przystanek miałby powstać w miejsce zlikwidowanych dwóch pozostałych: Żaglowa Amber Expo i Mostostal. Planowany nowy przystanek miałby powstać w miejsce zlikwidowanych dwóch pozostałych: Żaglowa Amber Expo i Mostostal.

Przystanek przewidziany do likwidacji



ZTM, zdając sobie sprawę z niefortunnej lokalizacji przystanku , już w 2016 r. zamierzał zlikwidować przystanki "Mostostal" oraz "Żaglowa Amber Expo" i scalić je w nowy peron przystankowy zlokalizowany na wysokości ul. Żaglowej. Od tamtego czasu minęło już ponad pięć lat. A przystanki jak stały, tak stoją. Powodem, jak zwykle w takich przypadkach, są niewystarczające środki finansowe.

- Temat scalenia przystanków "Mostostal" i "Żaglowa AmberExpo" oraz utworzenie w zamian jednego nowego przystanku "Żaglowa" przy skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i ul. Żaglowej jest jak najbardziej aktualny - zapewnia Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM. - Celem jest nie tylko przyspieszenie jazdy tramwajów, ale również polepszenie obsługi komunikacyjnej instytucji, np. urzędu skarbowego oraz firm mających siedzibę w AmberExpo. Projekt przebudowy jest dość obszerny (wymaga ingerencji w skrzyżowanie Żaglowa/Marynarki Polskiej) i - co za tym idzie - kosztowny, dlatego został umieszczony na liście projektów oczekujących.

A może wystarczy tylko skorygować nazwę?



Niewykluczone, że do czasu znalezienia potrzebnych środków ZTM - zgodnie z sugestią naszego czytelnika - zaktualizuje nazwę przystanku. W ostatnich latach podobnych zmian dokonano w kilku miejscach w mieście.

W ubiegłym roku z podobnego powodu w miejsce przystanków "Elmet" i "Zremb" pojawiła się "Brama Oruńska" i "Stare Szkoty". Wcześniej ZTM z różnych względów zmieniał nazwy przystanku "Ujeścisko" na "Piotrkowska", przystanek "Lawendowe Wzgórze" stał się przystankiem "Jabłoniowa Osiedle", a "Eltor" przekształcił się na "Urząd Dozoru Technicznego".

Podobnie było w przypadku "GBKB", który stał się przystankiem "Kokoszki Poczta", "al. Hallera" zmieniono na "al. Płażyńskiego", przystanek "Spacerowa" przemianowano na "Karwieńska", a "Srebrzysko" na "Cmentarz Srebrzysko".

ZTM zdaje sobie sprawę, że z przystanku mało kto korzysta. Większość pasażerów wsiada lub wysiada na sąsiednich przystankach przy rondzie i ul. Narwickiej. ZTM zdaje sobie sprawę, że z przystanku mało kto korzysta. Większość pasażerów wsiada lub wysiada na sąsiednich przystankach przy rondzie i ul. Narwickiej.

Zmiana będzie konsultowana z radnymi



- Już jakiś czas temu pojawił się też pomysł zmiany nazwy przystanku "Mostostal". ZTM opracował wówczas kilka propozycji nazw i wysłał je do historyków do konsultacji. Po otrzymaniu wszystkich informacji zwrotnych przedstawimy je m.in. Radzie Dzielnicy Letnica celem konsultacji - wyjaśnia Szajda.
ZTM zaproponował nazwę "Wielkie Składy", nawiązującą do nazwy dawnego założenia osadniczego, gdzie przybijały statki docierające do Gdańska. Zgodnie z mapami historycznymi z 1711, 1734 i 1777 r. w okolicy obecnej ul. Marynarki Polskiej i przystanku "Mostostal" zaznaczona jest nazwa "Grosse Legan" ("Wielkie Składy"). Natomiast Gedanopedia podaje informację, gdzie znajdowały się tam "Składy".

Ingerencja generuje koszty i wprowadza dezorientację



Jak dodaje Szajda, przyjętym przez ZTM standardem jest nazywanie przystanków przede wszystkim według nazw ulic prostopadłych do ulicy, po której kursuje autobus lub tramwaj, bądź nazw dzielnic czy też rozpoznawalnych obiektów. Nazwy zmieniane są tylko wtedy, gdy jest to uzasadnione, np. istotnymi zmianami w przestrzeni miejskiej. Takim przykładem jest likwidacja szpitala przy ul. Klinicznej. Dotychczasowa nazwa "Kliniczna - Szpital" musiała zostać skorygowana na "Kliniczna".

- Pasażerowie oczekują nazw bardziej zrozumiałych, np. "Dom Pomocy Społecznej" zamiast "PDPS". Przystanek "Srebrzysko" zmienił nazwę na "Cmentarz Srebrzysko". Na wniosek mieszkańców pętla "Stogi Pasanil" zyskała uproszczoną nazwę "Stogi". Trzeba jednak pamiętać, że działanie takie generuje koszty, ponieważ wymaga zmiany rozkładów jazdy na wszystkich przystankach każdej linii obsługującej taki przystanek. Wynika to z tego, że na rozkładach drukowany jest też przebieg trasy. Każda zmiana nazwy wymusza nie tylko wymianę rozkładów jazdy na przystankach, ale także zmianę nazw na tablicach Systemu Informacji Pasażerskiej, jeżeli taka tablica jest zamontowana. Warto podkreślić, że przystanki są ważnym punktem orientacyjnym, a ich nazwy łatwo zapadają w pamięć. Dlatego zbyt częste zmienianie nazw skutkowałoby dezorientacją wśród mieszkańców i gości odwiedzających miasto - dodaje.
Przystankiem, który również czeka na zmianę nazwy, jest peron usytuowany w pobliżu biurowca C200 na ul. Jana z Kolna. Przystankiem, który również czeka na zmianę nazwy, jest peron usytuowany w pobliżu biurowca C200 na ul. Jana z Kolna.

Niedawno korekta w Brzeźnie, w przyszłości przy stoczni?



Ostatnim przykładem zmiany nazwy przystanku jest korekta w Brzeźnie w pobliżu otwartego kilka dni temu Domu Zdrojowego. Przystanek tramwajowy znajdujący się w pobliżu nowego oddziału Hevelianum zmienił nazwę "Brzeźno" na "Brzeźno Dom Zdrojowy".

Niewykluczone, że nazwę zmieni wkrótce nie tylko przystanek "Mostostal". ZTM rozważa też korektę nazwy przystanku "Stocznia Północna".

Miejsca

Opinie (108) 3 zablokowane

  • Lecha i Marii Kaczyńskich

    imieniem proponuję nazwać ten przystanek.

    • 7 4

  • To są wyzwania na miarę kosmosu...

    • 9 0

  • postawic ta wiate z waskim zadaszeniem i wszyscy przestana sie tym przystankiem interesowac

    • 3 1

  • Można przemianować na przystanek firm upadłych

    Ostatnio tych polskich firm upadłych coraz więcej, co bardziej widać w mniejszych miejscowościach. Coraz więcej lokali usługowych do wynajęcie/na sprzedaż. W tej bananowej republice mało kto ma charakter, by prowadzić działalność. Na pewno wyzwaniem jest robić to uczciwie i mieć szanse z konkurencją. I mimo tych oszczędności na podatkach, to nadal ceny są wysokie w stosunku do pensji.
    A być może lepiej jest taki przystanek nie przebudować, ale zlikwidować. Tramwaje i tak zbyt często stają - taką rolę powinny pełnić krótsze linie autobusowe, tramwaj powinien pełnić rolę ekspresu. Zwłaszcza, że nie ma sieci metra pod głównymi ulicami.

    • 5 1

  • poprosic developera,aby jego drwale wycieli wiate w ramach podziekowania

    • 5 1

  • wielkie sklady nazwac jak kiedys

    • 3 1

  • Przystanek nieistniejacych przystankow. Pije do geniuszy od cmentarzy.

    • 2 2

  • jaki dylemat?

    Trzeba zlikwidować 2 przystanki i utworzyć tam, gdzie najwięcej ludzi podąża.
    Bez sensu trzymać przystanki które nie mają uzasadnienia ze względu na potrzeby pasażerów. Chyba, że chcemy aby to pasażerowie dopasowywali się do niepraktycznej komunikacji miejskiej, a nie komunikacja miejska do potrzeb pasażerów.

    Jeśli faktycznie nazwa jest problemem, to można ją zmienić nazwę do czasu likwidacji przystanku. Pytanie, czy faktycznie nazwa jest takim problemem? Przystanek prawie "w szczerym polu". może nazwać przystanek do likwidacji nr1 ?

    • 18 0

  • Przystanek Amber Gold i zdjecie Donalda

    • 1 3

  • Zmienić nazwę przystanek Salon samochodowy

    Może być z nazwiskiem właściciela jak się dorzuci do modernizacji

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane