- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (414 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (252 opinie)
- 3 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 4 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (38 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (155 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
Dyskusja o wizji Gdańska na najbliższe 30 lat
Powoli dobiegają końca prace nad nowym studium zagospodarowania Gdańska. We wtorek, o godz. 17 odbędzie się publiczna dyskusja w ECS, a projekt dokumentu wyłożony jest już do publicznego wglądu. W porównaniu do wersji z czerwca niewiele się zmieniło.
Jest to dokument strategiczny, który ma przełożenie na tworzone plany zagospodarowania (muszą być one z nim zgodne) oraz działania inwestycyjne m.in. w zakresie sieci transportowej czy przeznaczenia gruntów.
Najnowsze i wciąż obowiązujące studium zostało uchwalone w 2007 roku. W ostatnich latach wiele jego zapisów stało się nieaktualnych, m.in. powstała Pomorska Kolej Metropolitalna (10 lat temu była traktowana tylko jako jeden z wariantów wykorzystania nasypu kolejowego), zmieniło się podejście do rozwiązań technicznych i przestrzennych niektórych dróg (np. Drogi Zielonej) czy zaproponowano dodatkowy przebieg tramwaju z Południa do Wrzeszcza przez Piecki-Migowo (tzw. Trasa GP-W lub Nowa Politechniczna).
- Od 2007 r. nastąpiły również zmiany w prawie, zostały skorygowane granice miasta, a także wpłynęły liczne szczegółowe wnioski dotyczące przeznaczenia terenu. Weryfikacja dokumentu okazała się konieczna tym bardziej, że przez 10 lat nie wprowadzono żadnej cząstkowej zmiany studium - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Prezentowany dokument jest efektem wspólnej pracy i kreacji projektantów BRG oraz mieszkańców, przy współudziale członków powołanej Rady Studium. W trakcie prac poszukiwano rozwiązań godzących indywidualne wnioski i interesy z dobrem wspólnym.
Czytaj też: Ile handlu i usług potrzebuje Gdańsk?
W ramach konsultacji społecznych nad dokumentem odbyły się aż 94 spotkania, poświęcone zagadnieniom lokalnym (m.in. rozmowy z radami dzielnic), jak i ogólnomiejskim. W efekcie udało się stworzyć dokument ze znacznie większym udziałem społeczeństwa niż przewiduje to ustawa. Same rozmowy toczyły się jeszcze przed wyłożeniem ostatecznego projektu studium do publicznego wglądu.
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Znamy projekt nowego modelu rozwoju przestrzennego Gdańska
Przewidziana ustawą dyskusja publiczna odbędzie się we wtorek (7 listopada) o godz. 17 w audytorium Europejskiego Centrum Solidarności
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Pierwszy pełny projekt studium poznaliśmy w czerwcu. Uwagi, które wówczas złożono, nie miały na celu wywrócić do góry nogami całego dokumentu. Dotyczyły głównie korekty zapisów oraz szerszego omówienia niektórych zagadnień.
Szczegółowe omówienie projektu studium w wersji z czerwca br.
Z ważniejszych postulatów, które zostały rozpatrzone pozytywnie, można wymienić: minimalizację negatywnego efektu barierowego Drogi Czerwonej, projektowania miejsc parkingowych w jezdni lub zatokach zamiast na chodnikach oraz prowadzenia infrastruktury technicznej pod chodnikami, a nie pasami zieleni celem możliwości wprowadzania nowych nasadzeń drzew.
Czytaj też: Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice
Bez zmian pozostała idea miasta policentrycznego (z kilkoma centrami) ze Śródmieściem, Wrzeszczem i Oliwą jako dzielnicami koncentracji usług rangi metropolitalnej, racjonalnego wykorzystania terenów już zurbanizowanych zamiast rozlewania się miasta "na zewnątrz", ochrony krajobrazu i funkcji rolniczej Żuław i południowej części Wyspy Sobieszewskiej oraz ograniczenia ruchu samochodowego w codziennych podróżach na rzecz transportu zbiorowego i rowerowego.
Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją
- Rozstrzygnięcia przestrzenne nowego studium stwarzają ramy dla rozwoju Gdańska jako półmilionowej [obecnie w Gdańsku mieszka ok. 463 tys. osób - dop. red.], policentrycznej, ukierunkowanej do wewnątrz centrum społecznego, gospodarczego i kulturowego metropolii. To będzie miasto o przestrzeniach publicznych wysokiej jakości, mieszkaniowych, usługowych i produkcyjnych, chroniące walory kulturowe i przyrodnicze, które stanowią o jego tożsamości, jednocześnie zapewniając wysoką jakość życia mieszkańców - uzupełnia dyrektor BRG.
Jeżeli dokument po wyłożeniu do publicznego wglądu oraz dyskusji publicznej w przedstawionej formie zyska aprobatę mieszkańców, będzie skierowany na sesję Rady Miasta Gdańska w przyszłym roku, kiedy zostanie poddany pod głosowanie.
Czyta też: Jak planowane są polskie miasta?
Miejsca
Opinie (198) 3 zablokowane
-
2017-11-07 06:33
A co z budową Drogi Zielonej (6)
Kiedy ruszy i na jakim etapie są prace? Wie ktoś, coś?
- 9 21
-
2017-11-07 06:40
Naprawdę tak ci się śpieszy do raka płuc? (2)
A może już masz, a życzysz tego innym?!
Projekt przewiduje degradację ostatnich terenów zielonych. To zbrodnia. A kolejne pasy samochodów tylko wygenerują większy ruch i taką mieszankę w powietrzu że będziemy się dusić od razu, nie w ciągu kolejnych dni.- 9 9
-
2017-11-07 06:50
To najszybsza droga z Elbląga do Oliwy do roboty !
W czterech literach mam mieszkańców Przymorza i Zaspy, jak mam codziennie stać w korku na Czarnym Dworze.
Jak chcą zielono i ekologicznie to niech wyprowadzą się na wioskę, a nie marudzą że im spaliny i hałas pod oknem przeszkadza. Tu jest miasto, tu jeździ się samochodami, parkuje i tu zawsze będą spaliny. Na pohybel społecznikom którzy wszystkim chcą mówić jak mają żyć.- 12 21
-
2017-11-07 06:57
A gdzie napisałem, że mi się śpieszy?!
Nie bredź, Sherlocku! Po prostu pytałem.
Z mojego punktu widzenia, jako mieszkańca Przymorza, wcale mi się do niej nie śpieszy, dość mam i teraz wiecznie zasyfionego i zakorkowanego Czarnego Dworu.- 11 3
-
2017-11-07 06:52
Gdańszczanie mają finansować autostradę środkiem pasa nadmorskiego dla mieszkańców przedmieść, którzy uciekli za tanim gruntem w miejsca, gdzie nawet PKS nie dociera? Wolne żarty.
- 18 5
-
2017-11-07 07:12
Oliwa osowa i sopot też czekaja :)
- 3 3
-
2017-11-07 22:09
Nigdy! my Przymorzacy na to nie pozwolimy
No pasaran!
- 0 3
-
2017-11-07 06:35
Więcej, więcej betonu myśliciele k...
- 16 3
-
2017-11-07 06:35
szkoda że takie plany na 30 lat robią ci sami ludzie którzy przyczynili się do powstania Forum Radunia.. (2)
mam nadzieję, że mozna to w przyszlości zmienić!
- 58 5
-
2017-11-07 07:18
100/100.
- 8 3
-
2017-11-07 07:52
za Forum Radunia PIS ma mój głos- NIGDY nie wybaczę platformie tego co zrobiła z centrum Gdańska
ta mafia developerska dostanie takiego kopa po wyborach, że się gnoje nie pozbierają za to jak centrum zniszczyli
- 15 2
-
2017-11-07 06:50
Szach Mat
To są następstwa układów,układzików i dzikiej prywatyzacji lat 90. Powrotu już nie ma...
- 24 2
-
2017-11-07 06:52
Pytanie (1)
Czy coś w tym dokumencie się znajduje po za zgodą dla deweloperów na budowę kolejnych osiedli i zabetonowaniem ostatnich juz terenów zielonych?
Budyń pomyślał o parkingach, parkach, drogach, skwerach, miejscach rekreacji i wypoczynku?- 25 2
-
2017-11-07 07:28
Dosc
Poki co na terenie awf zamiast stadionu zamiast rekreacji ma byc kilka tys mieszkan i punktowce-kilka tyg temu tak uchwalili. Przy kolobrzeskiej,zamiast choc kawalek skweru dla mieszkancow zabetonowanego szczelnie przez zaledwie kilka ostatnich lat przymorza malego maja byc gesto upakowane wiezowce- to rowniez sprzed kilkunastu dni pomysl. Przed oliwska katedra ogolnodostepne tereny, parkingi? Forget. Teren przeksztalcany po plany dewelopera. Teraz kombinuja jak zrobic mieszkaniowke przy wita stwosza- ostatnie wolne tereny w oliwie,nalezace do ug. Pretekst to wesprzec ug w rozwoju a przy okazji utorowac droge deweloperom. Jeden z czolowych i lubianych przez gdanskie wladze kupil ostatnio budowane osiedle w okolicy. Mam nadzieje ze to tylko przypadek i zbieg okolicznosci choc watpie. Dlaczego tereny przeznaczone w dlugoletnich planach na rekreacje, uslugi, zielen czy nawet handel sa bez wahania przeksztalcane w mieszkaniowke z gesta i wysoka zabudowa,zwykle pod gotowe plany deweloperow co nabyli teren? Czy to nie powinno byc odwrotnie, miasto ma wizje uzgodniona z mieszkancami i ekspertami i trzyma jej sie sztywno a deweloperzy musza sie dostosowac? Nie w Gdansku. W tej chwili rzadzi biznes i deweloperzy a wladza je im z reki. Nie patrzac na zdanie obywateli.wszystko w bialy dzien przy aplauzie mediow. Tylko na forach widac faktyczne zdanie swiadomych mieszkancow. Czas skonczyc z tymi kilkudziesiecioletnimi ukladami wladza-biznes-media.
- 12 3
-
2017-11-07 06:52
Ja mam propozycję, na najbliższe dni. Budyń woń na zbity ryj. Bierz tych swoich pedałów, brudasow i wypad. (1)
- 25 15
-
2017-11-07 07:53
spokojnie wywalimy tych złodziei - pogonimy ich z Gdańska
- 4 0
-
2017-11-07 06:53
Kasa misiu kasa
przykład z PKM / zresztą przywołany w artykule/ dowodzi że liczy się tylko " Kasa misiu kasa". Bowiem gdy tylko który deweloper czy inny z kasą - zwącha okazję to zaraz odbywają się manipulacje nad planami. Plany są zmieniane.
A na dowód powyższego bieżący przykład z naziemnym przejsciem dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej. Tylko i wyłącznie dla korzyści inwestora zmienia się to co ze względu na bezpieczeństwo. miało nie być zmieniane.
A ludziom robi się wodę z muzguf- 19 8
-
2017-11-07 06:55
Wizja Gdańska wg BRG: nawalić wieżowców bez ładu i składu, połączyć to szerokimi drogami bez miejsca dla pieszych, zburzyć wszystko co zabytkowe, wstawić wszędzie parkingi i wmówić ludziom, że sowiecka urbanistyka to nowoczesność.
- 35 6
-
2017-11-07 06:58
Przede wszystkim bez PiS i jego hejterow
I/w
- 14 16
-
2017-11-07 06:59
Gdańsk za 30 lat:
1. Osiedle na osiedlu. 2. Drogi jak w 2017, bo po co budować drogi. 3. Budyń prezydentem. 4. Śmierdzące Szadółki, w planach spalarnia.
- 33 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.