• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dyskusja o wizji Gdańska na najbliższe 30 lat

Krzysztof Koprowski
7 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Gdańsk za 30 lat ma być silnym ośrodkiem gospodarczym z ponad pół milionem mieszkańców. Gdańsk za 30 lat ma być silnym ośrodkiem gospodarczym z ponad pół milionem mieszkańców.

Powoli dobiegają końca prace nad nowym studium zagospodarowania Gdańska. We wtorek, o godz. 17 odbędzie się publiczna dyskusja w ECS, a projekt dokumentu wyłożony jest już do publicznego wglądu. W porównaniu do wersji z czerwca niewiele się zmieniło.



Czy brałe(a)ś udział w dotychczasowych pracach nad nowym studium Gdańska?

Przypomnijmy, że studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska, bo taką pełną nazwę nosi dokument, określa wizję rozwoju miasta na najbliższe trzy dekady.

Jest to dokument strategiczny, który ma przełożenie na tworzone plany zagospodarowania (muszą być one z nim zgodne) oraz działania inwestycyjne m.in. w zakresie sieci transportowej czy przeznaczenia gruntów.

Najnowsze i wciąż obowiązujące studium zostało uchwalone w 2007 roku. W ostatnich latach wiele jego zapisów stało się nieaktualnych, m.in. powstała Pomorska Kolej Metropolitalna (10 lat temu była traktowana tylko jako jeden z wariantów wykorzystania nasypu kolejowego), zmieniło się podejście do rozwiązań technicznych i przestrzennych niektórych dróg (np. Drogi Zielonej) czy zaproponowano dodatkowy przebieg tramwaju z Południa do Wrzeszcza przez Piecki-Migowo (tzw. Trasa GP-W lub Nowa Politechniczna).

W projekcie studium uwzględniono możliwość rozbudowy PKM w stronę Starej Piły oraz SKM w kierunku Pruszcza Gdańskiego i Tczewa. W projekcie studium uwzględniono możliwość rozbudowy PKM w stronę Starej Piły oraz SKM w kierunku Pruszcza Gdańskiego i Tczewa.
- Od 2007 r. nastąpiły również zmiany w prawie, zostały skorygowane granice miasta, a także wpłynęły liczne szczegółowe wnioski dotyczące przeznaczenia terenu. Weryfikacja dokumentu okazała się konieczna tym bardziej, że przez 10 lat nie wprowadzono żadnej cząstkowej zmiany studium - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Prezentowany dokument jest efektem wspólnej pracy i kreacji projektantów BRG oraz mieszkańców, przy współudziale członków powołanej Rady Studium. W trakcie prac poszukiwano rozwiązań godzących indywidualne wnioski i interesy z dobrem wspólnym.
Czytaj też: Ile handlu i usług potrzebuje Gdańsk?

W ramach konsultacji społecznych nad dokumentem odbyły się aż 94 spotkania, poświęcone zagadnieniom lokalnym (m.in. rozmowy z radami dzielnic), jak i ogólnomiejskim. W efekcie udało się stworzyć dokument ze znacznie większym udziałem społeczeństwa niż przewiduje to ustawa. Same rozmowy toczyły się jeszcze przed wyłożeniem ostatecznego projektu studium do publicznego wglądu.

Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Znamy projekt nowego modelu rozwoju przestrzennego Gdańska

Zamierzeniem planistycznym na najbliższe 30 lat jest ograniczenie wykorzystania auta w codziennych podróżach. Jednocześnie przewidziano znaczną rozbudowę układu drogowego m.in. o tunel pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną i Czerwoną. Zamierzeniem planistycznym na najbliższe 30 lat jest ograniczenie wykorzystania auta w codziennych podróżach. Jednocześnie przewidziano znaczną rozbudowę układu drogowego m.in. o tunel pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną i Czerwoną.
Przewidziana ustawą dyskusja publiczna odbędzie się we wtorek (7 listopada) o godz. 17 w audytorium Europejskiego Centrum Solidarności zobacz na mapie Gdańska. Uwagi do projektu, opublikowanego na stronie internetowej BRG składać można do 12 grudnia br.

Pierwszy pełny projekt studium poznaliśmy w czerwcu. Uwagi, które wówczas złożono, nie miały na celu wywrócić do góry nogami całego dokumentu. Dotyczyły głównie korekty zapisów oraz szerszego omówienia niektórych zagadnień.

Szczegółowe omówienie projektu studium w wersji z czerwca br.

Z ważniejszych postulatów, które zostały rozpatrzone pozytywnie, można wymienić: minimalizację negatywnego efektu barierowego Drogi Czerwonej, projektowania miejsc parkingowych w jezdni lub zatokach zamiast na chodnikach oraz prowadzenia infrastruktury technicznej pod chodnikami, a nie pasami zieleni celem możliwości wprowadzania nowych nasadzeń drzew.

Czytaj też: Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice

W studium uwzględniono rozwój sieci tramwajowej m.in. wzdłuż Nowej Politechnicznej, Nowej Świętokrzyskiej, Drogi Zielonej oraz Nowej Wałowej. W studium uwzględniono rozwój sieci tramwajowej m.in. wzdłuż Nowej Politechnicznej, Nowej Świętokrzyskiej, Drogi Zielonej oraz Nowej Wałowej.
Bez zmian pozostała idea miasta policentrycznego (z kilkoma centrami) ze Śródmieściem, Wrzeszczem i Oliwą jako dzielnicami koncentracji usług rangi metropolitalnej, racjonalnego wykorzystania terenów już zurbanizowanych zamiast rozlewania się miasta "na zewnątrz", ochrony krajobrazu i funkcji rolniczej Żuław i południowej części Wyspy Sobieszewskiej oraz ograniczenia ruchu samochodowego w codziennych podróżach na rzecz transportu zbiorowego i rowerowego.

Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

- Rozstrzygnięcia przestrzenne nowego studium stwarzają ramy dla rozwoju Gdańska jako półmilionowej [obecnie w Gdańsku mieszka ok. 463 tys. osób - dop. red.], policentrycznej, ukierunkowanej do wewnątrz centrum społecznego, gospodarczego i kulturowego metropolii. To będzie miasto o przestrzeniach publicznych wysokiej jakości, mieszkaniowych, usługowych i produkcyjnych, chroniące walory kulturowe i przyrodnicze, które stanowią o jego tożsamości, jednocześnie zapewniając wysoką jakość życia mieszkańców - uzupełnia dyrektor BRG.
Obszar Żuław oraz południowa część Wyspy Sobieszewskiej mają zachować charakter rolniczy. Obszar Żuław oraz południowa część Wyspy Sobieszewskiej mają zachować charakter rolniczy.
Jeżeli dokument po wyłożeniu do publicznego wglądu oraz dyskusji publicznej w przedstawionej formie zyska aprobatę mieszkańców, będzie skierowany na sesję Rady Miasta Gdańska w przyszłym roku, kiedy zostanie poddany pod głosowanie.

Czyta też: Jak planowane są polskie miasta?

Miejsca

Opinie (198) 3 zablokowane

  • A co z budową Drogi Zielonej (6)

    Kiedy ruszy i na jakim etapie są prace? Wie ktoś, coś?

    • 9 21

    • Naprawdę tak ci się śpieszy do raka płuc? (2)

      A może już masz, a życzysz tego innym?!

      Projekt przewiduje degradację ostatnich terenów zielonych. To zbrodnia. A kolejne pasy samochodów tylko wygenerują większy ruch i taką mieszankę w powietrzu że będziemy się dusić od razu, nie w ciągu kolejnych dni.

      • 9 9

      • To najszybsza droga z Elbląga do Oliwy do roboty !

        W czterech literach mam mieszkańców Przymorza i Zaspy, jak mam codziennie stać w korku na Czarnym Dworze.

        Jak chcą zielono i ekologicznie to niech wyprowadzą się na wioskę, a nie marudzą że im spaliny i hałas pod oknem przeszkadza. Tu jest miasto, tu jeździ się samochodami, parkuje i tu zawsze będą spaliny. Na pohybel społecznikom którzy wszystkim chcą mówić jak mają żyć.

        • 12 21

      • A gdzie napisałem, że mi się śpieszy?!

        Nie bredź, Sherlocku! Po prostu pytałem.

        Z mojego punktu widzenia, jako mieszkańca Przymorza, wcale mi się do niej nie śpieszy, dość mam i teraz wiecznie zasyfionego i zakorkowanego Czarnego Dworu.

        • 11 3

    • Gdańszczanie mają finansować autostradę środkiem pasa nadmorskiego dla mieszkańców przedmieść, którzy uciekli za tanim gruntem w miejsca, gdzie nawet PKS nie dociera? Wolne żarty.

      • 18 5

    • Oliwa osowa i sopot też czekaja :)

      • 3 3

    • Nigdy! my Przymorzacy na to nie pozwolimy

      No pasaran!

      • 0 3

  • Więcej, więcej betonu myśliciele k...

    • 16 3

  • szkoda że takie plany na 30 lat robią ci sami ludzie którzy przyczynili się do powstania Forum Radunia.. (2)

    mam nadzieję, że mozna to w przyszlości zmienić!

    • 58 5

    • 100/100.

      • 8 3

    • za Forum Radunia PIS ma mój głos- NIGDY nie wybaczę platformie tego co zrobiła z centrum Gdańska

      ta mafia developerska dostanie takiego kopa po wyborach, że się gnoje nie pozbierają za to jak centrum zniszczyli

      • 15 2

  • Szach Mat

    To są następstwa układów,układzików i dzikiej prywatyzacji lat 90. Powrotu już nie ma...

    • 24 2

  • Pytanie (1)

    Czy coś w tym dokumencie się znajduje po za zgodą dla deweloperów na budowę kolejnych osiedli i zabetonowaniem ostatnich juz terenów zielonych?
    Budyń pomyślał o parkingach, parkach, drogach, skwerach, miejscach rekreacji i wypoczynku?

    • 25 2

    • Dosc

      Poki co na terenie awf zamiast stadionu zamiast rekreacji ma byc kilka tys mieszkan i punktowce-kilka tyg temu tak uchwalili. Przy kolobrzeskiej,zamiast choc kawalek skweru dla mieszkancow zabetonowanego szczelnie przez zaledwie kilka ostatnich lat przymorza malego maja byc gesto upakowane wiezowce- to rowniez sprzed kilkunastu dni pomysl. Przed oliwska katedra ogolnodostepne tereny, parkingi? Forget. Teren przeksztalcany po plany dewelopera. Teraz kombinuja jak zrobic mieszkaniowke przy wita stwosza- ostatnie wolne tereny w oliwie,nalezace do ug. Pretekst to wesprzec ug w rozwoju a przy okazji utorowac droge deweloperom. Jeden z czolowych i lubianych przez gdanskie wladze kupil ostatnio budowane osiedle w okolicy. Mam nadzieje ze to tylko przypadek i zbieg okolicznosci choc watpie. Dlaczego tereny przeznaczone w dlugoletnich planach na rekreacje, uslugi, zielen czy nawet handel sa bez wahania przeksztalcane w mieszkaniowke z gesta i wysoka zabudowa,zwykle pod gotowe plany deweloperow co nabyli teren? Czy to nie powinno byc odwrotnie, miasto ma wizje uzgodniona z mieszkancami i ekspertami i trzyma jej sie sztywno a deweloperzy musza sie dostosowac? Nie w Gdansku. W tej chwili rzadzi biznes i deweloperzy a wladza je im z reki. Nie patrzac na zdanie obywateli.wszystko w bialy dzien przy aplauzie mediow. Tylko na forach widac faktyczne zdanie swiadomych mieszkancow. Czas skonczyc z tymi kilkudziesiecioletnimi ukladami wladza-biznes-media.

      • 12 3

  • Ja mam propozycję, na najbliższe dni. Budyń woń na zbity ryj. Bierz tych swoich pedałów, brudasow i wypad. (1)

    • 25 15

    • spokojnie wywalimy tych złodziei - pogonimy ich z Gdańska

      • 4 0

  • Kasa misiu kasa

    przykład z PKM / zresztą przywołany w artykule/ dowodzi że liczy się tylko " Kasa misiu kasa". Bowiem gdy tylko który deweloper czy inny z kasą - zwącha okazję to zaraz odbywają się manipulacje nad planami. Plany są zmieniane.
    A na dowód powyższego bieżący przykład z naziemnym przejsciem dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej. Tylko i wyłącznie dla korzyści inwestora zmienia się to co ze względu na bezpieczeństwo. miało nie być zmieniane.
    A ludziom robi się wodę z muzguf

    • 19 8

  • Wizja Gdańska wg BRG: nawalić wieżowców bez ładu i składu, połączyć to szerokimi drogami bez miejsca dla pieszych, zburzyć wszystko co zabytkowe, wstawić wszędzie parkingi i wmówić ludziom, że sowiecka urbanistyka to nowoczesność.

    • 35 6

  • Przede wszystkim bez PiS i jego hejterow

    I/w

    • 14 16

  • Gdańsk za 30 lat:

    1. Osiedle na osiedlu. 2. Drogi jak w 2017, bo po co budować drogi. 3. Budyń prezydentem. 4. Śmierdzące Szadółki, w planach spalarnia.

    • 33 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane