• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś matura!

am, O.K.
6 maja 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Połamali pióra
Do egzaminu dojrzałości z języka polskiego przystąpi dzisiaj 26 tysięcy 671 osób z województwa pomorskiego. Z kolei do matury z języka ojczystego na nowych zasadach mają przystąpić zaledwie dwie osoby na dwa województwa: pomorskie i kujawsko-pomorskie. Jeśli uznać, że przygotowane przez rodziców przekąski na czas pisania egzaminu zmniejszają stres i poprawiają jego atmosferę, w sympatyczniejszych okolicznościach przebiegać będzie stara matura. Podczas nowej kanapek się nie podaje.

Lepsza stara?

Starą maturę organizuje Pomorskie Kuratorium Oświaty. W szkołach młodzieżowych zdawać ją będzie 21 tysięcy 490 osób, w szkołach dla dorosłych 5 tysięcy 181 osób. W sumie egzamin dojrzałości przeprowadzony zostanie w 205 szkołach młodzieżowych i 120 dla dorosłych oraz przed odrębną komisją egzaminacyjną przy kuratorium oświaty. Dzisiaj ponad 26 tysięcy maturzystów zmagać się będzie z językiem polskim. Jutro egzamin pisemny z dowolnie wybranego przedmiotu.

Największym powodzeniem cieszy się matematyka, zdawać ją będzie ponad 9 tys. osób. Na drugim miejscu jest historia - 4 tys. 489 osób, na trzecim biologia - 2 tys. 946. Kolejnym z najczęściej wybieranych przedmiotów jest język angielski - 2076, geografia - 1364 i język niemiecki - 371. Są też chętni na rosyjski - 117 oraz francuski - 71 osób. Najmniej popularna jest łacina. Egzamin z tego przedmiotu będą zdawać zaledwie 3 osoby. 85 maturzystów przystąpi w tym roku do egzaminu z chemii, a tylko 7 z fizyki. W przypadku języków obcych liczba zdających może ulec zmianie, gdyż niektórzy posiadają certyfikaty znajomości języka zwalniające z egzaminu. O ile część pisemna przy tradycyjnym egzaminie dojrzałości trwa dwa dni, matura pisemna według nowych zasad rozpoczyna się dzisiaj, a skończy 14 maja. Chęć przystąpienia do egzaminu z języka polskiego na województwo pomorskie i kujawsko-pomorskie zadeklarowały dwie osoby.

- Może jednak nie stawić się nikt - mówi Irena Łaguna, koordynator matury z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku.

Wiosenna sesja nowej matury jest wyłącznie dla osób, które do 30 listopada 2001 złożyły u dyrektorów swoich macierzystych szkół wniosek o egzamin maturalny oraz dla tych, którzy nie zdali egzaminu w maju 2002 lub w styczniu 2003. Przystąpić mogą do niej też osoby, które z różnych przyczyn nie przystąpiły do matury w maju lub styczniu, a także te, które zdały, ale chcą poprawić wynik. W przypadku nowej matury oprócz dowolnie wybranego przedmiotu, obok języka polskiego obowiązkowo pisze się test z matematyki i języka obcego. Jutro egzamin z matematyki, w czwartek z języka obcego. W poniedziałek 12 maja geografia i informatyka, we wtorek - historia, biologia i fizyka, w środę - wiedza o społeczeństwie, chemia i historia sztuki. Rygor podczas pisania nowej matury jest też większy niż przy starej.

Bez kanapek i ściąg

- Generalnie w nowym egzaminie nie funkcjonują "przerwy na wyjście" - tłumaczy I. Łaguna. - Nie wychodzi się z sali, bo część podstawowa egzaminu, przykładowo z matematyki, trwa 120 minut, a z chemii czy biologii na pisanie pierwszego arkusza przewiduje się 90 minut. Tyle dorosła osoba jest w stanie wysiedzieć. Potem następuje 20-minutowa przerwa dla wszystkich, a po niej ciąg dalszy egzaminu, czyli drugi arkusz. Nie ma więc potrzeby serwowania kanapek ani... ściąg.

Między przyjemnością a psychozą

Nowa czy stara matura, mimo różnic organizacyjnych jest zazwyczaj pierwszym poważnym egzaminem. Towarzyszy mu wiele emocji i pozostawia on po sobie różne wspomnienia.

Swoją maturę, którą zdawał w I LO w Gdańsku, z sentymentem wspomina rektor gdańskiej Akademii Medycznej, prof. Wiesław Makarewicz:
- To był 1953 rok, w tym tygodniu obchodzę 50-lecie matury - powiedział "Głosowi" rektor Makarewicz. - W sobotę mamy spotkanie na terenie szkoły - z 23 osób, które wtedy chodziły do klasy spotka się pewnie 14. Zdawaliśmy polski i matematykę - pisemnie, ustnie biologię i przedmiot nauka o Polsce - tak się to chyba nazywało - czyli coś w rodzaju nauk społecznych. Pamiętam, że poszło mi dobrze, miałem w miarę wyróżniające się świadectwo, co ułatwiło mi start na studia medyczne, na które dostałem się za pierwszym razem. Mieliśmy też bal maturalny, w prywatnym gronie, w domu rodziców koleżanki z klasy, na Łostowicach. To były lata 50., wtedy młodzież jeszcze do knajp nie chodziła.

W latach 60. maturę zdawał Andrzej Galubiński, pomorski lekarz wojewódzki.
- W 1967 roku, niestety, w Liceum im. Stefana Batorego w Warszawie - przypomniał sobie Andrzej Galubiński. - Zdawałem matematykę i polski, wspominam to ogromnie miło. Do dzisiaj kontaktujemy się z niektórymi kolegami, mieliśmy bardzo zgraną klasę, o ogromnym potencjale intelektualnym. Był też bal maturalny, ale jako że miałem w tym samym czasie egzaminy na Wojskową Akademię Medyczną w Łodzi, nie brałem w nim udzialu.

Po koniec "ery Gierka", na przełomie lat 70. i 80., do matury przystępował znany trójmiejski tekściarz i wokalista, lider Czarno-Czarnych i Dr. Granata, Jarek Janiszewski.

- Kończyłem IX LO we Wrzeszczu, zdawałem pisemnie matematykę i polski, ustnie fizykę i angielski - powiedział Jarek Janiszewski. - Wspominam to nie najlepiej, bo to był duży stres, tematyka przeogromna i - jak pewnie co roku na tydzień przed maturą - tzw. pula pewnych tematów. Każdy stawiał na jakiś taki temat, starał się wyrywkowo uczyć pod tym kątem. Atmosfera była raczej niesympatyczna, niemiła. To była psychoza, stres. Kiedy pożegnałem tę swoją szkołę, odetchnąłem z ulgą.

Dobre rady

Czy matura musi być aż takim stresem, psychozą, jaką była dla Jarka Janiszewskiego? Psycholodzy twierdzą, że nie. Przede wszystkim radzą, by nie uczyć się na ostatnią chwilę, bo i tak na dzień przed maturą nie opanuje się materiału, ktorego się nie przyswoiło przez cztery lata. W ten ostatni dzień lepiej przygotować sobie wszystko co w dniu matury będzie niezbędne i... zapomnieć o niej. Pójść na spacer z psem, wziąć kąpiel, obejrzeć dobry film. Tak, żeby na maturę przyjść wypoczętym, zrelaksowanym. Z kolei lekarze mówią, że w dniu egzaminu, rano, dla "rozjaśnienia umysłu" warto wypić dobrą kawę z cytryną. Taka kawa na pewno postawi nas na nogi i pomoże pozytywnie myśleć w tym ważnym dniu.
Głos Wybrzeżaam, O.K.

Opinie (133) 1 zablokowana

  • hehehe

    moze gdybys sie nim nie podcieral to bys dalej w zyciu zaszedl a tak...siedzisz w swojej norze przy jakims atari i wypisujesz glupoty. Ja nie mowie, ze matura czy dyplom to dzis cos wielkiego, godnego pozazdroszczenia. Wrecz przeciwnie...dzis wielu ma mature i skonczone studia, wiec to jest nic nadzwyczajnego...jednak warto to miec. A ty siedz dalej w kiblu i sie podcieraj swoja wydrukowana matura.

    • 0 0

  • czy wyście ludzie oczy potracili?
    ile razy można pytac o te tematy!?
    jak ktoś będzie wiedział to poda, a tu 3 pod rząd pytania, cholera, dajcie se luz

    • 0 0

  • odznaka zetemesu wpadła mi do sedesu:)
    odznaka KOMSOMOŁU wpadła mi do rosołu
    a papier MATURALNY WPADŁ MI...........
    ale słowo jest niecenzuralne
    HEY YOU:)))

    • 0 0

  • tematy

    Matura 2003

    Tematy prac maturalnych.

    Dotychczas tematy maturalne ujawniono w następujących województwach:

    WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE:
    1) "Pisarz tylko zaczyna, dopiero czytelnik dzieło dopełnia, rozwija i wzbogaca" - przekonuje Ryszard Kapuściński. Podejmij dialog z sądem pisarza przywołując stosowne utwory.
    2) Czym dla bohaterów literackich różnych epok jest pamięć o życiowych doświadczeniach - darem, brzemieniem, przekleństwem - omawiając zagadnienie wykorzystaj znane ci teksty literackie.
    3) Literatura XIX-wieczna jako strażniczka narodowego pamiątek kościoła - rozważ problem odwołując sie do wybranych utworów.
    4a) Jan Kochanowski - "Pieśń XXV", Kazimierz Wierzyński - "Modlitwa". Interpretując wiersze Jana Kochanowskiego i Kazimierza Wierzynskiego, wyjaśnij, czym jest wiara dla poety XVI i XX wieku.
    4b) Albert Camus - Dżuma - zło jako wyzwanie wobec którego człowiek powinien wyraźnie się opowiedzieć - rozważania na kanwie Dżumy i innych utworów litertury XIX i XX wieku.

    WOJEWÓDZTWO MAZOWIECKIE:
    (informacja nieoficjalna)
    1) "Według mnie" - napisał Witold Gombrowicz "literatura niepoważna usiłuje rozwiązać problemy egzystencji. Literatura poważna je stawia." Rozważ te słowa, odwołując się do wybranych utworów literackich z różnych epok.
    2) "Bywają takie spotkania, które w jednej chwili odmieniają ludzkie życie". Czy zgadzasz się z tym stereotypowym sformułowaniem? Swoją odpowiedź uzasadnij odwołując się do wybranych utworów literatury i filmu.
    3) "Bogini Hebe wśród przyjaciół". Sprawadzian z rozumienia czytanego tekstu i tworzenia własnego.
    4) Dokonaj interpretacji wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego "Szekspir i chryzantemy". Zwróć uwagę jaką rolę odgrywają w utworze aluzje i odwołania do tradycji kultury europejskiej.

    WOJEWÓDZTWO ŁÓDZKIE:
    1) Najdoskonalsza część stworzenia czy "nędzy wszelkiej wizerunek"? Odwołując się do wybranych utworów z różnych epok, rozważ, która z literackich koncepcji człowieka i jego losu jest bliższa rzeczywistości.
    2) Wygrywać jest rzeczą ludzką... Na podstawie wybranych utworów oceń postępowanie bohaterów literackich odnoszących zwycięstwo.
    3) Nasz pochód przez dzieje, który chętnie wyobrażamy sobie jako zwycięski marsz ku nieograniczonym, jasnym horyzontom, jest w istocie (...) dreptaniem od kryzysu do kryzysu - Jan Józef Szczepański. Odwołując się do wybranych utworów przedstawiających kryzys cywilizacji XX wieku, rozważ, czy podzielasz pogląd pisarza na temat ludzkich dziejów.
    4) Zinterpretuj wiersz Zbigniewa Herberta (1924-1998) "Dałem słowo". Zwróć uwagę na postawę etyczną podmiotu lirycznego. W swych rozważaniach możesz odwołać się do innych wierszy poety.

    WOJEWÓDZTWO DOLNOŚLĄSKIE:
    1) Czy zgadzasz się z opinią, że "istnieje jakieś stałe prawo, na mocy którego 'dzieci' muszą zawsze buntować się przeciwko 'ojcom'?" Wykorzystując właściwe dzieła, potwierdź ten pogląd lub podejmij z nim polemikę.
    2) Analizując wybrane postawy bohaterów różnych tekstów kultury, skomentuj i rozwiń myśl: "Choć człowiek nie wybiera zdarzeń swego losu, to jednak może je kształtować".
    3) Analiza i interpretacja porównawcza wierszy Wisławy Szymborskiej "Chwila" i Adama Zagajewskiego "Chwila" lub analiza i interpretacja wiersza Adama Zagajewskiego "Chwila".
    4) Rozumienie czytanego tekstu. Pisanie wypracowania. Klaus Tchiele-Dohrmann "Plotka jako ulubiona forma komunikacji międzyludzkiej". Wypracowanie: "Wzorce osobowe czy ludzie walczący z własnymi słabościami?" Które postawy bohaterów lepiej motywują cię do działania? Uzasadnij swoje stanowisko analizując dwa, trzy przykłady.

    WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE:
    (informacja nieoficjalna)
    1) Wyjaśnij, jaką funkcję pełnią motywy autobiograficzne w wybranych utworach literackich.
    2) Idealizm życiowy - pomaga czy przeszkadza w osiąganiu zamierzonych celów?
    3) Przeznaczenie, przypadek, świadomy wybór - co decyduje o naszym losie na podstawie wybranych utworów literackich.
    4) Interpretacja wiersza "Chwila" Ewy Lipskiej.

    WOJEWÓDZTWO LUBELSKIE:
    (informacja nieoficjalna)
    1) Trzeba wiedzieć z czego się wyrasta - myśl Henryka Grynberga uczyń tezą rozważań na temat roli artysty w kształtowaniu tożsamości narodowej"
    2) Mówi się, że sztuka wzbogaca człowieka - rozważ problem nawiązując się do wybranych dzieł literackich i innych.
    3) Człowiek przez całe życie musi dokonywać wyborów -omów zagadnienie na kontrastowo wybranych sytuacjach z biografii bohaterów literatury.
    4) Zaproponuj sposoby odczytania wiersza Ewy Lipskiej "Córeczka Z" z tomu "Sklepy zoologiczne".

    WOJ. WARMIŃSKO-MAZURSKIE:
    (informacja nieoficjalna)
    Na Warmii i Mazurach maturzysci mogą wybrać temat dotyczący patriotyzmu na przełomie wieków, na podstawie utworów literackich;
    posługując się lekturami porównać życie kobiety współczesną z życiem jej prababci.
    Inne tematy to analiza wiersza Tadeusza Różewicza oraz zagadnienie walki dobra ze złem na podstawie cytatu wiersza Wisławy Szymborskiej.

    Oficjalnie tematy mogą być ujawnione nie wcześniej niż w połowie czasu trwania egzaminu - ok. 11.30.

    • 0 0

  • OKej kiciu
    masz mature??
    to daj mi MATURALNIE hehehehheeheheehehe

    • 0 0

  • tematy moga być podane po 2,5 godziny...ale i tak ostateczna decyzja nalezy do KURATORIUM, ktore chyba niezbyt sie spieszy... nie pozostaje nic innego jak czekac i trzymac kciuki:)

    • 0 0

  • a nie łatwiej tak?:
    http://info.onet.pl/live.html
    tam są tematy na bieżąco dodawane

    • 0 0

  • ty młoda
    i sexy
    nie pskuj emerytom CO??

    • 0 0

  • jak do JEJ UST sie przyłoooooooooooooooożyełem:))
    sie JEJ MATURĄ nie martwiłem:))
    and you???

    • 0 0

  • ona sie mnie
    pyta o MATURE
    a JEJ kiciuuuuuuuuuuu
    a znasz jak z ręęęęęęęęeeeki mi LECI??
    hehehehe
    twardy gość
    pije cztery dni
    ten ZIUTEK

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane