- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (209 opinii)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (410 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (73 opinie)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (133 opinie)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (442 opinie)
Dziś otwarcie AmberOne, czyli wydłużonej autostrady A1
Dokładnie o godz. 19 w piątek zostaną zdjęte szlabany i kierowcy będą mogli wjechać na nowy odcinek autostrady, między Nowymi Marzami a Toruniem. Dzięki nowemu, 62-kilometrowemu odcinkowi A1, podróż z Gdańska do grodu Kopernika może zająć raptem 65 minut. Do połowy stycznia zapłacimy za całą trasę jedynie 17,60 zł.
Budowa drugiego odcinka autostrady A1 trwała dokładnie 27 miesięcy. Prace ruszyły w lipcu 2009 roku. Budowa pierwszego, 90-kilometrowego odcinka od Rusocina do miejscowości Nowe Marzy pod Grudziądzem rozpoczęła się w 2005 roku, a oddano go w 2008 roku. Koncesję na budowę i eksploatację łącznie 152 km drogi już w 1997 roku otrzymała firma Gdańsk Transport Company.
Obecnie oddawany odcinek z Nowych Marz do Torunia to inwestycja rekordowa. W jej ramach zbudowano najdłuższy most nad Wisłą w Polsce, nieopodal Grudziądza. Jego długość wynosi 1953,60 m. Do jego budowy zużyto niemal 80 tys. m sześc. betonu i 14 tys. ton stali. Jedna nitka mostu ma szerokość 17,35 metra.
Na trasie 62-kilometrowego odcinka autostrady funkcjonować będą trzy węzły autostradowe - Nowe Marzy, Lisewo i Lubicz - oraz cztery pary miejsc obsługi podróżnych - Malankowo, Drzonowo, Nowy Dwór i Nowa Wieś, gdzie będą parkingi toalety, automaty z gorącymi napojami i miejsca do wypoczynku na świeżym powietrzu.
Nowością na nowym odcinku autostrady A1 są linowe bariery ochronne. Zamiast dobrze znanych stalowych, obecne to system lin stalowych, zamocowanych do specjalnych palików. Jednak wbrew pozorom liny potrafią zatrzymać nawet ciężarówkę łagodząc siłę zderzenia.
Cały odcinek autostrady przystosowany został do poboru opłat w systemie zamkniętym. Pocieszające jest jednak to, że przez najbliższe 90 dni kierowcy będą mogli nacieszyć się nową drogą za darmo. A za przejazd całą trasą z Trójmiasta do Torunia zapłacimy 17,60 zł, a dopiero po 14 stycznia przejazd ten będzie kosztować 29,90 zł.
Budowa 62-kilometrów autostrady kosztowała 3,1 mld zł. Za te pieniądze zbudowano drogę, która waży ponad 15 mln ton. Składa się na to 12,4 mln ton mas ziemnych, 1,1 mln ton kruszywa na podbudowę, 600 tys. ton betonów i 1,250 mln ton mieszanek bitumicznych.
Roboty budowlane na obu odcinkach A1 prowadziły firmy Skanska i NDI. Przez trzy kolejne sezony budowlane w szczytowych momentach prac na budowie przebywało nawet 4,5 tys.
Przy codziennej obsłudze trasy z Gdańska do Torunia znajdzie pracę łącznie 300 osób, z czego połowa będzie pobierała opłaty. Pozostałe osoby będą odpowiadać za odśnieżanie, sprzątanie, naprawy czy koszenie trawy.
W połowie przyszłego roku ma być oddany kolejny, 144-kilometrowy odcinek autostrady A1, między Toruniem a Strykowem. Tam inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy też do Łodzi z Trójmiasta dojedziemy w nieco ponad dwie i pół godziny, a nie jak do tej pory, starą drogą krajową nr 1 w ok. 4-5 godzin.
Autostradę tworzy sześć warstw, pierwsze trzy górne o grubości 27 cm to nawierzchnia. Poniżej znajduje się 20 cm warstwa podbudowy z kruszywa łamanego. Jest ona ułożona na 50 cm warstwie mrozoochronnej, której wierzch stabilizowany jest cementem.
Potocznie mówi się, że nawierzchnia zbudowana jest z asfaltu, tymczasem tak naprawdę wykonywana jest z mieszanki mineralno-bitumicznej, a asfalt stanowi jej komponent. Do produkcji 1 mln 300 tys. ton masy mineralno-bitumicznej, z której ułożono nawierzchnię 62-km odcinka autostrady zużyto 1 mln 250 tys. ton kruszywa, 975 tys. ton wypełniacza i 70 tys. ton asfaltu.
Prędkość projektowa 120 km/h
Liczba jezdni 2
Liczba pasów ruchu 4
Szerokość pasa ruchu 3.75 m
Szerokość pasa dzielącego 4.00 m
Szerokość pasa awaryjnego 3.00 m
Szerokość korony drogi 28.50 m
Skrajnia pionowa 4.70 m
Obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
Rodzaj nawierzchni bitumiczna
Takie bariery zamocowano na kilku odcinkach nowej autostrady.
Opinie (284) 9 zablokowanych
-
2011-10-14 10:25
Amber One
to jedna z najlepszych marketingowo nazw powstaych od lat - jednoznacznie kojarzy sie z number one, latwa do zapamietania i wymowienia dla wiekszosci ludzi, a do tego nawiazuje do bursztynowego szlaku - dla mnie BOMBA....ma jedna wade - trzeba ruszyc glowa, zeby to pojac, a dla niektorych to za duzo...
- 3 6
-
2011-10-14 10:25
grudziądz (1)
a dlaczego przy Grudziądzu na drodze 55 nie ma zjazdu?
- 2 0
-
2011-10-14 13:15
wyjaśnienie
bo bydgoska gdaka nie zdążyła dobudowac drogi do Grudziądza. GTC wybudowało węzęl ale za bramkami wjeżdża się w buraki. Zjazd będzie jak dokończą w Grudziądzu trase średnicową. To samo ze zjazdem Turzno.
- 1 1
-
2011-10-14 10:32
dobrze że ją otwierają po wyborach
nie musze czytać wpisów kolegów kurskiego że to kampania wyborcza.Zresztą uspokoili się ostatnio bo po przegranych kolejnych wyborach pewnie przestali płacić
- 4 3
-
2011-10-14 10:35
cena metra
50000 za metr.Słuszną linię ma nasza władza
- 4 0
-
2011-10-14 10:38
A Grabarczyk dostał od Tuska zakaz przecinania wstęg. To może chociaż posłanki mu kwiatki wręczą ? (2)
Skromne otwarcia bez władz i po ciemku to dość ciekawy trend w polityce.
- 5 0
-
2011-10-14 18:22
Lepiej że otwierają po ciemku ale otwierają...
... niż z pompą i przy reporterach jak poprzednia władza, dzięki której ten odcinek mamy później i drożej niż być mogło!
- 0 2
-
2011-10-14 20:41
zaproszenie do polaka
zapros polaka omen nomen co to na dwa lata wstrzymal pis...cu
- 0 1
-
2011-10-14 10:40
Skrajnia pionowa 4.70 m; Obciążenie nawierzchni 115 kN/oś. Zapamiętajcie asy w TIRach.
- 5 1
-
2011-10-14 10:40
hmmm
Jesli Warszawa-Gdansk bedzie wychodzic 4h dzieki A1 to elegancko. Ja jezdze tą traską DK7, 4h od Gdanska Oliwa do Łomianek ... od łomianek godzinny korek. ale te 4h to żadna przyjemnosc TIRy, TIRy, TIRy ...
- 0 0
-
2011-10-14 11:37
Piękne (2)
-Tylko nikt o przyszłpści nie pomyślał i dwupasmową autostradę zbudowali
- 2 7
-
2011-10-14 12:34
Czytać ze zrozumieniem. Autostrada ma 4 pasy a nie dwa
- 0 1
-
2011-10-14 18:23
jak takiś rezolutny...
... to spojrzyj sobie chociażby na to zdjęcie u góry, a potem przejedź się i zobacz, że wszędzie zostawione jest miejsce na trzeci pas.
- 0 1
-
2011-10-14 11:47
Fotki z nowego odcinka A1
panoramio.com/user/909190 Między Nowymi Marzami a Lisewem oraz z mostu na Wiśle
- 0 1
-
2011-10-14 12:03
Pani Redaktor
...a kiedy to ostatnio jechała Pani do Łodzi 4-5 h ??? :))))
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.