• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ekrany receptą na korki na obwodnicy?

Maciej Korolczuk
7 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (173)
Wypadek na jednej jezdni, ale korek już w obu kierunkach - tak często wyglądają zdarzenia na obwodnicy. Czytelnik proponuje, by na pasie rozdziału stanął płot, który ograniczy gapiostwo i niepotrzebne korki. Wypadek na jednej jezdni, ale korek już w obu kierunkach - tak często wyglądają zdarzenia na obwodnicy. Czytelnik proponuje, by na pasie rozdziału stanął płot, który ograniczy gapiostwo i niepotrzebne korki.

Jeden z naszych czytelników zaproponował, jak ograniczyć codzienne korki na obwodnicy w prosty i szybki sposób. Wystarczy oddzielić płotem od siebie dwie przeciwległe jezdnie, by kierowcy nie mogli w czasie kolizji czy wypadku podglądać tego, co dzieje się po drugiej stronie. Przy kolizjach i wypadkach regularnie korek tworzy się bowiem także na jezdni w drugą stronę, choć tam niebezpieczeństwa nie ma. Co na to drogowcy?



Wygrodzenie uniemożliwiające podglądanie sytuacji "po drugiej stronie" to:

Wakacyjne korki na obwodnicy są w tym roku wyjątkowo uciążliwe. Z jednej strony utrudnienia generują prace drogowców, z drugiej - ciągłe kolizje i wypadki. Stałym elementem są też korki na jezdni, na której nie doszło do żadnego zdarzenia.

Problem zauważył jeden z naszych czytelników i zaproponował, by jezdnie rozdzielić nieprzeziernymi ekranami, co ograniczyłoby zapędy gapiów do wolniejszej jazdy i obserwacji tego, co dzieje się "po drugiej stronie".



- Zamiast stawiać ekrany akustyczne na skraju drogi, powinni taki mur postawić na pasie rozdziału. Przynajmniej korków w przeciwnym kierunku by nie było - napisał nasz czytelnik.


Co na to GDDKiA?



Pomysł naszego czytelnika przekazaliśmy gdańskiemu oddziałowi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który zarządza Obwodnicą Trójmiasta. Drogowcy odnieśli się jednak do niego z dystansem.

- Prezentowane przez czytelnika "rozwiązanie" nie jest przewidziane przepisami prawa i w opinii GDDKiA nie jest możliwe do wykonania, zarówno z przyczyn finansowych, ale przede wszystkim nie znajduje uzasadnienia merytorycznego - uważa Mateusz Brożyna, rzecznik prasowy GDDKiA w Gdańsku.
Za korki na obwodnicy odpowiada nie tylko sprawca kolizji Za korki na obwodnicy odpowiada nie tylko sprawca kolizji

Jak słyszymy, między jezdniami nie mogłyby stanąć ani ekrany akustyczne, ani żadne inne wygrodzenia i płoty, które mogłyby oddzielić od siebie przeciwległe jezdnie i ograniczyć widoczność.

- W przypadku ekranów akustycznych GDDKiA Odział w Gdańsku realizuje zobowiązania wynikające z decyzji Marszałka Województwa Pomorskiego zgodnie, którą zostaliśmy zobowiązani do ograniczenia oddziaływania na środowisko poprzez budowę ekranów akustycznych. Stawiamy je w celu ochrony przed hałasem terenów faktycznie zagospodarowanych, przyległych do drogi - dodaje.
Zdaniem drogowców odseparowanie od siebie obu jezdni, by kierowcy nie rozpraszali się widokiem wypadku i nie powodowali tym samym korków i zagrożenia na przeciwległym pasie, nie ma ani merytorycznego, ani ekonomicznego uzasadnienia.

Mylące znaki na obwodnicy. Kierowcy niepotrzebnie zwalniają Mylące znaki na obwodnicy. Kierowcy niepotrzebnie zwalniają

- Z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego również taki pomysł jest chybiony. Kierowca, żeby miał się niczym nie rozpraszać, to należałoby projektować i budować drogę jako obiekt całkowicie, bądź częściowo zamknięty, czyli bez możliwości "podpatrywanie tego, co się dzieje na przeciwległym pasie", ale również bez podpatrywania tego, co się dzieje w otoczeniu drogi w ogóle, zatem na zewnątrz drogi. Stosując takie "rozwiązanie" podróż byłaby nużąca / klaustrofobiczna, zatem niebezpieczna - ocenia nasz rozmówca.
Kierowcom nie pozostaje więc nic innego, jak skupić się na drodze, którą mamy przed sobą, a nie obok.

Miejsca

Opinie (173) 4 zablokowane

  • Ale wymyslil geniusz

    Czy to sie komuś podoba czy nie tylko drastyczne zmniejszenie prędkości i pomiar odcinkowy coś pomoże. Nie 3,4,5 pas ani żadne ekrany. Ruch musi zostać zmieniony. Niech podadzą statystyki dlaczego najczesciej dochodzi tam do kolizji. No ale zaraz będą głosy oburzenia. Mam swojego suva w lizingu albo ulepa igła stan i nie będę jezdzil 50km na h. Bom szybki i bezpieczny. No nie?

    • 0 1

  • "nie znajduje uzasadnienia merytorycznego" (4)

    Ten cały rozmówca chyba ma problemy z logicznym myśleniem, bo właśnie merytorycznie zostało wytłumaczone dlaczego powinno się zasłonić przeciwległy pas. Poza tym kiedyś były takie przesłony, w formie pionowych, plastikowych, płaskich słupków, prze które było widać tylko patrząc prostopadle, i jakoś grało

    • 116 20

    • Zgadza się, to sa tzw osłony przeciwolśnieniowe

      Stawia się je kiedy obie jezdnie są na innych poziomach i dochodzi w nocy do oślepiania przez samochody jadące z przeciwka (te na wyżej położnej jezdni). Jest tego trochę na drogach A i S. Na obwodnicy też gdzieniegdzie chyba stoją. Oczywiście swoje kosztują, ale powinny być moim zdaniem stawiane częściej.

      • 21 0

    • tak samo jak progi, fotoradary i OPP

      dopóki nikt nie zginie, to nie ma uzasadnienia. przewidywanie nie jest mocną stroną gdaki

      • 8 3

    • A to kierowcy są takimi ułomami, że trzeba ich od siebie płotkami oddzielać? (1)

      • 5 5

      • ludzie to d**ile nie wiedziałeś?

        • 6 0

  • Najlepszą receptą byłoby po prostu wprowadzenie ograniczeń prędkości i surowe egzekwowanie tego.

    • 0 1

  • w irlandi między pasami autostrady jest wysoki żywopłot, , bardzo dobra opcja

    • 2 0

  • Takie rozwiazanie jest powszecne w Niemczech i Austri. Na przyklad obwodnica Wiednia. Natomiast u nas jak widac zamkniete glowy

    • 2 0

  • trzeba obniżyć maksymalną prędkość i wypadków będzie mniej

    Na Zachodzie jeżdżą wolniej niż w Polsce i efekty widać - u nas się nie da bo nikt nie wpadł na pomysł obniżenia maksymalnej prędkości

    • 1 1

  • skoro podróż przy ścianach byłaby "nużąca" (5)

    to można by na nich umieszczać teksty lektur polskich, ważne cytaty filozoficzne, zdjęcia gołych babeczek. Ludzie by od razu chętniej jeździli, nawet kilka razy dziennie.

    • 59 19

    • Przecież mają od tego telefony...

      • 2 0

    • a dla pań kierujących, to jakie malunki ? gołych facetów z brzuchami do kolan ? (2)

      • 2 1

      • (1)

        To zależy co preferujesz. Jak chcesz mieć podobizny swojego Janusza mogą być, jeżeli będzie bezpieczniej to może być i twój Janusz Grażyno.

        • 5 1

        • Mój Janusz to ma chociaż faję do kolan, a nie ogonek jak u kotka...

          • 2 1

    • Dajcie sobie w końcu z tymi ekranami ! Jesteśmy mistrzami Świata w tej dziedzinie .

      • 0 0

  • obwodnica

    trzeci pas jest potrzebny a nie inne pomysły, za dużo aut i się blokuje prosta sprawa

    • 1 0

  • Wyrzucone pieniądze

    Lepiej przeznaczyć te środki na 3 pas w każdym z kierunków. Skończą się zatory i problemy z gapiostwem, bo upłynni to ruch nawet przy zablokowanym 1 pasie ruchu.

    • 1 2

  • To jest najgłupszy pomyśl o jakim słyszałem

    Mało to ekrany tworzą tzw tunele i jazda robi się monotonna zamiast się widokami zachwycać to jeszcze dobetonowac w środku...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane