• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryfikacja kolei na Kaszuby. 100 km sieci trakcyjnej i dwa tory z Trójmiasta do Kościerzyny

Maciej Naskręt
16 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wizualizacja przystanku PKM Port Lotniczy z uwzględnieniem planowanej sieci trakcyjnej. Wizualizacja przystanku PKM Port Lotniczy z uwzględnieniem planowanej sieci trakcyjnej.

Ambitny plan kolejarzy na Pomorzu: zelektryfikować Pomorską Kolej Metropolitalną i linię kolejową na Kaszuby. Nad torami zawiesić ponad 100 km sieci trakcyjnej, a między Osową i Kościerzyną dobudować drugi tor. To część większej inwestycji, wartej łącznie ok. 1,6 mld zł.



Czy warto zelektryfikować linię PKM i kolej na Kaszubach?

Na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych, czyli zarządcy prawie wszystkich linii kolejowych w Polsce, powstała wizja modernizacji tras kolejowych na Pomorzu. Jej autorami są firmy Transprojekt Gdański i ZDG Tor z Warszawy.

Zacznijmy jednak od tego, co podróżnym da elektryfikacja linii kolejowych na zachód od Trójmiasta. Przede wszystkim skróci się czas podróży, bo składy elektryczne szybciej ruszają, co ma znaczenie na trasach, gdzie są częste przystanki.

Dodatkowo paliwożerne szynobusy PKM, które kursują od 1 września, powodują, że koszty ich eksploatacji są wysokie. Elektryfikacja ma sprawić, że spadną koszty przejazdu składów pasażerskich na tej trasie.

Na elektryfikacji się nie skończy

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 miedzy Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.

Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, kolejki elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podroż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba byłoby się przesiąść.

Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od 1 października kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny - dodaje Ewa Symonowicz-Ginter z PKP PLK.
To oznacza, że miedziany drut z napięciem 3 kV zawisłby nad ponad 100 kilometrami linii kolejowych na Kaszubach i linią PKM.

Wreszcie doczekamy się drugiego toru między Gdynią i Kościerzyną

Analiza opracowana przez projektantów pokazuje, że na Kaszubach nie można się ograniczyć do rozwieszenia sieci trakcyjnej nad zmodernizowanymi w ostatnich latach liniami na Kaszubach - z Trójmiasta do Kartuz i Kościerzyny.

- Wykonawca zarekomendował jako najbardziej efektywny wariant, który zakłada dobudowę ok. 70 km drugiego toru linii 201 na odcinku Kościerzyna - Osowa wraz z elektryfikacją i modernizacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym - informuje Ewa Symonowicz-Ginter.
Dziś linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Dalej w stronę Kościerzyny składy poruszają się jednotorowym szlakiem.

Planowany zakres prac na linii PKM i szlakach kolejowych w kierunku Kaszub. Planowany zakres prac na linii PKM i szlakach kolejowych w kierunku Kaszub.
Co dałaby budowa drugiego toru z Osowy do Kościerzyny?

Jednotorowe linie kolejowe nie nadają się do prowadzenia ruchu w aglomeracjach. Widać to idealnie po uruchomieniu PKM, której składy muszą czekać na mijankę w Żukowie. Bywa i tak, że pociąg PKM do Kartuz czeka na... dwa pociągi z przeciwnego kierunku, co powoduje konieczność blisko 20-minutowego postoju.

- W przypadku linii dwutorowych, nie dość, że taki problem naturalnie nie istnieje, to dodatkowo, w przypadku montażu nowoczesnych systemów sterowania ruchem, pociągi w obu kierunkach mogą kursować w bardzo małych odstępach, nawet ok. 2-3 minut od siebie - komentuje Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w ZDG Tor.
Pamiętajmy jednak, że linia kolejowa 201 obsługuje nie tylko pasażerów podróżujących po Kaszubach. Jej rozbudowa bardzo poprawi dostępność kolei do portu w Gdyni, który od kilku lat rokrocznie odnotowuje rekordowe przeładunki.

- Skierowanie większości pociągów do i z gdyńskiego portu trasą przez Kościerzynę, a nie, jak obecnie, przez Gdańsk, opłaci się wszystkim. Po pierwsze, zwiększy konkurencyjność samego portu. Po drugie, bardzo korzystnie wpłynie na przepustowość linii kolejowej pomiędzy Gdynią i Tczewem, a to z kolei pozwoli zwiększyć na tym odcinku liczbę pociągów pasażerskich - dodaje Rydzyński.
Wizualizacja wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego wraz z gotową siecią trakcyjną. Wizualizacja wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego wraz z gotową siecią trakcyjną.
Projekt za 1,617 mld zł do 2020 r.

Projekt elektryfikacji i rozbudowy linii kolejowych na Kaszubach jest ściśle powiązany z podobną inwestycją, dotyczącą modernizacji odcinka od Kościerzyny do Bydgoszczy. Cała linia kolejowa nr 201 ma być by-passem dla już zelektryfikowanego szlaku z Bydgoszczy do Trójmiasta przez Tczew, który dociążony jest przez pociągi towarowe.

- Jeśli analizy potwierdzą zasadność elektryfikacji na odcinku od Kościerzyny do Bydgoszczy, to pierwszy elektryczny pociąg powinien dotrzeć na Kaszuby za pięć lat, w grudniu 2020 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter.
W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku, na pozycjach nr 60 i 61 wpisany jest projekt "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto obejmującym linie 201 i 203 - wraz z elektryfikacją". To jego elementem jest przebudowa i elektryfikacja pomorskich linii 201, 229 i 214. Szacunkowy koszt tego projektu wynosi 1,617 mld zł.

Kwota ta obejmuje jednak wyłącznie prace na liniach będących w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych. Dlatego za elektryfikację linii PKM władze Pomorza musiałyby zapłacić z własnego budżetu. W 2012 r. mówiło się, że może to pochłonąć ok. 80-100 mln zł. Rzeczywisty koszt inwestycji poznamy jednak dopiero po przetargach na modernizację tej 18-kilometrowej linii.

Miejsca

Opinie (267) 2 zablokowane

  • albo czegoś nie rozumiem, albo świat stanął na głowie i robi z nas wydmuszkę,

    a co gorsza, to może to nie świat?!

    • 0 0

  • takie troche..... (1)

    toporne .... te bramki na sieć trakcyjną ( na wizualizacjach ) - można o wiele bardziej " ażurowo " ! i o wiele estetyczniej ..... wystarczy troche " podejrzeć " co i jak jest w ..... Europie. Polecam choćby Szwajcarię..... bądź Norwegię . To sa kraje w 100 % zelektryfikowane ! siema.

    • 9 0

    • dokladnie!

      Niech projektanci sie rozejrza po europie (moze byc w internecie), bo na razie to wyglada jak jakas brama-koszmar kopiuj-wklej z przystanku SKM Gdansk-Stocznia...

      • 0 0

  • A co z przedłużeniem linii SKM do Tczewa? (1)

    To przecież też jest potrzebne, chociażby z punktu widzenia obsługi portu...

    • 6 1

    • A co ma SKM do portu?!

      • 3 2

  • Już widzę te tłumy

    Pociąg do Kościerzyny co kilka minut- to rozrzutność. Nawet jeśli potencjał Kościerzyny, Kartuz, Żukowa i Somonina to ca. 55 tysięcy ludzi to zdecydowanie za mało aby wydawać taką kasę. Jedynie w godzinach szczytu ruch jest zwiększony, ale to zdecydowanie za mało żeby tak szastać kasą.

    • 9 3

  • czyżby linia 203

    skm na odcinku tczew-starogard gdański -czarna woda i czersk oraz chojnice i dalej tylko drugi tor z gutowca i do piły i będzie śmigać pendolino z trójmiasta do berlina ost banem

    • 4 0

  • budujmy i nie traćmy czasu na gadanie

    Podobają mi się wizualizacje "wraz z gotową siecią trakcyjną". Często w projektach nie pokazuje się np. anten, kominów, a po wybudowaniu - zdziwienie, że anteny i kominy widać i że tak bardzo psują widok. Dziś sieć trakcyjna na SKM-ce też już jest w beznadziejnym stanie, może by się udało ją unowocześnić ?

    • 3 0

  • po co elektryfikacja?

    Chyba po to, zeby puscic stare EN57. Elektryfikacja PKM ma sens, ale tylko odcinka gdyńsko-gdańskiego. Dalej nie ma sensu. Towarowe i tak beda jezdzic na dieslach. Za ta kase lepiej zrobic rewitalizacje z Koscierzyny do Bytowa i z Kartuz do Sierakowic.

    • 7 5

  • A co z przystankami na Karwinach i Małym Kacku? (1)

    • 5 0

    • Nic, bo znajdują się one na terenie Wielkiego Mistrza Ściemy i Lansu ;)

      • 1 0

  • Do tego czasu ogarniecie wspólny bilet?!

    Czy nadal trzeba będzie jeździć z klaserem na bilety?
    I przedewszystkim bilet metropolitarny ma/powinien obowiązywać na lini PKM!!!

    • 13 0

  • (1)

    Rozumiem że trzeba było wydać kasę na składy by wydać znów na kolejne elektryczne? Ciekawe kto na tym zarabia bo nie my pasażerowie! !!! To może warto było budować linie od początku zelektryfikowaną niż teraz robić remonty i zakłócenia w rozkladach! !!? Rozumiem że to już taka Polska tradycja?

    • 5 2

    • I jak te elektryczne składy pojechałyby na trasie Osowa - Gdynia debilu? PKM miała elektryfikować linię nie należącą do niej? Dobrze zrobiono, że kupiono teraz spalinowe składy, gdyż trzeba poczekać aż PKP zelektryfikuje linię 201, dopiero wtedy można elektryfikować PKM a zakupione już składy spalinowe pójdą na inne linie w pomorskim.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane