• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryfikacja nie zmieni korków na Hel

Paweł Ludwikowski
2 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Remont lokomotyw spalinowych i dostosowanie ich do współczesnych norm jest nie tylko znacznie tańszy, ale pozwoli lepiej wykorzystać linię na Hel niż jej elektryfikacja. Remont lokomotyw spalinowych i dostosowanie ich do współczesnych norm jest nie tylko znacznie tańszy, ale pozwoli lepiej wykorzystać linię na Hel niż jej elektryfikacja.

Czy elektryfikacja kolei na Hel może zmniejszyć korki na zjeździe z obwodnicy oraz części dzielnic Gdyni? Nasz czytelnik przedstawia kilka argumentów przeciwko elektryfikacji i przekonuje, że linia kolejowa na półwysep może być znacznie lepiej wykorzystywana bez takich inwestycji.



Czy kolej na Hel powinna być zelektryfikowana?

Paweł Ludwikowski jest m.in. miłośnikiem kolei. Gdy kilka dni temu opublikowaliśmy felieton Macieja Naskręta o elektryfikacji kolei na Hel, uznał, że taka inwestycja nie ma sensu.

Czytaj więcej: Zamiast budowy ekspresówki, zelektryfikujmy kolej na Hel.

Oto powody, dla których - według naszego czytelnika - nie powinno się tego robić:

***


Dużym zaskoczeniem jest dla mnie konkluzja red. Naskręta, wpisująca się w narrację pasażerskich przewoźników w Polsce, jakoby elektryfikacja tej linii była remedium na wszelkie problemy tam występujące. Jestem daleki od podobnych opinii.

Fakt, że przewoźnicy praktycznie zlikwidowali swoje zasoby ciężkich lokomotyw liniowych nie upoważnia nikogo do wysuwania wniosków o elektryfikacji większości szlaków kolejowych w województwie. Linia helska, z uwagi na swoją specyfikę i obszar, który przecina, nie nadaje się do elektryfikacji.

Po pierwsze: obszar półwyspu helskiego nie bez powodu jest mekką kite surferów, występują tu z dużą częstotliwością silne wiatry, co przy braku naturalnych barier powodowałoby częste uszkodzenia sieci trakcyjnej.

Po drugie: samo postawienie masztów i rozciągnięcie sieci zasilającej pociągi nie załatwi sprawy, potrzebne są jeszcze kabiny sekcyjne i podstacje trakcyjne zasilane prądem 25kv.

Po trzecie: ograniczenia w przestrzeni, jak i możliwości rozmieszczenia urządzeń zasilających sieć, spowodują częste obniżenia wartości napięcia prądu przez jadący pociąg, co na długie lata, zamiast polepszyć - pogorszy możliwości linii, uniemożliwiając jazdę na odcinku o wspólnym zasilaniu np. dwóch pojazdów jednocześnie.

Po czwarte: półwysep helski to wąski skrawek ziemi i bardzo urokliwy. Czy naprawdę chcemy zakłócić ten widok słupami sieci zasilającej pociągi i bardzo wysokimi słupami wysokiego napięcia?

Po piąte: Koszty. Ustawienie słupów i rozwieszenie sieci to jedynie mały fragment inwestycji. Wspomniane urządzenia zasilające, które dla niewprawnego oka są niewidoczne, stanowią znaczną część kosztów. Ostatnia, ale równie istotna sprawa to sposób doprowadzenia zasilania 25kv do stacji końcowej w Helu: użyć dwudziestometrowych masztów? Czy może za znowu duże pieniądze położyć kabel pod wodą?

Taniej kupić lepsze pociągi

  • Elektryczna wersja wagonów piętrowych w barwach Kolei Mazowieckich.
  • Nowoczesne pociągi spalinowe jeżdżą m.in. po linii PKM.
Skala tej inwestycji byłaby niewspółmiernie wysoka do kosztu zakupu nowych liniowych lokomotyw spalinowych dużej mocy od uznanego i sprawdzonego producenta oraz wagonów piętrowych, oferujących możliwość ruchu w systemie tzw. Push&pull. Jeśli wydatki musiałyby być jeszcze niższe, nie powinno być problemu z naprawą główną kilku-kilkunastu lokomotyw serii SU45, wraz z modernizacją, silnikiem spełniającym surowe obecne normy hałasu i emisji spalin z możliwością używania wagonów sterowniczych. Natomiast wagony piętrowe można z powodzeniem odkupić od spółki Polregio, która posiada jeszcze sporą ilość stosunkowo młodych i nowoczesnych wagonów piętrowych, produkcji niemieckiego Goerliz z przełomu lat 1989/1990.

Nowe mijanki to mniejsze inwestycje niż elektryfikacja

Tym sposobem, czy to przy użyciu zupełnie nowego taboru, czy też pozyskanego używanego, poddanego naprawom głównym i modernizacjom, przystosowując do oczekiwań współczesnych podróżnych, można upiec dwie pieczenie na jednym ogniu - zapewniając obsługę zarówno półwyspu helskiego, jak i zmarginalizowanych przez kolej - właśnie z powodu braku wielkopojemnych wagonów, oraz lokomotyw liniowych - Człuchowa i Chojnic.

Samą zaś linię na Hel należałoby poddać kolejnym drobnym modernizacjom, takim jak dobudowa kolejnych mijanek, a także rozbudowa istniejących, aby można było na nich zatrzymać trzy pociągi równocześnie.
Paweł Ludwikowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (195) 2 zablokowane

  • Propozycja

    Niech podstawia na okres sezonowy pociag który będzie tylko jeździł między Władkiem a Helem .dość ludzi się przemieszcza miedzy tymi miastami.

    • 8 2

  • to trojmiasto to wies na tle calej Polski we wszystkim

    • 5 3

  • co za brednie (1)

    ludzie zastanówcie się jacy jesteście tępi. Wasza dyskusja jest na poziomie komunistów z lat 50-tych. Zero konkretów i logiki. Wiadomo,że na Hel jeździ cała warszawka i południowa Polska, więc co zmienia elektryfikacja linii, skoro przyjeżdżają tu samochodami. Kaszubska elita - żenada.

    • 10 5

    • odwoływać się do forumowej trollni - masz złudzenia?

      • 0 0

  • No w końcu jakiś czytelnik miał odwagę swój artykuł podpisać imieniem i nazwiskiem

    • 8 3

  • (1)

    Kto chce na Hel wiechać to zrobić pobór opłat przy samym wieździe. Zaraz będzie mniej samochodów

    • 12 1

    • Przy samym wieździe na mierzeję*

      • 5 0

  • Weliminowac samochody w lato...

    ... pod Wladyslawowem wybudowac parking co by ludziska fury zostawiali I przesiadka na bane na polwysep. Miedzy majem I pazdziernikiem ruch tylko dla mieszkancow. Problem z czapki Bo parking tanszy niz elektryfikacja.

    • 9 1

  • ...bez komentarza.. (4)

    Kto piszę takie artykuły - projektant sieci trakcyjnej , kierownik budowy sieci trakcyjnej ? Postaram się "wyprostować" niektóre sugestie autora artykułu:

    Sugestia 1 - Wieje wiatr - może i trochę mocniej niż w innych regionach kraju , ale w Zakopanym też wieje - są tam tory zelektryfikowane . Co do Hel-u - gdyby tak mocno wiało to na Helu nie byłoby linii energetycznych

    Sugestia 2 - Dlaczego akurat zasilanie sieci trakcyjnej 2x25 kV - takie napięcie potrzebne jest do prędkości 2x25 kV . W naszym przypadku wystarczy 15 kV - z sieci energetycznej. Takie napięcie napewno jest na Helu i wzdłuż całej trasy. Nie wiem ile jest GPZ-ow na drodze i jakie mają zapasy mocy to należałoby sprawdzić.

    Sugestia 3 - Pobór prądu i spadki napięć oblicza się zanim cokolowiek się wybuduje. Wyniki porównuje się i sprawdza z Dyrektywą Unii Europejskiej TSI "Energia" .

    Sugestia 4 - Słupy sieci trakcyjnej - KONSTRUKCJE WSPORCZE nie muszą mieć "typowego" wyglądu. Mogą wyglądać różnie (okrągłe , trójkątne , pełne , itd) do wyboru. Co do wysokich słupów zasilających - nie są wyższe niż słupy linii 15 kV

    Sugestia 5 - Koszty - jak wszędzie , ale czy trzeba doprowadzać 25 kV - wystarczy 15 kV . Czy Podstacja Trakcyjna musi być na Helu - to można wykazać tylko poprzez wykonanie symulacji.

    .

    • 10 5

    • (1)

      Zelektryfikuja i beda kible EN57 jezdzic. Zadnej elektryfikacji na Hel!!!!!!!!!!!!

      • 1 2

      • Masz fobię na ich punkcie ? Lepsze tam smrodzące samochody ? Taka ma być

        ochrona mierzei ?

        • 1 2

    • Krótko i na temat...

      ....wypunktowałeś kolesia doskonale,bez wnikania w szczegóły pełna zgoda.

      • 2 0

    • Świetnie. Ale punktu 4. nie należało komentować.

      Nie sądzisz że czepiał się byle czego?

      • 0 0

  • Szanowny Panie Pawle (3)

    Lokomotywy su45 miały zakaz wjazdu na linię helską (nie wiem jak jest po remoncie - czy dalej ten zakaz jest utrzymany). Niestety wiekszosc lokmotyw su45 jest juz pocieta. Co do bohunow zgoda. Tylko trzeba je zmodernizowac do stanu takiego, zeby miala klime i drzwi automatyczne. Przydaloby sie jeszcze w takim standardzie zmoderniozowac kilka wagonow typu bonanza i wtedy mozna jezdzic na hel.
    najlepsze do modernizacji bylyby lokomotywy su46. Elektryfikacja na hel to totalne nieporozumienie!!!!!!

    • 8 2

    • Miały zakaz

      z uwagi na duzy nacisk na oś i sztywność trzyosiowych wózków.Nawierzchnia została zrewitalizowana,ale geometria łuków została bez zmian więc zakaz dla tych pojazdów,jak i za równo ST44 czy ST 43 jest utrzymany by nie prostowały łuków:-)

      • 2 0

    • Totalnym nieporozumieniem jest rewitalizacja "bohunów" !!! Czy ty koleś (1)

      oszalałeś ?
      Ich czas przeminął jak moich ulubionych EN57.
      Ja lubię "kible" z tych samych powodów co miłośnicy parowozów - z sentymentu.

      Czy miłośnicy parowozów domagają się ich powszechnego powrotu ? Np. też na SKM ?

      I chyba masz coś z głową iż trzeci raz tutaj na forum domagasz się odnowy złomu piętrowego.

      • 2 1

      • Kolego mylisz Bohuny i zestawy BHP!!! Bohuny jak najbardziej do modernizacji, BHP na zlom

        • 0 1

  • Kolejny miłośnik który by tylko remontowal 30-40 letni złom.
    Skoro intercity je złomuje to PR czy UM ma je remontować?

    • 4 5

  • Kupić promy!!!!

    Gdańsk powinien kupić promy. Do portu dojazd doskonały i od strony obwodnicy i starej 7. Na Hel w niecałą godzinkę i po kłopocie

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane