• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eugeniusz Kwiatkowski - 135. rocznica urodzin budowniczego Gdyni

neo
30 grudnia 2023, godz. 09:00 
Opinie (217)
Eugeniusz Kwiatkowski podczas obchodów Święta Morza w 1937 roku. Eugeniusz Kwiatkowski podczas obchodów Święta Morza w 1937 roku.

30 grudnia 2023 roku obchodzimy 135. rocznicę urodzin Eugeniusza Kwiatkowskiego, postaci niezwykle ważnej dla historii Polski i miasta Gdynia. To właśnie ten wybitny Polak, inżynier, ekonomista i polityk miał ogromny wpływ na kształtowanie Gdyni jako jednego z najważniejszych portów w Polsce. Dziś oddajemy hołd jego pamięci, przypominając jego nieocenioną rolę w rozwoju tego nadmorskiego miasta.





Studia w wieku 16 lat i Uniwersytet Genewski



Znasz historię ważnych postaci z Trójmiasta?

Eugeniusz Kwiatkowski urodził się 30 grudnia 1888 roku w Krakowie. Jego młodość była okresem intensywnego rozwoju intelektualnego i naukowego. Już w wieku 16 lat rozpoczął studia na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, które ukończył z wyróżnieniem. Następnie wybrał się na studia zagraniczne i podjął naukę na Uniwersytecie Genewskim, gdzie zdobył głęboką wiedzę z zakresu ekonomii.

Od kierownika do wizjonera



Po powrocie do Polski w 1919 roku, Kwiatkowski zaangażował się w działalność gospodarczą i polityczną. Był jednym z twórców Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego oraz autorem wielu prac naukowych z dziedziny ekonomii, które wywarły wpływ na kształtowanie polskiej polityki gospodarczej.

Jednak to praca nad rozwojem portu w Gdyni w latach 20. XX wieku stała się jego najważniejszym dziedzictwem. W 1926 roku Eugeniusz Kwiatkowski został mianowany kierownikiem Urzędu Morskiego w Gdyni, co otworzyło przed nim możliwość wprowadzenia ambitnych planów rozwoju miasta nad morzem.



W latach 20. XX wieku trwała bowiem wojna celna z Niemcami, którzy nałożyli obostrzenia na polski węgiel. Chcieli zniszczyć polską gospodarkę i przejąć zabiedzony kraj. Pojawił się więc pomysł, by węgiel eksportować do Skandynawii, gdzie chętnych do zakupu nie brakowało, ale Polska nie miała własnego portu.

W latach 1925-1926 na budowę portu wydano zaledwie 6,5 mln zł, ale w latach 1927-1928 było to już niemal 35 mln zł. W efekcie w 1930 roku przeładunki wynosiły 3 mln ton i pierwszy raz w historii były wyższe niż portu Wolnego Miasta Gdańsk.

Kwiatkowski budował nie tylko port i okolice



Premier Józef Piłsudski podczas składania życzeń noworocznych prezydentowi Ignacemu Mościckiemu i Eugeniuszowi Kwiatkowskiemu. Premier Józef Piłsudski podczas składania życzeń noworocznych prezydentowi Ignacemu Mościckiemu i Eugeniuszowi Kwiatkowskiemu.
Eugeniusz Kwiatkowski został architektem rozwoju Gdyni. Wizja przekształcenia małej wioski rybackiej w nowoczesne miasto portowe stała się rzeczywistością dzięki jego zaangażowaniu i determinacji. W ciągu zaledwie kilku lat powstały nowoczesne nabrzeża, doki, terminal pasażerski oraz cała niezbędna infrastruktura. Dzięki tym inwestycjom Gdynia stała się konkurencyjnym portem w stosunku do Gdańska i przejęła znaczną część ruchu handlowego.

- Polska bez własnego wybrzeża morskiego i własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa - podkreślał Eugeniusz Kwiatkowski.
Podczas jego urzędowania wybudowano także wiele istotnych obiektów, takich jak Kino Bałtyk, a także pierwszy w Polsce dworzec autobusowy połączony z dworcem kolejowym wraz z modernistycznym dworcem morskim. Kwiatkowski nie tylko dbał o rozwój portu, ale również o komfort życia mieszkańców, dając im dostęp do nowoczesnych rozwiązań infrastrukturalnych i kulturalnych.

Automatyzacja portów zaczęła się w Gdyni



Kwiatkowski nie tylko rozbudowywał Gdynię, ale także wprowadzał innowacje, które stanowiły prawdziwą rewolucję w dziedzinie gospodarki morskiej. Jego wizja przyszłości obejmowała automatyzację procesów portowych, co z czasem stało się standardem na całym świecie.

Wprowadził także nowoczesne technologie kontroli ruchu morskiego, co znacząco zwiększyło bezpieczeństwo na morzu.

Pamięć o Budowniczym Gdyni



Wizerunek Kwiatkowskiego jest na nowych paszportach od 2018 roku. Wizerunek Kwiatkowskiego jest na nowych paszportach od 2018 roku.
We wrześniu 1939 roku Kwiatkowski wyruszył do Rumunii, gdzie przez sześć lat był internowany. Po wojnie, gdy powołana została Delegatura Rządu dla Spraw Wybrzeża, Kwiatkowski został jej szefem. Znowu zajął się portem, który trzeba było odbudować, ale komuniści nie dali mu dokończyć prac. Skończył jako emeryt, któremu zabroniono mieszkać zarówno na Wybrzeżu, jak i w Warszawie. Zmarł w roku 1974 w Krakowie, gdzie się urodził.

W 1972 roku został odznaczony Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, a w 1996 roku - pośmiertnie - Orderem Orła Białego. Jego dziedzictwo nadal żyje w Gdyni i Polsce.

Jego wizerunek trafił nawet do nowych paszportów, które są drukowane od 2018 roku. Znajdziemy go na 38 i 39 stronie, gdzie wbijane są wizy.

neo

Opinie (217) ponad 20 zablokowanych

  • Zapytałby pana Szczurka "Co pan z tym miastem zrobił, że wygląda jak upadłe?"

    • 18 2

  • I przyszedł gryzoń (1)

    I wszystko zniszczył

    • 23 2

    • Do kogo pretensje?

      Gdynianie sami go wybrali.

      • 3 0

  • Hej

    To była piękna gdynia kiedyś a dzisiaj to tylko sam beton

    • 16 1

  • Eu.Geniusz! I wszystko w temacie.

    • 9 1

  • Miasto z morza i betonu (2)

    Panie Kwiatkowski, jak można było zbudować miasto bez delfinków i bez ładu poprowadzonych czerwonych ścieżek rowerowych? Jak można było nie polikwidować parkingów, a wprowadzić opłaty w weekendy, przecież to na to czekają letnicy.
    Tak, Gdynia umiera.

    • 24 3

    • Akurat ceny za parkowanie są Najnizsze w kraju! (1)

      zdecydowanie trzeba je podnieść bo sa od kilku lat zamrożone
      Jak cię nie stac to jedź trolejbusem.
      Chociaż takiej biedoty co robi tylko tłum to miasto zdecydowanie nie potrzebuje

      • 0 5

      • Sprawdź w Sopocie - weekendy darmowe

        A jeżeli jesteś pracownikiem UM, któremu przeszkadzają tłumy w mieście ( na których miasto zarabia ) to możesz wynieść się na wieś. Lata 80, 90, latem tłumy na ulicach miasta i nikomu to nie przeszkadzało, było wesoło i miasto nie było tylko dla lokatorów apartamentów, którzy szukają ciszy.

        • 6 0

  • (4)

    Za postawienie wieżowców W porcie w byłym Dalmorze zadzwonił by do Piłsudzkiego i odpowiedzialnych za to pod ścianę

    • 20 2

    • (2)

      Lepiej, by teren ten się marnował? I drogi "patrioto" - może najpierw do słownika zerknij?

      • 1 7

      • Najlepiej żeby ten teren dawał prace bo taki jest zamysł portu

        • 4 0

      • marnował?

        zastanów się, gdzie można w Polsce budować porty zewnętrzne?

        W Gdyni połowę tej szansy zmarnowano właśnie przez zabudowę terenu po Dalmorze.

        • 6 0

    • Zadzwoniłby. Partykuła, kiciuś.

      • 0 1

  • Dumny z czego? Z Sosnowca północy?

    • 13 3

  • Gdynianin to musi wszystkich znać, nawiązuje kontakty na ilość. Już nawet na poziomie przypadkowo napotkanych osób. Ma wszędzie

    • 3 1

  • Gdyby pan Kwiatkowski żył dzisiaj (5)

    Usłyszałby, że budowa portu w Gdyni to megalomania.
    Cóż z nami się stało ?

    • 19 3

    • Nie, to nie była megalomania to była potrzeba (4)

      Megalomania to CPK, który przyniósł korzyści tylko Horale

      • 3 5

      • A Ty już wiesz, że nie ma takiej potrzeby ? (2)

        Wtedy również Polska mogła korzystać z Gdańskiego portu. Dziś słyszę, że CPK ma przecież konkurencję w pobliskim Berlinie. Nikt z tych ,,ekspertów" nie wspomnie o tym, że to CPK może być konkurencją dla Berlina. Zobacz jak rozwijają się nasze porty. Można, można ! Teraz trzeba iść dalej w duże centrum. Są chętni na budowę i współpracę w ramach partnerstwa publiczno prywatnego więc nie, bo nie ? Jakie inwestycje planuje obecny rząd ?

        • 4 1

        • G... wiesz - nie mogła korzystać bo założono blokady na transport choćby broni do walk z Rosją.

          • 2 0

        • naucz się i pisz

          "Wtedy również Polska mogła korzystać z Gdańskiego portu"Nie masz zielonego pojęcia, o czym piszesz. Szprych nie buduję się od lat 80, bo są nieopłacalne. Dokładamy z budżetu miliardy co roku do kopalni ? Taki piękny biznes.

          • 0 1

      • sukces

        To się zgadza z 3000 zł w BTC na 50000 zł w CPK+premie. Jest sukces

        • 0 0

  • Definicja gdynianina (1)

    Zna wszystkich i wszystko, ma wszędzie profile, prowadzi biznesik. Znajomości tylko interesowne. Im więcej tym lepiej już nawet dodaje do znajomych przypadkowo spotkane osoby. Na obrazku życie bajka, a naprawdę wszyscy na tabletach.

    • 25 60

    • Rozważ czy ty nie potrzebujesz też jakiś tabletek i w razie czego udaj się do odpowiedniego lekarza specjalisty

      • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane