• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

FRAG: w śródmieściu potrzebna jest rewolucja

Paweł Mrozek, FRAG
2 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię. Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym nasz czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika to Huciska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Pierwszy głos w sprawie zabiera Paweł Mrozek z FRAG-u. W kolejnym odcinku wypowie się Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk, a w ostatniej części Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w GZDiZ.



Czy ruch samochodowy w centrach miast należy sprowadzić pod ziemię?

Propozycja naszego czytelnika wywołała skrajne emocje: jedni pukali się w czoło, inni mu przyklaskiwali. Negatywnie oceniło ten pomysł 62 proc. osób, pozostałe 38 proc. miało do niego stosunek pozytywny (26 proc.) lub neutralny (12 proc.).

Teraz czas, by głos zabrali eksperci.

Paweł Mrozek, Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej:

Przedstawiony w artykule pomysł czytelnika naszym zdaniem jest co do idei całkiem słuszny, jeśli rozpatrywać go w kategorii rozwiązań doraźnych i zakładając, że wszystkie jego elementy dałoby się zrealizować bez nadmiernych komplikacji technicznych. Jako FRAG jesteśmy przekonani, że komunikacja w tej części miasta będzie coraz bardziej opierać się na transporcie zbiorowym i aktywnej mobilności.

Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla. Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla.
Zakładając nawet, że władze i kierowcy przełknęliby zwężenie do dwóch pasów głównego ciągu od Błędnika aż po Okopową (w końcu Gdańsk ma według badań i tak najkrótszy czas przejazdu samochodem przez śródmieście ze wszystkich dużych miast w Polsce) to intuicja jednak podpowiada, że możemy napotkać na problemy innego rodzaju.

Rozpatrując ten pomysł w detalach można spodziewać się licznych problemów, takich jak chociażby zbyt wąskie platformy przystanków przed Dworcem Głównym - już dziś przy dwóch tramwajach w godzinach nie tylko szczytu z trudem mieszczą one oczekujących pasażerów. Sytuacja, w której cztery tramwaje naraz wypuszczają i pobierają podróżnych mogłaby być wręcz niebezpieczna.

Z racji tego, że dodatkowe torowisko i tak zabrałoby jeden pas ruchu, nie byłoby miejsca na poszerzenie już bardziej tych przystanków. Również rozwiązanie torowisk w rejonie Huciska niesie ze sobą ryzyko zbytniego nagromadzenia zwrotnic i rozjazdów, które same w sobie mogą stwarzać problemy. W dodatku wąskim gardłem w tym momencie okaże się sam przystanek na Hucisku, który może przyjąć tylko jeden tramwaj i już tutaj często pojawiają się korki tramwajowe.

W tym świetle to, co proponuje czytelnik może nie być do końca możliwe. Jednak to, co trzeba zrobić już dziś w celu rozładowania tłoku na tych przystankach, to bezwzględnie poprawić widoczność informacji pasażerskiej i stworzyć przejście naziemne na drugim jego końcu. Sam jako kierowca wiem, że nawet w godzinach szczytu przejeżdżam tamtędy raczej dość komfortowo, zaś gdy chcę skorzystać z tramwaju, jest to zdecydowanie mniej przyjemne. Mamy tu do czynienia z zachwianą równowagą pomiędzy komfortem jazdy samochodem a środkami komunikacji miejskiej na korzyść tych pierwszych, poprzez tak a nie inaczej ukształtowaną infrastrukturę transportową i z pewnością należałoby to zmienić tak, by ulżyć trochę tym drugim, jeżeli chcemy osiągnąć deklarowane przez miasto cele w zakresie transportu.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
To, co tak naprawdę należałoby zrobić w tym wypadku i co wierzę, że i tak nieuchronnie nas czeka, to podjąć wreszcie odważną decyzję, która radykalnie poprawiłaby całą organizację ruchu w centrum. Tym rozwiązaniem jest, wzorem wielu zachodnioeuropejskich miast, schowanie ruchu samochodowego pod ziemię. Na powierzchni pozostałoby wtedy miejsce głównie dla pieszych, rowerzystów, autobusów oraz tramwajów. To w tej chwili zdecydowana większość podróżnych, która przemieszcza się w tym miejscu, jeśli spojrzeć na ich liczbę.

Kierowcy, którzy w dodatku jadą najczęściej tranzytem, stanowią mniejszość, a mimo to zużywają najwięcej przestrzeni i to do nich skierowane są wszystkie ułatwienia.

Przeniesienie ruchu samochodowego, przynajmniej tego tranzytowego, mimo że kosztowne, radykalnie poprawiłoby komfort wszystkim. Przestrzeń śródmieścia stałaby się spokojna i bardziej europejska, a jednocześnie powróciłaby do swojego przedwojennego charakteru.

Warto tu przypomnieć, że PKP niedawno sama postulowała takie rozwiązanie dla Podwala Grodzkiego przed dworcem. W Europie jest pełno przykładów, gdzie takie strategiczne inwestycje w śródmieściu odmieniły oblicze miasta. Nie ma co ukrywać, w tej chwili ze wszystkimi tunelami dla pieszych i rozepchanym ruchem samochodowym w oczach turystów i gości biznesowych z Europy Zachodniej Gdańsk jawi się jako miasto egzotyczne, któremu bliżej do trzeciego świata, niż tego, co znają na co dzień. Głos czytelnika, który sprowokował tę dyskusję jest wyrazem pragnienia uzdrowienia tej sytuacji, ale w tej przestrzeni miejsca na takie rozwiązania już nie ma, tu potrzeba rewolucji.
Paweł Mrozek, FRAG

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (350) 8 zablokowanych

  • Czas najwyższy by podjąć działania idące w kierunku rozwiązania tego problemu w wymieniony sposób...

    • 0 2

  • A może lepszym i tańszym rozwiazaniem byłoby puszczenie ruchu górą po estakadzie.

    • 1 0

  • (2)

    A wybudować nad torami kolejowymi estakadę od Oruni po Gdynię i puścić ruch tranzytowy górą. Zjazdy i wjazdy w newralgicznych punktach.

    • 1 0

    • i sfinansować mieszkania dla ludzi, którzy będą klnąć na samochody poruszające się na poziomie okien ich domów.

      • 0 0

    • dobry pomysł , ale drogi. taki plan był za Gierka , obok torów kolejowych , równolegle .stąd te duże tereny PKP przy torowiskach przez całe Trójmiasto

      • 0 0

  • A może ponad tormi?

    A gdyby tak trasę poprowadzić nad torami PKP/SKM ?

    • 2 1

  • myslę ze jak "Budyń: odejdzie to i kassa

    na to przedsięwzięie się znajdzie tak jak z 500+

    • 0 2

  • W mieście jest potrzebna rewolucja w myśleniu o kierunkach przebudowy infrastruktury (1)

    a nie bezrefleksyjne wydawanie niebotycznych kwot na upłynnienie ruchu samochodów przez centrum - tunelem, na powierzchni czy na estakadzie.

    W pobliżu dworca potrzebne jest uspokojenie ruchu i stworzenie możliwości dochodzenia do przystanków tramwajowych na poziomie jezdni (tunel dla pieszych można zostawić tak jak zrobiono to we Wrocławiu na Świdnickiej).

    Do tego konsekwentna, stopniowa likwidacja miejsc do parkowania samochodów w historycznym centrum - tak jak w Kopenhadze, w której rewolucja trwa od 40 lat i powoduje, że to miasto plasuje się na czołowych miejscach rankingów jakości życia w Europie i w skali światowej.

    • 0 1

    • Parkingi

      Jasne, zamiast zbudować na obrzeżach starego miasta parę parkingów wielopoziomowych, podziemnych.- najlepiej zamknąć po prostu ruch dla samochodów. Gratuluję pomysłu. Na zachodzie nie ma samochodów w ścisłym centrum, bo jest właśnie mnóstwo parkingów do okoła.

      • 0 0

  • A nie lepiej nad drogą, już 25lat temu o tym myślałem. Decyzje podjęte dzisiaj mają wpływ na obraz naszego jutra.

    • 0 1

  • Wbiją łopaty....

    Znajdą potłuczone garnki i jakieś szczątki i zostanie dziura na środku miasta. Może wiadukt?

    • 0 1

  • ruch samochodowy Stare Miasto

    Uważam ,że należy bezwzględnie zakazać wjazdu TIR om i wszelkim dużym samochodom. Przenieść ruch bardziej po ulicach równoległych np. na rondzie przy placu zgromadzeń równolegle 3 Maja i dalej w prawo na Chełm do obwodnicy . Tak samo z ruchem z Oliwy co już jest czynione ale zbyt mało przez tunel do Pruszcza i dalej. Potrzeba tu wysiłku Policji drogowej i Inspekcji Ruchu Drogowego Sprawa jest do przeprowadzenia i ulżenia Centrum .Po prostu musimy zdyscyplinować kierowców i już . Mamy już bardzo dużo zjazdów z obwodnicy . Korzystajmy z tego i dróg wewnętrznych , mało uczęszczanych. Pozdrawiam
    wiem o czym mówię , byłem Inspektorem gospodarki samochodowej .

    • 0 0

  • FRAG

    Niech ta samozwańcza "instytucja" robi rewolucje za swoje pieniądze. Dziwne, że władze miasta z nimi rozmawiają.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane