• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

FRAG: w śródmieściu potrzebna jest rewolucja

Paweł Mrozek, FRAG
2 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię. Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym nasz czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika to Huciska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Pierwszy głos w sprawie zabiera Paweł Mrozek z FRAG-u. W kolejnym odcinku wypowie się Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk, a w ostatniej części Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w GZDiZ.



Czy ruch samochodowy w centrach miast należy sprowadzić pod ziemię?

Propozycja naszego czytelnika wywołała skrajne emocje: jedni pukali się w czoło, inni mu przyklaskiwali. Negatywnie oceniło ten pomysł 62 proc. osób, pozostałe 38 proc. miało do niego stosunek pozytywny (26 proc.) lub neutralny (12 proc.).

Teraz czas, by głos zabrali eksperci.

Paweł Mrozek, Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej:

Przedstawiony w artykule pomysł czytelnika naszym zdaniem jest co do idei całkiem słuszny, jeśli rozpatrywać go w kategorii rozwiązań doraźnych i zakładając, że wszystkie jego elementy dałoby się zrealizować bez nadmiernych komplikacji technicznych. Jako FRAG jesteśmy przekonani, że komunikacja w tej części miasta będzie coraz bardziej opierać się na transporcie zbiorowym i aktywnej mobilności.

Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla. Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla.
Zakładając nawet, że władze i kierowcy przełknęliby zwężenie do dwóch pasów głównego ciągu od Błędnika aż po Okopową (w końcu Gdańsk ma według badań i tak najkrótszy czas przejazdu samochodem przez śródmieście ze wszystkich dużych miast w Polsce) to intuicja jednak podpowiada, że możemy napotkać na problemy innego rodzaju.

Rozpatrując ten pomysł w detalach można spodziewać się licznych problemów, takich jak chociażby zbyt wąskie platformy przystanków przed Dworcem Głównym - już dziś przy dwóch tramwajach w godzinach nie tylko szczytu z trudem mieszczą one oczekujących pasażerów. Sytuacja, w której cztery tramwaje naraz wypuszczają i pobierają podróżnych mogłaby być wręcz niebezpieczna.

Z racji tego, że dodatkowe torowisko i tak zabrałoby jeden pas ruchu, nie byłoby miejsca na poszerzenie już bardziej tych przystanków. Również rozwiązanie torowisk w rejonie Huciska niesie ze sobą ryzyko zbytniego nagromadzenia zwrotnic i rozjazdów, które same w sobie mogą stwarzać problemy. W dodatku wąskim gardłem w tym momencie okaże się sam przystanek na Hucisku, który może przyjąć tylko jeden tramwaj i już tutaj często pojawiają się korki tramwajowe.

W tym świetle to, co proponuje czytelnik może nie być do końca możliwe. Jednak to, co trzeba zrobić już dziś w celu rozładowania tłoku na tych przystankach, to bezwzględnie poprawić widoczność informacji pasażerskiej i stworzyć przejście naziemne na drugim jego końcu. Sam jako kierowca wiem, że nawet w godzinach szczytu przejeżdżam tamtędy raczej dość komfortowo, zaś gdy chcę skorzystać z tramwaju, jest to zdecydowanie mniej przyjemne. Mamy tu do czynienia z zachwianą równowagą pomiędzy komfortem jazdy samochodem a środkami komunikacji miejskiej na korzyść tych pierwszych, poprzez tak a nie inaczej ukształtowaną infrastrukturę transportową i z pewnością należałoby to zmienić tak, by ulżyć trochę tym drugim, jeżeli chcemy osiągnąć deklarowane przez miasto cele w zakresie transportu.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
To, co tak naprawdę należałoby zrobić w tym wypadku i co wierzę, że i tak nieuchronnie nas czeka, to podjąć wreszcie odważną decyzję, która radykalnie poprawiłaby całą organizację ruchu w centrum. Tym rozwiązaniem jest, wzorem wielu zachodnioeuropejskich miast, schowanie ruchu samochodowego pod ziemię. Na powierzchni pozostałoby wtedy miejsce głównie dla pieszych, rowerzystów, autobusów oraz tramwajów. To w tej chwili zdecydowana większość podróżnych, która przemieszcza się w tym miejscu, jeśli spojrzeć na ich liczbę.

Kierowcy, którzy w dodatku jadą najczęściej tranzytem, stanowią mniejszość, a mimo to zużywają najwięcej przestrzeni i to do nich skierowane są wszystkie ułatwienia.

Przeniesienie ruchu samochodowego, przynajmniej tego tranzytowego, mimo że kosztowne, radykalnie poprawiłoby komfort wszystkim. Przestrzeń śródmieścia stałaby się spokojna i bardziej europejska, a jednocześnie powróciłaby do swojego przedwojennego charakteru.

Warto tu przypomnieć, że PKP niedawno sama postulowała takie rozwiązanie dla Podwala Grodzkiego przed dworcem. W Europie jest pełno przykładów, gdzie takie strategiczne inwestycje w śródmieściu odmieniły oblicze miasta. Nie ma co ukrywać, w tej chwili ze wszystkimi tunelami dla pieszych i rozepchanym ruchem samochodowym w oczach turystów i gości biznesowych z Europy Zachodniej Gdańsk jawi się jako miasto egzotyczne, któremu bliżej do trzeciego świata, niż tego, co znają na co dzień. Głos czytelnika, który sprowokował tę dyskusję jest wyrazem pragnienia uzdrowienia tej sytuacji, ale w tej przestrzeni miejsca na takie rozwiązania już nie ma, tu potrzeba rewolucji.
Paweł Mrozek, FRAG

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (350) 8 zablokowanych

  • ci z Fragu sa dobrzy tak jak wiekszosc urzedasow z adamowiczem na czele

    • 2 3

  • urzedasy robyg wasz przyjaciel ma napewno pomysl

    • 3 1

  • Potrzebna jest rewolucja w planowaniu

    Cała ta dyskusja o śródmieściu pokazuje wielki dramat w Trójmieście, czyli brak planowania urbanistycznego.
    Gdańskowi potrzebni są planiści, a nie tunel w śródmieściu.

    A co do obecnego układu drogowego - cały czas konserwuje się od lat niewydolny układ jednej osi komunikacyjnej. Czemu na cito nie dokończy się Słowackiego, czemu już dziś nie buduje się Drogi Zielonej w standardzie 2x2?
    Chcecie mieć mniejszy ruch w Śródmieściu, to zbudujcie alternatywy dla głównego ciągu komunikacyjnego a nie budujcie tunelu i jakiś nikomu nie potrzebnych placów.

    Co do tramwaju, to przecież państwo z FRAGu blokują budowę szybkiego połączenia górnego tarasu z Wrzeszczem proponując wydłużenie czasu jazdy tramwajów i blokują oczywistą w tym wypadku ulicę 2x2. Takie rozwiązanie w sposób oczywisty zmniejszyłoby korki i samochodowe i tramwajów w Śródmieściu.

    • 7 2

  • Tramwaje a torowisko 3 Maja (2)

    Czemu dziś nie rozkłada równomiernie się ruchu tramwajów na dwie nitki, czemu np 2 i 6 z Łostowic jadą przed dworcem PKP?
    Wystarczy, aby przed PKP jechała 2, a 6 powinna być szybkim połączeniem dzielnic południowych z centrami biznesowymi w Oliwie.

    Tak samo z parą 10 i 12 - 12 powinna omijać "korki" przy PKP i jechać 3 Maja.

    • 10 2

    • też kiedyś (1)

      Będziesz stary to sobie przypomnisz jak to jest żeby było bliżej! I tego ci życzę ćwoku niekumaty!

      • 0 2

      • do czego blizej cwoku niekumaty?

        nie wszyscy z Południa jadą na Głowne Miasto, poza tym rozkład rownomierny , a nie przeniesienie wszystkich linii na 3 maja.
        Myslenie boli i tylko dlatego jest dramat przed PKP

        • 1 0

  • A 3 Maja? (1)

    Po co kolejna nitka torów na Podwalu???? Przecież na 3 Maja jest nie używana trasa, wystarczy kilka linii przenieść z Podwala na 3 Maja i po sprawie ( w jakiejś części ), przecież nie wszystkie linie muszą kursować przez Podwale.

    • 8 0

    • Wręcz nie powinny. Skoro dużo ludzi jedzie z Chełma/Lostowic/Moreny do pracy we Wrzeszczu/Oliwie to po co mają tracić czas na drogę przed PKP?

      • 3 1

  • mafia starych dziadkow jest bezradna

    • 1 1

  • Praktyczne pytanie (3)

    Jak tramwajem dojechać z okolic Marynarki Polskiej (Aber Expo) do Oliwy w okolice OBC?
    Teoretycznie są torowiska tramwajowe.

    Ale mi wyszło, albo 3 przesiadki (Kliniczna, Hallera, Strzyża),, albo szybsza, jedna przesiadka przy dworcu PKP.

    • 3 3

    • (2)

      Autobus 158

      • 1 2

      • (1)

        Najpierw trzeba do niego dojść, a później dojść od niego do tramwaju. Widzisz sens?

        • 4 2

        • Ja PITOLE!!!!!

          Ku....wa ludzie to jest komunikacja miejska, ona ma umożliwiać przemieszczanie się po aglomeracji a nie wozić najlepiej bezpośrednią linią z punktu A do punktu B. Jeśli masz problem z tym ze tramwaj, autobus czy SKMka nie zatrzymuje Ci się pod klatką czy tam czymś innym to zamów sobie TAXI i po sprawie, aaaaaaaa teraz będziesz pitolił że TAXI jest droga. Nie dogodzisz człowiekom nie dogodzisz.

          • 0 0

  • same problemy (1)

    skończy się przebudowa 3 Maja i AK poło tramwajów zmieni trasy i po problemie

    • 6 0

    • Tzn ?

      • 0 3

  • Często jeżdżę z okolic Sopotu w okolice Łąkowej. I gdyby była Droga Zielona, to bym pojechał tamtędy, zamiast przed Dworcem PKP. Ale przecież budowa DZ jest blokowana.

    • 4 1

  • przeciez lysy powolal menadzera kiedys szkoda slow co w tym miescie sie dzieje

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane