- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (173 opinie)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (325 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (42 opinie)
- 4 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (214 opinii)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (79 opinii)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (72 opinie)
Sylwester w Gdańsku 2018/2019 - materiał archiwalny
Gdańsk jako pierwszy zamienił podczas miejskiej imprezy fajerwerki na lasery. Jaki był skutek? Zapytaliśmy o to imprezowiczów
Strzelać czy może jednak zrezygnować z fajerwerków na rzecz komfortu i bezpieczeństwa zwierząt oraz dla dobra środowiska? To pytanie od lat powraca jak bumerang, szczególnie przed nocą sylwestrową. Choć samorządy zrezygnowały z organizacji miejskich pokazów, mieszkańcy w tej kwestii są podzieleni i wielu z nich planuje organizować pokazy na własną rękę.
- Od renesansu strzelano w całej Europie
- Chwila przyjemności kosztem naszych braci mniejszych?
- Alternatywy istnieją, ale w pełni nie satysfakcjonują żadnej ze stron
- Nie ma przepisów zabraniających strzelania z petard
Około 500 roku n.e. fajerwerki były w Chinach używane w czasie modlitw o pomyślność, a także w celach bojowych.
Od renesansu strzelano w całej Europie
Pierwsze pokazy fajerwerków w Państwie Środka zostały zorganizowane w XII wieku na dworze cesarskim. Do Europy przybyły dwa wieki później, dzięki wyprawie Marco Polo.
W dobie renesansu Włosi zapoczątkowali metamorfozę i ulepszenie pokazów pirotechnicznych, czyniąc z nich niemal sztukę, a gdy w XVI wieku zorganizowano pierwszy pokaz kolorowych fajerwerków, tradycja ta zamieniła się w stały element ważnych wydarzeń w całej Europie Zachodniej.
Choć fajerwerki od stuleci stanowiły nieodłączny element wielu świąt i uroczystości na całym świecie, w ostatnich dekadach pojawia się coraz więcej kontrowersji związanych z ich wpływem na środowisko, zwierzęta domowe oraz zdrowie publiczne.
Materiał archiwalny z 31 grudnia 2019 r.
Fajerwerki czy lasery? Cztery lata temu zadaliśmy to pytanie uczestnikom gdyńskiego sylwestra
Chwila przyjemności kosztem naszych braci mniejszych?
Jednym z głównych argumentów przeciwko fajerwerkom jest ich wpływ na zwierzęta domowe, dzikie i gospodarskie.
- Hałas generowany przez fajerwerki może powodować u nich ogromny stres, prowadząc do niepokoju, paniki, a nawet śmierci, w przypadku zwierząt bardziej wrażliwych - komentowała pod jednym z naszych artykułów czytelniczka. - Ponadto, substancje chemiczne wykorzystywane do produkcji fajerwerków mogą zanieczyszczać powietrze i glebę, co ma negatywny wpływ na ekosystem.
Zwolennicy fajerwerków ripostują, że można podjąć środki ostrożności, takie jak organizowanie specjalnych pokazów, ograniczanie ilości fajerwerków używanych przez jednostki, czy też stosowanie bardziej ekologicznych materiałów.
Podkreślają też, że brak zorganizowanych i przebiegających pod nadzorem pokazów prowokuje do organizowania ich na własną rękę, co stwarza zagrożenie dla ich uczestników.
- Kiedy Gdańsk przestał organizować pokazy fajerwerków, pojechaliśmy o północy na plażę w Brzeźnie - relacjonował w e-mailu do naszej redakcji czytelnik. - Chwilę przed północą ludzie zaczęli spontanicznie strzelać czym się dało. Na plaży były tysiące osób, nikt nad niczym nie panował. Nie było miejsca, żeby bezpiecznie odpalać race, więc odpalano jak popadnie. Wiele z nich wystrzeliło nie w górę, a w bok. Obawiam się, że w tym roku będzie podobnie.
Sylwester 2022 w Brzeźnie
To, że samorządy nie organizują pokazów fajerwerków, nie znaczy, że ich nie będzie. W Brzeźnie tradycyjnie można się spodziewać, że każdy będzie strzelał jak i ile chce.
Alternatywy istnieją, ale w pełni nie satysfakcjonują żadnej ze stron
Wielu zwolenników ochrony zwierząt proponuje alternatywy dla tradycyjnych fajerwerków. Coraz popularniejsze stają się na przykład pokazy światła laserowego czy efekty wodne, które są równie widowiskowe, a jednocześnie mniej szkodliwe dla zwierząt i środowiska.
Organizowanie takich alternatywnych pokazów mogłoby przyczynić się do utrzymania tradycji bez konieczności narażania zwierząt na stres. Problem w tym, że rozwiązania te w pełni nie satysfakcjonują żadnej ze stron.
- Takie pokazy odbywają się przy głośnej muzyce, więc zwierzęta i tak stresują się hałasem - komentuje Mariola, właścicielka hodowli samojedów. - Zwierzętom wszystko jedno, skąd ten hałas pochodzi i czy generują go fajerwerki czy lasery. Boją się go tak samo.
- Fajerwerki to fajerwerki, nic ich nie zastąpi - komentuje Tomek, ubolewając, że Gdynia zrezygnowała z organizacji swoich słynnych, najlepszych w Trójmieście pokazów. - Takie pokazy odbywają się raz w roku. Tak ciężko zająć się w tym czasie swoim zwierzakiem, jeśli faktycznie cierpi? Można przecież np. podać mu leki uspokajające. Uważam za egoistyczne i wręcz głupie to, że przez jakieś zwierzęta odbiera się ulubioną rozrywkę tysiącom ludzi. Przecież na te pokazy do Gdyni przyjeżdżali nawet z Kaszub czy małego Trójmiasta.
Nie ma przepisów zabraniających strzelania z petard
Panuje mit, że produkty pirotechniczne używane mogą być wyłącznie w sylwestra, a strzelanie z petard, wyrzutni bądź innej pirotechniki - poza okresem sylwestrowym - jest nielegalne i grozi mandatem. Tymczasem nie istnieje ustawa ani przepis, które zabraniałyby korzystania ze środków pirotechnicznych w ciągu roku.
Artykuły pirotechniczne mogę być wprawdzie używane na terenach publicznych od 31 grudnia do 1 stycznia, niemniej na terenach prywatnych, zgodnie z polskim prawem, można używać fajerwerków przez cały rok. Nie oznacza to jednak, że można to robić w sposób całkowicie nieograniczony.
Ograniczenia w używaniu fajerwerków wprowadzają zarówno przepisy kodeksu wykroczeń, jak i prawa lokalnego - w postaci uchwał rad gmin czy zarządzenia wojewody. W art. 51 k.w. opisano czyn polegający na zakłócaniu ciszy, spokoju i porządku publicznego. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych - obowiązuje nieprzerwanie cały rok.
Dla "wyczerpania znamion wykroczenia", a tym samym podjęcia interwencji przez policjanta, wymagane jest zgłoszenie osoby, której przeszkadza hałas. Zgodnie z k.w., sprawcy grozi mandat karny lub/i wniosek o ukaranie do sądu - grzywną do 5 tys. zł.
Proszę! Zadbajcie o zwierzęta. (37 opinii)
Opinie wybrane
-
2023-12-30 18:33
Jeszcze parę lat temu miasto co roku organizowało piękny pokaz fajerwerków (75)
Widowisko było przepiękne. Zawsze z przyjemnością szłam , by przez 10 minut obejrzeć ten pokaz. Myślę , że tyle czasu nie zaszkodzi zwierzakom. Sama nam psa i kota i jakoś nie zauważyłam, by specjalnie je to obchodziło , co dzieje się w Sylwestra. Miasto powinno wrócić do tej tradycji.
- 712 375
-
2024-01-01 09:48
Nareszcie głos rozsądku
- 0 0
-
2023-12-31 21:43
Raczej nie myślisz
- 1 0
-
2023-12-31 21:39
jest jeszcze dzika zwierzyna
- 1 0
-
2023-12-31 15:11
Tu nie chodzi tylko o zwierzęta domowe ale przede wszystkim o dzikie zwierzęta, takie jak ptaki, które umierają w dużych ilościach w trakcie sylwestra właśnie
- 2 4
-
2023-12-31 14:46
Popieram
Bardzo dobry komentarz. Popieram!
- 1 0
-
2023-12-31 13:51
(1)
Czasy schodzą na psy, a całkiem już ogłupiałe społeczeństwo ulega samokastracji i zmierza do samounicestwienia.
- 3 4
-
2023-12-31 13:58
"Jeżeli pozwolisz, żeby robactwo się rozmnożyło, rodzą się prawa robactwa. Oczywiście, rodzą się piewcy, którzy będą je wysławiać. Będą śpiewać o tym, jak potężny patos jest w zagrożeniu robactwa jego wyniszczeniem"
- 3 1
-
2023-12-31 12:10
(1)
Ludzie giną w wojnie a wy o pieskach
- 3 5
-
2023-12-31 15:13
Której wojnie?
- 0 2
-
2023-12-31 10:27
psiska przez cały rok ujadają,szczekają, wyją i ja to muszę słyszeć
a przez jedną noc trzeba się dostosowywać pod widzimisię psiarzy? i jeszcze ten cytat hodowcy samojedów - a czy wspomniana Mariola jest świadoma, że rasa jej psów głośno szczeka i to ludziom też przeszkadza?
- 12 6
-
2023-12-31 09:19
(4)
Bo oni chcą być pro ekologiczni i zwierzęcy na pokaz by pokazac jacy sa europejscy. Tyle, ze w takich Niemczech czy Holandii walą petardami i nikt się nie przejmuje, że to komuś przeszkadza.
- 5 6
-
2023-12-31 11:30
(3)
skad to wiesz Jarek Ci powiedział?? pewnie naoglądałeś ie jedynie słuszenej a nie sory już nie ma TVPis ... wierz mi Niemcy nie sa zwolennikami fajerwerków, po pierwsze dla nich szkoda kasy po drugie cenia spokój. Nie mówie tu o duzych miastach gdzie nawalaja petardami, racami własciwie cały rok
- 4 3
-
2024-01-01 07:59
Obejrzałem relacje z powitania Nowego Roku na świecie. Nie u Jarka ale w Tvn24 i było dużo fajerwerków w takich miejscach jak brama brandenburska i luk triumfalny. A wiesz gdzie było najgorzej w Warszawie bieda, żadnego pokazuje a ludzie i tak sami odpalali fajerwerki na placu zamkowym (co uważam za skrajnie nieodpowiedzialne) no ale za to jest
Obejrzałem relacje z powitania Nowego Roku na świecie. Nie u Jarka ale w Tvn24 i było dużo fajerwerków w takich miejscach jak brama brandenburska i luk triumfalny. A wiesz gdzie było najgorzej w Warszawie bieda, żadnego pokazuje a ludzie i tak sami odpalali fajerwerki na placu zamkowym (co uważam za skrajnie nieodpowiedzialne) no ale za to jest tęczowa choinka, a i wywiadów reporterowi udzielali nie obywatele Polski. Polske zjada poprawnisc polituczna, niektórzy w naszym kraju chcą być bardziej papiescy od papieża. I to nie jest normalne, i nie ma nic wspólnego z szacunkiem do innych i tak często przyzywaną tolerancją
- 4 1
-
2023-12-31 22:55
A Gdańsk to prowincja? To chyba też duże miasto.:) co do zakazów w de to decyzje miast.
- 1 0
-
2023-12-31 22:17
Przecież już nie ma TVPis.... zdarta płyta
- 2 1
-
2023-12-31 00:03
(5)
Dla osób z autyzmem i dla zwierząt jest to niesamowity stres, to że twoje zwierzaki się nie boją o niczym nie świadczy, ciesz się z tego. Moje tak się boją, że zawsze martwię się czy nie zejdą mi na zawał serca. Proponuję więcej empatii.
- 18 15
-
2023-12-31 07:12
(1)
Empatia to lewackie słowo.
- 0 9
-
2023-12-31 15:17
Pewnie tak, bo w narodowo-katolickim języku z pewnością nie występuje.
- 2 1
-
2023-12-31 07:07
Prawda
Mam dwa koty i jeden bardzo przeżywa wybuchy petard, wpada w panuje, wyrywa się, chowa na parę dni nawet, nie je. Rozwiązanie są wg petardy bez hukowe
- 7 4
-
2023-12-31 02:50
Nie prawda (1)
Mam dziecko autystyczne , które bardzo lubi oglądać przez okno fajerwerki. Bo są kolorowe i przyciągają uwagę.
- 12 10
-
2023-12-31 11:58
To fajnie. Dlatego inne dziwci które się boją mogą cierpieć bo akurat TWOJE dziecko się nie boi
- 6 7
-
2023-12-31 07:17
A widzialas co sie dzieje z dzikimi zwierzetami, ptakami, zwierzetami w schroniskach? Tak, 10 minut przyjemnosci dla czlowieka (1)
- 7 5
-
2023-12-31 10:45
No dokładnie
Rok ma 525 600 minut. My bierzemy 30 minut strzelania, resztę zostawiamy w spokoju dla zwierzątek. Mają czas na uspokojenie i odpoczynek. Dużo czasu.
- 10 5
-
2023-12-30 22:51
Co za egoistyczne podejscie do życia. (11)
Jeśli nie przemawia do ciebie cierpienie i ból zwierząt. To pomysl o ludziach którzy się boją huku.Np. Dzieciach autystycznych osobach starszych itd. Niestety ale strzelanie petard trwa od kilku dni...to nie dzieje się tylko w sylwestra o godz 00 00.
- 26 18
-
2023-12-31 19:53
Ja akurat mieszkam przy ruchliwej ulicy (1)
Jak uchylę okno słyszę hałas uliczny: Auta, tramwaje, ambulanse i tym podobne generatory hałasu. Ja to słyszę i moja kotka też. Mi to bardziej przeszkadza niż jej.
- 2 0
-
2024-01-01 11:58
A ja mieszkam przy osiedlowej ulicy
ale rano ona staje się obwodnicą zapchanej Małomiejskiej.
- 1 0
-
2023-12-31 07:12
Bełkoczesz jak nawiedzona propagandystka z Nowej Lewicy.
- 9 3
-
2023-12-31 02:11
To przenieś się na wieś (7)
W mieście wszędzie jest hałas. A wy tylko na fajerwerkach skupiacie swoje żale. Dlaczego większość ludzi ma być pozbawiona atrakcji , na którą czeka cały rok , bo garstce osób to się nie podoba. I kto tu jest egoistą?
- 21 15
-
2023-12-31 17:47
jednak myślenie to nie najmocniejsza twoja strona
- 0 0
-
2023-12-31 11:57
Dobre! Na wsi jest taki hałas w Sylwestra że się nie da wytrzymać. Tam to dopiero gadiedź ma radochę z wystrzałów
- 3 0
-
2023-12-31 11:26
jeśli całe twoje zycie to pare strzałów w sylwestra na które czekasz cały rok to jest mi bardzo przykro. Dlaczego ktoś ma sie przeprowadzać bo Ty czekasz cały rok na 5 minut zabawy?? Chcesz to pojedz na pustynie tam se postrzelaj ...wszyscy beda zadowoleni ty będziesz miał swoje upragnione 5 minut w zyciu a inni spokój w swoich domach.
- 5 5
-
2023-12-31 07:09
(3)
A może garstce osób to się tylko podoba, zobacz ankietę, większość chce spokoju,
- 10 12
-
2024-01-01 23:47
W internetowych ankietach większość chciała głosować na Konfederację.
- 0 0
-
2023-12-31 10:38
Tutaj w ankiecie głos oddało niecałe 1900 osób, trójmiasto liczy ok 800 tys ludzi. Faktycznie wiekszość chce spokoju. Jako lewar nieźle to liczysz hahah
- 3 4
-
2023-12-31 09:36
A gdzie masz taką ankietę?
- 4 2
-
2023-12-30 20:22
(2)
Jakiś czas temu palono też czarownice większości ówczesnej ludności też to nie przeszkadzało.
- 25 13
-
2023-12-31 11:04
(1)
W Strefie Gazy w gruzach bombardowanych budynków giną Palestyńskie niemowlaki i jakoś postępowej i cywilizowanej ludności w Europie to nie przeszkadza.
Bardziej psem się przejmują.- 11 5
-
2023-12-31 11:56
Co to jest za bezsensowne porownanie? Dbanie o dobrostan zwierząt porównujesz to mordowania ludzi przez izraelskich ekstremistów?
- 7 3
-
2023-12-30 20:12
(5)
sztandarowy przykład egoizmu, braku wiedzy, empatii i zrozumienia dla innych istot, nie chodzi tylko o twojego psa czy kota, ale o psy i koty innych mieszkańców miasta, zwierzęta leśne i ptaki, które przeraźliwie boją się wybuchów i często od tego giną, chodzi również o ludzi z doświadczeniem wojny lub ludzi, którzy po prostu boją się takich rzeczy
- 55 34
-
2024-01-01 01:07
Co za Julka.
- 0 1
-
2023-12-31 19:54
i dobrze
zemsta za cały rok szczekania i ujadania pod oknem
- 8 3
-
2023-12-31 01:29
Jakim trzeba być egoistom aby trzymać zwierzęta w mieszkaniach w blokach. (1)
To trzeba mieć nierówno pod sufitem dopiero. I myśleć tylko o sobie.
- 18 24
-
2023-12-31 14:32
A jak żyją na Twojej wiosce gdzie obora graniczy przez ścianę z dużym pokojem sorki "salonem" w domu z desek i drewnianych bali, a wychodek macie 20 m za stodołą? Przecież krowy, konie czy kury mieszkają razem z Wami pod jednym dachem. Więc o co Ci chodzi?
- 3 5
-
2023-12-31 07:13
Ale
Uwielbiam trumpowskie argumenty które zawierają w sobie mocne kwantyfikatory typu "wiele" "często". Ile? No tak dokładnie powiedz. Psychoza i animalsi zapędziły miasta w kozi róg. Czas wycofać się z tych bezsensownych decyzji i oddać nam igrzyska. Wiele ludzi tego chce i często o tym pisze.
- 16 6
-
2023-12-30 19:32
(9)
A ptactwo to co XD to że nie rusza to twoich zwierząt nie znaczy, że inne też nie , a jeśli napiszesz że reszta cię nie interesuje to egoizm u ciebie pełną parą widać
- 50 25
-
2023-12-31 09:20
Ptaki w mieście? Tu wszędzie jest taka betonoza, że te ptaki nie mają gdzie spać.
- 2 7
-
2023-12-31 02:02
(2)
A burza ptakom nie przeszkadza ???
- 21 7
-
2023-12-31 21:47
Najbardziej jednak (1)
przeszkadzają głupi ludzie
- 2 2
-
2024-01-01 01:06
I niemieckie wiatraki.
- 2 1
-
2023-12-30 22:11
A przeciwko elektrowniom wiatrowym nie walczysz?
Tysiace ptaków tam ginie i co?
- 25 7
-
2023-12-30 21:53
Mowisz o tych latajacych szczurach
Ktore pozostawily tresc swoich zoladkow na moim oknie? Wybic je od razu
- 20 20
-
2023-12-30 19:43
więcej szkody robia ptactwu twoje koty czy psy i biurowce! Gdybys miała mózg to bys wiedział oczym pisza przyrodnicy (2)
- 29 44
-
2023-12-31 13:05
czy biurowce czy wieżowce,dla mnie to wysokościowce
tak w ogóle, strzelanki to prymitywna zabawa dla inteligentnych inaczej
- 6 9
-
2023-12-30 22:52
Co za glupi komentarz
- 11 9
-
2023-12-30 19:14
To że twoim zwierzętom hałas nie przeszkadza, nie znaczy że tysiące innych nie cierpią i nie umierają (9)
Ale rozumiem że widzisz tylko czubek własnego nosa.
- 87 109
-
2024-01-01 10:28
ja bym tez zakazal pioronow i grzomotow aby twoje pieski i kotki wedlug ciebie nie cierpaly
- 9 2
-
2023-12-31 07:50
Skoro jej nie cierpia to nie znaczy ze wszystkie cierpia. W tym wypadku pani tez widzi tylko i wylacznie czubek swojego nosa i racja musi byc po pani stronie
- 11 12
-
2023-12-31 01:26
No to się filmów naoglądałaś.
- 12 8
-
2023-12-31 01:59
Nie pisz bzdur. Tysiące nie cierpią i nie umierają. (4)
O wiele więcej zwierząt umiera przez zanieczyszczenie środowiska. A to , że kilkoro zwierzątek się boi , nie oznacza , że większość ludzi ma na tym cierpieć. Bo są ludzie, których nie stać na wystrzałowe fajerwerki , a chcieliby je móc pooglądać chociażby raz w roku. I kto tu widzi tylko czubek własnego nosa ?
- 49 34
-
2023-12-31 21:45
Zaiste
Jakież wielkie to cierpienie! Jak tu żyć bez fajerwerków?!!
- 0 0
-
2023-12-31 17:46
z głową masz cos nie tak skoro napisałeś ze kilkoro zwierzatek sie boi
- 4 3
-
2023-12-31 14:59
Inna strona
Fajnie strzelaj sobie ale zaplac potem za sprzątanie miasta. Ten syf który zostawiają ludzie po swoich fajerwerkach to jest mega problem ... zakaz sprzedaży fajerwerek i tyle.
- 13 8
-
2023-12-31 09:49
Fajerwerki to syf
Dobrze piszesz "przez zanieczyszczenie środowiska", a czy fajerwerkami nie zanieczyszczamy środowiska? Owszem są ładne ale śmierdzą, a potem nikt nie sprząta ich pozostałości.
- 21 23
-
2023-12-30 22:12
Co za glupoty:)))))
- 35 20
-
2023-12-30 18:53
zgadza sie
- 16 7
-
2023-12-30 18:44
No to organizuj za swoją kasę (9)
- 57 100
-
2024-01-01 10:27
lepsze to, nic wysylanie autobusow i wozow strazackich na ukraine
- 2 1
-
2023-12-31 18:45
Tak jak koncert i dwudniowe obchody dla Adamowicza od Dulkiewicz za nasze pieniądze
- 7 1
-
2023-12-31 09:43
xxx (6)
Mi sie nie podoba finansowanie in vitro, to niech tez za swoja kasę robią?
- 45 19
-
2023-12-31 19:09
In vitro powinno być finansowane w ramach nfz (2)
- 7 12
-
2024-01-01 07:21
Bo ty tak twierdzisz? (1)
Ja uważam że nie powinno.
- 2 2
-
2024-01-01 20:40
Nie powinno
I nie powinno, bo TY tak twierdzisz?
- 1 0
-
2023-12-31 11:22
(2)
a jest coś co ci sie podoba??
- 8 12
-
2023-12-31 15:12
(1)
Jemu zapewnie się podoba finansowanie toruńskiego wyrwigrosza. Ale to se nevrati :)
- 9 15
-
2024-01-01 07:23
To się przekonasz
że wróci.Część ludzi która głosowała na trzecią drogę już żałuję.Nie chcieli ani Kaczyńskiego ani Tuska.Już słyszę że z dwojga złego woleliby PIS.
- 4 4
-
2023-12-31 11:17
Mimo wszystko strzelać ale tylko w noc sylwestrową (9)
Nie przesadzajmy, mogą być fajerwerki na plaży to najmniej uciążliwe miejsce ze względu na zwierzaki, mój pierwszy pies zupełnie się bał huków a drugi panikował ale można psa przyzwyczajać od małego a w Sylwestra lek na spanie. Bardziej dokuczliwe są hałasy przed i po Nowym Roku.
- 103 70
-
2024-01-01 16:00
Szampanem możesz sobie strzelić
I zapalić sztuczne ognie
- 0 0
-
2024-01-01 09:14
Psia
Ja się boję psiego g*wna dlatego apeluje o zakaz posiadania psa
- 2 1
-
2023-12-31 19:08
Ale oprócz twojego psa są też inne zwierzęta nie tylko domowe
- 2 1
-
2023-12-31 13:46
Polecam dyskotekę w łazience dla zwierzaków (1)
Mam psa i kota i wstawiam im głośnik bezprzewodowy do łazienki i odpalam, skutecznie niweluje huki petard, a jak chcą to mogą potańczyć (nie robią tego)
- 2 2
-
2023-12-31 19:08
W lesie też głośnik postawisz
- 1 1
-
2023-12-31 13:13
(1)
Szkoda, że nie można już kupić achtungów.
- 1 1
-
2023-12-31 13:24
Są inne lepsze :)
- 0 1
-
2023-12-31 12:22
Zgadzam się.
Niech strzelają, tylko z głową i z rozwagą. I w okolicach północy, albo przed. Najbardziej uciążliwe są petardy odpalane np o 3 w nocy, albo o 7 rano, jak ktoś się ocenie po sylwestrze.
- 10 1
-
2023-12-31 11:19
Miało być nie bał się
pierwszy pies
- 4 1
-
2023-12-31 09:15
Z tą ekologią to nie przesadzajmy: i fajerwerki i petardy robi się z papieru i drewna! (15)
Gorzej, że tego syfu zostaje na trawnikach i ulicach całe mnóstwo, a nikt (po sobie) tego nie sprząta. Zaś największym zagrożeniem jest odpalanie tego wszystkiego przez dzieciaki lub pijanych dorosłych. Trzeba uważać nie tylko na siebie, ale przede wszystkim dobytek: samochody, balkony, altany
- 128 56
-
2023-12-31 20:19
Ja sprzątam
- 1 0
-
2023-12-31 12:11
W Polsce z ekologią nie przesadzamy, nie ma obaw. (2)
Z resztą można się zgodzić. Petardy i fajerwerki powodują sporo szkód, nie powinny być odpalane z balkonów w blokach czy kamienicach. Sylwester nie musi być polem minowym na plaży czy pod domem.
- 4 1
-
2023-12-31 17:17
a te opary są bardzo rakotórcze (1)
- 1 3
-
2023-12-31 18:56
Tak jak to co żresz.
- 2 0
-
2023-12-31 10:37
(9)
A zwierzęta ? Tego rodzaju atrakcje to dla nizin społecznych .
- 14 21
-
2023-12-31 13:35
Trzymanie zwierząt w domu,
ogólnie w mieście, a tym bardziej w mieszkaniu to też domena nizin społecznych
- 5 5
-
2023-12-31 11:31
(7)
Czyli jak dobrze rozumiem posiadanie psa czy kota to atrakcja dla nizin społecznych, zgadzam się z Tobą w 100%
- 10 18
-
2023-12-31 15:39
(1)
Jak mieszkałem na Grabówku to wszystkie te największe kundy chlejące dzień w dzień miały psa kundelka.
- 3 0
-
2023-12-31 21:41
No bo Grabówek
to wielki świat jest!
- 1 0
-
2023-12-31 11:53
(4)
Jesteś smutnym człowiekiem, współczuję
- 9 9
-
2023-12-31 12:42
(3)
Ja jestem smutny? Ja się dziś bawię do białego rana z dużą ekipą, To Ty tu płaczesz frustracie, widać nikt Ciebie nie zaprosił :)
- 6 12
-
2023-12-31 17:13
tak ci się tylko wydaje, że się bawisz (2)
gdybyś pojechał na sylwka do Indonezji czy Acapulco to rozumiem, ale tu? w tej mgle i wilgoci twoja zabawa będzie groteskowa
- 4 6
-
2023-12-31 17:31
(1)
W tym sęk, że ja się bawię dobrze wszędzie, jak Ciebie ten zaścianek przytłacza to pakuj manatki i leć do Indonezji czy Acapulco dowartościować swoje EGO, Nawet pomogę Ci dać kopa w rzyć na rozpęd :)
- 6 5
-
2023-12-31 21:40
Trochę śmiesznie
wygląda wielka litera w zaimkach, uwzględniając tego kopa.
- 2 1
-
2023-12-31 09:48
Nic nie zrozumiałeś z artykułu
Tumany I gawiedź lubi huk
- 21 16
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.