- 1 Zatopiony dźwig wyciągnęli w częściach (206 opinii)
- 2 Okręt podwodny przypłynie do zwiedzania (64 opinie)
- 3 Budowa przejścia przy dworcu ruszy w lipcu (124 opinie)
- 4 Dźwig wpadł do kanału. Moment upadku (302 opinie)
- 5 Gdańszczanie kochają je już od 116 lat (78 opinii)
- 6 Projekt PKM Południe za 48 mln zł (240 opinii)
Fala na kolei jesienią. Wiosną ruszy funkcja check in - check out
Po wakacjach system Fala ma ruszyć na kolei - przekazała w czwartek spółka InnoBaltica. We wrześniu bilety na przejazdy koleją na wskazanych przez pasażera trasach będzie można kupić tylko przez aplikację i portal pasażera. Do końca roku mają zostać uruchomione falomaty na przystankach i w tunelach. Wiosną przyszłego roku ma ruszyć funkcja check in - check out (odbijania się na wejściu i wyjściu) na peronach.
Powolne tempo wdrażania całego systemu to niejedyny mankament, na który narzekają pasażerowie. Wolno działają też urządzenia w pojazdach, w których podróżni, zbliżając kartę płatniczą, kupują bilety.
![Prawie 1 mln zł kary za opóźnienie Fali. System ma działać także w Elblągu](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3721/150x100/3721666__c_0_108_4031_2822__kr.webp)
- Pracujemy nad tym. Nasz wykonawca zdiagnozował przyczynę takiego stanu rzeczy i dążymy do tego, by czas "namysłu" urządzenia po zbliżeniu karty zredukować do maksimum 2,5 sekundy. Zbliżamy się do tego celu - dodaje Matczak.
Brak zachęt dla pasażerów
Nadal słabą stroną Fali pozostaje brak dodatkowych zachęt dla pasażerów, np. w postaci nowej atrakcyjnej taryfy biletowej. Co gorsza, nie zanosi się, by taka taryfa w najbliższym czasie powstała, bo - jak słyszymy - rozmów z organizatorami transportu w województwie w tej sprawie nie ma.
W czwartek dziennikarze pytali też o jeden z głównych komponentów systemu Fala, a więc możliwość korzystania z systemu na kolei. Pierwsze bilety w Fali będzie można kupić dopiero po wakacjach. Do końca roku możliwość kupowania biletów ma zostać uruchomiona w falomatach w przejściach podziemnych i na przystankach.
System Fala - porażka na całej linii i UWAG okrada użytkowników (18 opinii)
- non stop wywala logowanie,
- nie wczytuje organizatorów - serwery zamulone?,
- nie wczytuje linii autobusowych i tramwajowych - serwery zamulone?,
- w dzień wczytuje linie nocne!,
- w celu poprawnego wczytania wszystkiego trzeba nie raz aplikację restartować 10 razy,
- czasami wczytuje tylko organizatorów np. Choince i Kartuzy, reszty brak :(,
- płaceniem kartą za bilet w czytniku działa, ale wprowadza w błąd, ponieważ za bilet nie pobiera kasy więc go nie ma.
Teraz jeszcze doszedł aspekt ściągania kasy za fikcyjne bilety, których nie kupiłem.
Mało tego te fikcyjne bilety są na ZTM Rzeszów! Na koncie Fali brak takich lipnych transakcji, ale na koncie bankowym są. Zgłosiłem to w banku jako fałszywe transakcje.
Tylko czekam na kanarów, aby mnie kontrolowali w momencie jak będą problemy z Falą. Zrobię taka awanturę, że będą pisać o tym w mediach.
Ktoś za to bierze grubą kasę, pomimo że system jest .................. bez komentarza, bo musiał bym użyć nie cenzuralnych słów. Sam jestem informatykiem i jak widzę coś takiego to mnie szlak trafia. Zobacz więcej
- non stop wywala logowanie,
- nie wczytuje organizatorów - serwery zamulone?,
- nie wczytuje linii autobusowych i tramwajowych - serwery zamulone?,
- w dzień wczytuje linie nocne!,
- w celu poprawnego wczytania wszystkiego trzeba nie raz aplikację restartować 10 razy,
- czasami wczytuje tylko organizatorów np. Choince i Kartuzy, reszty brak :(,
- płaceniem kartą za bilet w czytniku działa, ale wprowadza w błąd, ponieważ za bilet nie pobiera kasy więc go nie ma.
Teraz jeszcze doszedł aspekt ściągania kasy za fikcyjne bilety, których nie kupiłem.
Mało tego te fikcyjne bilety są na ZTM Rzeszów! Na koncie Fali brak takich lipnych transakcji, ale na koncie bankowym są. Zgłosiłem to w banku jako fałszywe transakcje.
Tylko czekam na kanarów, aby mnie kontrolowali w momencie jak będą problemy z Falą. Zrobię taka awanturę, że będą pisać o tym w mediach.
Ktoś za to bierze grubą kasę, pomimo że system jest .................. bez komentarza, bo musiał bym użyć nie cenzuralnych słów. Sam jestem informatykiem i jak widzę coś takiego to mnie szlak trafia. Zobacz więcej
Wiosną ruszy odbijanie się na peronach
Ale prawdziwa rewolucja czeka nas wiosną, gdy na peronach ruszy funkcja odbijania na wejściu i wyjściu. W tej kwestii przedstawiciele InnoBaltiki są jednak powściągliwi.
- To trzeci i najważniejszy krok, jaki nas czeka. Najpierw zróbmy dwa pierwsze, a więc umożliwimy kupowanie biletów w aplikacji i na portalu pasażera, potem w falomatach na przystankach i tunelach, a dopiero potem uruchomimy funkcję check in - check out na przystankach. Takiego systemu nie ma nigdzie w kraju. Będziemy pierwsi - zapowiada Matczak.
Meldowanie się na przystankach będzie dobrowolne. Pasażer zyska dzięki temu możliwość wejścia do pociągu bez biletu, kupienia go na wejściu na peron poprzez zbliżenie karty płatniczej i odbicie przy wyjściu - tak by system sam naliczył opłatę za bilet.
Optymalizacja biletów gotowa
Do tego czasu być może uda się uruchomić tzw. optymalizację biletów, a więc automatyczną zamianę np. trzech kupionych biletów jednego dnia na jeden (korzystniejszy cenowo) dobowy. Jak usłyszeliśmy, system został już przetestowany i jest w zasadzie gotowy do użytku. Czeka tylko na akceptację poszczególnych organizatorów transportu w województwie.
Niebawem system Fala ma zostać zintegrowany z Gdańską Kartą Mieszkańca. Trwają też prace nad powiązaniem Fali z systemem roweru metropolitalnego Mevo.
- Ale to odleglejsza perspektywa - usłyszeliśmy.
System Fala w liczbach:
- 300 ulg
- ponad 100 taryf
- 9 organizatorów, 16 operatorów, 4 zarządców infrastruktury kolejowej
- docelowo może z niego korzystać 12 mln pasażerów (2 mln mieszkańców Pomorza i 10 mln turystów),
- 45 tys. aktywnych kont Fala
- 9,3 tys. wydanych kart Fala
- prawie 30 tys. pobrań aplikacji
- 136 tys. użytych kart bankowych
- 179 transakcji - rekordzista
- 91 proc. użytkowników kupuje bilety w urządzeniach w pojazdach, a 7 proc. w aplikacji
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-06-27 15:42
Na jesieni.... na wiosnę.... (2)
Tak się mówi, kiedy się ktoś boi i/lub nie potrafi podać konkretnego terminu. To świadczy o poziomie chaosu w tym projekcie.
- 101 1
-
2024-06-28 11:49
O co chodzi?
wiosna 2025 to również może być czerwiec 2025 czyli za rok :) ale jak brzmi! Proponuję dopisać: JUŻ wiosną!
A na poważnie: pytam na serio: jaki jest cel wdrożenia FALI i czy został zrealizowany? Trudno zorientować się z opisów, czy to co mówią, to jest to co miało być. I co to w ogóle jest...- 5 0
-
2024-06-28 10:06
Powinno być: jesienią, wiosną...
- 3 0
-
2024-06-27 15:40
System i taryfa powinny byc proste i to powinien byc jedyny cel FALi (6)
wsiadam do tramwaju/autobusu i odbijam sobie bilet karta, przesiadam sie do SKM i przy wysiadaniu odbijam sie w SKM albo przesiadam na kolejny autobus. Zmiescilem sie w 75 min brawo, place jak za bilet 75min. Dzis jesku jezdze 2-3x w tygodniu, musze za trase biuro-dom zaplacic (4.8zl+5.5zl)x2 czyli bliisko 21zl - wiec wybieram auto. Nie ja jeden. miesiecznego mi sie nie oplaca, bo jezdze zbyt rzadko.
- 254 6
-
2024-06-27 22:23
Owszem powinien być prosty system a Fala na pewno taka nie jest
- 18 0
-
2024-06-27 20:26
wsiadam do autobusu, jadę 3 przystanki, zapominam się odbić na tzw. "dowidzenia", system nie zatrzymuje opłaty za 75 minut podróży myśląc, że dalej korzystamy z tego autobusu. A ja wysiadłem głównie dlatego, bo przed autobusem jest koreczek na minimum 60 minut.
- 14 1
-
2024-06-27 17:57
W Londynie operuje sie tygodniowy
Wygodny dla turystow i tuch co nie chca blokowac pieniedzy na dluzej. Wlasciwie to. Na tym bilecie dojedziesz wszedzie w promieniu 40 km.
- 25 2
-
2024-06-27 16:38
Fala to nie jest wspólny bilet - i tu tkwi sedno problemu... (1)
Wszystkim przewoźnikom ten twór jest potrzebny jak kwiatek do kożucha. I dlatego też nie można liczyć na taryfy zachęcające do korzystania z systemu, czy odbijania się kartą przy wyjściu. I dlatego system ma prawie zerową konkurencyjność w stosunku do istniejących rozwiązań. Co z tego, że "Fala jest wdrażana powoli, bo ma działać w całym województwie" (swoją drogą przezabawny argument), skoro aplikacje pokroju "Jak dojadę" działają w więcej niż jednym mieście w Polsce?
- 61 0
-
2024-06-27 22:24
Właśnie dla tego jest Fala żeby takiego biletu nie było !!!!
- 10 0
-
2024-06-27 15:44
Prawie idealnie.
Tylko po pierwszym odbiciu nie chciałbym już się odbijać po przesiadce. W razie kontroli: zmieściłem się w 75 minut? OK Nie, to jakbym jechał bez biletu.
Co do kosztów, taryf i opłacalności zgadzam się całkowicie.- 20 1
-
2024-06-27 15:35
Wydajmy pieniądze na system, którego nikt nie potrzebował (3)
i brnijmy w to dalej, mimo, że zdrowy rozsądek wskazuje inaczej... A na wspólnego biletu nigdy się nie doczekamy.
- 206 2
-
2024-06-28 08:20
Tym bardziej, że ten projekt
ich najzwyczajniej przerasta, co sami już powoli zaczynają przyznawać.
- 11 0
-
2024-06-28 06:48
Mamy juz jeden taki system
Tristar i Fala świetnie się dogadają:)
- 9 0
-
2024-06-27 16:41
I właśnie dlatego że nie ma wspólnej taryfy ten system jest takim niewypałem...
- 20 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.