• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fala na kolei jesienią. Wiosną ruszy funkcja check in - check out

Maciej Korolczuk
27 czerwca 2024, godz. 15:30 
Opinie (206)
Bilety w falomatach kolejowych będziemy mogli kupić przed końcem roku - przekazała w czwartek spółka Innobaltica. Bilety w falomatach kolejowych będziemy mogli kupić przed końcem roku - przekazała w czwartek spółka Innobaltica.

Po wakacjach system Fala ma ruszyć na kolei - przekazała w czwartek spółka InnoBaltica. We wrześniu bilety na przejazdy koleją na wskazanych przez pasażera trasach będzie można kupić tylko przez aplikację i portal pasażera. Do końca roku mają zostać uruchomione falomaty na przystankach i w tunelach. Wiosną przyszłego roku ma ruszyć funkcja check in - check out (odbijania się na wejściu i wyjściu) na peronach.



Z systemu Fala:

- Faza inicjalna za nami, czas na pierwsze podsumowania - tymi słowami zwrócił się do dziennikarzy Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica, która od grudnia zeszłego roku wdraża testowo na Pomorzu system Fala. - Pytacie państwo, dlaczego to wszystko trwa tak długo? Odpowiedź jest prosta, bo tworzymy system na skalę całego województwa, a nie pojedynczego miasta.
Powolne tempo wdrażania całego systemu to niejedyny mankament, na który narzekają pasażerowie. Wolno działają też urządzenia w pojazdach, w których podróżni, zbliżając kartę płatniczą, kupują bilety.

Prawie 1 mln zł kary za opóźnienie Fali. System ma działać także w Elblągu Prawie 1 mln zł kary za opóźnienie Fali. System ma działać także w Elblągu

- Pracujemy nad tym. Nasz wykonawca zdiagnozował przyczynę takiego stanu rzeczy i dążymy do tego, by czas "namysłu" urządzenia po zbliżeniu karty zredukować do maksimum 2,5 sekundy. Zbliżamy się do tego celu - dodaje Matczak.
Fala na kolei będzie wprowadzona w trzech etapach: pierwszy krok we wrześniu, drugi pod koniec roku, trzeci wiosną 2025 roku - zapowiedział Radomir Matczak, prezes Innobaltiki (po prawej). Fala na kolei będzie wprowadzona w trzech etapach: pierwszy krok we wrześniu, drugi pod koniec roku, trzeci wiosną 2025 roku - zapowiedział Radomir Matczak, prezes Innobaltiki (po prawej).

Brak zachęt dla pasażerów



Nadal słabą stroną Fali pozostaje brak dodatkowych zachęt dla pasażerów, np. w postaci nowej atrakcyjnej taryfy biletowej. Co gorsza, nie zanosi się, by taka taryfa w najbliższym czasie powstała, bo - jak słyszymy - rozmów z organizatorami transportu w województwie w tej sprawie nie ma.

W czwartek dziennikarze pytali też o jeden z głównych komponentów systemu Fala, a więc możliwość korzystania z systemu na kolei. Pierwsze bilety w Fali będzie można kupić dopiero po wakacjach. Do końca roku możliwość kupowania biletów ma zostać uruchomiona w falomatach w przejściach podziemnych i na przystankach.

System Fala - porażka na całej linii i UWAG okrada użytkowników (18 opinii)

System Fala w skrócie:
- non stop wywala logowanie,
- nie wczytuje organizatorów - serwery zamulone?,
- nie wczytuje linii autobusowych i tramwajowych - serwery zamulone?,
- w dzień wczytuje linie nocne!,
- w celu poprawnego wczytania wszystkiego trzeba nie raz aplikację restartować 10 razy,
- czasami wczytuje tylko organizatorów np. Choince i Kartuzy, reszty brak :(,
- płaceniem kartą za bilet w czytniku działa, ale wprowadza w błąd, ponieważ za bilet nie pobiera kasy więc go nie ma.

Teraz jeszcze doszedł aspekt ściągania kasy za fikcyjne bilety, których nie kupiłem.
Mało tego te fikcyjne bilety są na ZTM Rzeszów! Na koncie Fali brak takich lipnych transakcji, ale na koncie bankowym są. Zgłosiłem to w banku jako fałszywe transakcje.

Tylko czekam na kanarów, aby mnie kontrolowali w momencie jak będą problemy z Falą. Zrobię taka awanturę, że będą pisać o tym w mediach.

Ktoś za to bierze grubą kasę, pomimo że system jest .................. bez komentarza, bo musiał bym użyć nie cenzuralnych słów. Sam jestem informatykiem i jak widzę coś takiego to mnie szlak trafia.
Zobacz więcej
System Fala w skrócie:
- non stop wywala logowanie,
- nie wczytuje organizatorów - serwery zamulone?,
- nie wczytuje linii autobusowych i tramwajowych - serwery zamulone?,
- w dzień wczytuje linie nocne!,
- w celu poprawnego wczytania wszystkiego trzeba nie raz aplikację restartować 10 razy,
- czasami wczytuje tylko organizatorów np. Choince i Kartuzy, reszty brak :(,
- płaceniem kartą za bilet w czytniku działa, ale wprowadza w błąd, ponieważ za bilet nie pobiera kasy więc go nie ma.

Teraz jeszcze doszedł aspekt ściągania kasy za fikcyjne bilety, których nie kupiłem.
Mało tego te fikcyjne bilety są na ZTM Rzeszów! Na koncie Fali brak takich lipnych transakcji, ale na koncie bankowym są. Zgłosiłem to w banku jako fałszywe transakcje.

Tylko czekam na kanarów, aby mnie kontrolowali w momencie jak będą problemy z Falą. Zrobię taka awanturę, że będą pisać o tym w mediach.

Ktoś za to bierze grubą kasę, pomimo że system jest .................. bez komentarza, bo musiał bym użyć nie cenzuralnych słów. Sam jestem informatykiem i jak widzę coś takiego to mnie szlak trafia.
Zobacz więcej

Wiosną ruszy odbijanie się na peronach



Ale prawdziwa rewolucja czeka nas wiosną, gdy na peronach ruszy funkcja odbijania na wejściu i wyjściu. W tej kwestii przedstawiciele InnoBaltiki są jednak powściągliwi.

- To trzeci i najważniejszy krok, jaki nas czeka. Najpierw zróbmy dwa pierwsze, a więc umożliwimy kupowanie biletów w aplikacji i na portalu pasażera, potem w falomatach na przystankach i tunelach, a dopiero potem uruchomimy funkcję check in - check out na przystankach. Takiego systemu nie ma nigdzie w kraju. Będziemy pierwsi - zapowiada Matczak.
Meldowanie się na przystankach będzie dobrowolne. Pasażer zyska dzięki temu możliwość wejścia do pociągu bez biletu, kupienia go na wejściu na peron poprzez zbliżenie karty płatniczej i odbicie przy wyjściu - tak by system sam naliczył opłatę za bilet.

Optymalizacja biletów gotowa



Do tego czasu być może uda się uruchomić tzw. optymalizację biletów, a więc automatyczną zamianę np. trzech kupionych biletów jednego dnia na jeden (korzystniejszy cenowo) dobowy. Jak usłyszeliśmy, system został już przetestowany i jest w zasadzie gotowy do użytku. Czeka tylko na akceptację poszczególnych organizatorów transportu w województwie.

Niebawem system Fala ma zostać zintegrowany z Gdańską Kartą Mieszkańca. Trwają też prace nad powiązaniem Fali z systemem roweru metropolitalnego Mevo.

- Ale to odleglejsza perspektywa - usłyszeliśmy.
System Fala w liczbach:

  • 300 ulg
  • ponad 100 taryf
  • 9 organizatorów, 16 operatorów, 4 zarządców infrastruktury kolejowej
  • docelowo może z niego korzystać 12 mln pasażerów (2 mln mieszkańców Pomorza i 10 mln turystów),
  • 45 tys. aktywnych kont Fala
  • 9,3 tys. wydanych kart Fala
  • prawie 30 tys. pobrań aplikacji
  • 136 tys. użytych kart bankowych
  • 179 transakcji - rekordzista
  • 91 proc. użytkowników kupuje bilety w urządzeniach w pojazdach, a 7 proc. w aplikacji

Miejsca

Opinie (206) 8 zablokowanych

  • Zamknąć Projekt Fala

    Szkoda kasy społecznej ! Chyba że to prywatna Iwestycja. To niech się bawią ! Może im się biznes poskłada.

    • 6 0

  • Londyn, Singapur (1)

    Komunikacja wygląda następująco:
    Posiadasz jakąkolwiek kartę Visa/mastercard.
    Wchodzisz, odbijasz się. Wychodzisz, odbijasz się. Rozliczenie zbiorcze realizowane jest ok 3 w nocy. Po 6. przejeździe pojedynczym automatycznie system przechodzi w bilet dzienny i przestaje naliczać opłaty.
    Bez aplikacji, bez rejestracji - działa instant, nie zawiesza się.

    • 11 1

    • Tak samo w Holandii

      • 2 0

  • "Pytacie państwo, dlaczego to wszystko trwa tak długo? Odpowiedź jest prosta, bo tworzymy system na skalę całego województwa, a nie pojedynczego miasta". Czyli mamy rozumieć, że spółka Innobaltica podejmując się realizacji przedsięwzięcia tego nie wiedziała o zakresie prac? Pan prezes ma nas doprawdy za tak tępych? Trwa to tak długo - bo wykonawca sobie nie radzi. Dodam, że gdyby ja powiedział klientowi "no nie wyrabiam się, bo to trudne jest" - to by mnie wyśmiał.

    • 11 0

  • Co z seniorami? (2)

    Coraz trudniej poruszać się seniorom po Gdańsku, szczegolnie tym co korzystaja z naszej komunikacji rzadziej. Na wielu przystankach nie ma automatów, kierowcy biletów nie sprzedają, kiosków coraz mniej, a do wszystkiego apki. Może rzeczywiście spróbować realizować hasło o tym, że wszyscy jestesmy równi i nie wykluczać kogos kto nie umie w technologię?

    pomijajac fakt, że te taryfy sa skomplikowane dla młodych i turystów też. Samej fali nie widziałem jeszcze przez nikogo uzytej z sukcesem xD

    • 12 0

    • (1)

      Osoby po 70 roku życia nie płacą za bilety - więc w czym problem?

      • 1 4

      • nie musisz miec 70 lat...

        żeby mieć trudności z nadażaniem za technologią

        • 5 0

  • przestarzale rozwiazanie kore bezkosztowo i tak zaorala konkurencja w postaci prywatnych inicjatyw typu jakdojade czy mozliowsc kupna biletu przez aplikacje banku.

    oczywscie urzednicy musieli miec pretekst do przewalania pieniedzy na rzeczy ktore nikomu nie sa potrzebne czyli fale

    • 7 0

  • No grubo, ponad rok po planowanym terminie Fala dopiero wystartuje w pełni. (1)

    Kto za to beknie? Zapewne nikt.

    • 7 0

    • Pojechałam,ale z duszą na ramieniu.....Nie jestem siłaczką.

      To samo z Mevo.To co,że elektryczne,ale jakie toporne i ciężkie i brzydkie.Ten kolor to podkład pod kolor właściwy?

      • 0 0

  • "Wiosną ruszy odbijanie się na peronach" (1)

    To odbijanie się brzmi zachęcająco.

    • 5 0

    • Będzie odbijanie się ale od infolini

      przy zgłaszaniu reklamacji.

      • 2 0

  • A tymczasem w Tczewie... (1)

    który pokazał Fali środkowy palec, zbiorkom jest bezpłatny.

    • 7 0

    • i to kurna serio działa, zrezygnowałem z jazdy autem po mieście przynajmniej w 60% przypadków...czyli w 6 przypadkach na 10 jade autobusem i o to chyba chodziło...ale nie, fajnopolacy muszą robic po swojemu, oni wiedza lepiej...

      • 1 0

  • Nie bede z tego korzystać!

    • 7 0

  • Kiedy w końcu wspólny bilet. Ile można czekać?

    Warszawiacy na całą aglomerację płacą kwartalnie 250 zł.
    My na łączony miesięcznie 270 zł.
    Fala nie ma racji bytu. Dajcie ludziom swobodę przemieszczania się bez zastanawiania się, jaki bilet kupić, czek-outów (tak nikt nie ma tego w Polsce, bo to nieracjonalne!). No i trzecia dekada XXI w. a w autobusach czy kolejkach SKM nadal nie ma biletomatów.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane