• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fala na kolei jesienią. Wiosną ruszy funkcja check in - check out

Maciej Korolczuk
27 czerwca 2024, godz. 15:30 
Opinie (206)
Bilety w falomatach kolejowych będziemy mogli kupić przed końcem roku - przekazała w czwartek spółka Innobaltica. Bilety w falomatach kolejowych będziemy mogli kupić przed końcem roku - przekazała w czwartek spółka Innobaltica.

Po wakacjach system Fala ma ruszyć na kolei - przekazała w czwartek spółka InnoBaltica. We wrześniu bilety na przejazdy koleją na wskazanych przez pasażera trasach będzie można kupić tylko przez aplikację i portal pasażera. Do końca roku mają zostać uruchomione falomaty na przystankach i w tunelach. Wiosną przyszłego roku ma ruszyć funkcja check in - check out (odbijania się na wejściu i wyjściu) na peronach.



Z systemu Fala:

- Faza inicjalna za nami, czas na pierwsze podsumowania - tymi słowami zwrócił się do dziennikarzy Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica, która od grudnia zeszłego roku wdraża testowo na Pomorzu system Fala. - Pytacie państwo, dlaczego to wszystko trwa tak długo? Odpowiedź jest prosta, bo tworzymy system na skalę całego województwa, a nie pojedynczego miasta.
Powolne tempo wdrażania całego systemu to niejedyny mankament, na który narzekają pasażerowie. Wolno działają też urządzenia w pojazdach, w których podróżni, zbliżając kartę płatniczą, kupują bilety.

Prawie 1 mln zł kary za opóźnienie Fali. System ma działać także w Elblągu Prawie 1 mln zł kary za opóźnienie Fali. System ma działać także w Elblągu

- Pracujemy nad tym. Nasz wykonawca zdiagnozował przyczynę takiego stanu rzeczy i dążymy do tego, by czas "namysłu" urządzenia po zbliżeniu karty zredukować do maksimum 2,5 sekundy. Zbliżamy się do tego celu - dodaje Matczak.
Fala na kolei będzie wprowadzona w trzech etapach: pierwszy krok we wrześniu, drugi pod koniec roku, trzeci wiosną 2025 roku - zapowiedział Radomir Matczak, prezes Innobaltiki (po prawej). Fala na kolei będzie wprowadzona w trzech etapach: pierwszy krok we wrześniu, drugi pod koniec roku, trzeci wiosną 2025 roku - zapowiedział Radomir Matczak, prezes Innobaltiki (po prawej).

Brak zachęt dla pasażerów



Nadal słabą stroną Fali pozostaje brak dodatkowych zachęt dla pasażerów, np. w postaci nowej atrakcyjnej taryfy biletowej. Co gorsza, nie zanosi się, by taka taryfa w najbliższym czasie powstała, bo - jak słyszymy - rozmów z organizatorami transportu w województwie w tej sprawie nie ma.

W czwartek dziennikarze pytali też o jeden z głównych komponentów systemu Fala, a więc możliwość korzystania z systemu na kolei. Pierwsze bilety w Fali będzie można kupić dopiero po wakacjach. Do końca roku możliwość kupowania biletów ma zostać uruchomiona w falomatach w przejściach podziemnych i na przystankach.

System Fala - porażka na całej linii i UWAG okrada użytkowników (18 opinii)

System Fala w skrócie:
- non stop wywala logowanie,
- nie wczytuje organizatorów - serwery zamulone?,
- nie wczytuje linii autobusowych i tramwajowych - serwery zamulone?,
- w dzień wczytuje linie nocne!,
- w celu poprawnego wczytania wszystkiego trzeba nie raz aplikację restartować 10 razy,
- czasami wczytuje tylko organizatorów np. Choince i Kartuzy, reszty brak :(,
- płaceniem kartą za bilet w czytniku działa, ale wprowadza w błąd, ponieważ za bilet nie pobiera kasy więc go nie ma.

Teraz jeszcze doszedł aspekt ściągania kasy za fikcyjne bilety, których nie kupiłem.
Mało tego te fikcyjne bilety są na ZTM Rzeszów! Na koncie Fali brak takich lipnych transakcji, ale na koncie bankowym są. Zgłosiłem to w banku jako fałszywe transakcje.

Tylko czekam na kanarów, aby mnie kontrolowali w momencie jak będą problemy z Falą. Zrobię taka awanturę, że będą pisać o tym w mediach.

Ktoś za to bierze grubą kasę, pomimo że system jest .................. bez komentarza, bo musiał bym użyć nie cenzuralnych słów. Sam jestem informatykiem i jak widzę coś takiego to mnie szlak trafia.
Zobacz więcej
System Fala w skrócie:
- non stop wywala logowanie,
- nie wczytuje organizatorów - serwery zamulone?,
- nie wczytuje linii autobusowych i tramwajowych - serwery zamulone?,
- w dzień wczytuje linie nocne!,
- w celu poprawnego wczytania wszystkiego trzeba nie raz aplikację restartować 10 razy,
- czasami wczytuje tylko organizatorów np. Choince i Kartuzy, reszty brak :(,
- płaceniem kartą za bilet w czytniku działa, ale wprowadza w błąd, ponieważ za bilet nie pobiera kasy więc go nie ma.

Teraz jeszcze doszedł aspekt ściągania kasy za fikcyjne bilety, których nie kupiłem.
Mało tego te fikcyjne bilety są na ZTM Rzeszów! Na koncie Fali brak takich lipnych transakcji, ale na koncie bankowym są. Zgłosiłem to w banku jako fałszywe transakcje.

Tylko czekam na kanarów, aby mnie kontrolowali w momencie jak będą problemy z Falą. Zrobię taka awanturę, że będą pisać o tym w mediach.

Ktoś za to bierze grubą kasę, pomimo że system jest .................. bez komentarza, bo musiał bym użyć nie cenzuralnych słów. Sam jestem informatykiem i jak widzę coś takiego to mnie szlak trafia.
Zobacz więcej

Wiosną ruszy odbijanie się na peronach



Ale prawdziwa rewolucja czeka nas wiosną, gdy na peronach ruszy funkcja odbijania na wejściu i wyjściu. W tej kwestii przedstawiciele InnoBaltiki są jednak powściągliwi.

- To trzeci i najważniejszy krok, jaki nas czeka. Najpierw zróbmy dwa pierwsze, a więc umożliwimy kupowanie biletów w aplikacji i na portalu pasażera, potem w falomatach na przystankach i tunelach, a dopiero potem uruchomimy funkcję check in - check out na przystankach. Takiego systemu nie ma nigdzie w kraju. Będziemy pierwsi - zapowiada Matczak.
Meldowanie się na przystankach będzie dobrowolne. Pasażer zyska dzięki temu możliwość wejścia do pociągu bez biletu, kupienia go na wejściu na peron poprzez zbliżenie karty płatniczej i odbicie przy wyjściu - tak by system sam naliczył opłatę za bilet.

Optymalizacja biletów gotowa



Do tego czasu być może uda się uruchomić tzw. optymalizację biletów, a więc automatyczną zamianę np. trzech kupionych biletów jednego dnia na jeden (korzystniejszy cenowo) dobowy. Jak usłyszeliśmy, system został już przetestowany i jest w zasadzie gotowy do użytku. Czeka tylko na akceptację poszczególnych organizatorów transportu w województwie.

Niebawem system Fala ma zostać zintegrowany z Gdańską Kartą Mieszkańca. Trwają też prace nad powiązaniem Fali z systemem roweru metropolitalnego Mevo.

- Ale to odleglejsza perspektywa - usłyszeliśmy.
System Fala w liczbach:

  • 300 ulg
  • ponad 100 taryf
  • 9 organizatorów, 16 operatorów, 4 zarządców infrastruktury kolejowej
  • docelowo może z niego korzystać 12 mln pasażerów (2 mln mieszkańców Pomorza i 10 mln turystów),
  • 45 tys. aktywnych kont Fala
  • 9,3 tys. wydanych kart Fala
  • prawie 30 tys. pobrań aplikacji
  • 136 tys. użytych kart bankowych
  • 179 transakcji - rekordzista
  • 91 proc. użytkowników kupuje bilety w urządzeniach w pojazdach, a 7 proc. w aplikacji

Miejsca

Opinie (206) 8 zablokowanych

  • wynarodowianie

    a polskich słów nie ma? co to do cholery jest ta nowomoda angielska? brak słów na to co się dzieje

    • 29 1

  • Problem w tym, że specyfikacja zamówienia została skopana (2)

    Wszystko to co zaskakuje innobalticę było wiadomo na samym początku, rozmowy z przewoźnikami i organizatorami przewozów powinny się odbyć dawno temu, tu nie ma strategicznego myślenia, tylko nasze polskie jakoś to będzie

    • 103 2

    • Bo "Fala" to maskowanie problemu braku wspólnego biletu za pomocą e-portmonetki

      Stąd każdy ma absolutnie inną taryfę, etc...

      • 19 0

    • Innobaltica odebrała i zaplacila

      130 mln + (160?) za system który nie działa...
      Gdzie jest prokurator?
      2) Fala tworzona jest 7. rok!
      2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 i 2024
      Co Innobaltica robiła przez te 6 i pół roku?
      3) z systemu fala korzysta 1% może 2 % pasażerów w województwie, to chwalenie się sprzedażą 300 tys biletów w ciągu 10 miesięcy jest śmieszne, tyle fala powinna dziennie sprzedawać,te 300 tys to porażka i przyznanie że fala się nie przyjęła - bo nie dziala

      • 24 0

  • moja Sycylia

    oświadczam tym "intelygentom"....będę kupował tylko bilety papierowe. do widzenia

    • 39 0

  • Ta fala to jedna wielka porażka (1)

    Ktos powinien za to odpowiedzieć

    • 46 0

    • Tam jest tyle osób i firm, żeby się dało dobrze rozmyć odpowiedzialność po drodze ;)

      • 8 0

  • Czy Fala zajmuje sie już Nik? (2)

    Na to czekamy

    • 51 0

    • "Zjadłaś" literę "t"

      Ale tak - nikt się Falą nie zajmuje.

      • 11 0

    • Nik w rekach PO

      Wiec swoich nie ruszą

      • 2 0

  • Na ironię losu

    w trelejbusach czy autobusach mało kto z tego korzysta. Społeczeństwo po prostu kupuje bilety u kierowcy i trochę to trwa. Dużo też się pyta kierowcy jak to działa i dużo też nie wie i po prostu nie ma czasu na tłumaczenia.
    To jest jeden wielki niewypał i nie ma co negować taka prawda.

    • 43 0

  • Mi w ARP kazali zwrócić część dotacji bo spóźniłem się z realizacją, a tutaj widać równych i równiejszych

    • 27 0

  • Nie ma fal

    Nie ma mózgu urzędnik

    • 19 0

  • te biletomaty z opcją kupna biletów kartą dotykową są spoko (2)

    tyle, że to może zamontować każdy operator komercyjnie, biorąc ryzyko i koszty wdrożenia na siebie. Reszta tej Fali jest kompletnie zbędna, bo powiela istniejące rozwiązania

    • 30 1

    • Ale wiesz że najpierw trzeba tą kartę zarejestrować u operatora? (1)

      A potem jak wejdzie kanar to mu musisz pokazać swoją kartę kredytową. Trzy różne podmioty oglądają twoją kartę kredytową i nie masz nawet wydrukowanego żadnego potwierdzenia czy cokolwiek kupiłeś i za ile

      • 12 1

      • Da się bez rejestracji

        W wielu miastach po prostu przykładasz kartę i tyle, bez żadnych rejestracji Prosty przykład - Białystok.

        • 3 0

  • Przeciez wszyscy wiedza ze ten system to oszustwo, po co wogole ciagnac temat. (1)

    Wspolnego biletu nie ma i nie bedzie!

    • 47 0

    • Nikt na ten system nie czeka

      • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane