- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (289 opinii)
- 2 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (26 opinii)
- 3 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (236 opinii)
- 4 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (178 opinii)
- 5 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (119 opinii)
- 6 Ministerstwo dało pieniądze na Złotą Bramę (92 opinie)
Fałszywi policjanci dzwonią z prawdziwych numerów policji
Policjanci z Gdańska odnotowali w ostatnich dniach kilka prób oszustwa metodą "na policjanta", podczas których przestępcy dzwonili do swoich ofiar, podszywając się pod prawdziwe policyjne telefony. Sprawa wyszła na jaw... bo trzy z poszkodowanych kobiet oddzwoniły na numer wykorzystany przez oszustów i dodzwoniły się do komisariatu.
Okazuje się jednak, że przestępcy są coraz bardziej wyrafinowani. W ciągu ostatnich dni kilkukrotnie próbowali oszukać mieszkańców Gdańska wykorzystując tzw. spoofing, czyli podszywanie się pod naprawdę istniejące numery telefonów - w tym przypadku numery policji z charakterystycznym prefiksem 47.
Skąd o tym wiadomo? Otóż oszuści trafili na osoby świadome zagrożenia, które nie dały wiary ich zapewnieniom i oddzwoniły na numer, z którego dzwoniono, aby zweryfikować opowieść oszustów.
- W każdym z trzech przypadków osoby, które próbowano oszukać, zareagowały natychmiast i prawidłowo. Zakończyły połączenia i po chwili oddzwoniły na numer, z którego dzwoniono. Tu pojawiło się zaskoczenie, ponieważ połączenie odebrał dyżurny komisariatu w Śródmieściu. Policjant wyjaśnił, że dzięki właściwej reakcji, osoby ustrzegły się przed oszustami - mówi Mariusz Chrzanowski z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Czym jest tzw. spoofing telefoniczny?
To rodzaj oszustwa polegający na podszywaniu się pod dowolny numer lub nazwę banku albo dowolnej instytucji. W praktyce oznacza to, że na ekranie telefonu widzimy np. połączenie z bankiem lub policją, a w rzeczywistości dzwoni do nas oszust. Najczęściej po to, aby zdobyć dane dostępu do rachunku bankowego, nakłonić osobę do przelania środków na czyjeś konto lub zainstalować szkodliwą aplikację.
Osoba, która odbiera telefon, informowana jest np. o rzekomej transakcji na swoim rachunku bankowym, a dzwoniący prosi o potwierdzenie jej wykonania. Oczywiście żadnego obciążenia nie ma, ale zdezorientowana ofiara, myśląc, że ratuje swoje środki, odpowiada na pytania dzwoniącego, przekazując mu wiedzę pozwalającą przestępcy, np. na dostęp do jej konta.
W innym przypadku może zadzwonić oszust podszywający się pod policjanta, który prosi o pomoc w zatrzymaniu rzekomej grupy przestępczej zajmującej się oszustwami. Przekonuje, że pieniądze rozmówcy są zagrożone i należy je szybko przekazać jako przynętę policji. Oczywiście nie odbiera ich policja, a przestępcy.
Jak to możliwe, że na ekranie widzimy znany numer?
Sprawę już jakiś czas temu dokładnie opisał fachowy portal Niebezpiecznik.pl. Warto tu zaznaczyć, że w przypadku podszywania się pod czyjś numer nikt nie hakuje cudzego telefonu, nikt też nie włamuje się np. do policyjnej sieci.
Sprawa jest niestety banalnie prosta - wystarczy skorzystać z jednego z internetowych serwisów oferujących za opłatą taką usługę. Jest to niestety jedna z luk w prawie wykorzystywana przez oszustów. Pierwsze tego typu przypadki pojawiły się w naszym kraju w roku 2021.
Przestępcy podszywają się zresztą pod numery ogólnodostępne - np. znajdujące się na stronach internetowych oddziałów banków czy komisariatów policji.
Dlaczego spoofing jest możliwy?
- Protokoły w sieciach telefonii komórkowej są stare i nie umożliwiają wiarygodnego uwierzytelnienia rozmówców i weryfikacji, czy danym numerem posługuje się faktycznie jego właściciel. Kiedy te protokoły były projektowane, nikomu do głowy nie przyszło, że jakiś operator może zachować się nie fair w stosunku do innych operatorów i zestawiając połączenie, zamiast prawdziwego numeru telefonu abonenta, wprowadzi inny, cudzy numer telefonu. Rozwój internetu wygenerował potrzebę takich zastosowań - tłumaczą redaktorzy Niebezpiecznika.
Co gorsza, w momencie, gdy ktoś w ten sposób dzwoni na nasz telefon, nie mamy żadnej możliwości, aby odróżnić, czy jest to połączenie prawdziwe, czy też ktoś podszywa się pod dany numer. Możliwość sprawdzenia tego istnieje, ale dopiero po fakcie, potrzebne są też narzędzia, którymi dysponuje np. policja.
Dlatego ważnym jest, aby ślepo nie ufać temu, co usłyszymy w rozmowie telefonicznej od osoby, której nie znamy, nawet jak dzwonić będzie do nas ze znanego nam numeru banku bądź policji.
Opinie wybrane
-
2023-11-29 18:44
Wyjaśnię dlaczego nie da się tego prosto naprawić (5)
Protokoły używane przez wszystkie telekomy na świecie muszą być ze sobą kompatybilne, wszystkie sieci zobowiązują się do wzajemnego szanowania tych protokołów.
Blokowanie połączeń zagranicznych, które przedstawiają się polskim numerem kierunkowym nie jest możliwe, choćby z tego powodu że zazwyczaj są to jak najbardziej uprawnioneProtokoły używane przez wszystkie telekomy na świecie muszą być ze sobą kompatybilne, wszystkie sieci zobowiązują się do wzajemnego szanowania tych protokołów.
Blokowanie połączeń zagranicznych, które przedstawiają się polskim numerem kierunkowym nie jest możliwe, choćby z tego powodu że zazwyczaj są to jak najbardziej uprawnione połączenia - pochodzące z polskich numerów telefonów które obecnie znajdują się w roamingu w zagranicznej sieci.
Blokując takie połączenia, od razu blokujemy też wszystkie połączenia w roamingu, bo one też są połączeniami które przedstawiają się polskim numerem, a pochodzące zza granicy.
Z możliwości przedstawiania się dowolnym identyfikatorem korzystają też operatorzy VoIP w internecie, co pozwala na nawiązywanie połączeń przez Internet (Skype i podobne) z numerami telefonii komórkowej czy stacjonarnej na świecie.
Tak naprawdę ze zjawiskiem należy walczyć w taki sposób, że międzynarodowy komitet który przyznaje poszczególnym telekomom dostęp do sieci, powinien w końcu wziąć się za telekomy afrykańskie i wschodnioeuropejskie, które takie cyrki odwalają, że udostępniają swoje bramki VoIP każdemu.
Skargi na takie telekomy powinny skutkować w pierwszej kolejności oflagowaniem takiego telekomu przez obligatoryjny reset pola CID/CLIP w połączeniach od nich (czyli wszystkie połączenia z takiego telekomu na zewnątrz miałyby status nieznany numer), a w dalszej kolejności nawet do odcięcia takiego telekomu od międzynarodowej sieci.
Kiedyś może doczekamy się algorytmów uwierzytelnienia pola CID/CLIP, ale to jeszcze długa droga i wiele ustaleń politycznych przed nami (konieczność opracowania sztywnych reguł odpowiedzialności za przedziały numeracji na całym świecie), bo technicznie jest to do zrealizowania, chociaż też nie będzie łatwo, bo wiele części świata nadal stoi techniką z lat 90 gdzie CLIP przekazywany jest analogowo, a później przekodowywany na nowsze standardy już nawet poza macierzystym telekomem.- 118 4
-
2023-11-30 14:47
Zapomniales o problemie identyfikacji alfanumerycznej.
Nawet jezeli wprowadzisz weryfikacje numeru, zeby odroznic legitny roaming od "ja twierdze ze jestem +48 xxxxxxxxx", to wciaz mozesz z afrykanskiego prefixu wyslac nadawce "bank X". A z tym juz trudniej sobie poradzic, bo ten sam CID moze byc rejestrowany w wielu krajach calkiem legalnie.
Masz racje, ze dobrym wektorem jestNawet jezeli wprowadzisz weryfikacje numeru, zeby odroznic legitny roaming od "ja twierdze ze jestem +48 xxxxxxxxx", to wciaz mozesz z afrykanskiego prefixu wyslac nadawce "bank X". A z tym juz trudniej sobie poradzic, bo ten sam CID moze byc rejestrowany w wielu krajach calkiem legalnie.
Masz racje, ze dobrym wektorem jest przedstawianie afrykanskich telekomow i bramek jako nieznanych numerow. Nie wyeliminuje to problemu, ale jednak ludzie sa bardziej ostrozni widzac nieznany numer.- 1 0
-
2023-11-29 20:40
Wystarczy ze operatorzy telef. w Polsce (2)
wprowadzą dodatkowe zabezpieczenia. Co robią informatycy w bankach oprócz ostrzeżeń? Nic nie robią.
- 9 6
-
2023-11-29 21:03
Co zrobi informatyk w banku z protokołami ustandaryzowanych RFC w infrze operatora GSM? (1)
Ano nic nie zrobi
- 11 1
-
2023-11-29 21:54
To niech operatorzy zaczną współpracę
z bankami.
- 2 6
-
2023-11-29 18:46
Ciekawe
dziękuję bardzo za wyjaśnienie.
- 15 1
-
2023-11-29 18:38
Takich luk jest więcej (3)
A co z tzw. "kolekcjonerskimi" dowodami osobistymi, czy tablicami rejestracyjnymi? Każdy może sobie coś takiego wyrobić legalnie w internecie na jakiekolwiek dane, a potem wykorzystać do przestępstwa. Moim zdanie takie rzeczy powinny podchodzić pod fałszowanie dokumentów.
- 98 1
-
2023-11-30 08:38
kolekcjonerskie
czyli podrobione. Totalny zakaz i niszczenie wszelkich podróbek.
- 7 0
-
2023-11-29 21:59
mozna ale nie wolno (1)
niedawno zmienilo sie prawo, za uzywanie takich kolekcjonerskich gadzetów mozna isc do paki na kilka lat i uwaga dotyczy to rowniez lewych tablic rejestracyjnych np. niemieckich przy zakupie auta z komisu, ktore nie jest zarejestrowane w naszym kraju a zostalo wyrejestrowane z de
- 7 0
-
2023-11-30 11:09
juz za robienie takich dokumentow powinna byc paka
- 3 0
-
2023-11-29 18:13
Ciekawe (20)
1. "Jest to niestety jedna z luk w prawie wykorzystywana przez oszustów" - dlaczego nie ma aktualizacji prawa ?
2. " Protokoły w sieciach telefonii komórkowej są stare" - dlaczego nie ma nowych ?
3. " Potrzebne są też narzędzia, którymi dysponuje np. policja" - co robi policja ?
no comments- 132 7
-
2023-11-30 09:28
Są nowe protokoły, tylko weź powiedz wszystkim ludziom na świecie żeby wymienili telefony na takie
z nowym protokołem
- 0 0
-
2023-11-30 07:52
Na te pytania masz odpowiedź w powyższym, bardzo merytorycznym, komentarzu.
- 1 0
-
2023-11-29 18:48
Ponieważ Piotrowicz I Pawłowicz Krycha nie ma interesu, jak znikną to się zrobi. (1)
- 3 4
-
2023-11-30 10:57
Do mnie dzwonili i mówili już po. Niemiecku
- 0 1
-
2023-11-29 18:28
(15)
Podejrzewam, że wszystkie kraje musiałyby się dogadać,
- 3 1
-
2023-11-29 18:33
(14)
To jest do zrobienia w tydzień
- 8 10
-
2023-11-30 10:20
nie jest
Niektórzy operatorzy nie są zainteresowani, bo to nie ich problem. U nich wszystko działa.
- 0 0
-
2023-11-29 23:49
Jak ktoś się na czymś nie zna, to zawsze jest to "żaden problem". Ciekawe.
- 1 2
-
2023-11-29 18:39
Pewnie Morawiecki dzwonił (10)
- 7 6
-
2023-11-29 18:46
bez różnicy czy to Morawiecki czy oszust. (9)
- 6 5
-
2023-11-30 09:15
Na słowo kalkstain syreny wyją ,Mo jedzie i moSSad interweniuje , pada kowalski i w pałacu Mostowskich granatnik pijany odpala
- 0 0
-
2023-11-29 23:54
oczywiście, że bez znaczenia, przecież to są synonimy :)
- 1 0
-
2023-11-29 20:18
Czekamy na telefon z Berlina do Szwaba
- 4 8
-
2023-11-29 18:53
Nowi robią rozeznanie. (5)
Za dwa tygodnie zabiorą się za dojenie Polaków.
- 14 7
-
2023-11-29 21:56
Dojony to byłeś przez 8 lat Kaszubie
- 8 3
-
2023-11-29 21:02
(1)
Już nie ma co doić, tak rozebrane finanse, że trzeba będzie to składać latami.
To że kradli nie znaczy, że każdy ma lepkie ręce.- 6 1
-
2023-11-30 09:18
Brał ze wstrętem ?
- 0 0
-
2023-11-29 20:19
U nas na dzielni już się cieszą znów będzie można kraść (1)
- 3 6
-
2023-11-30 09:17
PiS Cieszynek na koniec ogłosił z peZelami , baranki wierzą lub wieŻą i zaczna ich łoić ! Celowo ?
- 0 0
-
2023-11-29 18:36
XD
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.