- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (112 opinii)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (77 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (440 opinii)
- 4 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (248 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (87 opinii)
- 6 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (38 opinii)
Firmy reklamowe kpią z uchwały o ochronie krajobrazu w Gdańsku
Na ścianie kamienicy na Biskupiej Górce zawisła olbrzymia reklama, kolejna może wkrótce pojawić się na wjeździe do tej dzielnicy, podobnie jest we Wrzeszczu, a na Zieleniaku reklamy zmieniają się co kilka tygodni. Dlaczego firmy reklamowe otwarcie kpią sobie z przepisów nowej uchwały krajobrazowej, która jak dotąd nic nie zmieniła w krajobrazie Gdańska?
Więcej szczegółów: Nielegalna reklama zniknęła z Biskupiej Górki
270 tys. zł miesięcznie powinna wynieść kara za umieszczenie dużego baneru, jaki niemal bez dnia przerwy wisi na Zieleniaku, a ponad 7 tys. zł za nielegalne ustawienie bilbordu o powierzchni 18 m kw. - takie kwoty kar widnieją w uchwale krajobrazowej, którą po dwóch latach prac w lutym przyjęli gdańscy radni. Od tej pory każda nowa reklama, nowy szyld i ogrodzenie pojawiające się w mieście muszą być zgodne z jej zapisami.
A nie są.
Przykłady mijania się z zapisami nowej uchwały krajobrazowej można mnożyć
Olbrzymia wielkopowierzchniowa reklama kilka dni temu zawisła na szczycie kamienicy przy ul. Na Stoku 7
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Na dodatek wspólnoty bardzo chętnie zgadzają się na umieszczanie takich banerów, bo dzięki temu otrzymują spory zastrzyk finansowy na remonty.
- Jestem zaniepokojona zainteresowaniem firm umieszczaniem reklam na Biskupiej Górce. Dzięki rewitalizacji dzielnica ma stać się perełką, ale jak tak dalej pójdzie, zostanie oblepiona banerami, tym bardziej, że takich wolnych dużych ścian mamy całkiem sporo - niepokoi się Krystyna Ejsmont, społeczniczka z Biskupiej Górki. - Co gorsza, nasze osiedle znajduje się w strefie SR [określa to uchwała krajobrazowa - dop. red.] i reklamy mogą się tu pojawiać częściej niż np. na Głównym Mieście. Mimo to baner nie może być większy niż 18 m kw. i może zajmować do 30 proc. powierzchni ściany.
W praktyce nowe przepisy już zdążyli ominąć nawet politycy PO - czyli partii, której głosami przyjęto uchwałę, gdy w kwietniu na Targu Węglowym, w obszarze największych restrykcji reklamowych, ustawili lawetę z bilbordem.
Reklamowy specjalista od mijania się z prawem
Właścicielem olbrzymiej reklamy umieszczonej na ścianie domu przy ul. Na Stoku 7 jest firma Braughman Group Media. Jest ona też właścicielem m.in. nośnika na budynku ul. Słowackiego 2
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Braughman Group Media nie raz była opisywana przez media w kontekście agresywnej i kontrowersyjnej działalności, dotąd głównie w Warszawie.
Teraz urzędniczy ping-pong rozpoczyna się także w Gdańsku.
- W sprawie tablicy reklamowej wiszącej na budynku przy ulicy Na Stoku zostało wszczęte postępowanie wyjaśniające w celu ustalenia wszystkich okoliczności. Gdyby reklama okazała się niezgodna z uchwałą krajobrazową Gdańska to szacunkowa wysokość kary administracyjnej (orientacyjna wielkość tablicy to 15 m szerokości x 8 m wysokości) wynosi 1060 złotych dziennie - wylicza Dariusz Słodkowski, p.o. kierownika Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - Natomiast w sprawie tablicy reklamowej w formie siatki na budynku tzw. Zieleniaka zostało wszczęte postępowanie wyjaśniające. Czekamy aktualnie na operat geodety.
Braughman Group Media nie wystąpił do Miejskiego Konserwatora Zabytków o zgodę na wywieszenie swojej reklamy.
- A powinien to zrobić, bo budynek znajduje się na obszarze urbanistycznym wpisanym do rejestru zabytków. Teraz Miejski Konserwator wystąpi do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Gdańsku z prośbą o interwencję w tej sprawie - zapowiada Alicja Bittner z gdańskiego magistratu.
Zgodnie z Ustawą prawo budowlane montaż tablicy reklamowej wymaga wykonania zgłoszenia do organu administracji budowlanej. Do Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego w Gdańsku nie wpłynęło takie zgłoszenie. Reklama jest więc niezgodna z prawem budowlanym i podlega egzekucji przez Powiatowy Nadzór Budowlany.
Reklama nielegalna - kary na razie nie będzie?
Mariusz Mielniczek, przedstawiciel firmy Braughman, w oświadczeniu przesłanym do naszej redakcji twierdzi, że "reklama jest eksponowana na istniejącej konstrukcji, za zgodą wspólnoty mieszkaniowej Na Stoku 7, i w oparciu o zgodę dr. Mariana Kwapińskiego, wojewódzkiego konserwatora zabytków, wydaną w 2010 roku dla wspólnoty [...] oraz zgodnie z okresami przejściowymi, o których mowa w uchwale [...] z dnia 22 lutego 2018 roku."
To oświadczenie jest bezwartościowe. Wspólnota nie może udzielić zgody na łamanie prawa. Decyzja wojewódzkiego konserwatora zabytków sprzed ośmiu lat także przestała już obowiązywać. Dlaczego? Zgodnie z uchwałą krajobrazową, właściciele nieruchomości mają 24 miesiące na dostosowanie się do nowych regulacji, ale dotyczy to tylko istniejących już reklam i szyldów. Reklama na Biskupiej Górce pojawiła się kilka dni temu.
- Okresowi dostosowawczemu, zgodnie z uchwałą, podlega tablica reklamowa istniejąca w dniu wejścia w życie uchwały. W związku z tym, że montaż tej na Biskupiej Górce odbywał się w ostatnich dniach, to okresowi dostosowawczemu nie podlega - nie ma wątpliwości Dariusz Słodkowski z GZDiZ.
Przypomnijmy, że zgodnie z uchwałą obszar Gdańska został podzielony na osiem obszarów różnych restrykcji w zakresie nośników reklamowych. Największe ograniczenia pod tym względem obowiązują w obszarach historycznych i cennych założeń urbanistycznych (obejmuje to Główne Miasto, Twierdzę Wisłoujście, Westerplatte, tereny postoczniowe, zespół klasztorny cystersów w Oliwie) oraz na terenach zieleni i rekreacji (w tym w parkach, lasach, ogrodach działkowych, na cmentarzach).
Najbardziej liberalne podejście w sytuowaniu reklam przewidziano na obszarach przemysłowo-produkcyjnych (przede wszystkim Port Północny, Kokoszki Budowlane, okolice rafinerii i portu lotniczego) oraz w obrębie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych wzdłuż obwodnicy.
Uchwała przewiduje karę w wysokości 40-krotności stawki podstawowej za m kw. ekspozycji reklamy, nadzorowaniem tego zajmuje się Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. System wyliczania kar jest dość zawiły, stworzono w tym celu kalkulator (xls), w którym w żółtych polach podstawia się odpowiednie wartości.
Urzędnicy zapowiadają, że inspektorzy wyruszą w teren informując, głównie na obszarach wzmożonej aktywności turystycznej, o obowiązywaniu nowych przepisów, ponadto w najbliższych miesiącach planowane jest wzmożone działanie informacyjne w tym zakresie.
Opinie (161) 4 zablokowane
-
2018-07-05 12:30
" [Biskupia Górka] Dzięki rewitalizacji dzielnica ma stać się perełką"
hahaha, biskupia Górka perełką??? Czego? Jak można ozdobić szambo? Hehehe, nie mogę przestać się śmiać z tego wybornego żartu :D
- 4 6
-
2018-07-05 12:33
napiszę krótko: trzeba wysłać zdjęcie do centrali tych hamburgerów w szwecji
reklama zniknie w ciągu 24h
- 11 1
-
2018-07-05 12:33
A czy w uchwale jest coś na temat neonów?
Latem jeszcze da się żyć, bo zieleń je zasłania, ale zimą walą po oknach nawet w środku nocy, kiedy sklepy dawno nieczynne. Bezsens, marnowanie pieniędzy, zanieczyszczanie środowiska!
- 7 0
-
2018-07-05 12:38
kpią z uchwały?
To może wlepić kary?
"270 tys. zł miesięcznie powinna wynieść kara za umieszczenie dużego baneru, jaki niemal bez dnia przerwy wisi na Zieleniaku"- gdyby firma rzeczywiście zapłaciła taką karę, skutecznie wyegzekwowaną , pewnie kolejny raz nawet nie pomyśleliby o ponownym zawieszeniu reklamy"- 11 0
-
2018-07-05 12:39
Widzę rozwiązanie
Mandaty nie tylko dla firmy reklamowej ale też dla wspólnot mieszkaniowych. Obliczą, że im się nie opłaca i zdejmą te szmaty.
- 15 1
-
2018-07-05 12:54
to normalne w tym kraju
przepisy są tworzone po to by jakiś cwaniak je omijał...
powiedzmy sobie że prawo i przepisy dotyczą w Polsce szaraczków...- 10 0
-
2018-07-05 13:04
(1)
I na c***j komu ta uchwala, te reklamy nie szpeca, sa nowe, ladne, nie wygladaja jak tanie reklamy sprzed 20 lat. Na prywatnych posesjach, jednym daja zarobic, innym pozwalaja na remonty. A przyjdzie dziad konserwator i pozdejmuje, niech sie zajmie prawdziewa praca, a jak nic noe umie to rowy kopac i rury konserwowac, a nie pitolami sie zajmowac.
- 0 20
-
2018-07-05 16:25
Weź zamilcz widać mentalnie tkwisz w latach 90-tych
- 2 0
-
2018-07-05 13:06
Po co kary finansowe? Zdjąć a kosztami z odpowiednią prowizją obciążyć właściciela nośnika. I nich sobie ponownie stawia.
- 14 0
-
2018-07-05 13:11
(2)
Najlepszy sposób to bojkotować produkty reklamowane na takich ,,wielkokoszmarach". Efekt będzie zaskakująco szybki.
- 8 3
-
2018-07-05 13:24
Jaki? Taki, że powieszą więcej reklam
Myśl trochę
- 0 0
-
2018-07-05 18:13
OK nie kupie nic aple
- 1 0
-
2018-07-05 13:12
Kara 100.000 tys zł. Ściągana z kata automatycznie (3)
Obciążyć wszystkich mieszkańców tego bloku. Ściągać z automatu. Żadnych dyskusji!!!!
Trzeba tępić polskie cwaniactwo. Januszy i Grażyny biznesu. Wziąć się za leasing i drogie samochody. Udawanie bogatego. Kiedy tak na prawdę nie stać cię na luksus to szczególna cecha Polaków- 11 4
-
2018-07-05 13:25
Przecież kat nie ma tylu pieniędzy (1)
A druga część o bogatych i leasingu wskazuje, że masz problemy psychiczne. Może czas na diagnozę?
- 3 3
-
2018-07-05 13:33
diagnoza
najszybciej Go zdiagnozują w Leśnej Górze
- 1 0
-
2018-07-05 13:31
Mówi się ,że ktoś wypadł krowie z pod ogona .
Dotychczas uważałem ,że to raczej nie jest możliwe ale ty jesteś koronnym przykładem takiej sytuacji.
Rozumiem ,że mamy powszechny dostęp do internetu ale czy to automatycznie musi oznaczać , że można pisać takie idiotyzmy ?- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.