• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Firmy z Małopolski będą sprzątać gdańskie tramwaje

Maciej Korolczuk
17 września 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Tramwaje mają być odkurzane po każdym zjeździe do zajezdni, myte co minimum 10 dni i gruntownie czyszczone raz na kwartał.
  • Tramwaje mają być odkurzane po każdym zjeździe do zajezdni, myte co minimum 10 dni i gruntownie czyszczone raz na kwartał.
  • Tramwaje mają być odkurzane po każdym zjeździe do zajezdni, myte co minimum 10 dni i gruntownie czyszczone raz na kwartał.
  • Tramwaje mają być odkurzane po każdym zjeździe do zajezdni, myte co minimum 10 dni i gruntownie czyszczone raz na kwartał.
  • Tramwaje mają być odkurzane po każdym zjeździe do zajezdni, myte co minimum 10 dni i gruntownie czyszczone raz na kwartał.
  • Tramwaje mają być odkurzane po każdym zjeździe do zajezdni, myte co minimum 10 dni i gruntownie czyszczone raz na kwartał.

2,2 mln zł zapłaci spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje za bieżące utrzymanie czystości w tramwajach. Przetarg na sprzątanie gdańskiego taboru wygrało konsorcjum firm z Tarnobrzega, Krakowa i Tarnowa. Z tego ostatniego kilka miesięcy temu do Gdańska trafił nowy wiceprezes GAiT Jerzy Wiatr, który już w pierwszych dniach zapowiedział, że czystość w pojazdach będzie dla niego jednym z priorytetów.



Rozstrzygnięty przetarg dotyczy usługi sprzątania 141 wagonów tramwajowych należących do spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje znajdujących się w dwóch zajezdniach: w Nowym Porcie i we Wrzeszczu.

70 z nich to wagony wielkopojemne (typu 120NaG i 128NG), a 71 wagony przegubowe (N8C, NGd99, NGT-6 oraz 114 Na).

Wszystkie wagony mają być sprzątane raz na dobę (przez wszystkie dni tygodnia) po zjeździe do zajezdni, a kompleksowe mycie każdego z nich ma się odbywać trzy razy w miesiącu (średnio co 10 dni). Z kolei raz na kwartał każdy tramwaj ma być umyty gruntownie. Umowa ma obowiązywać przez rok od dnia podpisania umowy.

Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, średni czas podstawowego sprzątania wagonu tramwajowego dla jednego zespołu sprzątającego powinien wynieść 8-10 min. Mycie kompleksowe będzie już bardziej czasochłonne. GAiT oczekuje, że ekipa sprzątająca każdemu tramwajowi poświęci od 60 do 80 min. Najwięcej czasu przewidziano na mycie gruntowne. Wykonawca ma na nie od 180 do 240 min.

Nad prawidłowym przebiegiem procesu czyszczenia gdańskich tramwajów ma czuwać wykwalifikowany koordynator. Ze względu na prowadzenie prac w sąsiedztwie urządzeń pod napięciem przed podjęciem pracy personel (minimum 9 pracowników w zajezdni Wrzeszcz i 7 osób w Nowym Porcie) musi przejść dodatkowe szkolenie BHP. Sprzątanie wagonów będzie rejestrowane za pomocą kamer monitoringu. Środki czystości i sprzęt potrzebny do czyszczenia tramwajów wykonawca musi zapewnić we własnym zakresie.

Ponad 900 kar za niedoczyszczone tramwaje i autobusy



W przetargu złożono dwie oferty.

Pierwszą złożyło Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Jawi, dotychczasowy wykonawca usług sprzątania w gdańskich tramwajach. Spółka z Poznania za wykonaną pracę oczekiwała 2,6 mln zł.

Druga oferta wpłynęła od konsorcjum firm: Przedsiębiorstwa Wielobranżowego Karabela z Tarnobrzega (lider) oraz dwóch partnerów: spółki Karabela-Serwis z Krakowa oraz Karabela-Małopolska z Tarnowa. Zażądały one 2,2 mln zł.

To właśnie tę ofertę wybrały Gdańskie Autobusy i Tramwaje, które na realizację przetargu przygotowały 1,9 mln zł.

  • W przetargu wpłynęły dwie oferty: wyższa od dotychczasowego wykonawcy usług czyszczenia tramwajów i niższa od konsorcjum firm Karabela.
  • Zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty.

Wsparcie z Tarnowa



Co ciekawe, także z Tarnowa do spółki GAiT kilka miesięcy temu przeniósł się Jerzy Wiatr (wcześniej szef MPK Tarnów). Nowy wiceprezes miejskiej spółki już w pierwszej rozmowie z naszym portalem zapowiedział, że poprawa czystości gdańskiego taboru będzie dla niego jednym z głównym priorytetów.

- W ciągu trzech lat chcę, by komunikacja miejska w Gdańsku była najlepsza w kraju. W pierwszej kolejności chcę przede wszystkim poprawić czystość w pojazdach. Poprzez codzienne doglądanie firmy dbającej o czystość, osobistą obecność, nakładanie kar, aż po wymianę firmy sprzątającej. Aż do skutku. Autobusy muszą być czyste, wygodne i punktualne. Tylko tyle i aż tyle - mówił w rozmowie z Trojmiasto.pl nowy wiceprezes GAiT.

Kryteria wyboru wykonawcy



Na wybór oferty miała wpływ nie tylko cena (65 proc.), ale też posiadanie przez wykonawcę certyfikatu ISO na usługę sprzątania (15 proc.) oraz wysoki wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych (ponad 45 proc. dało wybranemu wykonawcy dodatkowe 20 pkt w ogólnej ocenie). Ostatecznie wybrane konsorcjum zdobyło łącznie 100 pkt, a druga oferta zaledwie 53 pkt.

Jak działa nowoczesna myjnia dla tramwajów (wideo archiwalne)

05:23 17 WRZEśNIA 21

Brud w komunikacji w Gdańsku (10 opinii)

Kiedy w końcu ktoś zacznie sprawdzać stan czystości naszej komunikacji miejskiej w Gdańsku poranne kursy pojazdów a stan masakra strach tym jeździć a czepiają się maseczek he he
Kiedy w końcu ktoś zacznie sprawdzać stan czystości naszej komunikacji miejskiej w Gdańsku poranne kursy pojazdów a stan masakra strach tym jeździć a czepiają się maseczek he he

Miejsca

Opinie (210) 3 zablokowane

  • Gdzie są władze miasta?

    Ciekawe gdzie są władze miasta z p.Prezydent na czele? Zapomniałem przecież Gdansk się dla niej nie liczy. Układy Gdańskie jak istniały tak dalej maja się dobrze.

    • 15 1

  • pewnie wygrala firma, ktora miala wygrac

    • 16 1

  • Jak będą sprzątać tak jak autobusy to szkoda kasy. Wpada ktoś ze ściera i po 10s już go nie ma. Potem ciach pomacha miotła i wpadają z mopa i moczonymi w brudnej wodzie

    • 10 0

  • To niech pokaże pan prezes

    To niech pokaże pan prezes jak można wysprzątać jeden tabor w 8-10 minut.mam na myśli odkurzanie i umycie okien i umycie wszystkich poręczy szok normalnie!,niewykonalne!!!!

    • 24 0

  • A

    A wy myślicie ze niektóre klatki schodowe jak są myte też czasem idzie umyć jednym wiadrem całe klatki. Pracodawcy tak oszczędzają a co sprzątaczka ma za swoje kupować.

    • 16 0

  • Czyli pośrednik z ukraińcami na zleceniu

    ale mi radocha... to nie mogą sami bezpośrednio? To by ci ludzie mieli nie najniższą krajową tylko te 4-5 zł więcej na rękę!

    • 17 0

  • To teraz pomyślcie jacy oni muszą byc (1)

    Pewni siebie . Jakie tu są układy. Przecież naiwnym było by twierdzić, że ludzie się nie dowiedzą, że przetarg wygrywa rodzinna firma. Mimo wszystko nie powstrzymało ich to przed tak beszczelnymi ru***ami . To już są układy na szczeblu władz samorządowych .

    • 29 0

    • No

      i co

      • 0 1

  • ogolnie bez sensu, nie lepiej zatrudnic osoby, ktory by sprzataly?
    a tak miliony wydane a pravownicy podwykonoawcy beda to robic za najnizsza krajowa

    • 15 0

  • siedzenia nie powinny byc obite tapicerka tylko powinny byc plastikowe. to bardziej higieniczne i widac od razy czy zul sie zeszczal na siedzenie

    • 11 1

  • Znow uklady i przelewanie pieniędzy

    Za te pieniądze można zrobić pełne etaty i załatwic sprawe wewnętrznie. Starczylo by też na ozonator w każdej zajezdni. A mycie mogło by się odbywać na np. 2 gł. zajezdniach. Raz w tyg dla każdego auta. Co znaczy, że ruch by był tam cały czas i auta były by czyste i okoliczni mieli by pracę ...a jeszcze starczyło by na zestaw myjek ciśnieniowych i odkurzaczy pioracych, to wyeliminowalo by machanie brudną szmatą po każdym kącie.

    • 18 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane