• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płażyński: Miasto straciło miliony na Forum Gdańsk. Były prezydent: to nieprawda

Michał Brancewicz
3 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Poseł PiS Kacper Płażyński złożył zawiadomienie do prokuratury, gdyż jego zdaniem miasto Gdańsk uzyskało od spółki budującej Forum Gdańsk jedynie budynek Kunsztu Wodnego wart ok. 19 mln zł. Jednak w rzeczywistości cele publiczne tej inwestycji warte są ponad 140 mln zł. Poseł PiS Kacper Płażyński złożył zawiadomienie do prokuratury, gdyż jego zdaniem miasto Gdańsk uzyskało od spółki budującej Forum Gdańsk jedynie budynek Kunsztu Wodnego wart ok. 19 mln zł. Jednak w rzeczywistości cele publiczne tej inwestycji warte są ponad 140 mln zł.

Poseł Kacper Płażyński (PiS) złożył do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z budową Forum Gdańsk. Według posła miasto na tej inwestycji zyskało jedynie wart 19 mln zł budynek Kunsztu Wodnego, choć do spółki z prywatnym inwestorem wniosło grunt wart ok. 140 mln zł. Tymczasem inwestycji tzw. celu publicznego, czyli przekazanych miastu, było znacznie więcej. Inna sprawa, że nie wszystkie miały sens.



Czy podczas budowy Forum Gdańsk miasto dobrze zadbało o cele publiczne?

Budowa Forum Gdańsk rozpoczęła się latem 2015 r., a jego otwarcie nastąpiło w 2018 r. Kompleks handlowy powstał w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego zawartego między miastem i inwestorem - firmą Multi Poland.

Miasto wniosło do spółki grunt wart ok. 140 mln zł. Z kolei inwestor zobowiązał się, że w ramach budowy Forum zrealizuje wyznaczone cele publiczne o podobnej wartości (wymieniamy je poniżej).

Tak samo odbywa się to w innych inwestycjach realizowanych w formule PPP: trwającej zabudowie Wyspy Spichrzów w Gdańsku, Centrum Haffnera oraz przebudowy dworca kolejowego w Sopocie.

Zawiadomienie pokłosiem filmu w TVP1



Po emisji w środę, 2 lutego, na antenie TVP1 filmu "Republika deweloperów" poseł PiS Kacper Płażyński złożył w czwartek do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa "w postaci doprowadzenia miasta Gdańsk do szkody wielkich rozmiarów przez gdańskie władze w związku z budową Forum Gdańsk".

Czytamy w nim:

"Po kilku latach od realizacji celu inwestycyjnego miasto Gdańsk, zgodnie z umową spółki, miało swoje udziały w spółce umorzyć, za co miało otrzymać na własność budynek Kunsztu Wodnego, wart (zgodnie z informacją podawaną na oficjalnej stronie miasta) 18 905 448 zł".

Pełna treść zawiadomienia złożonego przez posła Kacpra Płażyńskiego (PDF)

Na zwołanej w czwartek konferencji prasowej Kacper Płażyński poinformował również, że do dzisiaj nie są znane szczegóły umowy PPP, a to uniemożliwia rzetelną ocenę współpracy między miastem i prywatnym inwestorem.

- Klub radnych Prawa i Sprawiedliwości złoży wniosek o sesję nadzwyczajną Rady Miasta Gdańska, by pani prezydent Aleksandra Dulkiewicz w końcu przedstawiła zawarte celem budowy Forum Gdańsk umowy i wyjaśniła, jak to możliwe, że po przekazaniu działki wartej ponad 140 mln zł Gdańsk ostatecznie zyskał jedynie budynek wyceniony na 19 mln zł - zapowiedział Kacper Płażyński.
Do tego postulatu odniósł się Daniel Stenzel, rzecznik prezydent Gdańska.

- Pomysł zwołania sesji poświęconej rozwojowi Śródmieścia Gdańska jest bardzo dobry, pozwoli on na przedstawienie pozytywnych zmian, jakie zaszły w ostatnich latach. Będzie także okazją do pochwalenia się jedną z największych tego typu inwestycji w Polsce.

Cele publiczne w ramach Forum Gdańsk



Trzeba zaznaczyć, że wbrew temu, co uważa poseł, celów publicznych, czyli obiektów wybudowanych za pieniądze dewelopera Forum Gdańsk, a następnie przekazanych miastu, w ramach rozliczenia za wartość miejskiego terenu, było znacznie więcej.

Za to zapłaciła firma Multi Poland:

  • budowa ulicy Nowe Podwale Grodzkie, biegnącej od okolic dworca Gdańsk Główny PKP, tunelem pod Forum Gdańsk, do ul. Toruńskiej;
  • rozbudowa węzła przesiadkowego Śródmieście (m.in. budowa dwóch nowych wiaduktów w ciągu al. Armii Krajowej);
  • przykrycie płytą torów kolejowych, zwiększające powierzchnię terenu o 1,5 ha;
  • budowa Kunsztu Wodnego;
  • budowa ok. 1000 m nowych dróg rowerowych.

Deweloper Forum Gdańsk zapłacił za budowę Nowego Podwala Grodzkiego razem z tunelem

Były wiceprezydent Gdańska: otrzymaliśmy obiekty warte ok. 150 mln



W sierpniu 2015 r., czyli w momencie rozpoczęcia budowy Forum Gdańsk, ówczesny wiceprezydent Gdańska Andrzej Bojanowski szacował koszt tych wszystkich inwestycji na ok. 150 mln zł.

- Założenie projektu jest takie, żebyśmy nie rozliczali się gotówkowo. My partycypujemy gruntem, natomiast inwestor zrealizuje kilka celów publicznych, które wyceniane są na ok. 150 mln zł. To ok. 10 proc. więcej niż wartość gruntu, który wnosimy - wyjaśniał podczas wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Forum Gdańsk.
Przesuń aby
porównać

Kunszt i węzeł są potrzebne?



Faktem jest, że z perspektywy lat wydaje się, że nie wszystkie cele publiczne tej inwestycji okazały się trafione.

Poszerzenie wiaduktu wzdłuż al. Armii Krajowej umożliwiło co prawda budowę węzła przesiadkowego, ale jest to węzeł "widmo". Przez wiele lat nie korzystały z niego żadne regularne linie autobusowe, a i dziś jest ich znacznie mniej, niż zapowiadano. Pisaliśmy o tym niejednokrotnie.

Zobacz więcej: Jest węzeł przesiadkowy, nie ma autobusów

Węzeł przesiadkowy przy Forum Gdańsk. Za budowę obu wiaduktów, na których znajdują się widoczne na zdjęciu jezdnie, zapłaciła firma Multi Poland, deweloper Forum Gdańsk. Węzeł przesiadkowy przy Forum Gdańsk. Za budowę obu wiaduktów, na których znajdują się widoczne na zdjęciu jezdnie, zapłaciła firma Multi Poland, deweloper Forum Gdańsk.
Również Kunszt Wodny, docelowa siedziba Instytutu Kultury Miejskiej, którego budowa przedłużyła się o kilka lat, jest w pewnym sensie kukułczym jajem. Jego wyposażenie będzie kosztowało miasto kilkanaście milionów złotych, a już wydano na nie miliony związane chociażby z powstaniem makiety Gdańska, której jak dotąd nikt nie widział.

Według posła PiS Kunszt Wodny ma być jedyną korzyścią dla miasta wynikającą z budowy Forum Gdańsk. Tak jednak nie jest. Według posła PiS Kunszt Wodny ma być jedyną korzyścią dla miasta wynikającą z budowy Forum Gdańsk. Tak jednak nie jest.
Z kolei na zabudowie torów kolejowych korzystamy na razie jedynie częściowo. Dopiero gdy na pokrywającej je betonowej płycie powstaną zapowiadane biurowce, miasto zyska na płaconych przez właścicieli podatkach od nieruchomości.

- Dzięki temu, że wymusiliśmy na inwestorze przykrycie torów kolejowych na całej długości, udało się zniwelować tę "fosę" dzielącą centrum miasta i stworzyć połączenie z Drogą Królewską - tłumaczy dzisiaj Andrzej Bojanowski, obecnie prezes spółki Międzynarodowe Targi Gdańskie. - Również powstanie wielopoziomowego parkingu, choć nie było bezpośrednim celem publicznym, to jednak stworzyło wiele ogólnodostępnych miejsc do parkowania czynnych całą dobę.

Miejsca

Opinie (1107) ponad 50 zablokowanych

  • Nieuk

    Ten pisowski nieuk ciagle jakieś pretensje ma ." Działa " a właściwie jątrzy na polecenie gnoma. Nie dość ,że na niczym się nie zna to jeszcze jakieś ploty roznosi. Jego ojciec "w grobie się przewraca" . Powód , nie wiedział ,że miał takiego młota za syna.

    • 2 1

  • Komuś się coś pomyliło, urzędnicy do innej roboty

    Najgorsze jest to że teraz budowane jest przejście dla pieszych koło tej galerii, skoro jest tunel to nie powinno być tego przejścia, bo ono spowalnia przemieszczanie się i tworzy korki. Tak samo jak zwezanie ulicy i tworzenie parkingów przy niej. Przejazd przez Gdańsk jest okropny, stoi się w korkach. Parkingi w Gdańsku tylko płatne, są naprawdę drogie. Parkomaty stoją nawet koło szpitali i urzędów, gdzie powinny być bezpłatne, parkomaty wymuszają wpisanie numeru rejestracyjnego i nie przyjmują pieniędzy papierowych. Skanndal

    • 1 0

  • real

    niech ten czlowiek zobaczy jak jego ugrupowanie kreci lody to MAFIA wstyd chlopie ze taka foracje reprezentujesz

    • 0 0

  • PPP

    Zawsze jak słyszę że coś jest wykonywane w PPP, to wiem że oznacza to w skrócie pole do nadużyć ;) gdyby w ramach budowy Frorum inwestor ulokował te pieniądze w innej dzielnicy, to sprawa była by jasna I czysta, a tak to wszystkie te działania można uznać jako budowa infrastruktury własnego obiektu. Miasto przy udzieleniu pozwolenia na budowę mogło dać rabat do 100 mln za działkę I wymusić na inwestorze ten sam zakres prac.

    • 1 0

  • Ty się weź za robotę

    zrób coś a nie żerujesz i szukasz dziury w całym. Najlepsza jest podpinka pod Gedanię, sympatyk od siedmiu boleści.

    • 0 2

  • Smutne realia prezydentury Adamowicza

    Przykre, ukrywane, ale jednak prawdziwe.
    Jego spuścizną dla Gdańska są jedynie "wszechobecne" progi zwalniające, "naciągane" moralnie inwestycje i nieodwracalne szkody w infrastrukturze.
    1. Forum Gdańsk i "tunel" odkorkowujący Śródmieście.
    2. Przerobienie Al. Jana Pawła na deptak dla zwiększenia atrakcyjności inwestycji deweloperskich, a skierowanie całego ruchu z Tunelu pod Wisłą przez Przymorze (najgęściej zaludnioną dzielnice).
    3. Jednopasmowa jezdnia na Al. Pawła Adamowicza z "trzypasmową" drogą rowerową i chodnikiem dla "defilady", zamiast dać szansę na udrożnienie ruchu będzie za chwilę mieli jeszcze bardziej zakorkowaną Morenę.
    4. Progi zwalniające, zwężenia, źle zaprojektowane rozwiązania, np. z ul. Gospody zrobiono drogę osiedlową, gdzie bezsprzecznie stanowi ona przedłużenie głównej arterii "dolnych dzielnic" i bezpośrednie połączenie do najlepszego wyjazdu z Gdańska przy Ergo Arenie...
    Tak się niestety kończy zbyt długi dostęp do władzy - chciwość i pazerność zawsze zwyciężą.

    • 5 0

  • Pis to zbrodnicza organizacja

    • 1 1

  • Nie cierpię tego kaczego szczura Kacperka

    • 1 0

  • Fajnie że ktoś zwrócił na to uwagę

    Może w końcu będzie można przeczytać dokumenty związane z tym chorym układem

    • 1 0

  • Kacperek wynieś sie na południe, do swoich

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane