• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Futurystyczne przystanki przy Baltic Arenie

Marzena Klimowicz-Sikorska
1 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Takie wiaty, kóre nawiązują kształtem do konstrukcji Baltic Areny, ozdobią przystanki tramwajowe, jakie staną przy stadionie piłkarskim w Letnicy. Takie wiaty, kóre nawiązują kształtem do konstrukcji Baltic Areny, ozdobią przystanki tramwajowe, jakie staną przy stadionie piłkarskim w Letnicy.

Modułowe, funkcjonalne, nawiązujące do projektu Baltic Areny - takie dwie bliźniacze wiaty staną na przystanku tramwajowym, powstającym przy węźle na ul. Marynarki Polskiej i ul. Uczniowskiej (przyszła Trasa Sucharskiego). Zwycięski projekt opracowali studenci III roku architektury Politechniki Gdańskiej.



Na konkurs wpłynęło 16 projektów. Zwyciężyła koncepcja dwójki studentów III roku architektury PG - Katarzyny SchulzBłażeja Bącalskiego. Zwycięzcy dostali za niego 4 tys. zł nagrody.

Wysoki poziom prac i ciekawe rozwiązania - jury zgodnie podsumowało wyniki trwającego zaledwie dwa tygodnie konkursu. Jednak z wyborem najlepszej pracy nie było większego kłopotu. - Każdy mógł głosować na trzy projekty, jednak prawie wszyscy oddali swój głos właśnie na tę pracę - mówi Jan Buczkowski, wykładowca na wydziale architektury Politechniki Gdańskiej.

O wyborze projektu zdecydowała jego praktyczność. - Ta koncepcja jest spójna, nawiązuje wyglądem i kolorystyką do projektu Baltic Areny, a przede wszystkim jest funkcjonalna. Składa się bowiem z pojedynczych modułów, dzięki którym wiatę można do woli skracać i wydłużać - tłumaczy Tomasz Kołakowski, prezes firmy Europrojekt, fundatora nagród. - Poza tym chodziło nam o zapewnienie ochrony przed warunkami atmosferycznymi, tak, by duże grupy kibiców mogły swobodnie schować się pod oświetloną wiatą. Ten projekt spełnia i te wymagania.

Konkurs ogłoszono i rozstrzygnięto w ekspresowym tempie dwóch tygodni, co dla wielu studentów było przeszkodą w przygotowaniu wizualizacji.

Przystanek znajdzie się przed skrzyżowaniem ul. Marynarki Polskiej z ul. Uczniowską. Przystanek znajdzie się przed skrzyżowaniem ul. Marynarki Polskiej z ul. Uczniowską.
- Czasu jest coraz mniej, a po rozmowach z Urzędem Miejskim i firmą BIEG 2012 doszliśmy do wniosku, że w tym miejscu nie może stanąć tradycyjna wiata. Stąd ten pośpiech - mówi Tomasz Kołakowski. - Poza tym chcieliśmy świeżego spojrzenia, czegoś oryginalnego.

Prace były na tyle dobre, że Europrojekt zdecydował się na wyróżnienie dodatkowo dwóch prac.

- Projekty były elegancko i fachowo zrobione. Ale cieszę się, że jury spodobała się właśnie nasza koncepcja - mówi Błażej Bącalski. - Nie spodziewaliśmy się wygranej. To jest pierwszy konkurs, w którym wystartowaliśmy. Wzięliśmy w nim udział przede wszystkim po to, by się sprawdzić. A tu nagle główna nagroda...

Nie wiadomo jeszcze, kiedy powstaną wiaty, ani ile będą kosztować. Stanowią bowiem jedynie drobny element inwestycji, jaką jest przebudowa całej Trasy Sucharskiego, która pochłonie 1 mld 600 mln zł.

Futurystyczne wiaty, jak te z konkursu:

- Wiata będzie duża, potrzebuje dobrych fundamentów. Nie będzie tania - mówi Romuald Nietupski, szef firmy Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012, organizatora konkursu.

Na bazie zwycięskiej koncepcji powstanie profesjonalny projekt, a za nim kosztorys. Niestety, póki co będą to jedyne tak nowoczesne wiaty w mieście. Gdańsk nie zamierza inwestować masowo w takie obiekty. Na razie jest szansa tylko na jedną, bliźniaczą wiatę we Wrzeszczu.

- Planujemy postawić taką wiatę na przystanku przy ul. Dmowskiego we Wrzeszczu. Będzie to jedna długa wiata, zadaszona w taki sposób, by chronić wszystkich pasażerów. Jednak w tym przypadku skorzystamy z usług projektanta, a nie studentów. Niestety, teren ścisłego centrum Gdańska, a więc teren przy Dworcu Głównym PKP, został niedawno przebudowany, więc, póki co, nie ma szans na nowe wiaty - mówi Ryszard Szreiber z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Pod tekstem galeria z innymi projektami biorącymi udział w konkursie.

Miejsca

Opinie (249) 5 zablokowanych

  • Łyżka dziegciu

    Ten projekt to nic innego jak zerżnięta kopia wiaty na samochody przy Szpitalu Zakaźnym na Smoluchowskiego. I tyle w temacie.

    • 6 0

  • Po narzekam (2)

    Po piersze , wiaty nie posiadaja boczynch scianek , jak walne water z PORTU to nie bedzie tam pizgalo , po drugie panele zaczna znikac jeden po drugim jak kibole sie do nich dorwa,po trzecie walnac tam dwie kamery tzw kule szpiegule , tak to jest jak znowu studenty cos projektuja za 4 razy mniej niz biuro projektow a miasto i tak niezoszczedzi na to bo wykonwca po uklzdzie bedzie to robil

    • 3 0

    • Powiem ci jedno Miszczu

      Szkoda slow

      • 0 0

    • Kamery -dobry pomysl szczegolnie w miejscu gdzie moga stanac setki ludzi

      Monitoring z takiej kamery powinien byc widoczny dla Strazy Miejskiej,Policji i ZKM.

      • 0 0

  • Szkoda, że wycofali się z przebudowy Słowackiego na czas bliżej nieokreślony :(

    • 3 0

  • a nazwy do tych wiat już macie? (1)

    My ulotkarze już jesteśmy gotowi! Tyle nowego miejsca pod ulotki! Szok!

    • 2 0

    • A w morde chcesz?

      • 0 0

  • Pamiętajcie ulotkarze-robicie akcje przed większymi wydarzeniami.

    • 2 0

  • Rozumiem, że wiata będzie ze szkła pancernego? (1)

    Ewentualnie jakiś inny materiał technologii wojskowej zdolny do wytrzymania uderzenia metalowymi prętami i kuloodporny.

    W przeciwnym wypadku nie ma sensu tego budować....

    • 4 0

    • oprócz szkła

      są materiały kompozytowe, które mają o wiele większą wytrzymałość.

      • 0 0

  • FAJNIE TO BĘDZIE WYGLĄDAŁO. NOWE WIATY I STARE WRAKI JADĄCE PO TORACH :p

    • 3 0

  • koniki powinny

    pociagowe jezdzic po torach z pijanymi nie

    • 0 0

  • bo szpitale dogorywaja

    i umieraja tam ludzie dzieki takim przedsiewzieciom opamietaj sie

    • 1 0

  • dla mnie bomba!

    ogólnie, wiekszość projektów ma wysoki poziom. oprócz projektu, który wygrał, podobają mi się zdjęcia 11, 17, 24. szczególnie 11 gdzie bardzo fajnie wkomponowano automaty biletowe.

    dobrze, że młodzi projektanci zrywają ze starymi przyzwyczajeniami w projektowaniu, bo ileż można oglądać szkaradztwa "uznanych' architektów (np. nowe budynki w rejonie starego miasta).

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane