• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Futurystyczny dworzec we Wrzeszczu

Marzena Klimowicz-Sikorska
23 czerwca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
Tak ma w (dalekiej) przyszłości wyglądać dworzec kolejowy we Wrzeszczu. Na razie czekają go kosmetyczne zmiany. Tak ma w (dalekiej) przyszłości wyglądać dworzec kolejowy we Wrzeszczu. Na razie czekają go kosmetyczne zmiany.

Futurystyczna szklana powłoka, a w niej m.in. dworzec kolejowy, trzypoziomowy parking na ponad tysiąc samochodów, obiekty handlowe i usługowe, a na samym dachu - całoroczny park zimowy z kawiarniami, restauracjami, a nawet kortami tenisowymi. Tak ma w przyszłości wyglądać dworzec Gdańsk-Wrzeszcz. Zanim jednak powstanie, dotychczasowy zostanie nieco odremontowany, a potem... zniknie.



Czy wierzysz w wybudowanie tak nowoczesnego dworca we Wrzeszczu?

Dzisiejsze dworce poza funkcja komunikacyjną spełniają jeszcze jedną: są wizytówkami miast, pierwszym obrazem, jaki zapada w pamięć turystom. Idąc tym tropem pracownia architektoniczna Fort z Gdańska opracowała wizję dworca we Wrzeszczu, która ma zapadać w pamięć na bardzo długo.

Według wstępnej koncepcji (właściwa ma być gotowa za trzy miesiące) nowy dworzec będzie mieć cztery kondygnacje. Na poziomie -1 znajdować się mają trzy przejścia podziemne, w tym jedno wychodzące tuż przy Galerii Bałtyckiej. Poziom 0 byłby na wysokości placu Kołodziejskiego, gdzie dziś znajduje się pętla autobusowa. Zamiast niej ma powstać budynek (biurowiec lub hotel) w którego przyziemiu znajdą się przystanki autobusowe.

- Na tym poziomie znajdą się też perony SKM, dalekobieżne i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - wylicza Piotr Mazur z pracowni architektonicznej Fort. - Z kolei na poziomie +1 zlokalizowane bedą obiekty komercyjne oraz pierwszy poziom trzypiętrowego parkingu.

Architekci zaszaleli na poziomie +2, na którym umieścili czynny przez cały rok tzw. park zimowy. - Oprócz zieleni znalazły by się tam jeszcze m.in. kawiarnie, puby, restauracje, galerie artystyczne, salony fitness, galerie sztuki, a nawet korty tenisowe. Ma to być poziom przeznaczony na kulturę i rekreację - mówi Piotr Mazur.

Tyle plany i wizje, które nie wiadomo kiedy zostaną zrealizowane. Zanim jednak to nastąpi, jeszcze przed turniejem Euro 2012, wrzeszczański dworzec czekają niewielkie zmiany: wymieniona zostanie nawierzchnia, poprawione zadaszenie, po obu stronach torów powstaną parkingi, a dla niepełnosprawnych windy.

- Najprawdopodobniej weźmie na siebie budowę parkingów - zapowiada Barbara Szczerbowska z wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków gdańskiego magistratu.

- My z kolei wymienimy elewacje i solidnie umyjemy dworzec - mówi Tomasz Czabański, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Gdańsku.

Te zmiany mają pochłonąć ok. 1 mln zł. Budowa nowego dworca - znacznie więcej. - Jeżeli jednak do niej dojdzie, z dzisiejszego budynku dworca nie zostanie nic - obiecuje Piotr Mazur.

Choć na razie nie znane są koszty II etapu, finansowaniem inwestycji miałyby się podzielić: miasto, SKM, PKP i Polskie Linie Kolejowe.

Szczegółowa koncepcja modernizacji dotychczasowego i budowy nowego budynku dworca kolejowego we Wrzeszczu

I etap - do połowy 2012 r. - modernizacja nawierzchni kolejowych, przebudowa peronów SKM, peronu PKP, budowa peronów PKM, budowa wiat wraz z oświetleniem, remont tuneli, montaż systemu informacji pasażerskiej, budowa instalacji wodociągowej i odwodnieniowej, budowa windy na peron SKM od strony ul. Wajdeloty, budowa przystanków autobusowych, postojów taksówek, parkingów po obu stronach torów (ok. 700 miejsc), 15 stanowisk dla autobusów.

etap II - nie określono kiedy - budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego z komercyjnym centrum usługowo-handlowym i parkiem zimowym, w tym m.in. budowa czterech poziomów dworca, 1200 miejsc parkingowych, 120 miejsc dla rowerów, 20 dla taksówek, 21 stanowisk dla autobusów.

Poziom - 1 - przejścia podziemne. Poziom 0 - przystanki autobusowe pod, i wzdłuż, trójkątnego budynku (hotel lub biurowiec), perony SKM, PLK, PKM. Poziom +1 - poziom komercyjny-handlowy i pierwszy poziom parkingu, na tym poziomie stanie zadaszony budynek dworca. Poziom +2 - park zimowy z kawiarniami, pubami, restauracjami, galeriami wystawienniczymi, i miejscem do sportu i rekreacji.

Całkowita powierzchnia ma wynieść prawie 139 tys. m kw.

Miejsca

Opinie (242) ponad 20 zablokowanych

  • Wróćmy na ziemie.

    Skupmy się może na etapie pierwszym to będzie ok, reszta to marzenie ściętej głowy. Czytamy, że obecny dworzec ma być "nieco odremontowany" - moim zdaniem nie tak mało, patrząc na plan remontu - remont diametralnie poprawi wizerunek miasta w tym miejscu. Przydałby się też porządny monitoring dla bezpieczeństwa a także żeby remont starczył na dłużej.

    • 1 0

  • niesamowity projekt, ale ... czy nie lepiej najpierw zrobić coś dla mieszkańców, bo ważniejsze jest to co o swoim mieście myślą jego mieszkańcy, a dopiero potem - przyjezdni!

    • 1 0

  • Przerost formy nad treścią.

    Przerost formy nad treścią. Dzisiaj nikt nie ma pieniędzy by sprzątnąć śmieci, w niedzielę przesypują się z pojemników i walają po całym dworcu, to jakim cudem mają się znaleźć fundusze na utrzymanie wielokrotnie większego dworca? Pewnie pomyślane jest to tak, że będzie się utrzymywał z najmu powierzchni, ale kto będzie tam wynajmował obiekty handlowe, skoro w Manhgattanie jak widać ledwo ciągną w związku z powstaniem Galerii Bałtyckiej. W końcu, długie tunele na poziomie -1 kojarzą mi się z Dworcem Centralnym w naszej stolicy, a to skojarzenie mrozi krew w żyłach.

    • 1 1

  • Stawianie kosmicznej budowli w okolicy śmietników wcale nie jest głupim pomysłem. Na całym świecie tak właśnie się robi: miasto stawia eleganckie budowle a okolica sama się przystosowuje, bo rośnie jej prestiż i ceny. To znacznie skuteczniejsza metoda niż wydawanie takich samych albo większych pieniędzy na rewitalizację dzielnicy. Rewitalizacja: wydawanie pieniędzy na odnowienie dzielnicy bez eliminacji przyczyn dla których się ona zapuściła.

    Dla mnie osobiście niech sobie wygląda jak chce, może być nawet pomnikiem Hello Kitty. Ale musi toto być praktycznie: parking (koniecznie płatny), przejścia podziemne, funkcjonalne przystanki autobusowe, zasieki przeciwsamochodowe na chodnikach, brak straganów i brak syfu.

    • 2 1

  • Wybory! Wybory!

    Obiecanki Powianki cacanki głosowanki

    • 1 0

  • "mówi Tomasz Czabański, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Gdańsku."

    No nie wierzę, pierwszy raz na tym portalu nie przekręcono nazwy!

    • 0 0

  • wizje.. mary... i majaki... można sobie snuć, .a rzeczywistość ? ....

    wizje... mary.... i majaki można sobie snuć,. a rzeczywistość.?. .... jaka jest każdy widzi. Poza kilkoma ładnymi miejscami w Trójmieście głównie dzidzictwo historyczne - to Syf ,Kiła i Mogiła.

    • 1 2

  • "Dzisiejsze dworce poza funkcja komunikacyjną spełniają jeszcze jedną: są wizytówkami miast"

    W Polsce chyba nikt tego nie rozumie, skoro zamiast do miast, dworce należą do kolei, która zmuszona jest zmieniać je w targowiska, byleby tylko mieć kasę na ich utrzymanie!

    • 0 0

  • uuaaaa dajta spokój... kolejna praca dyplomowa studenta

    uuaaaa dajta spokój kolejna praca dyplomowa studenta- jak nie wyjedzie za granice to sie zmarnuje. Dziadki z PO i PiS rządzące w PRL III zmarnuja go jak wielu innych

    • 1 2

  • gniot i kopia (1)

    • 1 1

    • Och!

      W Gdansku pod władzą PO tylko się kopiuje tzw lepsze wzorce z UE, własne ida do kosza.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane