• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT chciał połączyć tankowanie ze sprzątaniem. Po kontroli się wycofał

Maciej Korolczuk
8 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pracownicy odkurzali autobusy na stacji paliw znajdującej się w zajezdni autobusowej przy al. Hallera. Pracownicy odkurzali autobusy na stacji paliw znajdującej się w zajezdni autobusowej przy al. Hallera.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje szuka sposobu na poprawę efektywności prac porządkowych w pojazdach. Jednym z pomysłów zarządu było odkurzanie autobusów podczas ich tankowania na stacji paliw. Pomysł spotkał się z krytyką części załogi i zakończył kontrolą Państwowej Inspekcji Pracy, która oceniła, że tego typu praktyki grożą ewentualnym zwarciem instalacji i wybuchem na terenie zajezdni. Nakazała ich zaprzestanie.



Jak oceniasz czystość w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku?

Na niecodzienny pomysł jednoczesnego sprzątania autobusów w trakcie ich tankowania na stacji paliw zarząd spółki wpadł w ubiegłym roku, ale dopiero teraz ujrzał on światło dzienne.

Idea miała trochę przypominać obsługę samolotu po lądowaniu, gdzie w jednym czasie trwa tankowanie i sprzątanie maszyny, a także wymiana pasażerów, rozładowanie i załadowanie bagaży, uzupełnienie wyposażenia gastronomicznego, załatwiane są formalności z dokumentacją lotu. Podobnie - ale już w bardzo przyspieszonym trybie - wygląda też serwis bolidu formuły 1, gdzie tankowanie czy wymiana opon zajmują sekundy a jeden zbędny ruch pojedynczego mechanika może pozbawić szansy na zwycięstwo cały zespół.

Przy zachowaniu wszelkich proporcji podobne założenie miało się sprawdzić także w codziennej obsłudze autobusów zjeżdżających do zajezdni GAiT.

- Pomysł był nie tylko absurdalny, ale przede wszystkim niebezpieczny - ocenia jeden z kierowców, prosząc o anonimowość. - Dotychczas było tak, że autobus po zjeździe do zajezdni był tankowany, potem jechał na myjnię i kanał, gdzie był sprawdzany przez mechaników. Dopiero potem, już na placu postojowym, następowało sprzątanie. Raz na jakiś czas pojazdy są poddawane kompleksowemu myciu, które odbywa się w osobnej hali, tuż przy budynku, w którym mieszczą się biura. Ale postanowiono to zmienić i zapadła decyzja, by poprawić efektywność pracy i sprzątać autobusy już w trakcie tankowania.
Jak mówi kierowca, pomysł od początku został przyjęty przez część załogi z dużą rezerwą. Oprócz samego tankowania w pojeździe uzupełniane są bowiem też inne płyny eksploatacyjne.

- Jako kierowca odpowiadam za powierzony pojazd i w takiej sytuacji muszę mieć bezwzględny kontakt z osobą z serwisu, a nie przekrzykiwać się z wyjącymi odkurzaczami czy uważać na plączące się pod nogami przewody. Przecież jedno zwarcie instalacji na stacji wysadziłoby w powietrze nie tylko mnie i autobus, ale i połowę zajezdni, przy której powstały osiedla mieszkaniowe. To było sprzeczne nie tylko ze zdrowym rozsądkiem, ale i jakimikolwiek przepisami BHP.
GAiT odstąpił od sprzątania pojazdów w namiotach przed wjazdem do hali po tym, jak zniszczyła je wichura.  GAiT odstąpił od sprzątania pojazdów w namiotach przed wjazdem do hali po tym, jak zniszczyła je wichura.

Zagrożenie zwarciem i wybuchem



Po kilku miesiącach bezskutecznych prób cofnięcia decyzji o jednoczesnym sprzątaniu i tankowaniu pracownicy GAiT o pomoc zwrócili się do Państwowej Inspekcji Pracy. Wskazali, że stanowi to bezpośrednie zagrożenie zwarciem instalacji elektrycznej i wybuchem. Inspektorzy przyznali im rację.

- W czasie czynności kontrolnych stwierdzono, że na terenie stacji paliw płynnych w Gdańsku w Zajezdni Autobusowej w Gdańsku ul. Hallera 142 faktycznie miało miejsce sprzątanie i czyszczenie wnętrz autobusów, w tym m.in. w czasie tankowania pojazdów - informuje Paweł Grabowski, p.o. z-cy Okręgowego Inspektora Pracy w Gdańsku. - W związku z dokonanymi ustaleniami inspektor pracy, po kontroli, zastosował środki prawne wynikające z ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, a w tym decyzje administracyjne obligujące pracodawcę do usunięcia zagrożenia polegającego na możliwości wystąpienia wybuchu i  wprowadzenia stosownych procedur BHP w powyższym zakresie. W odpowiedzi pracodawca poinformował inspektora pracy o zaprzestaniu prac polegających na sprzątaniu autobusów na stacji paliw w Zajezdni Autobusowej w Gdańsku ul. Hallera 142.

GAiT: sami odeszliśmy od tego pomysłu



Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT, tłumaczy, że decyzja o połączeniu obu czynności wynikała z chęci poprawienia efektywności prowadzonych prac porządkowych i priorytetu, jakim jest dla spółki komfort pasażerów, na co bezpośrednio przekłada się czystość pojazdów.

- Czas tankowania pojazdów wiąże się z kilkuminutowym bądź dłuższym ich postojem - mówi Dobrowolska. - Po zakończonych kursach w zbliżonym czasie do zajezdni wraca kilkanaście pojazdów, które ustawiają się w kolejce do tankowania. Czas oczekiwania pojazdów na stacji paliw na ich zatankowanie zdecydowaliśmy się wykorzystać efektywnie. Wprowadzenie tej dodatkowej czynności, właśnie w czasie tego postoju, nie zaburza bowiem kolejnych czynności wpisanych w codzienną obsługę pojazdów po zjeździe do zajezdni. I co także istotne, nie wiąże się z koniecznością wydłużenia czasu pracy kierowcy, który prowadzi pojazd od przyjazdu na stację paliw, poprzez przejazd przez myjnię, stanowisko OC [obsługę codzienną - red.], po odstawienie pojazdu do sektora postojowego. Prace te prowadzone były w okresie od kwietnia do lipca 2021 r.

Firmy z Małopolski będą sprzątać gdańskie tramwaje



Jak dodaje rzecznik miejskiego przewoźnika, w związku ze specyfiką miejsca i charakterem prac, Państwowa Inspekcja Pracy wskazała potrzebę opracowania szczegółowej instrukcji postępowania dla prowadzonych w tym miejscu prac porządkowych. Dała na to spółce miesiąc, ale zarząd GAiT sam zdecydował o niekontynuowaniu tych prac w kolejnych miesiącach, o czym poinformowano PIP.

- Choć nie wpłynęła do nas żadna skarga od mieszkańców dotycząca niedogodności związanych z prowadzonymi na stacji tankowania pracami porządkowymi, pojawiały się jednak sugestie, że może się to wiązać z pewnymi uciążliwościami dla mieszkańców. A zależy nam by, pomimo specyfiki naszej działalności, być możliwie jak najmniej kłopotliwym sąsiadem - podkreśla Dobrowolska. - Stąd decyzja o realizacji tego rozwiązania, którego efekty były bardzo zadowalające, w inny - absolutnie nieuciążliwy dla naszych sąsiadów sposób. I tak, w prowadzonym obecnie postępowaniu przetargowym na wykonawcę prac porządkowych pojazdów, wymagamy od wykonawcy posiadania na wyposażeniu odkurzaczy "plecakowych" akumulatorowych, które są ciche i pozwalają na wykonywanie tej czynności w dowolnym miejscu. Wykonawca wyłoniony ma zostać jeszcze w tym miesiącu.

Wichura zniszczyła namioty za 75 tys. zł



Zanim zapadła decyzja o uwzględnieniu w przetargu odkurzaczy noszonych na plecach pracowników ekipy sprzątającej, prace porządkowe próbowano jeszcze prowadzić w specjalnych namiotach. W tym przypadku na przeszkodzie stanęła nie kontrola PIP, a... pogoda. Silne wiatry uszkodziły bowiem ustawione namioty, których koszt wyceniono na 75 tys. zł.

- Koszt namiotu, w którym prowadzone były codzienne prace porządkowe autobusów, to 51 tys. zł. Natomiast łączny koszt dwóch namiotów w zajezdni tramwajowej we Wrzeszczu, które służyły do tymczasowego składowania niektórych materiałów, to 24 tys. zł. Namioty uległy zniszczeniu, podobnie jak wiele obiektów w całym kraju, podczas styczniowych wichur. Wobec coraz bardziej gwałtownych zjawisk atmosferycznych odstąpiliśmy od dalszego stosowania tego rozwiązania. Namioty były ubezpieczone. Obecnie trwa procedura likwidacji szkody - wyjaśnia Dobrowolska.

Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (154) 2 zablokowane

  • (1)

    W GAiT regularnie są łamane prawa pracownika więc co tu się dziwić. Namioty za 75 tysi a ile kosztowała instlacja na stacji? 50 tyś.?

    • 9 0

    • Np kiedy ? Konkrety !

      • 0 0

  • (1)

    d**ilizm goni d**ilizm.

    • 9 1

    • Co jest d**ilizmem według ciebie sprzątanie i tankowanie? Czy albo sprzątanie albo tankowanie? A może wybuchy? Rozwiń.

      • 0 0

  • Tankowania w F1

    Nie ma już od jakiś 10 lat;)

    • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    (5)

    Było w miare dobrze:
    Tankowanie, zdejmowanie luster i myjnia, zakładanie luster i kanał, parking później macie tyle czasu że możecie do białego rana je pucować.
    Aaaaa czy nie szkoda wody na codzienne mycie wszystkich wozów? Słońce, sucho przez kilka dni a myjna chodzi i leje tej wody, przecież królowej Anglii nie wozimy tym bardziej wszystkimi wozami.

    • 50 21

    • Nie obrażaj mnie - królową nie jestem ale nie znaczy się, że tak się nie czuję

      • 9 0

    • Woda

      w myjniach na Hallera jest w obiegu zamknietym.

      • 6 0

    • Wystarczy wziąć przykład z Gdyni (1)

      W Gdyni przetokowi wykonują OC. Zwykły kierowca ma w grafiku miesięcznym jedna służbę OC. Tankuje, wjeżdża na kanał. Potem sprzątanie i jest ok. Mnie bardziej ciekawi, co z nową bazą i koszulami do pracy?

      • 2 0

      • ale jak tu wziąć przykład z Gdyni?

        skoro Gdańsk ma już lotnisko. Rentowne...

        • 5 0

    • Coś mi się wydaje kolego że nie chce Ci się ściągać i zakładać 6 kg.lusterek włażąc na podest.

      • 1 0

  • Bolidu F1 nie tankuje się...

    Bolidów nie tankuje się w pit stopie podczas wymiany opon od wielu lat :)

    • 3 0

  • Tankowanie Nocą (1)

    Autobusy odlatują niczym odrzutowce...

    • 6 0

    • Cytat

      "Idea miała trochę przypominać obsługę samolotu po lądowaniu, gdzie w jednym czasie trwa tankowanie i sprzątanie maszyny"

      • 0 0

  • Największe zaciskanie pasa i zwiekszanie obowiażków jest w SAUR

    w umowie o prace masz opis stanowiska ale juz dodatkowy zakres obwoiazkow obejmuje conajmniej trzy.
    Oczywiscie wiekszosc osbo umyslowych po kierunkach humankistycznych nie robi nic w tamtej firmie, zwlaszcza kieorwnictwo razem z klubem króilika, wystarczy spojrzec na staz ich pracy.

    • 15 0

  • Sprzątają , myją codziennie podłogi i myją poręcze. Codziennie . W czym problem ? (1)

    Zbierają butelki po wódce i puszki po piwie. Opakowania po czipsach i żarciu. Dezynfekują zarzygane podłogi i zaszczane siedzenia. Tak to wygląda...

    • 14 1

    • Zaszczane siedzenia???? Omatko, nigdy już nie usiądę w autobusie.

      • 1 0

  • Przepraszam, a w jaki sposób to zwarcie miałoby spowodować wybuch? (6)

    Panowie kierowcy nie wiedzą, że jeżdżą dieslami, które nie wybuchają przy pierwszej lepszej iskierce?
    No, chyba że chodzi o te nowe elektryki, to nawet zwarcia w zewnętrznej plątaninie kabli nie potrzeba do zapłonu.

    • 16 15

    • wybuch (2)

      Jest zasada ich dzialania...

      Porownanie do samolotu jest niewlasciwe, bo instalacje samolotu sa dostosowane do takiej obslugi a autobusow nie.
      Oleje napedowe sa mieszanka weglowodorow i przy wiekszych ilosciach moga powstac niebezpieczne sytuacje.
      Ogolnie, na tankowcach nie wolno palic papierosow, choc surowa rope raczej trudno zapalic.
      Ale takie sa zasady, wynikajace z rozsadku i doswiadczenia.

      • 3 5

      • były liczne przypadki, że na ropowcu coś wybuchło... (1)

        nie chodzi o ropę tylko o mieszankę gazów ropy z powietrzem

        • 1 4

        • i o tym właśnie

          piszę...
          Jak widać, trzeba...

          • 0 2

    • obstawiam, ze cały ból wziął się stąd

      że kierowca musiał kilka minut dłużej zostać w pracy. I tu pewnie jest pies pogrzebany, bo jakieś uwagi o przekrzykiwaniu się z mechanikiem to jakaś głęboka komuna.

      • 11 4

    • Wybuch na stacji? (1)

      Puknij się w łeb i pomyśl jak może skończyć się odkurzanie elektrycznymi odkurzaczami na stacji gdze jest również benzyna, a kable od nich szorują po betonie przez kilka godzin dziennie.

      • 2 8

      • Tam nie ma benzyny młotku. Wszystkie autobusy to diesle!

        • 3 0

  • (1)

    Kierowcy opowiadają jakieś bzdury o komunikacji i wybuchach a prawda jest taka, że nie podobało się oczekiwanie w kolejce w hałasie odkurzaczy. Teraz mogą spokojnie stojąc w kolejce palić papieroski i oglądać filmy na YT

    • 11 10

    • Zakaz palenia na stacji paliw

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane