• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie brakuje już kierowców i motorniczych w GAiT

Maciej Korolczuk
22 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ciągu ostatnich dwóch lat płace w miejskiej spółce GAiT wyraźnie się poprawiły. W efekcie problem z wakatami wśród kierowców i motorniczych, sięgający nawet 70 osób, udało się zlikwidować.  W ciągu ostatnich dwóch lat płace w miejskiej spółce GAiT wyraźnie się poprawiły. W efekcie problem z wakatami wśród kierowców i motorniczych, sięgający nawet 70 osób, udało się zlikwidować.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje uporała się z wielomiesięcznym kryzysem związanym z wakatami na stanowiskach kierowców i motorniczych. Jeszcze w ubiegłym roku problem z obsadą stanowisk dotyczył nawet 70 osób. Obecnie, jak informuje spółka, braki w zatrudnieniu udało się zniwelować niemal do zera.



Mógł(a)byś pracować w GAiT jako kierowca/motorniczy?

Kryzys z obsadą kierowców i motorniczych w GAiT zaczął się w 2017 r. Głównym problemem były wówczas niskie płace. Słabo wynagradzani pracownicy odchodzili z miejskiej spółki np. do prywatnych przewoźników, część załogi odeszła na emeryturę, jeszcze inni decydowali się wyjechać za granicę. Po kilku miesiącach doszło nawet do sytuacji, że pasażerów wozić musieli posiadający uprawnienia dyspozytorzy i mechanicy.

Na braki kadrowe nałożyły się też problemy z taborem. Po serii kolizji i wypadków z udziałem tramwajów wiosną 2017 r. spółka nie miała nie tylko kim, ale i czym realizować umowy przewozowej. W efekcie nawarstwiających się kłopotów jesienią w firmie liczącej 1,4 tys. pracowników rozpoczął się spór zbiorowy.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



Gdańskie Autobusy i Tramwaje w liczbach Gdańskie Autobusy i Tramwaje w liczbach

GAiT: kierowcy z zagranicy, polecanie pracowników



Pomysłów na wyjście z zakrętu było kilka. Podstawowy zakładał oczywiście podniesienie płac, co nastąpiło po tym, gdy miasto na przełomie 2017 i 2018 r. dokapitalizowało spółkę kwotą 5 mln zł. Wzrost zatrudnienia miały też spowodować posiłki z zagranicy. Władze spółki pracowników szukały za wschodnią granicą, pojawiały się też pomysły zatrudnienia kierowców z Indii, ale po protestach załogi z pomysłu się wycofano.

Do rekrutacji zachęcano też samych kierowców i motorniczych w ramach programu "Poleć pracownika". Każdy pracownik za ściągnięcie nowego kierowcy czy motorniczego mógł liczyć na dodatkową premię. Akcja trwała od wakacji 2018 r. do początku czerwca br. W tym czasie spółka zatrudniła 13 kierowców. Taka sama liczba pracowników została wynagrodzona za polecenie pracownika.

Obecnie nieco wyższe zarobki w GAiT mają kierowcy autobusów. Od motorniczych zarabiają średnio o 200-300 zł więcej. Obecnie nieco wyższe zarobki w GAiT mają kierowcy autobusów. Od motorniczych zarabiają średnio o 200-300 zł więcej.

Po dwóch latach GAiT wyszedł na prostą



W kolejnych miesiącach sytuacja zaczęła się poprawiać zarówno pod względem taboru (każda seria się kiedyś kończy, ta z pechowymi kolizjami i wypadkami także), jak i zatrudnienia - głównie dzięki dwukrotnym podwyżkom pensji. Z kryzysu GAiT wychodził jednak wiele miesięcy. Na początku roku liczbę wakatów udało się zmniejszyć o połowę. Na prostą spółce udało się wyjść po kolejnych 10 miesiącach.

- Spółka GAiT poradziła sobie z problemem wakatów - potwierdza Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Przeciętny poziom etatów do obsługi zadań przewozowych to 525 etatów kierowców, a obsadzonych jest obecnie 535 etatów. Ponadto na bieżąco szkolimy nowych kierowców - na kursie kat. D jest aktualnie 17 osób. W przyszłym roku czeka nas bowiem zwiększenie liczby autobusów obsługujących linie komunikacyjne. Odnośnie do motorniczych obsadzonych jest obecnie 290 etatów i w ciągu najbliższych dni zatrudnionych zostanie 11 osób po kursie, a do obsługi zadań zaplanowanych mamy 298 etatów.
Jak dodaje, zapotrzebowanie na kierowców i motorniczych zmienia się w ciągu roku w zależności od zmian rozkładów jazdy.

Ile zarabiają kierowcy i motorniczowie w GAiT?



W ostatnich miesiącach znacząco poprawiły się zarobki w GAiT. Obecnie średnie miesięczne wynagrodzenie kierowcy autobusowego za dziewięć miesięcy 2019 r. wynosi 5,7 tys. zł brutto (ok. 4,1 tys. zł netto). Nieco mniej zarabiają motorniczowie - średnie miesięczne wynagrodzenie w analogicznym czasie wyniosło 5,4 tys. zł brutto (3,9 tys. zł netto).

Miejsca

Opinie (288) ponad 10 zablokowanych

  • Wynagrodzenie zawyzane (1)

    Dokladnie jak pojdziesz z wolnego 2 razy to moze cos tam ci to podwyzszy. Wole zrobic swoje a dzień wolny przeznaczyć rodzinie. Dokladnie linia 131 i 210 bez toalety. Wstyd.

    • 24 0

    • Pani Kasia przychodzi 4 niedziele z wolnego po 10 godz i ma 5 tyś

      • 2 1

  • Cala prawda o GAiT (2)

    Żeby zarabiać powyżej 4 koła trzeba odnosić tak jak kolega z 2_82 urbino jak to się mówi kto ma pokrowiec na kierownice den do kierownika . I już jestv100 do premii cały GAiT każdy na każdego donosi .

    • 27 0

    • Ha ha to się nie zmienia. Pracowałem w tej firmie ponad 10 lat temu i też konfitury były. Czytając komentarze to jakby czas się w tej firmie zatrzymał tylko twarze się zmieniają. Szerokiej drogi pracownikom i pasażerom.

      • 0 0

    • 4

      • 0 0

  • Ojciec niczym matka niczym a synalek.... motorniczym

    • 4 4

  • Zlikwidowali pelno kursow to co sie dziwia ze wakaty spadly niemal do zera? (2)

    • 15 1

    • braki kadrowe

      braki na zapleczu elektrycy i mechanicy ,same dziadki brak nowych to musi sie sypnąc . a pensje liczą średnio . bo doliczają paczki dla dzieci możliwość wzięcia pożyczki . a prawda jest taka że nawet za bilet musze zapłacić jadąc do pracy. ekipa sprzątająca prawie w 100% jest wschodniojęzyczna , brak mozliwości komunikacji z nimi. zarząd i stanowiska funkcyjne sama rodzinka . nawet związki siedzą w kieszeni prezesa . jak ma być dobrze.

      • 10 0

    • od likwidacji kursów to jest ZTM

      • 0 0

  • Gaitku

    Nie mówcie o srednich z 9 miesiecy tylko mowcie o rzeczywistym miesiecznym wynagrodzeniu.Dlaczego nie mowicie jak zarabia zaplecze techniczne rzeczywiscie miesiecznie a nie ciagle u was to slowo srednio i tak ciagle nudne to jest.

    • 21 0

  • Zleceniowcy

    Mechanicy i dyspozytorzy nadal jezdza

    • 12 0

  • Ilość już jest, teraz pora zadbać o jakość. (3)

    Zbyt wielu kierowców ma kłopot z podstawami kultury osobistej.

    • 6 16

    • (2)

      Rozmowa z kierowca jest zabroniona

      • 9 2

      • To nawet lepiej. (1)

        Wielu z nich robi jako takie wrażenie dopóki się nie odezwie.

        • 0 4

        • po co ma się odzywać? Kierowca ma prowadzić pojazd. Nie kumam po co ludzie wsiadają i rozpoczynają dyskusję z kierowcą

          • 5 0

  • dramat a propaganda sukcesu (2)

    8h x 21 dni roboczych = 168h i dalej
    168h x 18zł brutto (stawka) = 3024 brutto miesiecznie (bez nadgodzin)
    netto = 2219,56 zł
    ot cała prawda "świetnych" wynagrodzeń w GAiT

    • 31 0

    • Prawda o zarobkach gait (1)

      Stawki w artykule są prawdziwe. Do stawki brutto trzeba dodać spore premie uznaniowe. Jeszce nie bylo miesiąca żebym miał mniej niż 4200 netto.

      • 1 7

      • To kolejna patologia jezeli prawdą jest co piszesz

        chcesz powiedzieć że zarabiasz o 90% więcej od wyliczenia wynagrodzenia wynikającego z ilości godzin w miesiącu i stawki godzinowej? Uznaniowe premie czyli kto uznaje i wg jakich kryteriów,?
        Pewnie dzieci nie widzisz bo jeździsz non stop i wtedy uznają że masz premię? Bez łaski za więcej godzin kasa się należy jak psu miska A nie na.zasadach premii. Macie tam tachografy?

        • 8 0

  • "Nie brakuje juz kierowcow i motorniczych"...

    .... tyle autobusow i tramwajow sie zepsulo, tudziez odebrano im dowody rejestracyjne/dopuszczenia do ruchu, ze zaczelo wystarczac ludzi?

    • 13 2

  • To ja idę na kieroFcę autobusa

    wywalili 8 baniek na stronę, zamiast nam dać trochę więcej....

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane