- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (52 opinie)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (260 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (164 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (107 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Nie brakuje już kierowców i motorniczych w GAiT
Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje uporała się z wielomiesięcznym kryzysem związanym z wakatami na stanowiskach kierowców i motorniczych. Jeszcze w ubiegłym roku problem z obsadą stanowisk dotyczył nawet 70 osób. Obecnie, jak informuje spółka, braki w zatrudnieniu udało się zniwelować niemal do zera.
Na braki kadrowe nałożyły się też problemy z taborem. Po serii kolizji i wypadków z udziałem tramwajów wiosną 2017 r. spółka nie miała nie tylko kim, ale i czym realizować umowy przewozowej. W efekcie nawarstwiających się kłopotów jesienią w firmie liczącej 1,4 tys. pracowników rozpoczął się spór zbiorowy.
Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku
GAiT: kierowcy z zagranicy, polecanie pracowników
Pomysłów na wyjście z zakrętu było kilka. Podstawowy zakładał oczywiście podniesienie płac, co nastąpiło po tym, gdy miasto na przełomie 2017 i 2018 r. dokapitalizowało spółkę kwotą 5 mln zł. Wzrost zatrudnienia miały też spowodować posiłki z zagranicy. Władze spółki pracowników szukały za wschodnią granicą, pojawiały się też pomysły zatrudnienia kierowców z Indii, ale po protestach załogi z pomysłu się wycofano.
Do rekrutacji zachęcano też samych kierowców i motorniczych w ramach programu "Poleć pracownika". Każdy pracownik za ściągnięcie nowego kierowcy czy motorniczego mógł liczyć na dodatkową premię. Akcja trwała od wakacji 2018 r. do początku czerwca br. W tym czasie spółka zatrudniła 13 kierowców. Taka sama liczba pracowników została wynagrodzona za polecenie pracownika.
Po dwóch latach GAiT wyszedł na prostą
W kolejnych miesiącach sytuacja zaczęła się poprawiać zarówno pod względem taboru (każda seria się kiedyś kończy, ta z pechowymi kolizjami i wypadkami także), jak i zatrudnienia - głównie dzięki dwukrotnym podwyżkom pensji. Z kryzysu GAiT wychodził jednak wiele miesięcy. Na początku roku liczbę wakatów udało się zmniejszyć o połowę. Na prostą spółce udało się wyjść po kolejnych 10 miesiącach.
- Spółka GAiT poradziła sobie z problemem wakatów - potwierdza Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Przeciętny poziom etatów do obsługi zadań przewozowych to 525 etatów kierowców, a obsadzonych jest obecnie 535 etatów. Ponadto na bieżąco szkolimy nowych kierowców - na kursie kat. D jest aktualnie 17 osób. W przyszłym roku czeka nas bowiem zwiększenie liczby autobusów obsługujących linie komunikacyjne. Odnośnie do motorniczych obsadzonych jest obecnie 290 etatów i w ciągu najbliższych dni zatrudnionych zostanie 11 osób po kursie, a do obsługi zadań zaplanowanych mamy 298 etatów.
Jak dodaje, zapotrzebowanie na kierowców i motorniczych zmienia się w ciągu roku w zależności od zmian rozkładów jazdy.
Ile zarabiają kierowcy i motorniczowie w GAiT?
W ostatnich miesiącach znacząco poprawiły się zarobki w GAiT. Obecnie średnie miesięczne wynagrodzenie kierowcy autobusowego za dziewięć miesięcy 2019 r. wynosi 5,7 tys. zł brutto (ok. 4,1 tys. zł netto). Nieco mniej zarabiają motorniczowie - średnie miesięczne wynagrodzenie w analogicznym czasie wyniosło 5,4 tys. zł brutto (3,9 tys. zł netto).
Miejsca
Opinie (288) ponad 10 zablokowanych
-
2019-11-22 17:06
Wynagrodzenie zawyzane (1)
Dokladnie jak pojdziesz z wolnego 2 razy to moze cos tam ci to podwyzszy. Wole zrobic swoje a dzień wolny przeznaczyć rodzinie. Dokladnie linia 131 i 210 bez toalety. Wstyd.
- 24 0
-
2019-11-23 10:25
Pani Kasia przychodzi 4 niedziele z wolnego po 10 godz i ma 5 tyś
- 2 1
-
2019-11-22 17:17
Cala prawda o GAiT (2)
Żeby zarabiać powyżej 4 koła trzeba odnosić tak jak kolega z 2_82 urbino jak to się mówi kto ma pokrowiec na kierownice den do kierownika . I już jestv100 do premii cały GAiT każdy na każdego donosi .
- 27 0
-
2019-11-24 01:23
Ha ha to się nie zmienia. Pracowałem w tej firmie ponad 10 lat temu i też konfitury były. Czytając komentarze to jakby czas się w tej firmie zatrzymał tylko twarze się zmieniają. Szerokiej drogi pracownikom i pasażerom.
- 0 0
-
2019-11-25 11:07
4
- 0 0
-
2019-11-22 17:26
Ojciec niczym matka niczym a synalek.... motorniczym
- 4 4
-
2019-11-22 17:50
Zlikwidowali pelno kursow to co sie dziwia ze wakaty spadly niemal do zera? (2)
- 15 1
-
2019-11-22 18:04
braki kadrowe
braki na zapleczu elektrycy i mechanicy ,same dziadki brak nowych to musi sie sypnąc . a pensje liczą średnio . bo doliczają paczki dla dzieci możliwość wzięcia pożyczki . a prawda jest taka że nawet za bilet musze zapłacić jadąc do pracy. ekipa sprzątająca prawie w 100% jest wschodniojęzyczna , brak mozliwości komunikacji z nimi. zarząd i stanowiska funkcyjne sama rodzinka . nawet związki siedzą w kieszeni prezesa . jak ma być dobrze.
- 10 0
-
2019-11-23 11:56
od likwidacji kursów to jest ZTM
- 0 0
-
2019-11-22 19:14
Gaitku
Nie mówcie o srednich z 9 miesiecy tylko mowcie o rzeczywistym miesiecznym wynagrodzeniu.Dlaczego nie mowicie jak zarabia zaplecze techniczne rzeczywiscie miesiecznie a nie ciagle u was to slowo srednio i tak ciagle nudne to jest.
- 21 0
-
2019-11-22 19:36
Zleceniowcy
Mechanicy i dyspozytorzy nadal jezdza
- 12 0
-
2019-11-22 19:43
Ilość już jest, teraz pora zadbać o jakość. (3)
Zbyt wielu kierowców ma kłopot z podstawami kultury osobistej.
- 6 16
-
2019-11-22 21:02
(2)
Rozmowa z kierowca jest zabroniona
- 9 2
-
2019-11-23 09:19
To nawet lepiej. (1)
Wielu z nich robi jako takie wrażenie dopóki się nie odezwie.
- 0 4
-
2019-11-23 11:57
po co ma się odzywać? Kierowca ma prowadzić pojazd. Nie kumam po co ludzie wsiadają i rozpoczynają dyskusję z kierowcą
- 5 0
-
2019-11-22 20:01
dramat a propaganda sukcesu (2)
8h x 21 dni roboczych = 168h i dalej
168h x 18zł brutto (stawka) = 3024 brutto miesiecznie (bez nadgodzin)
netto = 2219,56 zł
ot cała prawda "świetnych" wynagrodzeń w GAiT- 31 0
-
2019-11-22 22:25
Prawda o zarobkach gait (1)
Stawki w artykule są prawdziwe. Do stawki brutto trzeba dodać spore premie uznaniowe. Jeszce nie bylo miesiąca żebym miał mniej niż 4200 netto.
- 1 7
-
2019-11-23 07:22
To kolejna patologia jezeli prawdą jest co piszesz
chcesz powiedzieć że zarabiasz o 90% więcej od wyliczenia wynagrodzenia wynikającego z ilości godzin w miesiącu i stawki godzinowej? Uznaniowe premie czyli kto uznaje i wg jakich kryteriów,?
Pewnie dzieci nie widzisz bo jeździsz non stop i wtedy uznają że masz premię? Bez łaski za więcej godzin kasa się należy jak psu miska A nie na.zasadach premii. Macie tam tachografy?- 8 0
-
2019-11-22 20:36
"Nie brakuje juz kierowcow i motorniczych"...
.... tyle autobusow i tramwajow sie zepsulo, tudziez odebrano im dowody rejestracyjne/dopuszczenia do ruchu, ze zaczelo wystarczac ludzi?
- 13 2
-
2019-11-22 20:38
To ja idę na kieroFcę autobusa
wywalili 8 baniek na stronę, zamiast nam dać trochę więcej....
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.