• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gapowicze na listę dłużników

Michał Stąporek
12 kwietnia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Przewoźnicy miejscy w całej Polsce podpisują umowy z biurami informacji gospodarczej, dzięki czemu niepłacący za mandaty trafiają do ogólnopolskich rejestrów dłużników. Czy gapowiczów z Trójmiasta czeka taki sam los?

Miejscy przewoźnicy różnie sobie radzą z windykacją należności za wystawione mandaty. Z tego powodu od kilku miesięcy masowo podpisują umowy z biurami informacji gospodarczej, które prowadzą krajowe rejestry dłużników. Perspektywa znalezienia się w bazie danych nierzetelnych dłużników ma zmusić unikających opłat pasażerów do regulowania swoich zobowiązań.

Jak można trafić na ogólnopolską listę dłużników? Przede wszystkim na celowniku biur informacji gospodarczej znajdą się tylko ci pasażerowie, których dług przekroczy 200 zł - tyle bowiem wynosi dolna granica, po przekroczeniu której osoby fizyczne mogą trafić na listę dłużników. Mogą, ale nie muszą: decyzja o wpisaniu na listę zależy bowiem od wierzyciela.

- Zanim jednak dłużnik trafi na listę, podejmuje się ostatnią próbę windykacji. Na 30 dni przed ewentualnym wpisaniem do Krajowego Rejestru Długów informuje się go o tym. W tym momencie wiele osób spłaca swoje zadłużenie - tłumaczy Andrzej Kulik z Krajowego Rejestru Długów, jednego z największych w Polsce biur informacji gospodarczej. KRD podpisał umowy z kilkunastoma organizatorami komunikacji, m.in. z Olsztyna, Lublina i Krakowa.

Jakie są konsekwencje takiej współpracy dla gapowiczów? Tracą na wiarygodności we wszystkich instytucjach, które świadczą usługi finansowe: bankach, firmach leasingowych, sklepach prowadzących sprzedaż ratalną. - Operatorzy sieci komórkowych odmawiają podpisywania umów abonamentowych z takimi osobami. Inni wymagają zabezpieczeń finansowych i piętrzą formalności - przekonuje Andrzej Kulik.

Takich obaw na razie nie muszą żywić pasażerowie migający się od płacenia mandatów w Gdyni. Tamtejszy ZKM był zainteresowany podpisaniem podobnej umowy z biurem informacji gospodarczej, jednak po przeprowadzeniu dwóch analiz okazało się, że na przeszkodzie stoi status prawny organizatora przewozów. - Jesteśmy jednostką budżetową gminy i to nie pozwala nam na podpisanie umowy z big-ami - tłumaczy Marcin Gromadzki z gdyńskiego ZKM-u. - Chcemy się jednak dopytać naszych kolegów z innych miast, m.in. Tychów i Szczecina, o szczegóły ich współpracy z KRD, ponieważ ich status prawny jest podobny do naszego.

Marcin Gromadzki dodaje, że dziś ZKM odzyskuje ok. 30 proc nałożonych mandatów.

W Gdańsku za windykację kar odpowiada Renoma, która jednocześnie kontroluje bilety i nakłada mandaty. Ponieważ jest spółką prawa handlowego nie ma prawnych przeciwwskazań co do współpracy z biurami informacji gospodarczej. - W najbliższym czasie planujemy rozpoczęcie współpracy z takim biurem. - informuje Sławomir Pujszo, dyrektor zakładu kontroli biletów w Renomie. Dodaje jednak, że nie sposób ocenić w jakim stopniu taka współpraca wpłynie na egzekucję długów. - Będzie to można ocenić dopiero po dłuższym czasie.
Biura informacji gospodarczej działają na podstawie Ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych z 14 lutego 2003 roku.

Opinie (78) 2 zablokowane

  • no własnie, czemu Renoma nie kasuje biletów??

    co to jest kurde dzień dziecka.........

    • 0 0

  • jak zwykle w Gdyni maja lepiej...

    • 0 0

  • co robi Renoma w Gdańsku?

    Informacja jest niekompletna! Renoma nie tylko kontroluje bilety, nakłada mandaty i odpowiada za windykację kar. Renoma również jest jedynym słusznym sędzią w roztrzyganiu sporów pomiedzy konsumentem-pasażerem a Renomą. Jest więc sędzią we własnej sprawie. Jedynym możliwym rozstrzygnięciem sporów z Renomą jest otrzymanie od niej po 30 dniach od złożenia skargi pisma o treści: "po wnikliwym zbadaniu sprawy, ustalono co następuje: podtrzymuje sie decyzję o ukaraniu".
    Dopóki będzie w Gdańsku obowiązywał taki system iż organem rostrzygającym będzie Renoma a nie ZTM Gdańsk, dopóty możemy być pewni iż lista dłużników będzie długa.
    Nikt bowiem nie chce płacić nienależnych bądź wymuszonych kar. W działalności Renomy kary te stanowią 80% ogółu nałożonych kar. Jest to skanadal!

    • 0 0

  • Renoma to instytucja gwarantująca? i przeciągająca spłacanie długów spółek które są na liście jako miliardowi dłużnicy skarbu RP.

    • 0 0

  • A Aleje Grunwaldzka i Rzaczypospolitej nadal ne dwóch skrzyzowaniach zdegradowane do ulic

    • 0 0

  • a rydzyk

    nie jest dłuznikiem wobec stoczni heheh, prokuratura bada juz sprawę

    • 0 0

  • co tak krzyczycie na Renomę

    kasujcie bilety to sie nikt do was nie przyczepi,proste.

    • 0 0

  • Windykac\ja

    Proponuję powołać Komitet Obrony Pasażerów z dobrym radcą prawnym do sądowego zaskarżania firm kontrolujących gdyż większość kar są to wymuszenia wbrew istniejącym uregulowaniom prawnym !!! Np: naruszenie praw człowieka do swobodnego dysponowania czasem ( bilety czasowe a zabrania się przerywać podróży) Naruszenia Prawa Przewozowego, które w P.6 nzobowiązuje przewoźników do wprowadzenia jednej taryfy przewozowej i honorowania innych przewoźników itd.Przewoźnik jest dla pasażera a nie odwrotnie !!!!
    Renomę trzeba puścić z torbami...

    • 0 0

  • NARESZCIE!!!

    tak się zastanawiałam kiedy wprowadzą to rozwiazanie w gdańsku :)
    może to będzie batem na gapowiczów-złodzieji.

    • 0 0

  • No i bardzo dobrze, z jakiej paki jedni mają płacić, a inni - wymigują się bez żadnych konsekwencji?

    Ale - żeby nie było nadużyć, trzeba by lekko zmodyfikować zasady współpracy ZKM - Renoma. W umowie bowiem brakuje jednego, ale za to bardzo ważnego punktu: jeśli mandat zostanie nałożony bezpodstawnie - to oprócz jego anulowania, Renoma wpłaca do kasy ZKM np. pięciokrotność wartości mandatu.

    Wtedy wszystko byłoby pięknie i z korzyścią dla pasażera, bo ZKM zawsze starałby się udowodnić, że Renoma wystawiła mandat bezpodstawnie, a kontrolerzy Renomy przestaliby przyczepiać się do głupot (typu przekroczenie czasu, kiedy pojazd stoi w korku) i ograniczyli swoją aktywność do karania pasażerów w ewidentnych przypadkach...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane