- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Gdańsk Główny: krzywe schody na odnowiony peron
Wejście na nowy peron stacji Gdańsk Główny wiedzie po krzywych schodach. To jednak nie błąd budowlańców, a zamierzony efekt. Nakaz zachowania kamiennych stopni wydał konserwator zabytków, który także wymusił wykonanie nawierzchni peronu z drobnej kostki zamiast płaskiej nawierzchni.
Schody nie będą jednak wymieniane ani nie zyskają dodatkowej, równej nawierzchni nałożonej na kamienny budulec. Na ich demontaż lub przebudowę zgody nie wydał konserwator zabytków.
- Inwestycja była uzgadniania z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prowadzone prace uwzględniają wytyczne związane z zachowaniem historycznego charakteru stacji. Dotyczy to m.in. oryginalnych schodów z bloków kamiennych, które poddano drobnym pracom konserwacyjnym. Decyzją konserwatora schody musiały pozostać w historycznym miejscu - tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Schody ruchome w odwrotnym kierunku
Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony.
- Na peronie pierwszym, gdzie nie ma takich elementów historycznych, schody ruchome będą już skierowane w stronę północną, czyli do środkowej części peronu - dodaje Janduła.
Nawierzchnia peronu z kostki kamiennej zamiast równych płyt
Oprócz schodów zastrzeżenia może również budzić nawierzchnia peronu. Po remoncie wyłożono ją drobną kostką kamienną, czyli materiałem, który jest zmorą dla pasażerów z bagażem na kółkach lub pań na szpilkach. Dlaczego nie zastosowano równych płyt, wzorem np. zabytkowego dworca głównego we Wrocławiu?
- Materiał użyty do budowy nawierzchni także uwzględniał wytyczne konserwatora. Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów z walizkami na kółkach - przekonuje Martyn Janduła.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?
Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad.
- Wydane zalecenia to efekt wieloletnich uzgodnień. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych wybrane zostały właśnie takie rozwiązania materiałowe i przestrzenne - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Materiał z maja br.
Miejsca
Opinie (343) ponad 10 zablokowanych
-
2018-09-01 15:38
Bzdura roku (1)
Mam nadzieję że pan konserwator zabytków spadnie z tych schodów i walnie o nie głową to może rozum wróci mu na miejsce i takie przypadki jak on to już się nie leczy tylko izoluje
- 7 0
-
2018-09-01 19:04
Pani konserwator nie Pan
- 3 0
-
2018-09-01 15:38
a WC na dworcu (1)
w toaletach na dworcu wywalić sr*cze i zainstalować trzy drągi:jeden do siedzenia,drugi do podpierania ,trzeci do odganiania wilków
- 12 0
-
2018-09-01 20:29
OPC
Kibelki dworcowe były jak w pałacu - porcelana i mosiądz. Pewnie drągi pamiętasz z dzieciństwa na Kaszubach.
- 4 1
-
2018-09-01 16:39
pst
schody z uklękiem :D
- 4 1
-
2018-09-01 19:03
Takie rzeczy to tylko pisowska konserwator może wymyśleć
- 10 1
-
2018-09-01 19:10
Dobrze, że nie kazała by jeździły tam tylko parowozy
- 8 0
-
2018-09-01 19:46
za cos takiego powinien ktos stracic prace i pokryc koszta to mega glupota
- 10 1
-
2018-09-01 20:26
W tył zwrot
Prawie wszyscy równo jadą po naszych konserwatorach. A może to kolejowym projektantom było na rękę pozostawienie wytartych schodów. Nie trzeba było szukać odpowiedniego dostawcy nowego kamienia. a kto wie z jakiego zakamarka europy pochodził. A zresztą schody były kiedyś nowe i proste - o czym doskonale wiedzą gdańscy konserwatorzy.
- 5 3
-
2018-09-01 20:49
do konserwatora (1)
JAk złamię nogię to złożę wniosek do konserwatora o odszkodowanie, hejka
- 12 0
-
2018-09-01 22:33
Ja
Też.
- 5 0
-
2018-09-01 21:46
Schody?
Cały tunel, dworzec w Gdańsku Głównym jest nie porozumieniem... zwłaszcza tunel i ten sufit.. Oraz płynący syf z pomieszczenia... porażka !!!!!!!!
- 6 1
-
2018-09-01 21:53
Dworzec
Cały ten dworzec to jakiś horror,zasikany i śmierdzący,jak na tak duże i bogate miasto to wstyd.
- 3 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.