- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (140 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (256 opinii)
- 3 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (87 opinii)
- 4 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (446 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej
Od marca wolniej pojedziemy al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką
w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.
Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami i 23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.
Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.
"Coraz więcej wniosków i próśb"
- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z Kolna
Wideo archiwalne
Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.
W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.
Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.
- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.
Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie
Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.
- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.
Likwidowane "70" - kierunek Sopot:
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.
Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
- al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
- al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
- al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.
Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:
- przed Bramą Oliwską.
Likwidowane "50" - kierunek Sopot:
- na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)
Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych
-
2021-02-18 21:53
Mam nadzieję, że to prima aprilis
- 12 0
-
2021-02-18 21:53
Macie swoją opozycje. Ps. PiS też nie jest ok. Są inne opcje przypominam
- 11 4
-
2021-02-18 21:54
lekarstwo gorsze od choroby
- 13 0
-
2021-02-18 21:57
Po dziękujmy zy po w gdansku
- 7 0
-
2021-02-18 21:59
Droga
Korki będą jeszcze większe. Tristar za kilkanaście milionów nie ma sensu-wrzucone w błoto . Może jeszcze niech zamontują progi zwalniające.
- 15 0
-
2021-02-18 22:01
Skoro kraj się cofa w każdym aspekcie życia (1)
Proponuję wrócić do furmanek. Wolniej i ekologicznie. A że śmierdzi...cóż , taki mamy kraj.
- 13 1
-
2021-02-18 22:26
pod pismem to podpisali sie radni tego miasta. nie obrazaj kraju jak tu robia syf.
łącznie z owczarczak i walesą
- 0 0
-
2021-02-18 22:03
Zmotoryzowani
Powinni na tym odcinku pchać swoje samochody. Tak byłoby najbezpieczniej ;)
- 11 3
-
2021-02-18 22:06
Jestem za strefą 30 i zwężeniem do jednego pasa.
- 8 3
-
2021-02-18 22:07
gitara (1)
będę się wspaniale wlókł moim youngtimerem, którym śmigam 2razy w tygodniu, więc nigdzie mi się nie spieszy
- 4 1
-
2021-02-19 08:00
Passat 1.9 TDI to jeszcze nie youngtimer .
Docisniesz bez DPFa..dawaj-smialo.
- 0 0
-
2021-02-18 22:08
Tak szybko reagują, a na trasie gdańsk kościerzyna idzie jak krew z nosa
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.