• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej

Maciej Korolczuk
18 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jednym z argumentów przemawiających za wprowadzeniem ograniczenia miało być zapobieganie nocnym nielegalnym wyścigom w Oliwie. Teraz policja ma mieć więcej narzędzi do tego, by odbierać prawo jazdy piratom drogowym. Jednym z argumentów przemawiających za wprowadzeniem ograniczenia miało być zapobieganie nocnym nielegalnym wyścigom w Oliwie. Teraz policja ma mieć więcej narzędzi do tego, by odbierać prawo jazdy piratom drogowym.

Od marca wolniej pojedziemy al. ZwycięstwaMapkaal. GrunwaldzkąMapka w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.



Jaka maksymalna prędkość powinna być dopuszczona na al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej?

Główny ciąg komunikacyjny Gdańska rozciągający się między Błędnikiem a Drogą Zieloną na granicy z Sopotem urzędnicy nazywają "autostradą".

Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.

Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.

Ograniczenie prędkości na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska ma nastąpić już w przyszłym miesiącu. Ograniczenie prędkości na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska ma nastąpić już w przyszłym miesiącu.

"Coraz więcej wniosków i próśb"



- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z KolnaMapka z 50 km/h do 70 km/h. Podobnie było w tunelu pod Martwą Wisłą, gdzie po otwarciu obowiązywała "pięćdziesiątka", a po presji kierowców limit zwiększono o 20 km/h.

Wideo archiwalne



Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.

W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.

Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.

Interpelacja radnych Koalicji Obywatelskiej. Interpelacja radnych Koalicji Obywatelskiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.

- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.

Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie



Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.

- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).

Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.

Likwidowane "70" - kierunek Sopot:

  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
  • al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.


Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:

  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
  • al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
  • al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
  • al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
  • al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
  • al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.


Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:

  • przed Bramą Oliwską.


Likwidowane "50" - kierunek Sopot:

  • na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
13:28 23 LUTEGO 21

Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)

Statystyki zdarzeń drogowych, na podstawie ktorych zdecydowano sie na wprowadzenie ograniczenia 50km/h w ciagu Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.
Statystyki zdarzeń drogowych, na podstawie ktorych zdecydowano sie na wprowadzenie ograniczenia 50km/h w ciagu Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.

Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych

  • Ciężka logika (1)

    Według tego co jest napisane na portalu miejeskim ograniczenie prędkośći jest spowodowane dwoma wypadkami rowerzystów w tym jednym śmiertelnym - rowerzysta wjechał na czerwonym świetle możę trzeba by karać rowerzystów za łamanie przepisów a nie wszystkich kierowców i obywateli którym pogorszy się jakość powietrza.
    Dalej idąc za logiką miasta jeżeli nie zapłacę podatku od nieruchomości to obniżą podatki dla wszystkich ?
    Następny temat pod wnioskiem obywatelskim podpisało się 15 osób i zmieniają życie tysięcy obywateli czy o tak ważnych sprawach powinna decydować tak wąska grupa ludzi ?
    Po zmianie organizacji ruchu(ul Piramowicza) widać, że pojedyńcze jednostki z urzędu podejmują decyzje nie racjonalne które prowadzą do frustracji tysięcy ludzi i pogorszenia jakości powietrza i życia w Gdańsku.
    Na koniec pytanie co możemy zrobić żay zatrzymać tą falę decyzji pogarszającą jakość życia.

    • 14 1

    • Dbanie o bezpieczeństwo, a kiedy?

      kiedy zostaną wprowadzone obowiązkowe karty rowerowe i OC dla rowerzystów? Dopiero wtedy skończą się wypadki z udziałem tych głąbów nie znających przepisów.

      • 3 0

  • No to będzie większy syf w powietrzu... (1)

    Wyrazy politowania dla autorów pomysłu.
    A może by tak postraszyć ich sądem za stwarzanie zagrożenia dla życia znacznie większego, niż nocne wyścigi kilku bezmózgowców?

    • 6 3

    • To się wyeliminuje też stare diesle

      Przestań być biedakiem,

      • 1 0

  • No cóż może rozważmy zwężenie grunwaldzkiej do jednego pasa a resztę oddajmy rowerzystów, głupota zarządzających miastem nie zna granic, nam nadzieje ze gdanszczanie pogonia to towarzystwo wzajemnej adoracji na wyborach

    • 5 3

  • ojjj jak bandyci drogowi płaczą jak lamentują (5)

    przecież i tak jezdzicie jak chcecie to jaka różnica. mandatu sie boicie? policji nikt nigdzie nie widział. spokojnie. dalej mozecie zabijac na drogach

    • 8 15

    • Dramatyzujesz (4)

      Moim zdaniem obecny układ 50-70 był dobry. Są odcinki Grunwaldzkiej gdzie ilość pieszych jest sporadyczna, ale w skupiskach typu Wrzeszcz 50 jak najbardziej. Na Grunwaldzkiej są światła więc 70 nie jest zagrożeniem dla ruchu pieszych.

      • 1 1

      • Czasy się zmieniają coraz więcej terenów wzdłuż Grunwaldzkiej zabudowane (2)

        Ale faktycznie jak jest 50 to jadą 80, a na 70 średnio wychodzi 100 jak nie ma korka

        • 1 1

        • Trzeba zacząć egzekwowac przepisy (1)

          obowiązujące, a nie wprowadzać nowe martwe

          • 0 0

          • Ale to inna sprawa

            Egzekwowanie po pierwsze. Ograniczenia w związku ze zmianami przestrzeni po drugie.

            • 0 0

      • Byłby dobry jakby się kierowcy stosowali do tych 70

        a każdy tam ciśnie 90kmh i więcej

        • 0 1

  • Polska to nie Niemcy (2)

    Nie porownujcie Polski do Niemiec czy innych krajow zachodnich gdy tam zabiora prawko to nikt nie wsiada za kierownice a u nas jest na odwrot. Teraz jeden z drugim madry Janusz krzyczy jechac 20km beda zabierac prawojazdy a pozniej jak taki delikwent jedzie bez dokumentu I spowoduje wypadek to placz bo ubezpieczyciel odmawia wyplaty I trzeba do funduszu uderzac I czekac 15 lat na odszkodowanie lub pokrywac z wlasnego AC.Teraz coraz wiecej wypadkow powoduja kierowcy z zakazem prowadzenia .Zamiana predkosci nic nie da bedzie tylko wiecej stresu na drodze. Jak juz to podniesc kary finansowe I wtedy 50% zastanowi jak zaplaci po pare tys czy chce im sie jecha 140km
    Pozdrawiam

    • 8 1

    • Właśnie po to są kary, byś się stresował podczas łamania przepisow (1)

      Czyli potwierdzasz, że działają. Cóż, paru swnkow załatwi się na całe życie, to dobrze, niech cierpia

      • 0 0

      • Czyt ze zrozunieniem

        Stresu nie bedzie wiecej bo ktos sie boi dostac 100 zl mandatu tylko bedziesz jechal 50kmh to Cie zjedza na drodze razem z twoim samochodem
        Pozdrawiam

        • 0 0

  • Najlepiej

    To zlikwidujcie drogi. Niech nie ma dróg w ogóle. Nawet jak zrobią tam 50 i tak będę jeździł 80, bo jest to droga przelotowa

    • 5 0

  • Zapamiętać nazwisk a tych radnych

    Ukarać wybraniem innych ludzi! Użyjmy demokracji! To ostatnia wasza kadencja za ta durna decyzję

    • 8 1

  • Ustalili to z policją (1)

    Która pracuje dla PiSu!
    Zdrajcy demokracji!
    Zapamiętać ich nazwiska!

    • 6 3

    • ???

      Radni PO ustalili z policją, która pracuje dla PISu? Co za bzdura

      • 1 1

  • Bardzo dobra decyzja

    Teraz suszyć i odbierać prawo jazdy

    • 1 7

  • Mieszkam koło grunwaldzkiej, popieram zmiany

    Miasto to nie autostrada jak się niektórym wydaje, hałas także się zmniejszy przy mniejszej prędkości. Można żyć w mieście i w spokoju i czystości, jka pokazja przykłady z Europy

    • 2 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane