• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej

Maciej Korolczuk
18 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jednym z argumentów przemawiających za wprowadzeniem ograniczenia miało być zapobieganie nocnym nielegalnym wyścigom w Oliwie. Teraz policja ma mieć więcej narzędzi do tego, by odbierać prawo jazdy piratom drogowym. Jednym z argumentów przemawiających za wprowadzeniem ograniczenia miało być zapobieganie nocnym nielegalnym wyścigom w Oliwie. Teraz policja ma mieć więcej narzędzi do tego, by odbierać prawo jazdy piratom drogowym.

Od marca wolniej pojedziemy al. ZwycięstwaMapkaal. GrunwaldzkąMapka w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.



Jaka maksymalna prędkość powinna być dopuszczona na al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej?

Główny ciąg komunikacyjny Gdańska rozciągający się między Błędnikiem a Drogą Zieloną na granicy z Sopotem urzędnicy nazywają "autostradą".

Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.

Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.

Ograniczenie prędkości na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska ma nastąpić już w przyszłym miesiącu. Ograniczenie prędkości na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska ma nastąpić już w przyszłym miesiącu.

"Coraz więcej wniosków i próśb"



- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z KolnaMapka z 50 km/h do 70 km/h. Podobnie było w tunelu pod Martwą Wisłą, gdzie po otwarciu obowiązywała "pięćdziesiątka", a po presji kierowców limit zwiększono o 20 km/h.

Wideo archiwalne



Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.

W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.

Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.

Interpelacja radnych Koalicji Obywatelskiej. Interpelacja radnych Koalicji Obywatelskiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.

- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.

Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie



Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.

- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).

Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.

Likwidowane "70" - kierunek Sopot:

  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
  • al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.


Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:

  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
  • al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
  • al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
  • al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
  • al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
  • al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.


Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:

  • przed Bramą Oliwską.


Likwidowane "50" - kierunek Sopot:

  • na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
13:28 23 LUTEGO 21

Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)

Statystyki zdarzeń drogowych, na podstawie ktorych zdecydowano sie na wprowadzenie ograniczenia 50km/h w ciagu Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.
Statystyki zdarzeń drogowych, na podstawie ktorych zdecydowano sie na wprowadzenie ograniczenia 50km/h w ciagu Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.

Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych

  • Pamiętajcie, komuszki z KO wam to uczyniły

    To tak samo pomoże na wyścigi, jak zakaz posiadania broni na bandytów...

    • 4 0

  • Nie widzę problemu. Czas przejazdu znacząco nie spadnie (1)

    Przepustowość tez nie, przypominam że rośnie ona logarytmiczne do dozwolonej prędkosci. Nie wiem jak to ma pomoc rowerzystom, ale na pewno ucywilizuje ten odcinek Grunwaldzkiej który wygląda jak przedmieście Rumii a nie miejska ulica.

    • 2 5

    • przepustowość rośnie bo maleje prędkość więc odstępy mogą być mniejsze.
      przepustowość jest kwestią płynności jazdy niż prędkości.
      najwięcej traci się na zatrzymywanie i ruszanie. w skrócie kluczowym problemem są skrzyżowania. druga kwestia. czym mniejsza prędkość tym mniejsza szansa na wypadek i paraliż

      • 1 0

  • to pogorszy bezpieczeństwo!

    jak ustawicie 50 na 3pasmówce ze światłami i pasami zieleni obok, to jak zareagują kierowcy gdy takie 50 ustawicie tak, gdzie rzeczyywiście ma sens?
    Tam też będą jechać 80 ...
    To nie jest dbanie o bezpieczeństwo, tylko uczenie kierowców, że ograniczenia są bez sensu

    • 4 1

  • Nierzetelny i tendecyjny artykuł. Głupoty ludzkiej żadne przepisy nie zlikwidują, a tylko utrudnią życie wszystkim. Liczqc cały odcinek od Bramy Oliwskiej do Sopotu, to 70 jest na ok. 55% trasy. Rozsądny kierowca dostosowuje prędkosć do aktualnych warunków. Bezmózgowcom nic nie pomoże

    • 3 0

  • Artykuł nierzetelny i tendecyjny. 70 jest na ok.55% trasy pomiędzy Błędnikiem i Sopotem. Rozsądny kierowiec dopasowuje kazdę do warunków. A przez i**otów po każdej stronie wszyscy cierpią. Tu nie tylko kierowcy broją ,choć tylko oni obrywają.Pseudorajdów nocnych nie unikniemy, ale wiadome służby zamiast spać w nocy ,powinne być bardziej aktywne..W godzinach szczytu nie trzeba ograniczeń, bo i tak wiekszość stoi w korkach. Opady deszczu ,vzy eniegu też mocno zpowalniają ruch. Do tego kupa kasy pojdziew błoto. Wywalono miliony na Tristara, aby usprawnić ruch, gdzie na wiadomych odcinkach ustawiano V 70, to teraz trzeba albo wyłączyć, albo przestrajać. Nie szkoda kasy na to. Wiadomp ,że każde rozwiwzanie ma plusy i minusy, ale musi wygrać zdrowy rozsądek.. Na niegrzecznych uczestników ruchu drogowego , pieszego i rowerowego są odpowiednie służby i środki

    • 4 0

  • ku nowoczesnosci.. brak spojnosci u tej gdanskiej rady

    • 4 0

  • Eliminacja

    Działania nowej pani prezydent i rady miasta prowadzą do tego, że miasto stanie w korkach. Zamykanie przejść podziemnych, dodatkowe sygnaluzacje świetlne, zwężanie dróg, ograniczanie prędkości oraz wyznaczanie nowych stref płatnego parkowania (np. na zamkniętym dla ruchu pasie jezdni - w Oliwie) ma zniechęcić ludzi do siadania za kółko. Te działania mają doprowadzić do zwiększenia liczby pasażerów komunikacji miejskiej, która, w mojej ocenie, nie jest da to gotowa i jest zdecydowanie za droga. Działania, które rada miasta nazywa "poprawiającymi bezpieczeństwo" nie byłyby konieczne, gdyby decyzje nowej pani prezydent oraz jej podwładnych nie powodowały zwiększonego ryzyka tak dla pieszych jak i rowerzystów. A może w szczególności tych drugich. Tworzenie dróg rowerowych na zamkniętym pasie ruchliwej drogi, przeciętej skrzyżowaniami to pomysł skrajnie nieodpowiedzialny, żeby nie powiedzieć głupi. Rowerzyści całe szczęście wybierają bezpieczny, aczkolwiek nielegalny, chodnik.
    Zanim zmienicie prędkości, zmieńcie myślenie. Nowa pani prezydent ewidentnie ma coś do samochodów i kierowców...

    • 7 0

  • rozliczymy was za to

    rozliczyć za to radnych

    • 4 0

  • Ograniczenie prędkości Argument, że to ma pomóc w walce z nielegalnymi wyścigami jest tak samo głupi jak i nierealny.

    • 5 0

  • Tak się przegrywa wybory...
    Problemy ludzi pierwszego świata, "ekologiczne" dzikie chaszcze zamiast trawników, wpadka za wpadką i pani prezydent znana jedynie z tego, że jest znana i każde zdanie zaczyna od "Gdańszczanki i Gdańszczanie" - przy zarządzaniu prawie półmilionowym miastem potrzeba trochę więcej...

    20 lat głosowałem w wyborach samorządowych na PO i obawiam się, że ten czas się właśnie skończył. I to samo słyszę od coraz większej liczby ludzi.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane