• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk Południe: chcemy lepszej komunikacji nocnej

Krzysztof Koprowski
23 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wielu mieszkańców dzielnic południowych do przystanków autobusów nocnych linii musi iść nawet kilka kilometrów. Wielu mieszkańców dzielnic południowych do przystanków autobusów nocnych linii musi iść nawet kilka kilometrów.

Mieszkańcy południowych i zachodnich dzielnic Gdańska skarżą się na słabą komunikacją nocną, twierdząc że mają daleko do przystanków autobusów nocnych. Zarząd Transportu Miejskiego obiecuje przyjrzeć się problemom, jednak na poważne zmiany się nie zapowiada. Nie skończyła się nawet analiza propozycji rad dzielnic, które złożone zostały w sierpniu.



Jak oceniasz nocną komunikację miejską w Trójmieście?

Nowe gdańskie dzielnice rozrastają się w błyskawicznym tempie. Wprowadzają się do nich głównie młodzi ludzie, którzy weekendy lubią spędzać na zabawach w Śródmieściu. Niestety, powrót z nich oznacza często spacery przez nieoświetlone ulice lub dosłownie przez szczere pole.

- Od kilku lat mieszkańcy osiedli Cztery Pory Roku, Moje Marzenie oraz Kolorowe piszą petycje do ZTM z prośba o uruchomienie linii autobusowej. Obecnie najbliżej położony przystanek autobusu nocnego N4 to ul. Niepołomicka zobacz na mapie Gdańska. Stamtąd jesteśmy zmuszeni iść pieszo pod górę - skarży się pani Janina, czytelniczka Trojmiasto.pl

Podobne sygnały docierają do nas również od mieszkańców dzielnic położonych na północ wspomnianych osiedli - w rejonie ul. Jabłoniowej czy Szadółek. W dzień są tam do dyspozycji rzadko kursujące autobusy (1-2 kursy na godzinę), zaś nocą trzeba iść kilka kilometrów do najbliższych przystanków (ul. Kartuska, ul. Piotrkowska lub ul. Jaworzniaków).

- Nie dość, że do przystanków nocnych autobusów mamy bardzo daleko, to nasza droga wiedzie przez nieoświetlone ulice lub dróżki polne. Nie jest to ani bezpieczne, ani komfortowe, szczególnie teraz, gdy temperatury nocą oscylują wokół zera stopni - uskarża się pan Bartosz, mieszkający na nowym osiedlu przy ul. Jabłoniowej.

Niestety Zarząd Transportu Miejskiego nie planuje rewolucji w rozkładach linii nocnych. Ich racjonalny układ utrudnia kuriozalne prowadzenie dróg osiedlowych, które często nie są ze sobą połączone, a to oznacza że każdy autobus - zamiast jechać bezpośrednio przez gęsto zamieszkanie miejsca - musi co rusz robić zjazdy do wnętrz osiedli. To oznacza większą ilość kilometrów, a więc wysokie koszty funkcjonowania linii.

- Dostrzegamy ogromny rozwój miasta w tym kierunku. W listopadzie będziemy prowadzić badania marketingowe dotyczące popytu na konkretnie linie i wówczas rozważymy lepsze dostosowanie rozkładów do potrzeb. Drobne zmiany czekać będą mieszkańców już w grudniu, gdy będziemy dostosowywać rozkłady linii nocnych do nowego rozkładu kolejowego, tak by ułatwić przesiadki - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM Gdańsk.

Zomkowski zwraca jednak uwagę, że ZTM stara się minimalnym nakładem finansowym poprawiać dostępność komunikacyjną. - W kwietniu tego roku zmieniliśmy trasę linii N4, która wykonuje teraz zjazd w ul. Guderskiego, gdzie znajdują się nowe osiedla mieszkaniowe.

Na większe zmiany w osiedlach południowych mieszkańcy będą musieli poczekać jeszcze kilka miesięcy - do czasu zakończenia budowy trasy tramwajowej do pętli Nowej Łódzkiej. Wówczas skróconych zostanie wiele linii autobusowych, a "uwolnione" kilometry będą mogły być przeznaczone np. na komunikację nocną.

Do tego czasu w życie mogą zostać wprowadzone zmiany, które postulowały rady osiedli i dzielnic (termin nadsyłania wniosków upłynął w sierpniu). Zarząd Transportu Miejskiego wciąż zapewnia, że je analizuje i pamięta o propozycjach.

- Zaskoczyła nas ogromna ilość wniosków. Wiele z nich było wzajemnie sprzecznych ze sobą, inne zaś nierealne finansowo. Przy ich rozważaniu trzeba też pamiętać, że np. zwiększając częstotliwość, a więc ilość pojazdów na jednej linii, trzeba jednocześnie zmniejszyć kursowanie na innej. Badania prowadzone w listopadzie będą dla nas wskazówką co do ewentualnych zmian w oparciu o nadesłane propozycje - kończy Zomkowski.

Miejsca

Opinie (190) 9 zablokowanych

  • zaklamany ZKM !!!!! (5)

    na 4 pory roku kursuja 113 i 213 (313 w weekendy i po 20 w tyg do 22.30) co za problem zrobic 3 kursy nocne albo dlozyc te 7 min n4 zeby zrobil sobie komfortowe kolko !! nikomu korona z glowy nie spadnie, wezcie ludzie zacznijcie myslec !!!

    • 9 6

    • (3)

      to trzeba było pomyśleć zanim kupiłeś mieszkanie. A niz żalić sie teraz. Co dawali kredycik to wziąlem, a mózg miałem odłaczony?

      • 9 8

      • zal tylek sciska ? (2)

        musisz miec nie lada kompleksy skoro zal tak tylek sciska. pewnie masz 35 lat i mieszkasz dalej z rodzina. A Ja sie wypowiadam w imieniu mlodych ludzi swieta krowo.

        • 7 5

        • młodych, czyli tych

          co płakali i błagali starych o pomoc, bo Franciszek poszedł w górę?

          • 4 6

        • Jestem młody...

          ...i wcale cie nie upoważniłem do wypowiadania się w moim imieniu, nadęta kredytowa frajerzyno, żyjąca od piątku do piątku.

          • 1 3

    • O tym decyduje ZTM !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

  • Drobne zmiany w grudniu i duże po zakończeniu Nowej Łódzkiej

    Oby nie przyniosły nowych kłopotów. Autobusy nocne powinny być przede wszystkim dostosowane do rozkładu SKM i vice versa. Jeśli ten warunek nie będzie spełniony, to ucierpi na tym wielu pasażerów. Zaś co do zmian po wybudowaniu Nowej Łódzkiej, to potrzebny będzie dojazd (skoro nie budują linii tramwajowej to autobusem) z Orunii Górnej na pole za osiedlem, gdzie budowana jest pętla tramwajowa. Przydałby się wydzielony pas dla autobusów, żeby nie stały w korku.

    • 5 3

  • Skoro ktos się zdecydował na wygwizdowo, musi liczyc sie z gorszym dojazdem. Boże przeciez mamy mnóstwo takżówek. Zacznijcie z nich korzystac. Przeciez nie będą do każdego budowali linii autobusowej lub tramwajowej.

    • 14 13

  • (1)

    przystanek przy starym czołgu miał być przystankiem na czas remontu a jest lipa tam idzie sie zabic kierowca staje na skrzyzowaniu a stylu walom wniego az dojdzie do katastrofy

    • 3 2

    • A ci z tyłu , to oczu nie mają ?

      • 1 0

  • (1)

    Kredycik na mieszkanko na wsi dali, wziąłem bo mi mózg uwierał. To znaczy zona nadawała, kupimy mieszkanie , kupimy.i teraz mam tyko kłopot. Żona juz dziecko i ciagle stanie w korkach. Chyba rozwiade sie z tym babsztylem

    • 10 13

    • co za prostak napisał o kreciku

      • 1 3

  • A może załóżcie se własny klub tam?

    A propos: Nie macie architektonicznego gustu.

    • 10 4

  • prywatne ręce (3)

    proponuię południowe osiedla oddać w ręce prywatnej komunikacji a napewno będą zadowoleni bo chętnych jest naprawdę dużo

    • 9 5

    • przecież jest prywatna komunikacja

      taxi. nazw sieci nie bede podawał bo wytna

      • 3 3

    • (1)

      Mówisz oddać w prywatne ręcę . Masz na mysli te busiki i 20 letnie szroty , które jeżdżą w okolice poza Gdańskiem ? Nie dziękuję .

      • 2 1

      • no, ale przeciez to taka wspaniała prywatna inicjatywa!

        Same korzyści są z niej przecież!!! Wszyscy zadowoleni!!!Ale... dlaczego jej nie ma? Bo jeżdżenie w nocki sie nie opłaca?

        • 0 0

  • To niech chcą... (7)

    Jeśli kogoś stać na wygodne mieszkanko tamże, to stać go też na samochód/rower/taryfę, czyż nie? Komunikacja nocna jest beznadziejna, ale to nie znaczy że nowobogaccy z południa mają być jakoś uprzywilejowani - zwłaszcza że im wystarczyłoby nawet coś tak 'normalnego' jak nocny tramwaj, który powinien istnieć już od dawna i bynajmniej nie tylko na trasie "Centrum - Chełm"... W skrócie: taką roszczeniową postawę to sobie w buta wsadźcie, chciało się mieszkać tamże to trzeba było myśleć nad tym "jak to będzie", a lepsza komunikacja należy się całemu miastu (jak i przecież aglomeracji), nie tylko nocna (patrz - legendarne tramwaje na Piecki-Migowo czy absurdalne nieraz trasy autobusów i częstotliwość - spod dworca wieksza jest szansa by trafić na któryś z autobusów na Orunię (różnych lini jadących tą samą trasą!) niż gdziekolwiek indziej...)

    • 6 18

    • (1)

      Pozatym - nikt im nie broni stworzyć prywatnej komunikacji autobusowej, jak osławiony "Planetobus" czy busy w okolice Pruszcza, jeśli im tak bardzo zależy... no chyba że publikacja apelu jest związana z tym "kto" tam mieszka, a ne z faktyczną istotą problemu

      • 5 3

      • Chyba gratobusy .

        • 1 0

    • (4)

      "Jeśli kogoś stać na wygodne mieszkanko tamże, to stać go też na samochód/rower/taryfę, czyż nie?"Nie rozumiem skąd się wzięło przeświadczenie, że "tamże" mieszkają nie wiadomo jacy kasiaści ludzie. Ja osobiście jestem studentką (bez samochodu) i mieszkam na Czterech Porach. Myśli pan, panie Obiektywie że stać mnie na taxi? Proszę czasem spróbować postawić się w na czyimś miejscu.

      • 3 1

      • inaczej (2)

        Jak kogoś stać na nocne imprezowanie, to stać i na taryfę na powrót.

        • 2 2

        • (1)

          też nieprawda :) niektórzy potrafią imprezować mimo braku funduszy czyt. darmowy wstęp na imprezę no i opcja bezalkoholowa oczywiście ;)). i od zmniejszania kosztów "nocnego imprezowania" jest tez właśnie nocny autobus.

          • 0 0

          • to korzystaj, przecież jeździ

            • 0 0

      • ja tez tu mieszkam i zdradze wam sekrecik, te mieszkanka sa tansze od tych w centrum, nie kminie waszej piany z pyska na kredyty. chce miec nocny autobusik bo kase wole zostawic przy barze niz u taksiarza

        • 0 0

  • Najgorzej jest w Gdyni Mały Kack

    Najgorzej jest w Gdyni Mały Kack to dopiero masakra nawet z mojej dzielnicy niema żadnego nocnego autobusu a ostatni kurs autobusu linii 152 jest o godz:22:16 potem no niestety nie ma żadnego nocnego autobusu.Zarówno ja i inni mieszkańcy małego kacka przez to że niema nocnego autobusu to wieczorem żeby się dostać do kolejki w redłowie trzeba aż iść prawie dwa km.To dopiero masakra ten zkm Gdynia nic nie dba o pasażerów.

    • 3 3

  • żałosna postawa (4)

    podobno tacy młodzi, piękni, mądrzy, przedsiębiorczy i zaradni, w ładnych domach na przyjemnych osiedlach - a jedyne na co ich stać to wiecznie brzmiące echem "DAJ DAJ DAJ"? żenada, roszczeniowość gorsza niż u emeryta przy okienku...

    • 9 15

    • Komunikację zapewnia miasto.

      Na to mieszkańcy wpłacają podatki.

      • 9 1

    • (1)

      Zniesmaczony, my chcemy rozwoju - Wam to nie grozi przynajmniej intelektualnie. Nie jesteś w stanie zrozumieć, że miasto się rozwija ? I jeszcze lada moment a nasze dzielnice też będą centrum. A tak poza tym, to po co być takim zawistym i zazdrosnym, wszystkich Was boli, że nas stać na mieszkania i auta ? Tak stać, stać na taksówki, na imprezy, co nie zmienia faktu, że komunikacja powinna być wszędzie dobra, bo na to idą moje bardzo duże podatki - dużo większe niż Twój zasiłek. Więc d... zbierz, zacznij zarabiać (nie narzekaj, ze kryzys) i wyprowadź się na swoje, a nie rodzicom zalegasz.

      • 4 3

      • nie rozumiem

        Wasz N4 jeździ co godzinę, to o co chodzi?

        • 4 0

    • Roszczeniowość jest be? Ci mieszkańcy Gdańska, którzy w twoim mniemaniu są godni uścisku dłoni także mają postawę roszczeniową.

      Właściwie mają ją wszyscy. Lepiej szukać czegoś do wypominania. Dziadygo.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane