• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk będzie drugą Wenecją?

Marzena Klimowicz-Sikorska
5 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Zwycięski projekt przystani jachtowej, która może powstać w okolicy ul. Turystycznej lub Płońskiej w Gdańsku. Zwycięski projekt przystani jachtowej, która może powstać w okolicy ul. Turystycznej lub Płońskiej w Gdańsku.

Gdańsk chce się otworzyć na wodę. W ciągu kilku lat ma powstać więcej przystani jachtowych, przystanków dla tramwaju wodnego i być może pierwsza na świecie pływająca galeria.



Drugie miejsce zajął projekt Jakuba Brzuchańskiego. Drugie miejsce zajął projekt Jakuba Brzuchańskiego.
Lokalizacja planowanych przystanków tramwaju wodnego. Lokalizacja planowanych przystanków tramwaju wodnego.
Władze Gdańska przystąpiły do realizacji wartego 37 mln zł "Programu ożywienia dróg wodnych w Gdańsku", który jest częścią większego projektu "In Water" (w jego skład wchodzi m.in. projekt "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej", którego koszt szacuje się na blisko 83,6 mln zł).

- Ożywienie dróg wodnych w Gdańsku to proces bardzo złożony, także pod względem inwestycyjnym. Potrzebne są na to potężne nakłady. Dlatego będziemy realizować go małymi kroczkami - mówi Marcin Dawidowski, p.o. dyrektora wydziału programów rozwojowych w gdańskim magistracie.

Zobacz szczegóły programu "Ożywiania dróg wodnych w Gdańsku"

Jeszcze w tym roku ruszyć mają trzy projekty - budowa 11 przystanków dla tramwajów wodnych, "Pętla Żuławska" oraz rewitalizacja nabrzeży Motławy i Martwej Wisły.

- Te trzy projekty to dopiero pierwszy etap programu ożywienia dróg wodnych. Będzie ich jeszcze więcej - mówi Marcin Dawidowski. - Liczymy, że ten program zadziała, że poza ożywieniem turystycznym nastąpi również ożywienie gospodarcze. Chcemy, by inwestorzy prywatni widząc poprawiającą się infrastrukturę nabrzeży chętniej inwestowali np. w budowę budynków mieszkalnych, hoteli przy takich przystaniach. Kończymy już dokumentację. Pierwsze prace ruszą najprawdopodobniej w czerwcu tego roku.

Przystanki dla tramwajów wodnych mają pojawić się na Westerplatte zobacz na mapie Gdańska, w rejonie Nabrzeża Barkowego zobacz na mapie Gdańska, ul. Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska, Targu Rybnym zobacz na mapie Gdańska, Zielonym Moście zobacz na mapie Gdańska, Żabim Kruku zobacz na mapie Gdańska, Siennej Grobli II zobacz na mapie Gdańska, ul. Tamka zobacz na mapie Gdańska, ul. Steczka zobacz na mapie Gdańska, Stogów zobacz na mapie Gdańskai Narodowego Centrum Żeglarstwa w Górkach Zachodnich zobacz na mapie Gdańska. Umożliwi to swobodne zwiedzanie miasta drogą wodną.

Władze miasta rozstrzygnęły konkurs na najlepsze projekty przystani żeglugowych, które mają stanąć w rejonie ul. Turystycznej zobacz na mapie GdańskaPłońskiej zobacz na mapie Gdańska. - Nagrodzone projekty są naprawdę świetne, dobrze przemyślane. Myślę, że zostaną wykorzystane przy budowie rzeczywistych przystani - mówi Marcin Dawidowski.

Niezależnie od tych projektów Politechnika Gdańska wraz z Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia planuje zbudować pływającą galerię. - Szwajcarzy mają pływające muzeum i czterokondygnacyjny teatr, Holendrzy pływające obiekty ekspozycyjne, a Hamburg pływające domy. Pływającej galerii nie ma chyba nikt - mówi dr Lucyna Nyka, prodziekan ds. nauki Politechniki Gdańskiej.

Pływająca galeria spełniałaby funkcję nie tylko wystawiennicze, ale i teatralne, a nawet koncertowe. Jednak budowa takiego obiektu nie jest tania.

- Szacujemy, że w podstawowa wersja galerii kosztowałaby ok. 3 mln zł, bardziej rozbudowana - nawet 5 mln zł. Projekt jednak stanowił by niebywałą wartość dla pobudzenia urbanistycznego Gdańska. Nie można więc patrzeć na niego jedynie przez pryzmat kosztów. Taka galeria mogłaby stać się sceną teatralna, koncertową, mogłaby wypływać na tereny Żuław czy np. Berlina - mówi Lucyna Nyka.

Wkrótce na PG ruszy konkurs na projekt pływającej galerii.

Opinie (283) ponad 10 zablokowanych

  • Cieszę się, że Gdańsk zwraca się ku wodzie i chce ożywić trakty wodne. Woda dodaje miastom uroku. Szkoda, ze Sopot zakopał ostatnio ujścia strumyków, tak jak wcześniej różne stawki i potoczki.

    • 2 0

  • W końcu będzie praca przynajmniej za 800 zł/m-c.

    • 3 1

  • Każde pomysły, choć wydają się na początku abstrakcją, stają się planami w realizacji...

    pod warunkiem rozwoju i upartości dla rozwoju. To tak tylko dla zadumanych w sobie ciągłych niedowiarków i drwiących z wszystkich i wszystkiego.

    • 2 4

  • Szkoda tylko, że dojazd w te miejsca jest straszny. Wielu młodych żeglarzy przyjeżdża do Trójmiasta pociągiem, wsiada na jacht i wypływa.
    Dodatkowo niemożliwe jest zwiedzenie miasta ani zrobienie zakupów z tych lokalizacji.
    Oczywiście coś jest zawsze lepsze od niczego, ale powinno się pomyśleć nad drugą mariną jak najbliżej starówki, bo inaczej Gdańsk całkowicie straci żeglarzy wycieczkowiczów, którzy są w Trójmieście po drodze, a nie jako punkt startu i mety. Zostawiają oni sporo kasy. Należy pamiętać, że ilość starych Niemców z sentymentem się zmniejsza. Coraz więcej ludzi po przypłynięciu chce iść na imprezę i się pobawić. Ja tak robię w każdym mieście, bo w końcu pływam jak mam urlop.

    • 4 0

  • Gondola zwana pożądaniem.

    • 2 1

  • POwcy myślą, że znowu na propagandzie i "nowych POmysłach" pojadą?

    A może tak czas zrealizować jedną chociaż inwestycję. Oprócz centrów handlowych nic nowego nie powstaje.
    Gdańsk z pewnością przoduje w dziedzinie zapowiadanych i nie realizowanych inwestycji. No ale wybory tuż, tuż...

    • 6 0

  • realnie to będzie stadion i ECS za koszmarne pieniądze

    • 5 0

  • te wizualizacje zaczynaja juz nudzic...przeciez kazdy inteligentny czlowiek kuma baze ze za pare lat to MOZE powstanie nowa walowa dopiero a reszta to marzenia scietych glow...

    • 3 0

  • Realnie to będzie stadion i ECS za koszmarne pieniądze

    które będą generowały dodatkowe koszty, mając jednocześnie znikomy wpływ na dynamikę rozwoju miasta
    Realne jest związane z tym zadłużenie miasta sięgające granic wytrzymałości.
    A skąd pieniądze ja się pytam? Że unia niby da 100% ?
    A skąd wezmą wkład wkład własny, jak ograniczają rewitalizację dzielnic,tną projekty drogowe i bronią się przed koleją metropolitalną rękami i nogami?
    Ja bym bardzo nie chciał mieć racji, ale te mariny to są wirtualia przedwyborcze dla ciemnego ludu.
    Po co tłuszcza ma gadać o marnotrawieniu publicznych pieniędzy. Jak myśl zajmą czymś kolorowym to zapomną.

    Właśnie tak to się robi. :)

    Stirlitz wchodzi do gabinetu Muellera:
    - Nie chciałby pan pracować dla radzieckiego wywiadu? - pyta. - Nieźle płacą.
    Zszokowany Mueller patrzy podejrzliwie. Stirlitz zmieszany idzie do drzwi. Przystaje:
    - Nie ma pan przypadkiem aspiryny? - pyta. Wie, że ludzie zapamiętują tylko koniec rozmowy.

    • 4 0

  • POMYSŁ REWELACJA

    jestem za, ale trzeba trzymac kciuki zeby to się udało bo naprawde pomysł pierwsza klasa, a co do projektów to nie ma totamto 1 miejsce zasłużone kawał dobrej roboty

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane