• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk chce kupić pięć nowych tramwajów

Michał Stąporek
12 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Pięć nowych tramwajów ma trafić do Gdańska do końca przyszłego roku. Mają zawracać bez pętli i pokonywać najbardziej strome trasy.



Pojazdy mają być w całości niskopodłogowe, a także dwukierunkowe. Dzięki temu będą mogły obsługiwać zarówno linie bez klasycznej pętli (jak np. projektowana linia tramwajowa na Morenę), jak i jeździć po liniach zamkniętych z powodu awarii lub remontu (jak obecnie na ul. Marynarki Polskiej).

Nowe tramwaje będą musiały pokonywać podjazdy i zjazdy o nachyleniu do 6 proc., czyli będą mogły obsługiwać wszystkie linie górnego tarasu - trasy na Chełm, Łostowice, Morenę.

Pojazdy będą musiały pomieścić co najmniej 250 osób, w tym przynajmniej 28 na miejscach siedzących. Jak ten wymóg wypada na tle tramwajów dotychczas jeżdżących po Gdańsku? W Pesach Swing, których w Gdańsku jest 35, mieści się 245 pasażerów, w tym 40 na siedzeniach. Z kolei do każdego z trzech Bombardierów Flexity Classic zmieści się raptem 178 pasażerów, za to aż 76 na miejscach siedzących. Pomiędzy tymi modelami można umieścić wyremontowane Dortmundy N8C, które mieszczą po 226 pasażerów, z czego 54 na miejscach siedzących.

W każdym tramwaju ma być monitoring oraz klimatyzacja w części pasażerskiej i w kabinach motorniczego.

Przetarg ZKM obejmuje tramwaje o długości do 32,5 m. Będą to pojazdy wieloczłonowe (jak dotychczas zakupione tramwaje typu Pesa Swing i N8C) z napędem silnikami prądu przemiennego i sterowaniem mikroprocesorowym wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem naprawczym, pakietem eksploatacyjno-naprawczym, szkoleniem, dokumentacją techniczną łącznie z licencjami i oprogramowaniem.

Przetarg jest dwuetapowy. Do pierwszego etapu będą się mogli zgłosić wszyscy zainteresowani producenci tramwajów. Jeśli ta grupa będzie liczna, zostanie z niej wyłoniona piątka producentów, którzy zostaną poproszeni o złożenie ostatecznych ofert.

Ile mogą kosztować nowe tramwaje? Trudno powiedzieć, ponieważ cena zależy od wielu czynników, także takich jak wielkość zamówienia. W przypadku Gdańska nie jest ona imponująca. Gdy w 2007 roku ZKM Gdańsk kupił trzy tramwaje typu Bombardier zapłacił za nie po ok. 7 mln zł. Jednak już dwa lata później kupowaliśmy 35 Swingów z Pesy po ok. 8,7 mln zł.

Twój ulubiony tramwaj to:

Ponieważ w przetargach zamawiający mają różne oczekiwania (nie tylko co do konfiguracji tramwaju, ale i pakietu usług dodatkowych, jak np. czasu trwania gwarancji), podobne tramwaje proponowane w podobnym okresie mogą się wyraźnie różnić ceną. W październiku 2012 roku Szczecin kupił jeden tramwaj od bydgoskiej Pesy za 6,8 mln zł (22 wozy za 150 mln zł). Jednak w styczniu 2013 w Warszawie rozstrzygnięto przetarg, który także wygrała Pesa oferując 380 mln za 45 tramwajów, czyli po 8,4 mln zł za sztukę. Te tramwaje są właśnie dwukierunkowe, czyli takie, jakich potrzebuje Gdańsk.

Biorąc to pod uwagę, można zakładać, że ZKM musi przygotować na pięć wozów sporo ponad 40 mln zł. Tymczasem firma ma do wydania na ten cel ok. 48 mln zł. Tramwaje mają przyjechać do Gdańska do grudnia 2014 r.

Kupno pięciu nowych tramwajów nie zmienia planów ZKM, który cały czas stara się o kupno 16 używanych tramwajów typu N8C z Kassel. Jest na nie w stanie wydać w sumie ok. 4,2 mln zł. Licytacja tych pojazdów odbędzie się prawdopodobnie jeszcze w lutym.

Obecnie we flocie tramwajowej ZKM jest ponad 100 składów tramwajowych. 75 proc. floty tramwajowej to pojazdy niskopodłogowe i z częścią niskopodłogową.

Film archiwalny

Pod koniec 2011 r. do Gdańska przyjechała ostatnia, 35. Pesa kupiona w ramach przetargu zorganizowanego w 2009 roku.

Miejsca

Opinie (266) ponad 10 zablokowanych

  • Czy nie można wymienić w tramwajach tych śmierdzących wszystkim przesiąkniętych (2)

    siedzeń na plastykowe ???? jak na nich siadam to zastanawiam się czy coś złapię :((( a w Pesach wali szczocho rzygami...czy to od tworzyw sztucznych w nich zastosowanych, brudu a może czegoś innego ???

    • 12 4

    • dokładnie, skąd ta maniera obijanie siedzęń materiałem?

      Plastikowe komuś przeszkadzały w ZTM?

      • 3 1

    • platikowe siedzenia

      takie jak były kiedyś w skm-ce czy starych tramwajach sa najlepszym rozwiazaniem w transporcie publicznym. Siedzenia obite materiałem po każdym deszczu śmierdzą stęchlizną .

      • 2 0

  • Na przedszkola i żłobki!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Na przedszkola i żłobki!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 2 6

  • A przecież mi żal ...

    A ja wolę te stare tramwaje bo:
    - mają siedzenia twarde, z tworzywa sztucznego - nie "trzymają" się ich wszy bezdomnych
    - ruszają powoli i mają równą podłogę - stawiam flaszkę temu kto utrzyma się na nogach w PESIE, na tym podwyższeniu, jak rusza
    - w każdym miejscu mam się czego przytrzymać - te nowe projektował idiota - są miejsca gdzie jak stoję w tłoku - nie mam się czego złapać - a wycieczka dzieci to w ogóle sajgon - na wysokosci ich rąk nie niczego, czego mogły by się przytrzymać
    - no i temperatura - jakiś idita ustalił ją w zimie na 18 stopni. Kodeks pracy przewiduje taką w pomieszczeniach gdzie odbywa się lekka praca - ale nie w tramwaju gdzie jest ścisk, mam na sobie zimową kurtkę i nie mogę jej zdjąć. W tych starycha są takie przewiewy, że zawsze jest zimniej. Naprawdę żadna przyjemność wysiadać spoconym na - 10 stopnia na dworzu.

    • 11 1

  • Ile tramwajów mógłby kupić Gdańsk zamiast takiego ECS ??? (1)

    lub ile basenów/hal sportowych/itp wybudować?...

    • 14 2

    • dużooooo

      ale bunkier był ważniejszy

      • 1 0

  • Najlepsze są zamówienia, gdzie nie musi odbywać się przetarg, oferenta wybiera się według specyfikacji, którą ułoży pod daną firmę osoba, która zajmuje się zakupami dla zakładu i dostaje 5 - 10 % z sumy zamówienia.
    Ten cennik obowiązuje w całej Polsce, w każdym postkomunistycznym zakładzie czy firmie. Musisz dać najmniej 5% i masz zbyt towaru na rok.

    • 1 1

  • Proszę, nie piszcie na portalu Trójmiasto co chce kupić Gdańsk, (2)

    bo dla Gdyni to wszystko jest już nie do ogarnięcia. Zlitujcie się.

    • 8 1

    • hahah, ale oni będą mieli kolejny festiwal i lotnisko dla prywatnych awionetek (1)

      więc im wystarczy "tego dobrego"

      • 3 0

      • zwłaszcza lotnisko

        położy Gdynię, jak Gdańsk kładzie na łopatki stadion i ECS

        • 1 1

  • Kiedy wyremonujecie linię do Stogów i nie będą jeździły tu hałaśliwe złomy?!

    • 4 4

  • Red. Stąporek ma zacięcie słowotwórcze?

    Flota zespół statków podporządkowanych jednemu z przewoźników żeglugi lub państwa, którego mają banderę. (tyle encyklopedia dla ćwierćinteligentów - czyli wikipedia).

    Słownik języka polskiego PWN
    Flota:
    1. «ogół okrętów wojennych lub statków określonego rodzaju, należących do danego państwa»

    2. «zespół okrętów wojennych przeznaczonych do prowadzenia działań bojowych samodzielnie lub wspólnie z innymi rodzajami sił zbrojnych»

    3. pot. «pieniądze»
    flotowy

    biała flota «statki pasażerskie przystosowane do żeglugi przybrzeżnej i śródlądowej

    Encyklopedia podaje jeszcze:
    flota powietrzna, lotn. nazwa operacyjnego związku lotn. niem. sił zbrojnych w okresie II wojny świat.;

    Od kiedy to o tramwajach piszemy flota? Może od czasu jak pojawiły się tramwaje wodne?

    • 2 1

  • Pesa?

    Pesa jest lipna. Te krzywe podłogi i fotele ułożone pod kątem 45 stopni. Fatalnie!

    • 6 4

  • dlaczego pieniądze nie idą na remont dziur w drogach? Constale były takie złe? (1)

    • 0 7

    • wydatki na trasport zbiorowy, pieszy i rowerowy

      mają dużo większą efektywność niż wydatki na rozbudowę i utrzymanie sieci dróg.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane