• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk do 2030 r. Co się zmieni? Przyjęto programy rozwoju

Ewelina Oleksy
18 stycznia 2024, godz. 15:30 
Opinie (282)
Przyjęto program, który wyznacza cele, jakie Gdańsk chce osiągnąć do 2030 r. Przyjęto program, który wyznacza cele, jakie Gdańsk chce osiągnąć do 2030 r.

50 tys. nowych drzew, 175 km nowych chodników, 30 proc. więcej miejsc w żłobkach. To tylko część planów, jakie władze Gdańska chcą zrealizować do 2030 r. Wszystkie zapisane są w programach rozwoju, które w czwartek, 18 stycznia, przyjęła Rada Miasta Gdańska.



Jesteś zadowolony(a) z jakości życia w swoim mieście?

Jaki będzie Gdańsk w 2030 r.? Co do tego czasu zmieni się w mieście? Jakie są priorytety i kierunki działania na najbliższe lata?

Na te pytania w czwartek, 18 stycznia, odpowiadały władze Gdańska, które przedstawiły szczegóły Programów Rozwoju 2030. Tego samego dnia dokument uchwaliła Rada Miasta.

Programy Rozwoju podzielono na cztery kategorie:

  1. Zielone Miasto,
  2. Wspólne Miasto,
  3. Dostępne Miasto,
  4. Innowacyjne Miasto

W każdej z kategorii wyznaczono najważniejsze cele, które miasto przez najbliższe lata chce osiągnąć.

Wymieniono też inwestycje, które do 2030 r. mają być realizowane. Wśród nich: PKM Południe, tramwaj Gdańsk Południe - Wrzeszcz, Park Południowy, Ocenarium Nautilus Gdańsk, Zielone Długie Ogrody.

Rozwiązana umowa na budowę oceanarium Rozwiązana umowa na budowę oceanarium

Więcej terenów zielonych



Zielone Miasto. Cele do 2030 r.:
  • 12 nowych użytków ekologicznych i zespołów przyrodniczo-krajobrazowych
  • 100 ha nowych parków i zielonych skwerów
  • 50 tys. nowych drzew
  • zwiększenie pojemności zbiorników retencyjnych i zieleni retencyjnej o 1/3
  • 60 proc. odpadów wykorzystywanych ponownie i poddanych recyklingowi (obecnie to 25 proc.)
  • 2 razy mniejsze stężenie pyłów PM10 w powietrzu
  • prawie 50 proc. więcej uczniów objętych edukacją ekologiczną

Więcej miejsc w żłobkach i przedszkolach



Wspólne Miasto. Cele do 2030 r.:
  • 500 tys. mieszkańców Gdańska
  • 30 proc. więcej miejsc w żłobkach
  • zwiększenie dostępności miejsc w przedszkolach, do 90 proc. w tych pierwszego wyboru
  • 65 proc. mieszkańców aktywnych fizycznie
  • 45 tys. osób korzystających z centrów aktywności lokalnej
  • 1,1 tys. nowych mieszkań miejskich
  • 1,2 tys. wyremontowanych mieszkań i lokali miejskich

Nowe chodniki i trasy tramwajowe



Dostępne miasto. Cele do 2030 r.:
  • 175 km wybudowanych, zmodernizowanych i wyremontowanych ciągów pieszych
  • 4 tys. nowych i zmodernizowanych miejsc postojowych dla rowerów
  • 47 km wybudowanej i zmodernizowanej infrastruktury transportu publicznego
  • 50 proc. autobusów zeroemisyjnych
  • 0 ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych
  • 100 miejskich instalacji odnawialnych źródeł energii
  • 5 tys. zlikwidowanych "kopciuchów"
  • 85 proc. usług miasta dostępnych w formie cyfrowej

Nowe miejsca pracy i obiekty kulturalne



Innowacyjne miasto. Cele do 2030 r.:
  • 20 tys. nowych miejsc pracy w sektorze nowoczesnych usług oraz produkcji
  • 14 tys. osób, które skorzystały z programów rozwijających kompetencje przedsiębiorcze
  • 40 nowych, przebudowanych, wyremontowanych lub odnowionych przestrzeni publicznych
  • 22 nowe lub zmodernizowane obiekty kulturalne
  • ponad dwukrotne zwiększenie liczby aktywnych użytkowników Karty Turysty

- Programy Rozwoju to dokument, który jest swoistym rozkładem jazdy do strategii Miasta Gdańska 2030 plus - mówi prezydent Aleksandra Dulkiewicz.- Wiosną i jesienią ubiegłego roku przeprowadziliśmy szereg rozmów, konsultacji i dyskusji w tym temacie. Wydaje się, że żaden dokument w naszym mieście nie był jeszcze tak szeroko skonsultowany i można dzisiaj śmiało powiedzieć, że powstał w szerokiej współpracy z mieszkańcami .

Opinie (282) ponad 20 zablokowanych

  • Miejsca pracy to nie jest zadanie dla miasta! Połowa tego to bzdury! Druga połowa to obiecanki-cacanki.

    A gdzie szkoły podstawowe na nowych osiedlach? skandal!!! Do 2030 NIC się tu nie zmieni, bo wybieracie ciągle to samo dziadostwo! Odpowiadam za urzędników: nie da się! Takie są przepisy!

    • 28 0

  • Meczety zbuduja (1)

    • 16 0

    • I minarety dla zydow

      • 1 0

  • Chyba się zahibernuję (1)

    Obudźcie mnie w pięknym roku 2030

    • 9 2

    • W samą 10 kę! Super!

      • 1 0

  • Piwinno sie zlikwidowac stripcluby w onrebie ul.Dlugiej Dlugi Targ Kektykarskiej i Stagiewnej (2)

    Ktore nie tylko szpeca krajobraz historyczny miasta ale i uvluzaja tejze historii pibiewaz sa prowadzobe przez mafie dodaje sie tam narkotykow do aljoholu a ceny srinkow sa windowane do kilku tysiecy.O ovscenicznych wystepach juz niecwspomne.Ale coz sie sziwic skiro w tzw.normalnych klubach dzieja sie podobne rzeczy jak np.w klubie F. Przy dlugim Targu gdzie przychodzaa zuhalterowie ze swo7mi paniami okreslonego bizbesu dzieja sie obsceniczne rzeczy dovrze ze w ubraniu dje nie placa Zaiks a alkoholand z zagranicy robi sobie co chce.

    • 18 3

    • Wzorujemy się na Amsterdamie

      Tak jak tam wszędzie rowery i dyskryminacja kierowców, więc skoro Amsterdam ma w centrum dzielnicę czerwonych latarni to to musi być dobre. Co prawda oprócz tego w Holandii mają świetną kolej i więcej dróg niż my, a przeciętny Holender więcej rocznie jeździ samochodem niż przeciętny Polak, który ponoć 100m po bułki jedzie samochodem, ale przemilczmy to. To niedobra o tym mówić.

      • 9 1

    • KADET

      No chyba z tamtego miejsca właśnie wyszedłeś, fajnie było!?!?

      • 2 0

  • (3)

    Drogi jak są w złym stanie tak będą w jeszcze gorszym, ogromna ilość działek wciąż będzie sprzedawana patodeweloperom, a drogi dojazdowe do nowych osiedli cały czas nie będą absolutnie adekwatne do liczby mieszkańców w danych rejonach

    • 109 5

    • (1)

      Przecież dzięki elytkom z davos za kilka lat zostaje hulajnoga, rowerek albo zbiorkom, wy serio myślicie że oni żartują z zabraniem ludziom prawa do samochodu i że im to przejdzie? A to co tu napisali to przygtówka do agendy 2030

      • 11 1

      • Davos to szatanisci tak samo jak pelo i lewica cala

        • 2 0

    • nie będzie już działek

      chyba że w Pruszczu...będą oferować jako centrum Gdańska!

      • 3 0

  • Zagrożenie ze strony morza wzrośnie i to znacznie (2)

    generalnie rzecz biorąc, podniesienie poziomu morza związane z zmianami klimatycznymi może prowadzić do ryzyka zalania obszarów przybrzeżnych. W przypadku miast nadmorskich, takich jak Gdańsk, ważne jest monitorowanie poziomu morza, stosowanie odpowiednich działań obronnych, a także opracowywanie strategii adaptacyjnych, aby zminimalizować ryzyko zalania.

    • 7 13

    • Słyszałem to już 50lat temu. Już dawno miasto powinno być pod wodą, gdyby ekolodzy mieli rację. No ale przecież nie o ekologię w tym chodzi prawda?

      • 8 1

    • Wiesz....dzisiaj to CO2 sciemę o globalnym już się leczy...mrozem!

      Spójrz za okno

      • 4 0

  • Zmniejszy się znacznie ilosć parkingów (1)

    a na istniejących wzrosną stawki parkingowe - wszystko dla dobra mieszkańców ;)

    • 19 0

    • Ich praktycznie Nie Będzie!

      Do tego strefy ekologiczne tylko dla elektryków...
      Oj będą się samopalić!

      • 3 0

  • Ocena tego, co można poprawić w Gdańsku, (3)

    może zależeć od wielu czynników, takich jak potrzeby społeczności, priorytety lokalnych władz, bieżące wyzwania oraz oczekiwania mieszkańców. Poniżej przedstawiam kilka obszarów, które często są brane pod uwagę w kontekście poprawy jakości życia i rozwoju miasta:

    Infrastruktura:
    Poprawa i rozbudowa transportu publicznego.
    Inwestycje w infrastrukturę drogową i mostową.
    Rozwój ścieżek rowerowych i promowanie transportu rowerowego.

    Ochrona środowiska:
    Promowanie zrównoważonych źródeł energii.
    Działania na rzecz poprawy jakości powietrza.
    Inicjatywy zielonej infrastruktury i rozwijanie terenów rekreacyjnych.

    Gospodarka:
    Wspieranie lokalnych przedsiębiorstw i przedsiębiorczości.
    Tworzenie warunków dla rozwoju sektorów innowacyjnych.
    Stworzenie przyjaznego środowiska dla start-upów.

    Edukacja i Kultura:
    Inwestycje w edukację i rozwój zawodowy.
    Wspieranie instytucji kulturalnych i wydarzeń artystycznych.
    Promowanie dostępu do kultury dla różnych grup społecznych.

    Turystyka:
    Doskonalenie infrastruktury turystycznej.
    Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju turystyki.
    Kreowanie nowych atrakcji i wydarzeń.

    Zdrowie i Opieka Społeczna:
    Rozwój infrastruktury medycznej.
    Dostępność opieki zdrowotnej dla wszystkich mieszkańców.
    Programy promocji zdrowego stylu życia.

    Społeczność i Integracja Społeczna:
    Wspieranie działań społeczności lokalnych.
    Promowanie dialogu międzykulturowego.
    Działania na rzecz integracji społecznej i walki z wykluczeniem.

    Warto podkreślić, że te obszary nie są wyczerpujące i mogą wymagać dostosowania do konkretnych potrzeb i okoliczności. Wskazane byłoby przeprowadzenie szeroko zakrojonych konsultacji z mieszkańcami i interesariuszami, aby określić priorytety i skoncentrować wysiłki na obszarach, które najbardziej wpłyną na jakość życia w Gdańsku.

    • 1 16

    • jesteś urzędnikiem ? tylko oni potrafią pisać tak wiele o niczym ...

      • 7 0

    • Ja bym usunął promowanie transportu rowerowego, bo już pełno kasy na to wydali, kto chciał to się przesiadł a wciąż rowerzystów w sezonie jest 50-100 razy mniej niż kierowców jeżdżących codziennie w Gdańsku. No i dodałbym rozbudowę dróg bezkolizyjnych, bo rośnie liczba mieszkańców=samochodów. A tak poza tym to się zgadzam

      • 7 0

    • Porto?

      W Nowym Porcie konsultacje trwają od kilkunastu lat, serdecznych mieszkańców z miernymi urzędnikami w sprawie Nowej Wyzwolenia. Teraz zazieleniła się i będzie Zielona Wyzwolenia.A tiry walą przez osiedle mieszkaniowe do portu dzień i noc.

      • 3 0

  • Ekipa w krótkich spodenkach (1)

    Zaprezentowane założenia tego programu świadczą tylko o tym że Zarząd Miasta pełny jest modnych frazesów i ekopomyslow a nie ma kompletnie pojęcia o rozwoju miasta, mieszkańców i infrastruktury. To co nas różni od miast Zachodniej Europy to właśnie ogromne braki w infrastrukturze.

    • 31 2

    • Podejrzewam, że nasze @ uważają, że brakuje hasełek

      Błędnie założyli, że sukces wspomnianych miast wziął się właśnie z hasełek

      • 0 0

  • 47 km dla infrastruktury transport publiczny

    Oznaczę 47 km mniej miejsca dla samochodów prywatnych.

    SUMP realizowany pełna parą, ekofaszyzm wprowadzany na full. Hitler gotował żabę kilkanaście lat, teraz mamy to samo.

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane