• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Gdynia tworzą nowe mapy hałasu

Patryk Szczerba
21 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najlepszą ochroną w mieście przed hałasem są ekrany akustyczne, choć nie zawsze podobają się mieszkańcom. Najlepszą ochroną w mieście przed hałasem są ekrany akustyczne, choć nie zawsze podobają się mieszkańcom.

Miasta większe niż 100-tysięczne muszą sporządzić strategiczne mapy hałasu, które zastąpią dotychczasowe mapy akustyczne. Dokumenty muszą powstać do końca czerwca 2022 roku. Gdynia właśnie szuka wykonawcy nowej mapy, Gdańsk też przygotowuje się do jej stworzenia.



Czy przeszkadza ci hałas w mieście?

Z hałasem w miastach trudno sobie poradzić. Wytwarzany przez samochody, których ciągle przybywa, zakłady przemysłowe czy pociągi, dla wielu stał się codzienną uciążliwością.

Walka ze zbyt dużym natężeniem dźwięków w poszczególnych miastach trwa, choć nie jest łatwa.

Nowa ustawa z 2019 roku



Do stałego nadzoru hałasu obliguje samorządowców Ministerstwo Środowiska, zlecając m.in. tworzenie map akustycznych, na podstawie których uciążliwości miały być w kolejnych latach eliminowane.

W listopadzie 2019 roku prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę dostosowującą polskie prawo do dyrektywy Komisji Europejskiej ustanawiającej wspólne metody oceny hałasu w miastach.

Podstawowa zmiana dotyczy programów ochrony środowiska przed hałasem oraz map akustycznych. Zgodnie z ustawą mapy akustyczne powinny do końca czerwca 2022 roku zmienić się w mapy hałasu.

Dotyczy to aglomeracji większych niż 100 tysięcy obywateli. Mapy, tak jak dotychczas, będą źródłem danych dla planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz planowania strategicznego. Dane będą trafiały do Głównego Inspektora Środowiska.

Podobne dokumenty muszą przygotować zarządcy dróg, po których porusza się ponad 3 mln samochodów rocznie, a także linii kolejowych, po których porusza się ponad 30 tysięcy pociągów rocznie. Taki sam obowiązek mają porty i większe lotniska cywilne.

Największy hałas drogowy w Gdyni generuje ul. Morska, estakada i obwodnica. Największy hałas drogowy w Gdyni generuje ul. Morska, estakada i obwodnica.

Gdańsk i Gdynia: nowe mapy hałasu



W Gdyni pierwsza mapa powstała w 2008 roku. Okazało się, że obowiązujące wtedy normy (65 dB) są przekroczone o 2-5 dB przy torach SKM w Leszczynkach i Orłowie oraz przy ul. Morskiej, Śląskiej i przy Stoczni Nauta.

Najgorzej było przy obwodnicy, gdzie przekroczenia dochodziły do 10 dB.

Następny dokument wraz z programem zwalczania hałasu światło dzienne ujrzał pięć lat później.

Obecnie poziom hałasu w mieście pokazuje mapa sporządzona w 2017 roku. Kosztowała blisko 750 tys. zł. Obrazuje hałas drogowy, kolejowy i drogowy.

W związku z nową ustawą Gdynia rozpisała przetarg na opracowanie nowego dokumentu: strategicznej mapy hałasu.

Oferty do końca lipca, nowa mapa do końca czerwca 2022



Oferty poznamy pod koniec lipca tego roku. Nowa mapa ma być gotowa do końca czerwca 2022 roku.

Zamówienie zawiera następujące elementy:

  • opracowanie Elektronicznej Strategicznej Mapy Hałasu Miasta Gdyni (ESMHMG);
  • zmianę funkcjonalności istniejącego systemu informatycznego strategicznej mapy hałasu;
  • rozbudowę systemu monitoringu hałasu i jego utrzymania;
  • asystę techniczną oraz aktualizację Elektronicznej Strategicznej Mapy Hałasu Miasta Gdyni (ESMHMG) oraz systemu informatycznego strategicznej mapy hałasu.

Gdzie jest obecnie w Gdyni najgłośniej?



- W zależności od rodzaju hałasu - największy hałas drogowy jest w dzielnicach wzdłuż obwodnicy, przemysłowy - w rejonie oddziaływania Bałtyckiego Terminala Kontenerowego, zaś przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu kolejowego w Gdyni niemalże nie występują - mówi Bartosz Frankowski, naczelnik wydziału środowiska Urzędu Miasta w Gdyni.

Obecna mapa akustyczna w Gdyni



Tereny przemysłowe przy ul. Jana z Kolna i Marynarki Polskiej generują największy hałas przemysłowy. Tereny przemysłowe przy ul. Jana z Kolna i Marynarki Polskiej generują największy hałas przemysłowy.
W Gdańsku obecna mapa hałasu pochodzi z 2017 roku. Pokazuje hałas drogowy, przemysłowy, lotniczy, kolejowy i tramwajowy.

Wynika z niej, że najgłośniej jest przy głównych arteriach. Swoje dokładają też latające samoloty.

- Najbliższa mapa hałasu powstanie do 30 czerwca 2022 roku. Od kilku miesięcy trwają już prace mające na celu jej opracowanie - informuje Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miasta w Gdańsku.

Obecna mapa akustyczna w Gdańsku



Co ważne, ustawa nakłada obowiązek sporządzania programów ochrony środowiska przed hałasem także tam, gdzie hałas nie jest przekroczony, w tym na obszarach cichych. To zadanie dla marszałków województw. Prezydenci miast powyżej 100 tys. mieszkańców będą je opiniować. Mają być gotowe do połowy lipca 2024 roku, kiedy ważność stracą obecnie obowiązujące przepisy.

Hałas mogą powodować różne urządzenia. Na filmie praca śmieciarki w 2019 roku.

Miejsca

Opinie (229) 5 zablokowanych

  • chciałabym, żeby Gdynia coś zrobiła na ul.Legionów z motocyklami

    • 15 2

  • Pozdrawiam firmę czyszczącą ulice w nocy.

    Na balkonie mam 66.5dB w godzinach nocnych (z reguły po północy) , przez nawet dwie godziny. Mnóstwo serdeczności.

    • 22 2

  • Bruk

    Ciekawe jaki hałas emitują samochody jadące po tworzonych, z uporem maniaka, brukowanych nawierzchniach.

    • 10 3

  • Pozdrawiam tramwaje gdańskie... (2)

    ... Ich krzywe tory i kanciate koła.
    Przy okazji - czy gdzieś w mieście wolności zbudowano torowiska o obniżonym poziomie hałasu? Jeżeli tak, to gdzie, kiedy i ile ich było. Pytam dla milosników tej formy komunikacji.

    • 13 4

    • ds (1)

      Na Stogach

      • 2 0

      • Serio?

        To bardzo dobrze. Teraz pora na inne dzielnice. Oliwa, Wrzeszcz, Przymorze... I kontrolujmy stan.

        • 1 0

  • uspokojenie ruchu pojazdów jest ważnym sposobem obniżania poziomu hałasu (1)

    W Berlinie na wielu trasach w nocy obowiązuje limit prędkości 30 km/h. Dwujezdniowe drogi mają jeden pas zajmowany w nocy na parking - zwężanie ulic to też jest sposób na uspokojenie ruchu - jak się okazuje, skuteczny. Warto to rozwiązanie zastosować w Trójmieście na głównej osi komunikacyjnej: Okopowa, Wały Jagiellońskie, Aleja Zwycięstwa, Aleja Grunwaldzka, Aleja Niepodległości etc. etc.

    • 16 6

    • Już widzę uszkodzenia tych parkujących samochodów, gdy staną na drodze nocnych wyścigów...

      • 2 5

  • strzelnica na Bernadowskiej!!! (1)

    nie zapomnijcie o strzelnicy przy Bernadowskiej panie Szczurek. Nawet mieszkancy sopockiego Kamiennego Potoku i Brodwina maja dosc, a co dopiero nowych osiedli, ktore sami dopusciliscie w mpzp (chocby Nowe Kolibki). Nie wspomne o 3 rezerwatach w TPK tuz obok. Kryminal!

    • 10 2

    • dokładnie a pociągi towarowe w nocy też hałasują niemiłosiernie

      na strzelnicach miejskich powinien być obowiązek używania tłumików. Wzdłuż praktycznie całej linii kolejowej w 3miesićie powinny powstawać ekrany dźwiękochłonne na koszt PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

      • 3 1

  • MOŻE niech zaczną od mapy dziur wdrogach i chodnikach.

    W Gdyni jest dramat. Czy to miasto zatrudnia inspektorów którzy jeżdżą w teren...?

    • 7 0

  • W Berlinie na drogach miejskich dopuszczalna prędkość 30-50 km/h (4)

    W Gdańsku arterie 70-100. Dzicz i Azja.

    • 18 6

    • Azję to masz raczej w Berlinie. (1)

      Z dziczą. U nas to skutek nieudolności władz i brak szybkich dróg tranzytowych.

      • 2 3

      • brak szybkich dróg tranzytowych?

        Takie drogi już zbudowano, szybkie to one są tylko w nocy, przez to mamy do czynienia z hałasem wzdłuż Grunwaldzkiej, Armii Krajowej czy nieszczęsnej arterii Kazimierza Jagiellończyka.

        • 0 0

    • Berlin (1)

      w czym problem , wyprowadż się do Berlina

      • 1 1

      • lepiej brać z niego przykład. Może jesteś przygłuchy?

        uzależnienie od samochodu powoduje wiele chorób, zwłaszcza nadwagę i otyłość.

        • 1 0

  • Jasień

    Mieszkam blisko Armii Krajowej i bardziej przeszkadzają mi sąsiedzi hałasujący pod oknem i ich szczekajace psy niż samochody. Szanujmy się nawzajem.
    PS: Śmieciarki za to to faktycznie masakra.

    • 14 2

  • Ekrany akustyczne niebezpieczne dla ptaków

    Większość takich ekranów jest źle oznaczona (naklejki z drapolami nie chronią przed ptasią kolizją). Te ze zdjęcia za to są zrobione zgodnie ze sztuką - paski lub kropki w odpowiednich odstępach. Taki prosty trik, a oszczędza wiele ptasich istnień.

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane