- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (52 opinie)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (259 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (164 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (99 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Gdańsk i Sopot wciąż myślą o tunelu pod Pachołkiem
Na wieży widokowej na Pachołku prezydenci Gdańska i Sopotem przypomnieli, że będą wspólnie starali się o pieniądze na budowę Drogi Zielonej, ul. Nowej Spacerowej oraz tunelu pod Pachołkiem. Trzy dni temu Paweł Adamowicz przyznał publicznie, że nie ma pieniędzy na ten niezwykle kosztowny, bo warty prawie 2 mld zł, projekt.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Za 1 mln zł ma powstać studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Są one niezbędne, by móc starać się o pieniądze na tę inwestycję w ramach rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TENT.
- To działania przedinwestycyjne, które musimy wykonać nim podejmiemy decyzję o tym, czy wydamy zdecydowanie większą kwotę na opracowanie projektu budowlanego - mówił na Pachołku Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ale to, czy powstanie projekt budowlany, nie jest wcale pewne. Miasto bowiem wciąż nie podjęło ostatecznej decyzji, czy faktycznie będzie budowało Drogę Zieloną i ul. Nową Spacerową.
Warto zauważyć, że trzy dni temu, w publicznej dyskusji toczonej na swoim profilu facebookowym, Paweł Adamowicz przyznał, że "na tunel na razie nie mamy pieniędzy i nie mamy ich zaplanowanych". A jeżeli wzrośnie kwota wolna od podatku, co wpłynie na wysokość pobieranego przez państwo podatku PIT, który częściowo pozostaje w samorządach, to "jesli takie regulacje wejdą w życie, musimy w ogóle porzucić ten projekt".
Nic dziwnego, bo budowa tego połączenia jest ogromnie kosztowna. Nie tylko zakłada wydanie aż 1,98 mld zł, z czego sam tunel pod Pachołkiem pochłonąłby ok. 900 mln zł. Do tego doszłyby wielomilionowe coroczne wydatki na utrzymanie tunelu.
- Gdybyśmy nic nie chcieli wybudować do 2020 r., to tunel jesteśmy w stanie zrealizować, ale mamy długą listę inwestycje z myślą o nowych środkach unijnych. Będziemy więc walczyć o jak najwyższy poziom dofinansowania [Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej - dop. red.]. Będzie to też duży test polityczny dla nowego rządu na to, czy będzie wspierał regiony, miasta, które mogą zagłosować inaczej niż większość parlamentarna - mówił w piątek Adamowicz.
Czytaj też: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?
Gdańsk i Sopot będą walczyć o prawie 1,7 mld zł dotacji. To 85 proc. kosztów inwestycji, czyli tyle, ile uzyskała Pomorska Kolej Metropolitalna.
Po cichu liczy się także, że budowa może być tańsza o ok. 200 mln zł, jeżeli w ewentualnym przetargu na roboty budowlane wystartuje firma, która wykorzysta znajdująca się w Gdańsku tarczę TBM, użytą do wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą.
Czytaj też: Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia
Po wakacjach ma rozpocząć się debata z mieszkańcami na temat inwestycji, które mają być realizowane w Gdańsku w latach 2015-20. Niewykluczone więc, że sami mieszkańcy uznają koszty budowy nowego układu drogowego za zbyt wysokie i wówczas, zgodnie z ich wolą, do inwestycji nie dojdzie.
Czytaj też: Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem
- Powiązanie Drogi Zielonej z obwodnicą Trójmiasta pomoże nie tylko mieszkańcom Sopotu, ale także usprawni komunikację wewnątrz Gdańska - szczególnie ułatwi życie mieszkańcom Osowy i Oliwy - przekonuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
W podobnym tonie wypowiada się też prezydent Gdańska.
- Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy rozmaite studia, co zrobić, by odkorkować ul. Opata Jacka Rybińskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?
Ale na inwestycji skorzystają nie tylko gdańszczanie i sopocianie, ale przede wszystkim mieszkańcy podmiejskich gmin znajdujące się w pobliżu obwodnicy. Dzięki połączeniu ich mieszkańcy szybciej i łatwiej dotrą do centrum Trójmiasta. Mimo to, gminy ościenne nie będą partycypowały w kosztach przygotowawczych inwestycji.
Wyjątkiem może być jednak Gdynia, w granicach której znajduje się częściowo węzeł z obwodnicą
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Jest wstępna deklaracja prezydenta Wojciecha Szczurka, że rozważy wkład finansowy w inwestycję. Jeżeli chodzi o inne gminy, w tym np. Chwaszczyno, to jest to tak podzielone, że to, co budujemy na swoim terenie, to finansujemy - wyjaśnia prezydent Sopotu.
Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł
- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Aleja Havla
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Południowa Obwodnica Gdańska
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,
- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),
- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł
Opinie (231) 5 zablokowanych
-
2015-08-16 17:43
Strata pieniędzy
Ogromne pieniądze. Może Gdańsk i Sopot sfinansują to z własnych pieniędzy ?
- 3 6
-
2015-08-16 18:04
Wydac 2 mld, zeby kolejny potok smierdzacych aut wjechal do miasta. A potem jeszcze wydawac kupe forsy na utrzymywanie. Juz naprawde nie ma innych pomyslow na wydanie pieniedzy??
- 4 11
-
2015-08-16 18:29
szastają pieniędzmi
jakby byli szejkami naftowymi, takich inwestycji nie spłacą nawet nasze wnuki ?
- 6 8
-
2015-08-16 18:31
ruszać z planowaniem i budową
- 8 2
-
2015-08-16 18:40
jak najszybciej zacząć budowę
Każde nowoczesne Miasto (trójmiasto) potrzebuje nowoczesnych połączeń drogowych, dla innych pozostaje podmiejski żywot.
- 10 5
-
2015-08-16 19:50
Taniej wyjdzie jak poszerzą Spacerową!!!
To jest po prostu żałosne że Spacerowa jest jednopasmówką! Już dawno powinna być poszerzona!
- 7 5
-
2015-08-16 20:20
Ludziska , niech już te gimbusy idą do szkoły ...
... bo nie dobrze i się robi jak czytam ich wypociny w opiniach.
- 5 2
-
2015-08-16 21:37
I BARDZO DOBRZE!!! potrzebne jak świezy letni deszcz w czasie aktualnej suszy!
świetny pomysł! trzymajmy kciuki, aż bym się dorzucił- gdybym miał z czego! ;)
- 2 0
-
2015-08-16 22:16
głupie...
na co to komu ?
- 0 2
-
2015-08-16 22:20
Drogę Zieloną prosto na Renuszewo !!!
bez tuneli, bez kombinowania - tylko 1500 metrów przez las, dwie jezdnie plus poszerzenie Spacerowej.
I po kłopocie - wszystko się odkorkuje samo, aż się specjaliści zdziwią...- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.