• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Sopot wciąż myślą o tunelu pod Pachołkiem

Krzysztof Koprowski
14 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Planowany zakres inwestycji za 1,98 mld zł obejmuje układ drogowy (być może częściowo też z tramwajem) od ul. Uczniowskiej do węzła z obwodnicą. Planowany zakres inwestycji za 1,98 mld zł obejmuje układ drogowy (być może częściowo też z tramwajem) od ul. Uczniowskiej do węzła z obwodnicą.

Na wieży widokowej na Pachołku prezydenci Gdańska i Sopotem przypomnieli, że będą wspólnie starali się o pieniądze na budowę Drogi Zielonej, ul. Nowej Spacerowej oraz tunelu pod Pachołkiem. Trzy dni temu Paweł Adamowicz przyznał publicznie, że nie ma pieniędzy na ten niezwykle kosztowny, bo warty prawie 2 mld zł, projekt.



Czy w kosztach budowy tunelu pod Pachołkiem powinny partycypować gminy na zachód od obwodnicy?

Symbolicznie na platformie widokowej na Pachołku zobacz na mapie Gdańska prezydenci Gdańska i Sopotu przypomnieli o woli współpracy przy budowie Drogi Zielonej (na odcinku od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska) oraz ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem. Na początek na ten cel miasta przekażą po pół miliona złotych. Rada Miasta Sopotu przyjęła stosowną uchwałę już w lipcu, Gdańsk planuje podobną uchwałę podjąć w sierpniu.

Za 1 mln zł ma powstać studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Są one niezbędne, by móc starać się o pieniądze na tę inwestycję w ramach rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TENT.

- To działania przedinwestycyjne, które musimy wykonać nim podejmiemy decyzję o tym, czy wydamy zdecydowanie większą kwotę na opracowanie projektu budowlanego - mówił na Pachołku Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ale to, czy powstanie projekt budowlany, nie jest wcale pewne. Miasto bowiem wciąż nie podjęło ostatecznej decyzji, czy faktycznie będzie budowało Drogę Zieloną i ul. Nową Spacerową.

Warto zauważyć, że trzy dni temu, w publicznej dyskusji toczonej na swoim profilu facebookowym, Paweł Adamowicz przyznał, że "na tunel na razie nie mamy pieniędzy i nie mamy ich zaplanowanych". A jeżeli wzrośnie kwota wolna od podatku, co wpłynie na wysokość pobieranego przez państwo podatku PIT, który częściowo pozostaje w samorządach, to "jesli takie regulacje wejdą w życie, musimy w ogóle porzucić ten projekt".

Nic dziwnego, bo budowa tego połączenia jest ogromnie kosztowna. Nie tylko zakłada wydanie aż 1,98 mld zł, z czego sam tunel pod Pachołkiem pochłonąłby ok. 900 mln zł. Do tego doszłyby wielomilionowe coroczne wydatki na utrzymanie tunelu.

Prezydent Sopotu, Jacek Karnowski oraz prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz o woli współpracy miast w zakresie budowy nowego układu drogowego poinformowali podczas konferencji prasowej na wzgórzu Pachołek. Prezydent Sopotu, Jacek Karnowski oraz prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz o woli współpracy miast w zakresie budowy nowego układu drogowego poinformowali podczas konferencji prasowej na wzgórzu Pachołek.
- Gdybyśmy nic nie chcieli wybudować do 2020 r., to tunel jesteśmy w stanie zrealizować, ale mamy długą listę inwestycje z myślą o nowych środkach unijnych. Będziemy więc walczyć o jak najwyższy poziom dofinansowania [Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej - dop. red.]. Będzie to też duży test polityczny dla nowego rządu na to, czy będzie wspierał regiony, miasta, które mogą zagłosować inaczej niż większość parlamentarna - mówił w piątek Adamowicz.
Czytaj też: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Zalety budowy nowego układu drogowego, w ocenie włodarzy miast. Komunikat rozdawany dziennikarzom podczas konferencji. Zalety budowy nowego układu drogowego, w ocenie włodarzy miast. Komunikat rozdawany dziennikarzom podczas konferencji.
Gdańsk i Sopot będą walczyć o prawie 1,7 mld zł dotacji. To 85 proc. kosztów inwestycji, czyli tyle, ile uzyskała Pomorska Kolej Metropolitalna.

Po cichu liczy się także, że budowa może być tańsza o ok. 200 mln zł, jeżeli w ewentualnym przetargu na roboty budowlane wystartuje firma, która wykorzysta znajdująca się w Gdańsku tarczę TBM, użytą do wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą.

Czytaj też: Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia

Po wakacjach ma rozpocząć się debata z mieszkańcami na temat inwestycji, które mają być realizowane w Gdańsku w latach 2015-20. Niewykluczone więc, że sami mieszkańcy uznają koszty budowy nowego układu drogowego za zbyt wysokie i wówczas, zgodnie z ich wolą, do inwestycji nie dojdzie.

Czytaj też: Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem

- Powiązanie Drogi Zielonej z obwodnicą Trójmiasta pomoże nie tylko mieszkańcom Sopotu, ale także usprawni komunikację wewnątrz Gdańska - szczególnie ułatwi życie mieszkańcom Osowy i Oliwy - przekonuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
Na razie jedynym zrealizowanym odcinkiem Drogi Zielonej jest fragment między Ergo Areną a al. Grunwaldzką/al. Niepodległości. Na razie jedynym zrealizowanym odcinkiem Drogi Zielonej jest fragment między Ergo Areną a al. Grunwaldzką/al. Niepodległości.
W podobnym tonie wypowiada się też prezydent Gdańska.

- Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy rozmaite studia, co zrobić, by odkorkować ul. Opata Jacka Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska i uczynić ją bardziej drożną - aby poruszające się powoli samochody i autobusy nie zatruwały spalinami Oliwy. I to jest jedyne rozwiązanie, które będzie też korzystne dla Sopotu, bo cały ruch tranzytowy zostanie skanalizowany [przez tunel do obwodnicy - dop. red.], odciążając tym samym główny trakt komunikacyjny - zwraca uwagę Adamowicz.
Czytaj też: Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?

Ale na inwestycji skorzystają nie tylko gdańszczanie i sopocianie, ale przede wszystkim mieszkańcy podmiejskich gmin znajdujące się w pobliżu obwodnicy. Dzięki połączeniu ich mieszkańcy szybciej i łatwiej dotrą do centrum Trójmiasta. Mimo to, gminy ościenne nie będą partycypowały w kosztach przygotowawczych inwestycji.

Niewykluczone, że Gdynia wesprze budowę układu drogowego w zakresie przebudowy węzła z obwodnicą. Niewykluczone, że Gdynia wesprze budowę układu drogowego w zakresie przebudowy węzła z obwodnicą.
Wyjątkiem może być jednak Gdynia, w granicach której znajduje się częściowo węzeł z obwodnicą zobacz na mapie Gdańska, wymagający przebudowy.

- Jest wstępna deklaracja prezydenta Wojciecha Szczurka, że rozważy wkład finansowy w inwestycję. Jeżeli chodzi o inne gminy, w tym np. Chwaszczyno, to jest to tak podzielone, że to, co budujemy na swoim terenie, to finansujemy - wyjaśnia prezydent Sopotu.
Porównanie kosztów budowy Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem oraz innych inwestycji komunikacyjnych

Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,

- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska = ok. 158,3 mln zł,

- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) = ok. 885 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska = ok. 168,6 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,

- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,

- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska = ok. 1,133 mld zł,

- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,

- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,

- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł

Opinie (231) 5 zablokowanych

  • Strata pieniędzy

    Ogromne pieniądze. Może Gdańsk i Sopot sfinansują to z własnych pieniędzy ?

    • 3 6

  • Wydac 2 mld, zeby kolejny potok smierdzacych aut wjechal do miasta. A potem jeszcze wydawac kupe forsy na utrzymywanie. Juz naprawde nie ma innych pomyslow na wydanie pieniedzy??

    • 4 11

  • szastają pieniędzmi

    jakby byli szejkami naftowymi, takich inwestycji nie spłacą nawet nasze wnuki ?

    • 6 8

  • ruszać z planowaniem i budową

    • 8 2

  • jak najszybciej zacząć budowę

    Każde nowoczesne Miasto (trójmiasto) potrzebuje nowoczesnych połączeń drogowych, dla innych pozostaje podmiejski żywot.

    • 10 5

  • Taniej wyjdzie jak poszerzą Spacerową!!!

    To jest po prostu żałosne że Spacerowa jest jednopasmówką! Już dawno powinna być poszerzona!

    • 7 5

  • Ludziska , niech już te gimbusy idą do szkoły ...

    ... bo nie dobrze i się robi jak czytam ich wypociny w opiniach.

    • 5 2

  • I BARDZO DOBRZE!!! potrzebne jak świezy letni deszcz w czasie aktualnej suszy!

    świetny pomysł! trzymajmy kciuki, aż bym się dorzucił- gdybym miał z czego! ;)

    • 2 0

  • głupie...

    na co to komu ?

    • 0 2

  • Drogę Zieloną prosto na Renuszewo !!!

    bez tuneli, bez kombinowania - tylko 1500 metrów przez las, dwie jezdnie plus poszerzenie Spacerowej.

    I po kłopocie - wszystko się odkorkuje samo, aż się specjaliści zdziwią...

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane