• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel

Krzysztof Koprowski
8 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dotychczas ZKM-owi udało się nabyć 46 tramwajów N8C z Dortmundu, które poddano modernizacji, polegającej m.in. na wstawieniu niskopodłowego członu. Dotychczas ZKM-owi udało się nabyć 46 tramwajów N8C z Dortmundu, które poddano modernizacji, polegającej m.in. na wstawieniu niskopodłowego członu.

Wszystko wskazuje na to, że Gdańskowi wreszcie udało się pozyskać tramwaje z Kassel. Kilka godzin temu chęć sprzedaży potwierdziły niemieckie zakłady komunikacji miejskiej. Do Gdańska trafi jednak nie szesnaście, a czternaście pojazdów typu N8C.



Oprócz używanych tramwajów z Niemiec, Gdańsk wkrótce zyska też pięć całkowicie nowych Pes. Oprócz używanych tramwajów z Niemiec, Gdańsk wkrótce zyska też pięć całkowicie nowych Pes.

Czy Gdańsk powinien kupować kolejne używane tramwaje?

O sprowadzeniu kolejnych używanych tramwajów, obok 46 eksploatowanych od kilku lat Duewagów N8C (popularnie zwanych Dortmundami ze względu na miejsce pierwotnej eksploatacji), mówi się od dawna. W grudniu pisaliśmy, że planuje się licytację ustną na sprzedaż 16 kolejnych N8C z Kassel.

- Ostatecznie nie doszło do licytacji ustnej, lecz przewoźnik z Kassel prosił o złożenie swojej oferty pisemnie, co uczyniliśmy kilka tygodni temu - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk, który nie kryje, że o zamiarze sprzedaży tramwajów z Kassel dowiedział się od nas.

- Sprawdziłem informację i faktycznie, kilka godzin temu dostaliśmy komunikat drogą telefoniczną, że Kassel jest zainteresowane sprzedażą tramwajów do Gdańska. Do końca tygodnia mamy otrzymać potwierdzenie tej decyzji na piśmie. Procedura niemieckiego przewoźnika sprawia, że trudno powiedzieć czy daliśmy najlepszą cenę, czy byliśmy jedyni ze swoją ofertą czy Kassel wybrał nas z innych względów.

Do Gdańska trafić ma jednak nie 16 tramwajów typu N8C, lecz czternaście. Przewoźnik z Kassel podjął decyzję, że dwa pojazdy z partii, która miała być wystawiona na sprzedaż, nie trafią do Gdańska i przypuszczalnie nadal zostaną w zasobach taborowych niemieckiego miasta.

- Jeżeli faktycznie dojdzie do sprzedaży i już oficjalnie tramwaje będą przekazane do Gdańska, z pewnością będziemy je modernizować tak, jak zrobiliśmy to z pojazdami z Dortmundu - zapowiada Wojtkiewicz.

Warto pamiętać, że Gdańsk oprócz używanych tramwajów, wkrótce wzbogaci się też o pięć fabrycznie nowych, również dwukierunkowych, pojazdów z bydgoskiej fabryki Pesa.

Miejsca

Opinie (278) 8 zablokowanych

  • Panie! Doinwestowany...gdzieś tu nawet marki były

    • 3 0

  • lepiej pojechać do Łodzi i podprowadzic tramwaj tam nikt się nie skapnie ,a w Gdańsku pośmiga

    • 5 0

  • OKAZJE

    Koperta w łapę i nabędziemy kolejne tramwaje wodne :) Tanie nie są ale jak pięknie wiek zaniżnony!

    • 1 2

  • Pesa jest strasznie wąska (1)

    Pesa jest strasznie wąska. Porównując Bombardiery czy Dortmundy brakuje około 30 cm na szerokości. Nowy tramwaj z Bydgoszczy zachował szerokość starego N 105. Niemieckie tramwaje mają podwójne siedzenia po obu stronach.
    W naszych są jedynie pojedyncze i wąskie przejście pomiędzy. Nie wspomnę już o siedzeniach pod kątem,co według mnie jest bez sensu. Nasi konstruktorzy bazowali na starych rozwiązaniach,poskąpili na materiale. A przez to Pesa jest tańsza bo mniejsza. I nie wiele potrzeba żeby był w niej tłok. Ściany boczne na wysokości nóg są również lekko po skosem a to nie pozwala dokładnie dosunąć nóg. W niemieckich tramwajach podłoga jest prostopadła do bocznych ścian. Kolejne wersje tramwaju z Bydgoszczy wymagają poważnych poprawek. Są po prostu mało pojemne lub mówiąc inaczej ciasne.

    • 9 2

    • Dortmund po modernizacji kosztuje 1/10 nowej Pesy, nie mam nic przeciwko bydgoskiej fabryce, ale dopóki nie stać nas na nowe Pesy musimy kupować używane trajtki

      • 1 0

  • To są dobre tramwaje.

    Niemcy jeździli nimi tylko w niedzielę do kościoła.

    Ps. Części będziemy kupować gdzie...?? To się nazywa biznes , sprzedajesz coś do czego będą potrzebować twoich części po zawsze.

    Ponadto promujesz swoją markę i potęgę kraju a to przemienia się w pieniądze za które budujesz kolejne produkty , które nowe albo używane zaleją ponownie twoich potencjalnych konkurentów... BEZCENNE.

    Wtedy tworzysz wspólny rynek i dobrotliwie rozdajesz ochłapy które torują ci dalszą wspaniałą ekspansję.

    • 1 4

  • k***a mać!

    `kolejny niemiecki szrot w Gdańsku,,,
    niemiec płakał jak sprzedawał, niemiec do granicy gonił itp. to za mało powiedziane....
    tylko patrzeć jak te trampki się w locie rozpadną...
    już teraz jak zdarzy mi sie dortmundem jechać to przy 40km/h czuję się tak, jakby miała się blacha pozwijać po bokach...
    p*******ę to miasto...:/

    • 4 7

  • I Love alt

    WPK

    Jeden dyrektor jeden bilet jedne szkolnictwo itd. Na Gdańsk SOPOT I Gdynię.

    Tak było. Dzisiaj latami nie mogą dojść do jednego biletu.

    I tak np. bez jakiegokolwiek problemu można było kiedyś powołać linię 101 jeżdżącą od Placu Wałowego w Gdańsku przez Sopot do Gdyni.

    Dzisiaj to już sprawa polityczna i ekonomia nie do pogodzenia.

    • 4 1

  • Na diabła nam ten złom. Mało tego syfu naściągaliśmy. Nie ma dnia bez awarii tego złomu w Gdańsku , która paraliżuje miasto. Tu potrzebne są nowoczesne tramwaje a nie stare złomy

    • 2 3

  • Nie słuchają (3)

    Krzysztof Gosz
    e-mail: Krzysztof_86@vp.pl
    Do
    Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku Sp. z o.o.
    ul. Jaśkowa Dolina 2
    80-252 Gdańsk

    Witam Państwa serdecznie, mamy do Państwa pytanie czy prawdą jest że ZKM
    w Gdańsku planuje zakup tramwajów typu Dortmundów pojazdów typu N8C ?
    i czy modernizacja po zakupie tego typu pojazdu będzie zmodernizowana
    następujący sposób że w Tramwajach znajdzie się rampa najazdowa dla osób
    niepełnosprawnych?. Jeśli w pojazdach zakupionych i zmodernizowanych nie
    znajdzie się ta rampa najazdowa to będzie krok do tyłu dla osób
    niepełnosprawnych które poruszają się na wózkach, chcielibyśmy żeby Państwo
    zwrócili uwagę na to że osoba poruszająca się na wózku który ma przednie koła
    o rozmiarze 200x50 ma następującą sytuację że między przystankiem a tego
    typu tramwajów (Dortmundów) jest odległość taka że te koła wpadają i jest
    wtedy bardzo poważny problem z dostaniem się do tramwaju i wydostaniem się
    z zaklinowanego miejsca. A bardzo chcielibyśmy też korzystać z komunikacji
    miejskiej bo przecież jesteśmy równo uprawieni do korzystania z niej tak jak
    inni, a Państwa zadaniem jest to Nam umożliwić. Ostatnim czasie Polska
    ratyfikowała Konwencję o prawach osób niepełnosprawnych więc mamy
    postawę by komunikacja miejska była dostępna też dla Nas a przecież
    wymieniona wyżej Konwencja mówi o niedyskryminacji, równo uprawnieniu
    itp. a najbardziej zwraca uwagę np. Art. 9 tej Konwencji, bo przecież te
    tramwajem mają służyć nam wszystkim i na lata.
    Więc zwracamy się z wielkim Apelem żeby podjęto z nami rozmów i działano na
    rzecz wspólnego dobra.
    Mgr. Nauk Prawnych
    Krzysztof Gosz

    • 3 4

    • kto tobie dał magistra! (1)

      -naście błędów ortograficznych, jeszcze więcej składniowych, do tego niechlujstwo pisarskie.

      Wstyd, panie Mgr. (z kropką!)
      mam nadzieję że nigdy nie zostaniesz adwokatem, sędzią czy radcą prawnym, wielu by zapłakało...

      • 7 0

      • he he

        dokładnie :-)

        • 5 0

    • a może gratis elektryczny napęd do każdego wózka inwalidzkiego byłby korzystniejszy?

      Po co jechać tramwajem jak można mieć własny tramwaj? Chodniki dostosowane do pojazdów inwalidzkich. Wystarczyłoby kilkadziesiąt stacji ładowania dla inwalidów w pobliżu najczęściej uczęszczanych przez nich miejsc i inwalidzi byliby niezależni.

      • 1 0

  • Hańba. Co jak co ale w Polsce to jeszcze tramwaje potrafią produkować

    Ale dzięki takim zagrywkom już niedługo to będzie przeszłość.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane