• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupi 15 nowych tramwajów

Krzysztof Koprowski
31 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ostatnim zakupem ZKM (obecnie GAiT) było pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które dostarczono do Gdańska w 2014 i 2015 roku. Ostatnim zakupem ZKM (obecnie GAiT) było pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które dostarczono do Gdańska w 2014 i 2015 roku.

Dwukierunkowe, całkowicie niskopodłogowe, z klimatyzacją, gniazdami USB do ładowania telefonów oraz defibrylatorami - takie będą nowe tramwaje dla Gdańska. Pasażerowie skorzystają z nich w 2018 r.



Jak często podróżujesz tramwajami w Gdańsku?

O zakupach nowego taboru szynowego oficjalnie mówiono już w 2015 r. Wówczas planowano, że nowe tramwaje będą dostarczone w kolejnym roku. Termin ten wprawdzie nie został dotrzymany, ale z nabycia pierwszej partii 15 nowych pojazdów się nie wycofano.

- Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje [nowa nazwa Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku - dop. red.] chce kupić tramwaje niezawodne technicznie, które będą gwarantowały bezpieczeństwo pasażerów, prowadzących pojazd oraz innych użytkowników dróg - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. - Zależy nam na niskim wskaźniku awaryjności, niezawodności eksploatacyjnej, a także na aspektach ochrony środowiska, dlatego zwracamy też uwagę na normy hałasu czy drgań.
Wszystkie tramwaje będą dwukierunkowe (z kabinami po obu stronach, dzięki czemu nie będzie potrzebna pętla do zawracania) i całkowicie niskopodłogowe. Producent musi dostarczyć pojazd nie dłuższy niż 32,5 m (dla porównania najnowsze w gdańskim taborze Pesy 128NG Jazz Duo mają dł. 29,7 m) oraz mieszczący co najmniej 200 osób, w tym 28 na miejscach siedzących (Pesa 128NG oferuje odpowiednio 207 i 28 miejsc).

W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Siedzenia będą mogły być ustawione wyłącznie przodem lub tyłem do kierunku jazdy, a materiały użyte do ich wykonania muszą być wandaloodporne. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych - pojawi się dla nich wydzielona przestrzeń oraz ręcznie odkładane platformy. Z myślą o osobach niedowidzących wszystkie poręcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski zostaną opisane w alfabecie Braille'a, co pomoże osobom niewidomym.

Każdy tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, monitoring, System Informacji Pasażerskiej, defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego) oraz system ostrzegający prowadzącego pojazd przed groźbą kolizji z przeszkodami na torach.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową, pojazdy muszą być zaprojektowane do pokonywania tras o pochyleniu podłużnym do 6 proc. z możliwością zatrzymania na takim odcinku, co powinno wystarczyć przy kursach po torowiskach górnego tarasu.

Wnętrze kabiny nowego tramwaju ma być lepiej dostosowane do potrzeb motornicznych. Nz. kabina w Pesie Jazz Duo. Wnętrze kabiny nowego tramwaju ma być lepiej dostosowane do potrzeb motornicznych. Nz. kabina w Pesie Jazz Duo.
- Podobnie jak nowe Mercedesy Citaro, także i tramwaje zostaną wyposażone w podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Dodatkowo w tramwajach będzie wyznaczone co najmniej jedno stanowisko do przewozu roweru z mocowaniem, które pozwoli na sztywne zawieszenie jednośladu w pionie - dodaje Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Wzorem ostatniego zamówienia na autobusy, także tym razem uwzględniono uwagi zgłaszane przez pracowników spółki. W kabinach motorniczego pojawią się więc wygodniejsze fotele, schowki na rzeczy osobiste, chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik, a nawet czujnik wykrywający dym papierosowy wewnątrz pojazdu.

Pierwszych pięć tramwajów musi być gotowych w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy. Kolejnych pięć pojazdów miesiąc później, a pięć ostatnich w sumie po 20 miesiącach. Ogłoszenie przetargu zaplanowano na najbliższy poniedziałek, zaś podpisanie umowy z wyłonionym w nim producentem na marzec - kwiecień.

O wyborze producenta zdecyduje kryterium ceny (60 proc.) oraz przyjętych rozwiązań technicznych (40 proc.).

Niewykluczone, że zamówienie zostanie poszerzone jeszcze o zakup kolejnych co najmniej 15 tramwajów, jednak obecnie nie zapadły w tym zakresie żadne decyzje. W połowie roku planowany jest także zakup 46 fabrycznie nowych autobusów.

Miejsca

Opinie (222) 8 zablokowanych

  • My kupimy, zacznijcie w końcu myśleć.

    Bo inaczej będą was okradać jeszcze z tysiąc lat.

    • 2 3

  • wstrzymajcie się i weźcie tramwaj z Bolechowa. NIE PESA

    weźcie Skodę, weźcie Francuza, Kanadyjczyka tylko nie PESĘ

    • 8 5

  • 28 miejsc siedzących (3)

    kolejne bydłowozy w XXI wieku!!!

    • 20 3

    • A czym jeżdzą tacy kulturalni ludzie jak ty ? ;) (2)

      może na ośle ?

      • 1 2

      • w bydłowozie Adamowicza, choć staram się przepuszczać i wsiadać w 105 jak jest taka możliwośc (1)

        przynajmniej nie ma tłoku, popatrzę za okno, posiedzę. W bydłowozie okien skąpo, no i czasem 40 minut na stojaka

        • 0 3

        • No po prostu dramat. Jak mi Cię żal....

          • 1 0

  • siwek (1)

    Lepiej niech zamontujom czujnik na smrud w tramwajach a nie smierdziele jerzdzom

    • 8 3

    • i wykrywacz analfabetów

      • 1 0

  • tramwaj (3)

    ma jechać ! Tramwaj nie ma mieć ładowarek, siedzeń ze skóry, ekranów Lcd i innych pierdół. Klimatyzacje może mieć i to tyle. Cała reszta jest zbędna. Dla mnie niemieckie tramwaje to porażka , wolę od tych dortmundów 105tke. Powtarzam tramwaj ma jechać , jednak w Gdańsku tramwaje stoją i stoją na każdych światłach. Nie da się już tym jeździć.,

    • 18 7

    • tramwaj ma mieć też siedzenia i szyby żebyś świat za oknem widział

      mógłby mieć też biletomaty (choćby na kartę) i tyle. Nic więcej nie potrzeba

      • 8 0

    • A w jakim miescie jest dobrze ? (1)

      gdzie jeździ ten wzór transportu tramwajowego ?

      • 1 1

      • w Berlinie. Tam jest wzór

        to jest ideał.

        • 2 1

  • Polak

    Pesa to częste usterki drogie naprawy i części

    • 7 1

  • Pesa Swing - nieporozumienie - bubel!

    Te tramwaje mają tak nierówną podłogę - skokowe zmiany wysokości podłogi tramwaju w kilku miejscach, że nie można normalnie ustać przy ruszaniu tramwaju z przystanku, albo przy hamowaniu przy dojeździe na kolejny.

    Ten model nie powinien być kupowany w następnych latach w Gdańsku - ani jednej sztuki. -:) Nie jestem workiem ziemniaków, gdy podróżuję komunikacją miejską w Gdańsku.

    • 12 2

  • Tramwaj (2)

    Zlikwidować niektóre przystanki, zrobić kilka ekspresowych linii , obecnie tramwaj jedzie dłużej niż jakikolwiek środek komunikacji przystanki co 50m , światła,korki w których stoją np Hucisko masakra rowerem szybciej się jedzie no i te ich awarie masakra

    • 9 8

    • Niestety Gdańsk stawia na przemieszczanie się po mieście samochodami i dlatego tramwajem jedzie się tak długo.

      • 6 1

    • Zastanów się co ty napisałeś....

      Co to znaczy tramwaj pośpieszny? Autobus tak, ale tramwaj? Wyprzedzi inne tramwaje?

      • 6 0

  • N 105 (1)

    Kiedy zostaną wycofane N 105 koszmar, bilety trzeba kasowac powinny pasażerów wozic za darmo.

    • 4 9

    • Jak się nie podoba to idź pieszo! biletu nikt ci nie każe kasować, tylko się nie zdziw jak będzie kontrola :)

      • 4 0

  • usb , defibrylatory.. (1)

    wszystko fajnie cacy ale czy kabiny klozetowe bendom ?

    • 9 3

    • Zapomniałeś podpisać się Błażej

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane