- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (427 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (48 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (258 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (161 opinii)
- 5 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (71 opinii)
Gdańsk kupi 15 nowych tramwajów
Dwukierunkowe, całkowicie niskopodłogowe, z klimatyzacją, gniazdami USB do ładowania telefonów oraz defibrylatorami - takie będą nowe tramwaje dla Gdańska. Pasażerowie skorzystają z nich w 2018 r.
- Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje [nowa nazwa Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku - dop. red.] chce kupić tramwaje niezawodne technicznie, które będą gwarantowały bezpieczeństwo pasażerów, prowadzących pojazd oraz innych użytkowników dróg - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. - Zależy nam na niskim wskaźniku awaryjności, niezawodności eksploatacyjnej, a także na aspektach ochrony środowiska, dlatego zwracamy też uwagę na normy hałasu czy drgań.
Wszystkie tramwaje będą dwukierunkowe (z kabinami po obu stronach, dzięki czemu nie będzie potrzebna pętla do zawracania) i całkowicie niskopodłogowe. Producent musi dostarczyć pojazd nie dłuższy niż 32,5 m (dla porównania najnowsze w gdańskim taborze Pesy 128NG Jazz Duo mają dł. 29,7 m) oraz mieszczący co najmniej 200 osób, w tym 28 na miejscach siedzących (Pesa 128NG oferuje odpowiednio 207 i 28 miejsc).
Siedzenia będą mogły być ustawione wyłącznie przodem lub tyłem do kierunku jazdy, a materiały użyte do ich wykonania muszą być wandaloodporne. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych - pojawi się dla nich wydzielona przestrzeń oraz ręcznie odkładane platformy. Z myślą o osobach niedowidzących wszystkie poręcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski zostaną opisane w alfabecie Braille'a, co pomoże osobom niewidomym.
Każdy tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, monitoring, System Informacji Pasażerskiej, defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego) oraz system ostrzegający prowadzącego pojazd przed groźbą kolizji z przeszkodami na torach.
Zgodnie ze specyfikacją przetargową, pojazdy muszą być zaprojektowane do pokonywania tras o pochyleniu podłużnym do 6 proc. z możliwością zatrzymania na takim odcinku, co powinno wystarczyć przy kursach po torowiskach górnego tarasu.
- Podobnie jak nowe Mercedesy Citaro, także i tramwaje zostaną wyposażone w podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Dodatkowo w tramwajach będzie wyznaczone co najmniej jedno stanowisko do przewozu roweru z mocowaniem, które pozwoli na sztywne zawieszenie jednośladu w pionie - dodaje Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Wzorem ostatniego zamówienia na autobusy, także tym razem uwzględniono uwagi zgłaszane przez pracowników spółki. W kabinach motorniczego pojawią się więc wygodniejsze fotele, schowki na rzeczy osobiste, chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik, a nawet czujnik wykrywający dym papierosowy wewnątrz pojazdu.
Pierwszych pięć tramwajów musi być gotowych w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy. Kolejnych pięć pojazdów miesiąc później, a pięć ostatnich w sumie po 20 miesiącach. Ogłoszenie przetargu zaplanowano na najbliższy poniedziałek, zaś podpisanie umowy z wyłonionym w nim producentem na marzec - kwiecień.
O wyborze producenta zdecyduje kryterium ceny (60 proc.) oraz przyjętych rozwiązań technicznych (40 proc.).
Niewykluczone, że zamówienie zostanie poszerzone jeszcze o zakup kolejnych co najmniej 15 tramwajów, jednak obecnie nie zapadły w tym zakresie żadne decyzje. W połowie roku planowany jest także zakup 46 fabrycznie nowych autobusów.
Miejsca
Opinie (222) 8 zablokowanych
-
2017-01-31 17:20
My kupimy, zacznijcie w końcu myśleć.
Bo inaczej będą was okradać jeszcze z tysiąc lat.
- 2 3
-
2017-01-31 17:44
wstrzymajcie się i weźcie tramwaj z Bolechowa. NIE PESA
weźcie Skodę, weźcie Francuza, Kanadyjczyka tylko nie PESĘ
- 8 5
-
2017-01-31 17:45
28 miejsc siedzących (3)
kolejne bydłowozy w XXI wieku!!!
- 20 3
-
2017-01-31 18:47
A czym jeżdzą tacy kulturalni ludzie jak ty ? ;) (2)
może na ośle ?
- 1 2
-
2017-01-31 21:17
w bydłowozie Adamowicza, choć staram się przepuszczać i wsiadać w 105 jak jest taka możliwośc (1)
przynajmniej nie ma tłoku, popatrzę za okno, posiedzę. W bydłowozie okien skąpo, no i czasem 40 minut na stojaka
- 0 3
-
2017-02-01 11:32
No po prostu dramat. Jak mi Cię żal....
- 1 0
-
2017-01-31 18:14
siwek (1)
Lepiej niech zamontujom czujnik na smrud w tramwajach a nie smierdziele jerzdzom
- 8 3
-
2017-02-01 07:29
i wykrywacz analfabetów
- 1 0
-
2017-01-31 18:15
tramwaj (3)
ma jechać ! Tramwaj nie ma mieć ładowarek, siedzeń ze skóry, ekranów Lcd i innych pierdół. Klimatyzacje może mieć i to tyle. Cała reszta jest zbędna. Dla mnie niemieckie tramwaje to porażka , wolę od tych dortmundów 105tke. Powtarzam tramwaj ma jechać , jednak w Gdańsku tramwaje stoją i stoją na każdych światłach. Nie da się już tym jeździć.,
- 18 7
-
2017-01-31 18:49
tramwaj ma mieć też siedzenia i szyby żebyś świat za oknem widział
mógłby mieć też biletomaty (choćby na kartę) i tyle. Nic więcej nie potrzeba
- 8 0
-
2017-01-31 18:59
A w jakim miescie jest dobrze ? (1)
gdzie jeździ ten wzór transportu tramwajowego ?
- 1 1
-
2017-01-31 21:18
w Berlinie. Tam jest wzór
to jest ideał.
- 2 1
-
2017-01-31 18:30
Polak
Pesa to częste usterki drogie naprawy i części
- 7 1
-
2017-01-31 18:41
Pesa Swing - nieporozumienie - bubel!
Te tramwaje mają tak nierówną podłogę - skokowe zmiany wysokości podłogi tramwaju w kilku miejscach, że nie można normalnie ustać przy ruszaniu tramwaju z przystanku, albo przy hamowaniu przy dojeździe na kolejny.
Ten model nie powinien być kupowany w następnych latach w Gdańsku - ani jednej sztuki. -:) Nie jestem workiem ziemniaków, gdy podróżuję komunikacją miejską w Gdańsku.- 12 2
-
2017-01-31 18:56
Tramwaj (2)
Zlikwidować niektóre przystanki, zrobić kilka ekspresowych linii , obecnie tramwaj jedzie dłużej niż jakikolwiek środek komunikacji przystanki co 50m , światła,korki w których stoją np Hucisko masakra rowerem szybciej się jedzie no i te ich awarie masakra
- 9 8
-
2017-01-31 19:29
Niestety Gdańsk stawia na przemieszczanie się po mieście samochodami i dlatego tramwajem jedzie się tak długo.
- 6 1
-
2017-01-31 20:48
Zastanów się co ty napisałeś....
Co to znaczy tramwaj pośpieszny? Autobus tak, ale tramwaj? Wyprzedzi inne tramwaje?
- 6 0
-
2017-01-31 19:01
N 105 (1)
Kiedy zostaną wycofane N 105 koszmar, bilety trzeba kasowac powinny pasażerów wozic za darmo.
- 4 9
-
2017-01-31 19:20
Jak się nie podoba to idź pieszo! biletu nikt ci nie każe kasować, tylko się nie zdziw jak będzie kontrola :)
- 4 0
-
2017-01-31 19:39
usb , defibrylatory.. (1)
wszystko fajnie cacy ale czy kabiny klozetowe bendom ?
- 9 3
-
2017-01-31 20:46
Zapomniałeś podpisać się Błażej
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.