• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk na zakupach: 23 nowe autobusy oraz 15 tramwajów

Krzysztof Koprowski
14 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Mercedes Citaro w białostockich barwach. Jeszcze w tym roku podobnym autobusem będą podróżowali pasażerowie w Gdańsku.

Do końca roku w Gdańsku pojawi się co najmniej 21 fabrycznie nowych autobusów marki Mercedes-Benz. Dodatkowo ZKM czeka na oferty w przetargu na dwa krótkie minibusy oraz przymierza się do ogłoszenia przetargu na zakup 15 tramwajów. Planuje się też wprowadzenie usprawnień w ruchu tramwajowym, które proponowaliśmy już w 2009 r.



Autobusem czy tramwajem: którym środkiem komunikacji miejskiej chętniej podróżujesz?

W poniedziałek na parkingu przy Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance zobacz na mapie Gdańska podpisano umowę na dostawę: dziewięciu autobusów 12-metrowych, dziewięciu przegubowców 18-metrowych oraz trzech ok. 10-metrowych midibusów.

Zwycięzcą i zarazem jedynym oferentem w obu przetargach była firma Evo Bus Polska, która zaproponowała pojazdy Mercedes-Benz z serii Citaro 2. Koszt zamówienia wyniósł ponad 24 mln zł netto.

- Bardzo cieszymy się, że wygraliśmy ten przetarg, w którym postawiono na komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Oczekiwania w przetargu były bardzo wysokie, ale przewoźnik tym zakupem przyczyni się do poprawy środowiska naturalnego i zdrowia gdańszczan - mówił tuż przed podpisaniem umowy Antonio Cavotta, prezes zarządu Evo Bus Polska.
Pod względem rozwiązań ekologicznych produkty Mercedesa cechuje norma spalinowa Euro 6 oraz możliwość odzyskiwania energii z hamowania, co przyczynia się do mniejszego zużycia paliwa.

Dla pasażerów nowościami będą gniazda USB do ładowania telefonów, zaś dla kierowców - małe lodówki do chłodzenia napojów. Poza tym wyposażenie będzie w typowym dla Gdańska standardzie, czyli m.in. klimatyzacja, monitoring oraz informacja pasażerska z zapowiedziami przystanków. Pojazdy będą oczywiście niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Podpisywanie umowy na dostawę nowych autobusów dla Gdańska. Od lewej: Jerzy Zgliczyński (prezes zarządu ZKM Gdańsk), Paweł Adamowicz (prezydent Gdańska) oraz Antonio Cavotta (prezes zarządu Evo Bus Polska). Podpisywanie umowy na dostawę nowych autobusów dla Gdańska. Od lewej: Jerzy Zgliczyński (prezes zarządu ZKM Gdańsk), Paweł Adamowicz (prezydent Gdańska) oraz Antonio Cavotta (prezes zarządu Evo Bus Polska).
- Już się przyzwyczailiśmy do tego, że Gdańsk ma jedną z najbardziej nowoczesnych flot autobusów w Polsce i również w tej części Europy. Szybko przyzwyczajamy się do nowego, dobrego standardu, zapominając o starszych pojazdach, które miały negatywny wpływ na jakość powietrza i były niewygodne - zwraca uwagę Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska - My, Polacy, mamy słabość do Mercedesa. Mówimy czasami, że niektóre produkty "to mercedesy", czyli coś wartościowego, solidnego i dobrze wykonanego, co będzie służyło tak długo, jak to potrzebne.
Nowe autobusy, zgodnie z podpisaną umową, muszą być dostarczone jeszcze w tym roku. Ich zakup pozwoli przede wszystkim wycofać najbardziej wyeksploatowane pojazdy, w tym pierwsze w Polsce autobusy niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (także produkcji Mercedes-Benz) z 1994 r.

Przy okazji podpisywania umowy z Evo Bus Polska na kilka godzin w Gdańsku pojawił się, podobny do zamówionego przez ZKM, Mercedes Citaro, który na co dzień eksploatowany jest w Białymstoku.

- Autobus cechuje dobra płynność jazdy. Silnik pracuje bardzo cicho, nie ma żadnych "szarpnięć" - chwali pojazd Marek Matys, kierowca Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Białymstoku.
Niewykluczone, że wśród nowych tramwajów pojawią się też pojazdy o długości ponad 40 metrów. Nz. ponad 42-metrowa Pesa Twist "Krakowiak" na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Niewykluczone, że wśród nowych tramwajów pojawią się też pojazdy o długości ponad 40 metrów. Nz. ponad 42-metrowa Pesa Twist "Krakowiak" na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
Na tym jednak nie kończą się zakupy gdańskiej spółki przewozowej. W tym lub na początku przyszłego roku spodziewać się można dwóch krótkich, ok. 8-metrowych minibusów.

- W pierwszym przetargu nikt nie złożył oferty, choć istniało zainteresowanie ze strony dostawców autobusów. Dlatego też na początku czerwca jeszcze raz ogłosiliśmy przetarg na takie pojazdy - wyjaśnia Maciej Lisicki, wiceprezes zarządu ZKM Gdańsk ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju - Chcemy także jak najszybciej rozpisać przetarg na 15 fabrycznie nowych tramwajów dwukierunkowych. Czekamy tylko na nową ustawę o zamówieniach publicznych.
Czytaj też: Jeden chętny do modernizacji tramwajów

Obustronny rozjazd międzytorowy na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Obustronny rozjazd międzytorowy na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
ZKM będzie ponadto starał się o wykonanie kilku stałych rozjazdów międzytorowych, które pozwoliłyby m.in. ominąć zepsuty tramwaj na trasie lub dokonywać zmiany kierunku jazdy tramwaju dwukierunkowego (i wjazdu na właściwy tor) poza pętlami i krańcówkami. Propozycję i zalety takiego rozwiązania opisaliśmy w felietonie z października 2009 r.

Co bardzo cieszy, w ostatnich miesiącach aprobatę zyskała także znaczna część pozostałych postulatów z artykułu sprzed ponad sześciu lat - m.in. tramwaj w ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska (niestety w koncepcji BPBK w formie dość kolizyjnej oraz przypuszczalnie z asymetrycznym układem torów w ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska), demontaż zbędnych sygnalizatorów w al. Zwycięstwa, a na poziom analiz trafiło połączenie Placu Komorowskiego zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, z którego można zrezygnować w przypadku realizacji jeszcze bardziej korzystnego dla obsługi potoków pasażerskich wariantu trasy tramwajowej przez rejon dworca we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska (tzw. drugi etap Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz).

Zmiana kierunku jazdy tramwaju dwukierunkowego z wykorzystaniem tymczasowego nakładkowego rozjazdu międzytorowego na Siedlcach.

Miejsca

Opinie (368)

  • A dlaczego nie solarisy? (9)

    Kolejny raz wywala się pieniądze polaków aby płacić za produkty z niemiec i francji.
    Te mercedesy są gorsze dla pasażerów od solarisów. Są duszne latem bo klimatyzacja niemal natychmiast się sypie i zimne zimą bo nagrzewnice nadmuchowe z dachu to zły pomysł aby ogrzewać autobusy w warunkach polskiej zimy. Do tego fotele są niewygodne a ich tapicerka tak brudna że nawet bezdomni na t6ym nie chcą siadać..
    Mercedes to luksus chyba tylko według Adamowicza który nigdy nie miał mercedesa bo ma służbowe auto.
    Do tego zakup autobusów które nie spełniają normy emisji Euro 6 ani Euro 5 to chyba nie jest dbanie o zdrowie mieszkańców?

    • 33 26

    • Te mercedesy to obecnie najnowocześniejsze autobusy na świecie (2)

      Solaris jest niezły ale jedna nie ten level. No i ciężko wybrać Solarisa jak nawet nie wystartowali w przetargu

      • 16 6

      • si

        Solaris nie nadąża z produkcją.

        • 10 0

      • norma emisji euro 4 autobus 2007 roku :-)

        jechałeś tym po 3 latach eksploatacji? Padaka niemożliwa siedzenia śmierdzą wentylacji brak klimatyzacja? a było takie coś. Mercedes to synonim bubla obecnie.

        • 5 8

    • czytaj ze zrozumieniem artykuł (1)

      "Zwycięzca i zarazem jedynym oferentem w obu przetargach była firma Evo Bus Polska"
      Napisz do Solarisa dlaczego nie startowali do przetargu

      • 13 1

      • Jak jest jeden oferent to się rozpisuje kolejny przetarg

        Mercedes to synonim takiego bubla jak wartburg trabant czy łada. Doskonale widać to gdy się porówna np 5 letniego solarisa i mercedesa.
        Do tego ta kiepska wentylacja bo klimatyzacja w mercedesach psuje się szczególnie w Gdańsku niemal magicznie natychmiast.

        • 8 9

    • (1)

      Jakość produktów Solarisa dla polskich klientów jest wątpliwa.
      Owszem Niemcy czy Francuzi kupują produkty Solarisa ale jakość wykonania jest o wiele wyższa.

      • 7 3

      • Odezwał się klient solarisa :-)

        Przejedź się chocby na gapę autobusem mercedesa po Gdańsku a zobaczysz co to za luksus. Solarisy nawet te starsze mają wygodne fotele sprawną wentylację a zimą nie marzną w nich stopy.

        • 6 8

    • A co za różnica polski czy niemiecki? Oba to nasze europejskie.

      • 7 7

    • Autor to kompletny nieuk!!!

      Po pierwsze-Mercedes z Francją nie ma nic współnego.
      Po drugie-klimatyzacja w Mercedesach Conecto z 2011 roku działa bardzo dobrze, na równi z tą z Solarisów roku 2008/9 (i Solaris i Mercedes ma zamontowaną klimatyzację firmy Konvekta), ale w Mercedesie działa ona o wiele ciszej i lepiej rozprowadzone jest ochłodzone powietrze-zamiast tylko centralnie do środka jak w Solarisie to jeszcze nad linią okien. Ogrzewanie w Mercedesie w 70% realizowane jest nagrzewnicami nadmuchowymi z dołu oraz grzejnikami konwektorowymi, jest bardzo ciche i bardzo wydajne. To właśnie w Solarisie stawia się głównie na ogrzewanie agregatem dachowym-Solarisy w Gdańsku z 2006 roku z agregatami HispaCold nie dość, że bardzo często ogrzewanie w nich się psuje, przeciekają przewody płynu chłodniczego w klimatyzatorze a jak działa to z góry płynie gorące powietrze jak w saunie a z dołu supergłośnie nagrzewnice wiejące zimnym powietrzem. Fotele w Mercedesach są wygodniejsze niż w Solarisie, ale to na tej podstawie nie porównuje się producentów-producenta i modele siedzeń wybiera w zamówieniu zamawiający, producent wykonuje ,,polecenia". Od roku 2016 każdy produkowany autobus MUSI spełniać normę emisji Euro VI nawet białoruski MAZ, nieuku. A Mercedes Citaro C2 ma najmniejszą emisję spalin w tym segmencie autobusów. Solarisy najnowszej generacji nie są złe, ale to jednak nie ten poziom i zaawansowanie techniczne co Mercedes. Autobusy Mercedesa z 1994 roku (Solaris wtedy jeszcze nie istniał) są w o niebo lepszym stanie niż Solarisy z 2000 i 2003 roku-w których to psuje się wszystko, włącznie z kratownicą. Myślisz, że możesz siać takie bzdury i wszyscy to łykną? Najpierw się doucz, potem pisz!!!

      • 4 0

  • Co z tego i tak beda staly w korku. Bez priorytetów dla komunikacji miejskiej takie zakupy sa tylko mydleniem oczow.

    • 12 9

  • (2)

    Prawdziwa ekologia to tramwaj konny napędzany workiem z paszą. Tylko ekolodzy będą protestować, że koń się męczy a PO zasięgnie opinii Komisji Weneckiej w tej sprawie...

    • 19 8

    • spoko (1)

      PIS przegłosuje jakąś ustawę o 2 nad ranem i będzie ok. Potem będą mówić, że inni też tak robili

      • 3 1

      • Czas to piniądz!

        • 2 0

  • Jako obserwator zauważam, że po pewnym czasie eksploatacji (1)

    Solarisy wypadają lepiej od Mercedesów, ale może się mylę...

    Pozdrawiam WPK a w szczególności zakład nr.240 / Karola Marksa :p/

    Kiedyś pracownik i jego rodzina mieli bilet wolnej jazdy na całe WPK - całe Trójmiasto a dzisiaj motorniczy musi kupować sobie bilet na tramwaj czy autobus...

    Niezłe co ?

    • 23 7

    • Kiedyś były kartki na mięsą a teraz mozna wybrać gdzie się kupi mięso.

      • 12 2

  • Dlaczego nie elektryczne??? (3)

    Trujące ropniaki to choroby mieszkańców.

    Na zachodzie kupuje się lub planuje zakupy elektrycznych autobusów, w Paryżu wszystkie miejskie autobusy będą wymienione na elektryczne w ciągu 5 lat.

    Trochę POmyślcie decydenci!

    • 17 17

    • Ty to nie Paryz jak kupuja to zle nie kupuja tez zle ....jak masz kase startuj i postaw na elektryke zobaczymy wtedy..

      • 8 5

    • Lepiej poczekać z elektrykami na lepsze ogniwa i jednocześnie podpatrzec u innych (czytaj nie za nasze pieniądze), jak sprawują się np. w zimie przy -15 stopniach.

      • 12 5

    • elektrykę ? a przy wzroście cen biletów pierwszy drzesz mordę. Wprowadzenie takiej nowości też kosztuje. Nie wspominając o konieczności wybudowania stacji ładowania i tego, że przy ukształtowaniu Gdańska na wielu liniach baterie nawet przy odzyskiwaniu energii by długo nie potrzymały. Spójrz, gdzie leży ten Paryż decydencie.

      • 5 4

  • Bilety mamy po dolarze, ludzi sporo a turystów i studentów jak piachu w Jelitkowie. Ludzie robią za kilkaset Euro. Kadra

    Place itp. za Free bo Nasze - Gminy.
    To czemu miało by nie być na inwestycje?

    Jeszcze tego by brakowało.

    • 5 6

  • Skąd ta wypowiedź białostockiego (!) kierowcy? (2)

    To nasi nie mają nic do powiedzenia? Mercedesem nie jechali? :)

    • 12 5

    • Ciężko by nasi jeździli Citaro 2, skoro dopiero są one w produkcji dla Gdańska :)

      • 8 0

    • A jechali.

      Jechali, tylko strach coś powiedzieć bo kierownictwo czytać czasami potrafi. Za złe słowa o ZKM gdańsk premię obcinają. Banany to szroty że aż strach to prowadzić, Solarisy wiecznie coś niesprawne, tłucze wali. Klimatyzacja notorycznie popsuta. O reszcie nie piszę bo widać i czuć.

      • 5 2

  • PO jak zwykle niemiecki chłam kupuje (8)

    Cała Polska kupuje nowoczesne, polskie Solarisy, tylko zaściankowy Gdańsk, matecznik platformersów i oszustów wciąż niemieckie badziewie ...

    • 23 34

    • Kupuje to, co miastu zaoferuje firma wygrywająca przetarg. (4)

      A skoro Solaris nie złożył oferty, to do kogo pretensje?

      • 15 3

      • (1)

        zaraz będzie o polskim pendolino - jezu ten koszmar nigdy się chyba nie skończy...

        • 4 0

        • Jezus nie ma z tym nic wspólnego;)

          • 3 0

      • To może zainteresuj się jak (1)

        były rozpisane warunki przetargu. Może tak, że inni nie mieli szans?

        • 2 3

        • Dysponujesz konkretami - dawaj.

          Dopóki nie - fermentujesz. Sorry, ale tak to widzę póki co, gdybanie typu 'może tak a może nie' to za mało.

          • 4 2

    • Jesteś głupszy od ustawy

      i Beaty

      • 7 1

    • I tu się mylisz.

      Cały świat kupuje Solarisy. Nawet Niemcy.

      • 4 2

    • Gdańsk zaściankowy?

      Tylko pisiorskie ścierwo może tak pomyśleć. To właśnie Gdańsk jest ostoją wolności (na każdym poziomie).
      To właśnie my gdańszczanie patrzymy na resztę Polski jak na zaścianek europy zachodniej. 30% kretynów popierających nowych komunistów w nowej odsłonie w postaci pisu.

      • 6 3

  • Dobry wybor (1)

    Zgadzam się, iż należy w pierwszej kolejności wybierac polskie produkty wspierając rodzimy przemysl ale w tym przypadku dokonano właściwego wyboru bo Solarisy nie sa jednak tak dobre jak te Mercedesy. Cena jest za to zbizona. Jakosc Solarisow jest wysoka ale nadal nizsza niż wielu innych marek

    • 15 8

    • Takiego dokonano "właściwego" wyboru, ze kilkadziesiąt milionów złotych wyjedzie do NIemiec

      baranku ofiarny.

      • 0 2

  • (2)

    A gdzie opcja w ankiecie "nie korzystam bo syf i malaria, ciągłe spóźnienia i awarie" ?

    • 17 11

    • (1)

      A gdzie opcja wolę autobus, bo szybciej jedzie?

      • 3 1

      • Autor artykułu nie słyszał o bus pasach, więc tylko "tramwaj nie stoi w korku". I do tego ten "komfort podróży tramwajem", o ku.. bo padnę ze śmiechu!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane