• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk na zakupach: 23 nowe autobusy oraz 15 tramwajów

Krzysztof Koprowski
14 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Mercedes Citaro w białostockich barwach. Jeszcze w tym roku podobnym autobusem będą podróżowali pasażerowie w Gdańsku.

Do końca roku w Gdańsku pojawi się co najmniej 21 fabrycznie nowych autobusów marki Mercedes-Benz. Dodatkowo ZKM czeka na oferty w przetargu na dwa krótkie minibusy oraz przymierza się do ogłoszenia przetargu na zakup 15 tramwajów. Planuje się też wprowadzenie usprawnień w ruchu tramwajowym, które proponowaliśmy już w 2009 r.



Autobusem czy tramwajem: którym środkiem komunikacji miejskiej chętniej podróżujesz?

W poniedziałek na parkingu przy Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance zobacz na mapie Gdańska podpisano umowę na dostawę: dziewięciu autobusów 12-metrowych, dziewięciu przegubowców 18-metrowych oraz trzech ok. 10-metrowych midibusów.

Zwycięzcą i zarazem jedynym oferentem w obu przetargach była firma Evo Bus Polska, która zaproponowała pojazdy Mercedes-Benz z serii Citaro 2. Koszt zamówienia wyniósł ponad 24 mln zł netto.

- Bardzo cieszymy się, że wygraliśmy ten przetarg, w którym postawiono na komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Oczekiwania w przetargu były bardzo wysokie, ale przewoźnik tym zakupem przyczyni się do poprawy środowiska naturalnego i zdrowia gdańszczan - mówił tuż przed podpisaniem umowy Antonio Cavotta, prezes zarządu Evo Bus Polska.
Pod względem rozwiązań ekologicznych produkty Mercedesa cechuje norma spalinowa Euro 6 oraz możliwość odzyskiwania energii z hamowania, co przyczynia się do mniejszego zużycia paliwa.

Dla pasażerów nowościami będą gniazda USB do ładowania telefonów, zaś dla kierowców - małe lodówki do chłodzenia napojów. Poza tym wyposażenie będzie w typowym dla Gdańska standardzie, czyli m.in. klimatyzacja, monitoring oraz informacja pasażerska z zapowiedziami przystanków. Pojazdy będą oczywiście niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Podpisywanie umowy na dostawę nowych autobusów dla Gdańska. Od lewej: Jerzy Zgliczyński (prezes zarządu ZKM Gdańsk), Paweł Adamowicz (prezydent Gdańska) oraz Antonio Cavotta (prezes zarządu Evo Bus Polska). Podpisywanie umowy na dostawę nowych autobusów dla Gdańska. Od lewej: Jerzy Zgliczyński (prezes zarządu ZKM Gdańsk), Paweł Adamowicz (prezydent Gdańska) oraz Antonio Cavotta (prezes zarządu Evo Bus Polska).
- Już się przyzwyczailiśmy do tego, że Gdańsk ma jedną z najbardziej nowoczesnych flot autobusów w Polsce i również w tej części Europy. Szybko przyzwyczajamy się do nowego, dobrego standardu, zapominając o starszych pojazdach, które miały negatywny wpływ na jakość powietrza i były niewygodne - zwraca uwagę Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska - My, Polacy, mamy słabość do Mercedesa. Mówimy czasami, że niektóre produkty "to mercedesy", czyli coś wartościowego, solidnego i dobrze wykonanego, co będzie służyło tak długo, jak to potrzebne.
Nowe autobusy, zgodnie z podpisaną umową, muszą być dostarczone jeszcze w tym roku. Ich zakup pozwoli przede wszystkim wycofać najbardziej wyeksploatowane pojazdy, w tym pierwsze w Polsce autobusy niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (także produkcji Mercedes-Benz) z 1994 r.

Przy okazji podpisywania umowy z Evo Bus Polska na kilka godzin w Gdańsku pojawił się, podobny do zamówionego przez ZKM, Mercedes Citaro, który na co dzień eksploatowany jest w Białymstoku.

- Autobus cechuje dobra płynność jazdy. Silnik pracuje bardzo cicho, nie ma żadnych "szarpnięć" - chwali pojazd Marek Matys, kierowca Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Białymstoku.
Niewykluczone, że wśród nowych tramwajów pojawią się też pojazdy o długości ponad 40 metrów. Nz. ponad 42-metrowa Pesa Twist "Krakowiak" na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Niewykluczone, że wśród nowych tramwajów pojawią się też pojazdy o długości ponad 40 metrów. Nz. ponad 42-metrowa Pesa Twist "Krakowiak" na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
Na tym jednak nie kończą się zakupy gdańskiej spółki przewozowej. W tym lub na początku przyszłego roku spodziewać się można dwóch krótkich, ok. 8-metrowych minibusów.

- W pierwszym przetargu nikt nie złożył oferty, choć istniało zainteresowanie ze strony dostawców autobusów. Dlatego też na początku czerwca jeszcze raz ogłosiliśmy przetarg na takie pojazdy - wyjaśnia Maciej Lisicki, wiceprezes zarządu ZKM Gdańsk ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju - Chcemy także jak najszybciej rozpisać przetarg na 15 fabrycznie nowych tramwajów dwukierunkowych. Czekamy tylko na nową ustawę o zamówieniach publicznych.
Czytaj też: Jeden chętny do modernizacji tramwajów

Obustronny rozjazd międzytorowy na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Obustronny rozjazd międzytorowy na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
ZKM będzie ponadto starał się o wykonanie kilku stałych rozjazdów międzytorowych, które pozwoliłyby m.in. ominąć zepsuty tramwaj na trasie lub dokonywać zmiany kierunku jazdy tramwaju dwukierunkowego (i wjazdu na właściwy tor) poza pętlami i krańcówkami. Propozycję i zalety takiego rozwiązania opisaliśmy w felietonie z października 2009 r.

Co bardzo cieszy, w ostatnich miesiącach aprobatę zyskała także znaczna część pozostałych postulatów z artykułu sprzed ponad sześciu lat - m.in. tramwaj w ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska (niestety w koncepcji BPBK w formie dość kolizyjnej oraz przypuszczalnie z asymetrycznym układem torów w ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska), demontaż zbędnych sygnalizatorów w al. Zwycięstwa, a na poziom analiz trafiło połączenie Placu Komorowskiego zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, z którego można zrezygnować w przypadku realizacji jeszcze bardziej korzystnego dla obsługi potoków pasażerskich wariantu trasy tramwajowej przez rejon dworca we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska (tzw. drugi etap Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz).

Zmiana kierunku jazdy tramwaju dwukierunkowego z wykorzystaniem tymczasowego nakładkowego rozjazdu międzytorowego na Siedlcach.

Miejsca

Opinie (368)

  • Dalej się k**wa nie nauczyli (1)

    Że trzeba wspierać rodzimy biznes, jakbyśmy sami nie produkowali autobusów to rozumiem ale do jasnej cholery przecież produkujemy i to dobre!!! Scyzoryk się w kieszeni otwiera

    • 12 9

    • dodatacje unijne sa tylko na niemieckie

      wiec nie marudz tylko smaruj dzemorem z rfn

      • 1 3

  • Każdy autobus dobry

    żeby im się tylko lewe kierunkowskazy włączały jak wyjeżdżają z zatoczki

    • 2 3

  • A co Mecedes / Evo Bus zrobi dla Gdanska (2)

    Czy przy okazji tak duzego zamowienia wynegocjowano cos dla Gdanska i jego mieszkancow? Np. zeby autobusy byly serwisowane w Gdansku - wtedy kilka osob mialo by prace!

    Dlaczego nie polskie Solarisy albo Scania ze Slupska, zeby nie wyprowadzac pieniedzy z kraju, czy wojewodztwa?

    • 7 6

    • Mercedes będzie nas woził w luksusie.

      • 0 3

    • Nie wiem czy wiesz,ale Scania to też nie polska firma.

      • 0 0

  • Dawniej rozjazdy między torowe były dość gęsto. W razie awarii lub prac torowych można było przepuszczać tramwaje wahadłowo po jednym torze na jakimś odcinku. A na Orunię w ogóle jeździło się z mijankami.

    • 3 0

  • A kiedy zaczną punktualnie jeździć ???

    • 5 6

  • Fajnie się wspiera Niemiecką gospodarkę. Tramwaje też bedą NIemieckie (1)

    Mam nadzieję, że NIK unieważni ten cyrk. Ta wiadomość to kpina z nas wszystkich i cios w gospodarkę Polski. BEZCZELNOSĆ

    • 10 11

    • budyniowo wiadomo

      • 4 3

  • Co stoi na przeszkodzie

    ze nie sa kupowane pojazdy zasilane na gaz?

    • 6 2

  • Gdansk miastem specjalistow (2)

    Proszę jaki wysyp specjalistów znających procedurę przetargową na terenie UE.
    I oczywiście jak miasto coś zrobi to zawsze znajdą się tacy, co im to przeszkadza.

    • 5 6

    • Nie miasto a urzędnicy po socjologii i europeistyce

      procedury to licealista nawet zna i to w pierwszej klasie. A specjalistów w mieście szkół technicznych i politechniki jest sporo wbrew pozorom tyle że oni nie pracują w UM Gdańsk bo mają wiedzę pozwalającą się samodzielnie utrzymać bez polityki i zapisywania się do PO KOD PIS PSL itp organizacji.

      • 4 2

    • unia rządzi, unia radzi, unia nigdy cię nie zdradzi

      • 1 1

  • Kiedy tramwaj niskopodłogowy na STOGI??? (2)

    • 5 5

    • Niskopodłogowy w stu procentach dopiero jak tory zmienią, ale remont ma się zacząć już w 2017 więc za jakieś 2-3 lata pewnie;)

      • 3 1

    • Nigdy

      do dzielnic w których rysuje się szyby napada nawet na panie motornicze kradnie nawet młotki do awaryjnego wybicia szyby nie powinno jeździć nic nowego. Ja bym nawet wstawił wam zamiast szyb blachy w tramwajach abyście mieli co rysować.

      • 7 1

  • (2)

    No, właśnie, dlaczego nie polskie Solarisy ?

    • 8 6

    • nie staneli do przetargu

      • 1 0

    • Solarisy jeżdżą w Niemczech

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane