- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (428 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (125 opinii)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (57 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (269 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Gdańsk na zakupach: 23 nowe autobusy oraz 15 tramwajów
Mercedes Citaro w białostockich barwach. Jeszcze w tym roku podobnym autobusem będą podróżowali pasażerowie w Gdańsku.
Do końca roku w Gdańsku pojawi się co najmniej 21 fabrycznie nowych autobusów marki Mercedes-Benz. Dodatkowo ZKM czeka na oferty w przetargu na dwa krótkie minibusy oraz przymierza się do ogłoszenia przetargu na zakup 15 tramwajów. Planuje się też wprowadzenie usprawnień w ruchu tramwajowym, które proponowaliśmy już w 2009 r.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zwycięzcą i zarazem jedynym oferentem w obu przetargach była firma Evo Bus Polska, która zaproponowała pojazdy Mercedes-Benz z serii Citaro 2. Koszt zamówienia wyniósł ponad 24 mln zł netto.
- Bardzo cieszymy się, że wygraliśmy ten przetarg, w którym postawiono na komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Oczekiwania w przetargu były bardzo wysokie, ale przewoźnik tym zakupem przyczyni się do poprawy środowiska naturalnego i zdrowia gdańszczan - mówił tuż przed podpisaniem umowy Antonio Cavotta, prezes zarządu Evo Bus Polska.
Pod względem rozwiązań ekologicznych produkty Mercedesa cechuje norma spalinowa Euro 6 oraz możliwość odzyskiwania energii z hamowania, co przyczynia się do mniejszego zużycia paliwa.
Dla pasażerów nowościami będą gniazda USB do ładowania telefonów, zaś dla kierowców - małe lodówki do chłodzenia napojów. Poza tym wyposażenie będzie w typowym dla Gdańska standardzie, czyli m.in. klimatyzacja, monitoring oraz informacja pasażerska z zapowiedziami przystanków. Pojazdy będą oczywiście niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Już się przyzwyczailiśmy do tego, że Gdańsk ma jedną z najbardziej nowoczesnych flot autobusów w Polsce i również w tej części Europy. Szybko przyzwyczajamy się do nowego, dobrego standardu, zapominając o starszych pojazdach, które miały negatywny wpływ na jakość powietrza i były niewygodne - zwraca uwagę Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska - My, Polacy, mamy słabość do Mercedesa. Mówimy czasami, że niektóre produkty "to mercedesy", czyli coś wartościowego, solidnego i dobrze wykonanego, co będzie służyło tak długo, jak to potrzebne.
Nowe autobusy, zgodnie z podpisaną umową, muszą być dostarczone jeszcze w tym roku. Ich zakup pozwoli przede wszystkim wycofać najbardziej wyeksploatowane pojazdy, w tym pierwsze w Polsce autobusy niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (także produkcji Mercedes-Benz) z 1994 r.
Przy okazji podpisywania umowy z Evo Bus Polska na kilka godzin w Gdańsku pojawił się, podobny do zamówionego przez ZKM, Mercedes Citaro, który na co dzień eksploatowany jest w Białymstoku.
- Autobus cechuje dobra płynność jazdy. Silnik pracuje bardzo cicho, nie ma żadnych "szarpnięć" - chwali pojazd Marek Matys, kierowca Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Białymstoku.
Na tym jednak nie kończą się zakupy gdańskiej spółki przewozowej. W tym lub na początku przyszłego roku spodziewać się można dwóch krótkich, ok. 8-metrowych minibusów.
- W pierwszym przetargu nikt nie złożył oferty, choć istniało zainteresowanie ze strony dostawców autobusów. Dlatego też na początku czerwca jeszcze raz ogłosiliśmy przetarg na takie pojazdy - wyjaśnia Maciej Lisicki, wiceprezes zarządu ZKM Gdańsk ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju - Chcemy także jak najszybciej rozpisać przetarg na 15 fabrycznie nowych tramwajów dwukierunkowych. Czekamy tylko na nową ustawę o zamówieniach publicznych.
Czytaj też: Jeden chętny do modernizacji tramwajów
ZKM będzie ponadto starał się o wykonanie kilku stałych rozjazdów międzytorowych, które pozwoliłyby m.in. ominąć zepsuty tramwaj na trasie lub dokonywać zmiany kierunku jazdy tramwaju dwukierunkowego (i wjazdu na właściwy tor) poza pętlami i krańcówkami. Propozycję i zalety takiego rozwiązania opisaliśmy w felietonie z października 2009 r.
Co bardzo cieszy, w ostatnich miesiącach aprobatę zyskała także znaczna część pozostałych postulatów z artykułu sprzed ponad sześciu lat - m.in. tramwaj w ul. Kościuszki
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zmiana kierunku jazdy tramwaju dwukierunkowego z wykorzystaniem tymczasowego nakładkowego rozjazdu międzytorowego na Siedlcach.
Miejsca
Opinie (368)
-
2016-06-14 12:12
Dalej się k**wa nie nauczyli (1)
Że trzeba wspierać rodzimy biznes, jakbyśmy sami nie produkowali autobusów to rozumiem ale do jasnej cholery przecież produkujemy i to dobre!!! Scyzoryk się w kieszeni otwiera
- 12 9
-
2016-06-14 12:51
dodatacje unijne sa tylko na niemieckie
wiec nie marudz tylko smaruj dzemorem z rfn
- 1 3
-
2016-06-14 12:18
Każdy autobus dobry
żeby im się tylko lewe kierunkowskazy włączały jak wyjeżdżają z zatoczki
- 2 3
-
2016-06-14 12:33
A co Mecedes / Evo Bus zrobi dla Gdanska (2)
Czy przy okazji tak duzego zamowienia wynegocjowano cos dla Gdanska i jego mieszkancow? Np. zeby autobusy byly serwisowane w Gdansku - wtedy kilka osob mialo by prace!
Dlaczego nie polskie Solarisy albo Scania ze Slupska, zeby nie wyprowadzac pieniedzy z kraju, czy wojewodztwa?- 7 6
-
2016-06-14 12:40
Mercedes będzie nas woził w luksusie.
- 0 3
-
2016-06-15 15:43
Nie wiem czy wiesz,ale Scania to też nie polska firma.
- 0 0
-
2016-06-14 12:38
Dawniej rozjazdy między torowe były dość gęsto. W razie awarii lub prac torowych można było przepuszczać tramwaje wahadłowo po jednym torze na jakimś odcinku. A na Orunię w ogóle jeździło się z mijankami.
- 3 0
-
2016-06-14 12:40
A kiedy zaczną punktualnie jeździć ???
- 5 6
-
2016-06-14 12:41
Fajnie się wspiera Niemiecką gospodarkę. Tramwaje też bedą NIemieckie (1)
Mam nadzieję, że NIK unieważni ten cyrk. Ta wiadomość to kpina z nas wszystkich i cios w gospodarkę Polski. BEZCZELNOSĆ
- 10 11
-
2016-06-14 13:01
budyniowo wiadomo
- 4 3
-
2016-06-14 13:00
Co stoi na przeszkodzie
ze nie sa kupowane pojazdy zasilane na gaz?
- 6 2
-
2016-06-14 13:04
Gdansk miastem specjalistow (2)
Proszę jaki wysyp specjalistów znających procedurę przetargową na terenie UE.
I oczywiście jak miasto coś zrobi to zawsze znajdą się tacy, co im to przeszkadza.- 5 6
-
2016-06-14 13:36
Nie miasto a urzędnicy po socjologii i europeistyce
procedury to licealista nawet zna i to w pierwszej klasie. A specjalistów w mieście szkół technicznych i politechniki jest sporo wbrew pozorom tyle że oni nie pracują w UM Gdańsk bo mają wiedzę pozwalającą się samodzielnie utrzymać bez polityki i zapisywania się do PO KOD PIS PSL itp organizacji.
- 4 2
-
2016-06-14 13:36
unia rządzi, unia radzi, unia nigdy cię nie zdradzi
- 1 1
-
2016-06-14 13:05
Kiedy tramwaj niskopodłogowy na STOGI??? (2)
- 5 5
-
2016-06-14 13:13
Niskopodłogowy w stu procentach dopiero jak tory zmienią, ale remont ma się zacząć już w 2017 więc za jakieś 2-3 lata pewnie;)
- 3 1
-
2016-06-14 13:38
Nigdy
do dzielnic w których rysuje się szyby napada nawet na panie motornicze kradnie nawet młotki do awaryjnego wybicia szyby nie powinno jeździć nic nowego. Ja bym nawet wstawił wam zamiast szyb blachy w tramwajach abyście mieli co rysować.
- 7 1
-
2016-06-14 13:06
(2)
No, właśnie, dlaczego nie polskie Solarisy ?
- 8 6
-
2016-06-14 23:18
nie staneli do przetargu
- 1 0
-
2016-06-15 15:45
Solarisy jeżdżą w Niemczech
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.