- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (439 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (144 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (273 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Gdańsk: parkingowy underground
5 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Gdańsk szykuje się do budowy podziemnych parkingów w Śródmieściu. 1690 nowych miejsc postojowych ma odciążyć infrastrukturę naziemną nie mogącą pomieścić wszystkich kierowców chcących parkować w centrum.
Przetarg na budowę i obsługę trzech parkingów rozpisano na początku roku. Ostateczny termin składania ofert upływa 27 lutego. A, że firmy mają w zwyczaju składać propozycje na ostatnią chwilę trudno powiedzieć na razie ilu jest chętnych.
- Zwycięzcą może być tylko jedna firma, która wybuduje wszystkie trzy parkingi - mówi Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej UM Gdańsk. - Ich lokalizacja jest trudna, a nakłady finansowe potrzebne do realizacji duże. Rozłożenie tego na trzy osobne firmy byłoby dla nich nie opłacalne.
W trakcie prac nad przetargiem rozważane były dwa systemy parkowania. Pierwszy klasyczny i drugi automatyczny. Pierwszego nie trzeba chyba wyjaśniać, natomiast drugi załatwia cała sprawę parkowania bez udziału kierowcy, którego rola ogranicza się do wjazdu na specjalną platformę. Potem wystarczyłoby już tylko naciśnięcie przycisku i pojazd sam parkuje na wolnym miejscu.
- Ten rodzaj może nie spodobać się konserwatorowi zabytków, gdyż wiąże się z powstaniem na powierzchni parkingu dużych kręgów wjazdowych i wyjazdowych o średnicy 5 metrów - przyznaje dyrektor. - Dlatego też na 99 procent zwycięży tradycyjna koncepcja.
Jednym z głównych kryterium przy wyborze wykonawcy będzie cena. Reszta, jak chociażby termin rozpoczęcia prac i sposób w jaki miałby przebiegać (budowa parkingów po kolei lub jednocześnie) uzależniona będzie od negocjacji ze zwycięzcą. Każdy z podziemnych postojów może mieć maksymalnie dwie kondygnacje.
Parkingi powstaną pod Podwalem Przedmiejskim (pomiędzy ul. Zbytki i Słodowników), Podwalem Staromiejskim (między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym) i Placem Kobzdeja (ograniczony ul. Podwale Staromiejskie i Św. Ducha oraz Targiem Drzewnym i murami obronnymi). Ich łączna powierzchnia pozwoli pomieścić pod ziemią 1690 pojazdów. W największym z nich miejsce postojowe znajdzie aż 850 samochodów.
Parkingi mają powstać najpóźniej do 2012 roku i są receptą miasta na zwiększającą się ilość pojazdów w Gdańsku. Liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 75 tys. w 1990 roku do 275 tys. w 2008 roku. Oznacza to, że statystycznie co drugi mieszkaniec Gdańska posiada własny samochód.
Obecnie, w ścisłym Śródmieściu Gdańska kierowcy mają do dyspozycji około 1040 ogólnodostępnych, płatnych miejsc parkingowych (w tym ponad 30 dla niepełnosprawnych) oraz nieliczne bezpłatne miejsca postojowe na obrzeżach, które nie zaspokajają już dzisiaj potrzeb ani mieszkańców, ani tym bardziej zmotoryzowanych turystów.
Obecnie, w ścisłym Śródmieściu Gdańska kierowcy mają do dyspozycji około 1040 ogólnodostępnych, płatnych miejsc parkingowych (w tym ponad 30 dla niepełnosprawnych) oraz nieliczne bezpłatne miejsca postojowe na obrzeżach, które nie zaspokajają już dzisiaj potrzeb ani mieszkańców, ani tym bardziej zmotoryzowanych turystów.
mb
Opinie (111) ponad 10 zablokowanych
-
2009-02-05 23:59
można by też zrobić parking w kamienicach tak buduje sie np. w niemczech, a kamienica w centrum to dodatkowa przestrzen budujaca tkanke miejska.
- 1 1
-
2009-02-06 08:52
z artykułu wynika że konserwator w ogóle sie nie wypowiedział
To po co wymieniany jest w artykule?
- 0 0
-
2009-02-06 20:49
Prędzej NEED FOR SPEED Underground zrobią na mapie Gdańska...
Powodzenia...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.