• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk przegrał gazoport

Mikołaj Chrzan, Bożena Aksamit, ank
16 grudnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Terminal do przeładunku gazu ziemnego powstanie w porcie w Świnoujściu, a nie w Gdańsku. Taką decyzję ogłosiła w piątek kontrolowana przez państwo spółka Przedsiębiorstwo Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.

Budowę w Polsce gazoportu zapowiedział w styczniu premier Kazimierz Marcinkiewicz (PiS). Powodem były zaburzenia w dostawach gazu do Polski, wywołane przez zakręcenie kurka na gazociągu między Rosją a Ukrainą. Gaz sprowadzany drogą morską ma uniezależnić nas od powtórzenia się podobnego scenariusza.

Od razu było wiadomo, że terminal powstanie w jednym z dwóch polskich portów: Świnoujściu lub Gdańsku. Menedżerowie portów i politycy od stycznia walczyli, by kilkaset milionów euro - na tyle wyceniana jest budowa takiej instalacji - trafiło do ich regionu. Ostateczną lokalizację miało wybrać konsorcjum firm doradczych pracujących dla PGNiG.

Większość przecieków z prac ekspertów wskazywała na Gdańsk. W sierpniu na konferencji prasowej mówił o tym nawet premier Jarosław Kaczyński (PiS): - Jest także sprawa wielkiego magazynu gazowego niedaleko Gdyni. I stąd w tej części wybrzeża będzie gazoport.

Podobne informacje docierały do samorządowców. - Tydzień temu rozmawiałem z marszałkiem Senatu Bogdanem Borusewiczem. Mówił, że będzie to raczej Gdańsk - dziwi się Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego (PO).

Co zdecydowało, że przegraliśmy? PGNiG wskazało pięć argumentów za Świnoujściem: szybszą drogę do uzyskania terenów pod inwestycję, dobry dostęp do infrastruktury technicznej, krótszą drogę transportu gazu, większe zapotrzebowanie na gaz w regionie zachodniopomorskim i zapewnienie rozwoju infrastruktury hydrotechnicznej portu. Zdaniem PGNiG terminal w Świnoujściu ruszy w 2011 r.

Stanisław Cora, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, nie chce komentować decyzji, dopóki nie zobaczy jej formalnego uzasadnienia.

- Ale przecież to my mamy lepszą infrastrukturę i warunki naturalne, a budowa gdańskiego portu gazowego miała kosztować mniej niż w Świnoujściu - mówi prezydent Gdańska Paweł Adamowicz (PO). - Przypuszczam, że to decyzja polityczna.

Tego samego zdania jest Anna Zielińska-Głębocka, poseł PO i twórca Pomorskiego Zespołu Wsparcia Budowy Gazoportu: - Wszystkie znane mi porównania obu portów wskazują, że gazoport w Gdańsku będzie tańszy. Niestety, przeczuwam, że zamiast ekonomii zdecydowała polityka.

- Za Świnoujściem przemawia gazociąg, który przebiega w pobliżu, dobre położenie i świetny lobbing - uważa Jacek Kurski, poseł PiS z Gdańska. - Ale to również wina zaniedbań poprzednich władz portu. Już w 1996 r. powstał u nas projekt gazoportu, który jednak szybko został schowany do szuflady.

W Świnoujściu zapanowała wielka radość. - Ta decyzja to dowód na to, że nie mieli racji ci, którzy obawiali się politycznej, a nie merytorycznej decyzji o lokalizacji. Lokalizacja w Świnoujściu ważna jest nie tylko z ekonomicznego punktu widzenia. Ważna jest dla polskiej racji stanu - twierdzi Joachim Brudziński, poseł PiS ze Szczecina.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że losy decyzji ważyły się do niemal do jej ogłoszenia. Jeszcze kilka dni temu menedżerowie z PGNiG mieli negocjować z władzami portu w Gdańsku warunki finansowe, na których gazoport powstałby w Gdańsku. Według naszych źródeł warunki, które postawiło PGNiG, były skrajnie niekorzystne dla portu i zarząd nie chciał się na nie zgodzić.

Anna Zielińska-Głębocka zapowiada, że wspólnie z marszałkiem Kozłowskim będzie domagać się od PGNiG wyjaśnień. - Nie możemy wykluczyć, że będziemy chcieli tę decyzję podważyć - mówiła posłanka.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Bożena Aksamit, ank

Opinie (186) ponad 10 zablokowanych

  • Za decyzje o budowie gazoportu w Świnoujściu możemy pidziękować wynborcom Adamowicza.

    Brawo Jacek za walke o Gazoport dla Gdańska do samego końca.

    • 0 0

  • W pierdziszewie wielkim mamy najwięcej krzyży i syfu

    wystarczy stanąc na zapleczu Złotej Bramy, Neptuna, mocz i zgnilizna cuchnie wszędzie. W pierdziszewie wygrała i rządzi spółka dupka tuskowatego, nie licz na wsparcie pisiakowatych, zwłaszcza ryżego i jego oblubienicy z nowodworu.

    • 0 0

  • Pisałem..

    przed wyborami i to nieraz że Gdańsk staje się skansenem turystycznym ,wszystkie inwestycje omijają nasze miasto!.Nie wiem czy to wina PO która tak beznadziejnie rządzi u nas.Ta decyzja potwierdza moje obserwacje

    • 0 0

  • To jest decyzja polityczna!

    Daleki jestem od forsowania teorii spiskowych ale w tym konkretnym przypadku wszystko na to wskazuje, że jest to decyzja polityczna. Gdyby PIS-owski rząd wybrał Gdańsk jako lokalizację Gazoportu to dałby ogromny argument dla PO-owców w następnych wyborach samorządowych. PO (Adamowicz, Kozłowski)na pewno jako sztandardowe hasło wyborów 2010 miałoby powstanie Gazoportu w Gdańsku jakoich zasługa. PIS przegrał wszystko co mógł w 3mieście (rada, prezydent) a także w województwie (sejmik). Nie dziwi mnie więc, że Kurak jest taki zadowolony z siebie. Pewnie ta decyzja to element jego chorego planu na następne wybory.

    • 0 0

  • Sławek..

    ale w Szczecinie też wygrała zdecydowanie PO

    • 0 0

  • teee Gdańszczanin

    w przeciwieństwie do twojego jacusia, który zupełnie nic nie zrobił dla powstania gazoportu Adamowicz z Kozłowskim jeżdzili kilkakrotnie do Warszawy -lobbować i promować ale widać, że tacy jak Ty i ta gnida Kurski robicie wszystko żeby z premedytacją n****ć we własne gniazdo. Cieszyć sie tylko, ze to ostatnie Wasze podrygi tzn ekonomicznych kretynów z PIS.

    • 0 0

  • odp.

    Tak wiem, ale Gdańsk to prestiżowa sprawa była dla Kuraka. Wiem to ;) A porażka zabolała

    • 0 0

  • Ujadające płaczące moherki

    W Gdańsku ostatnio jest tyle inwestycji i to nie kuchenkowej taśmy we wrocławskim stylu za 800 pln tylko zaawansowane technologie.
    Więc wytrzymamy bez terminalu gazowe skoro i tak jak ktoś wcześniej napisał mamy wszystko inne.
    W Szczecinie i okolicach jest bieda więc te 30 czy 40 miejsc pracy w gazoporcie niewiele pomoże.

    • 0 0

  • Wypowiada się banda zidiociałych "ekspertów"

    Analogiczne rozwiązanie jak w przypadku Swinoujścia jest już w Brugii. W Świnoujściu jest poprostu istniejące przyłącze a w Gdańsku nie ma żadnego gazociągu więc o c0 chodzi.. Poza tym nie trzeba być żadnym logustykiem żeby zrozumieć że dla ewentualego transportu z Norwegiii zdecydowanie taniej jest do Świnoujścia.

    • 0 0

  • 3City

    Słyszeliście ze na Sląsku ma powstać jedno wielkie miasto "SILESIA", może o tym samym moglibyśmy pomyśleć w Trójmiaście, Gdańsk,Gdynia,Sopot w sumie to prawie milion mieszkańców, może a propozycja przyciągnie do nas super inwestorów....? Co o tym sądzicie, macie propozycję na nazwę Trójmiasta?? może POMORIA??

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane