- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (176 opinii)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (360 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (70 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (131 opinii)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (431 opinii)
Gdańsk przymierza się do inwestycji za ponad pół mld złotych
Budowa linii tramwajowych w ciągu ul. Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Warszawskiej oraz zakup 15 tramwajów i kilka mniejszych inwestycji - taki jest zakres najnowszego etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (IV A). Inwestycja szacowana jest na ponad 561 mln zł. Jesienią miasto złoży wniosek o dofinansowanie unijne w wysokości 286 mln zł.
Jednak w ostatnim czasie próżno jest szukać nowych, charakterystycznych tablic informujących o kolejnym projekcie współfinansowanym przez Brukselę. Właściwie ostatnim naprawdę dużym był tunel pod Martwą Wisłą . Jego otwarcie nastąpiło pod koniec kwietnia tego roku i to tylko dlatego, że inwestycja miała 1,5 roku opóźnienia.
W 2014 roku, przynajmniej teoretycznie, rozpoczęła się nowa tzw. perspektywa unijna obowiązująca do roku 2020. To oznacza, że kolejne miliardy euro mają popłynąć szerokim strumieniem do krajów członkowskich UE. Miasta mogą ubiegać się o środki z różnych źródeł. Problem w tym, że terminy ogłaszania konkursów były już kilkukrotnie przekładane.
Potężna machina administracyjna w końcu jednak ruszy i będzie można ustawić się w kolejce po pieniądze. Gdańsk zamierza w niej stanąć tej jesieni, składając wniosek na kwotę 286,12 mln zł, na warty 581,6 mln zł Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IV A.
- Wniosek o dofinansowanie do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko złożymy w listopadzie - zapowiada Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Jeśli uda się otrzymać środki, miasto znów stanie się wielkim placem budowy. GPKM IV A zakłada bowiem budowę linii tramwajowej w ramach Nowej Bulońskiej Północnej oraz Nowej Warszawskiej i przebudowę infrastruktury tramwajowej na Stogach w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej.
- Dostaliśmy zlecenie z urzędu i wystąpiliśmy o ZRID [zezwolenie na realizację inwestycji drogowej] dla Nowej Bulońskiej Północnej - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która opowiada za realizację największych inwestycji. - W przypadku Nowej Warszawskiej procedowana jest obecnie decyzja środowiskowa, a projekt jest w realizacji do połowy przyszłego roku.
To oznacza, że coraz bardziej realne stają się plany rozpoczęcia budowy pierwszej z wymienionych linii w przyszłym roku, a kolejnej w 2018. Dzięki nim dojdzie do połączenia trasy tramwajowej z Chełmu na Łostowice (na wysokości al. Havla ) z linią na Piecki-Migowo (wpięcie w odnogę w Bulońską ).
GPKM IVA to także nowe wiaty i tablice informacji pasażerskiej na terenie całego miasta oraz zakup przez ZKM 15 dwukierunkowych tramwajów. Przetarg ma być ogłoszony jeszcze w tym roku.
Opinie (327) ponad 10 zablokowanych
-
2016-09-05 16:26
gdzie jest Gdańsk Południe w tej ofercie (1)
- 7 3
-
2016-09-05 16:32
tam gdzie jest zachod i polnoc
w gdansku wszystko jest pomieszane przez urzednikow
- 4 0
-
2016-09-05 17:08
6 przesiadek dziennie (1)
Chaos podpinany do starego chaosu.
- 9 2
-
2016-09-05 19:02
Trzeba było kupić mieszkanie w mieście a nie na wygwizdowie.
Przyjedzie taki z prowincji, kupi mieszkanie w jakichś Szadółkach czy Ujeścisku, podatki odprowadza do swojej pipidówy i marudzi jeszcze że mu Gdańszczanie tramwaju pod dom nie podstawia.
- 6 2
-
2016-09-05 17:26
Żadne miasto na świecie nie rozwija się bez dynamicznego rozwoju infrastruktury. (1)
Nowe drogi, parkingi, wydajna i łatwo dostępna komunikacja miejska - to wszystko razem połączone napędza gospodarkę, a nie na odwrót.
- 4 4
-
2016-09-05 22:39
jeśli w skład tej infrastruktury mają wchodzić przede wszystkim drogi
to miasto będzie coraz w większym stopniu ponosić rosnące koszty funkcjonowania, a ludzie będą się przenosić na peryferie lub poza miasto.
stąd korki na drogach dojazdowych będą coraz większe i miasto wpadnie w błędne koło niezrównoważonego rozwoju, w którym krąży od kilkudziesięciu lat.- 0 0
-
2016-09-05 17:28
W Krakowie uczniowie od dzisiaj jazda tramwajem - gratis
Właśnie mówili w Telewizji w Krakowie uczniowie jazda gratis nawet w sob. i niedz.Gdański prezez zkm nigdy na to nie pójdzie.
- 5 2
-
2016-09-05 19:04
W pierwszej kolejności (3)
Nowa Warszawska najbardziej potrzebna!
- 3 7
-
2016-09-05 19:07
Nowa Świętokrzyska tak Nowa Warszawska nie (1)
- 4 1
-
2016-09-05 21:59
Świętokrzyska to już nie Gdańsk
- 0 1
-
2016-09-05 22:48
Nowa warszawska out!!!!
Nikt i tak nie będzie korzystał i nie pasuje w tym miejscu. Inne drogi są bardziej potrzebne a w miejscu gdzie miała iść nowa warszawska lepiej zachować zieleń!!!!!
Dużo lepszym wyjściem byłoby puścić tramwaj przez osiedle- 5 0
-
2016-09-05 19:57
a jak w gdyni remont kwiatkowskiego ? (1)
- 3 0
-
2016-09-06 09:11
Jak zwykle, od lat się ciągnie...
- 2 0
-
2016-09-05 20:26
Ponad pół mld złotych, na tramwaje ?
- 0 6
-
2016-09-05 20:52
Czy Gdynia kiedykolwiek doczeka się inwestycji na taką skalę jak w Gdańsku?
- 3 0
-
2016-09-05 20:58
atastrofa ekologiczna
- 2 0
-
2016-09-05 21:28
Nie zgadzam sie
Nie dla tej inwestycji!!!!!!!!!!!!
- 2 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.