• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk rezerwuje teren pod kolejny parking kubaturowy w centrum

Krzysztof Koprowski
31 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Teren planowanego podziemnego parkingu. Po prawej kamienice 3 Maja 25(A). Teren planowanego podziemnego parkingu. Po prawej kamienice 3 Maja 25(A).

Czy w centrum Gdańska powstanie kolejny parking kubaturowy? Takie rozwiązanie przewiduje procedowany plan zagospodarowania dla rejonu historycznego Zespołu Szpitala Bożego CiałaMapka, zaś o nowe miejsca do parkowania zabiega Hevelianum. Choć w pobliżu są tereny zarezerwowane pod miejsca postojowe, urzędnicy przekonują, że budowa podziemnego parkingu jest niezbędna.



Czy płacisz za parkowanie samochodu w miejscach, gdzie jest pobierana taka opłata?

Celem sporządzenia nowego planu zagospodarowania, który obecnie jest wyłożony do publicznego wglądu, jest przede wszystkim "dopuszczenie nowej zabudowy usługowej w rejonie dawnego Zespołu Szpitala Bożego Ciała, a także funkcji związanych z kulturą i edukacją wraz z zielenią towarzyszącą po północnej stronie ulicy 3 Maja".

Jest to spójne z zamiarem rewitalizacji zdegradowanych budynków, w których Hevelianum - formalnie jednostka budżetowa miasta - zamierza utworzyć do 2024 r. m.in. mediatekę, centrum powitalne z kawiarnią, księgarnią, punktem informacyjnym, bazę noclegową na potrzeby instytucji oraz pracownie pszczelarza.

Parkingi w Gdańsku, Sopocie i Gdyni


Istniejące, budowane oraz planowane ogólnodostępne parkingi kubaturowe w centrum Gdańska. Istniejące, budowane oraz planowane ogólnodostępne parkingi kubaturowe w centrum Gdańska.

Parking pod boiskiem przy kamienicach z czerwonej cegły



W projekcie planu uwzględniono jednak także budowę parkingu podziemnego, o którym wcześniej szerzej nie mówiono. Jako jego lokalizację wskazano niezabudowany teren przy ul. 3 Maja - naprzeciwko budynków 3 Maja 25 i 25AMapka, czyli charakterystycznych kamienic z czerwonej cegły, doskonale widocznych z pobliskiego wiaduktu Błędnik.

W pierwszej wersji projektu planu przewidziano maksymalnie 200 miejsc postojowych z opcją realizacji ich w nadziemnej kubaturze "pokrytej warstwą ziemi, w formie historycznego obwałowania z II połowy XIX w.".

Nowy parking podziemny wbrew zgłoszonym uwagom do planu



Wobec takiej propozycji wpłynęło 40 uwag o odstąpieniu od realizacji parkingu, ograniczeniu jego pojemności na maksymalnie 20 aut lub ustaleniu zgodnie z zapisami studium tzw. Strefy B, która jest "strefą ograniczonego parkowania".

Prezydent Gdańska, a dokładniej działający z jej upoważnienia zastępca ds. zrównoważonego rozwoju Piotr Grzelak, postanowił odrzucić te postulaty. W kolejnym projekcie planu pojawił się parking z maksymalną liczbą miejsc postojowych 150 oraz zlokalizowany w całości pod ziemią, co w głównej mierze podyktowane jest wynikiem prowadzonych rozmów z wojewódzkim konserwatorem zabytków.

Jednocześnie wskazano do ochrony zachowanie co najmniej 44 drzew, zlokalizowanych przede wszystkim w części terenu bliżej placu Zebrań Ludowych.

  • Wszystkie uwagi dotyczące parkingu zostały odrzucone w toku prac nad dokumentem.
  • Główne ustalenia projektu planu.
  • Porównanie projektów planu po I wyłożeniu i obecnie.
  • Struktura własności gruntów w granicach projektu planu.

Dodatkowy parking to zabezpieczenie potrzeb Hevelianum



W jaki sposób Biuro Rozwoju Gdańska uzasadnia budowę nowego parkingu w miejscu, w którym istnieje dobrze rozwinięta sieć komunikacji miejskiej, a jednocześnie od wielu lat mówi się o polityce planowania przestrzennego opartej na ograniczeniu ruchu aut w centrum miasta?

- W sąsiednim terenie - na Górze Gradowej - planowana jest lokalizacja planetarium. Pomorski wojewódzki konserwator zabytków wyraża zgodę na realizację tej inwestycji w miejscu obecnego parkingu zlokalizowanego na MajdanieMapka [ok. 70 naziemnych miejsc - dop. red.]. Budowa spowoduje konieczność likwidacji znacznej części miejsc do parkowania tam usytuowanych. W związku z tym nie powinno się mówić o tworzeniu nowych miejsc parkingowych, a jedynie o bilansowaniu obecnej liczby tych miejsc. Dodatkowo plan daje możliwość zabezpieczenia miejsc do parkowania dla użytkowników Zespołu Szpitala Bożego Ciała, który w przyszłości będzie administrowany przez Hevelianum. Zatem na potencjalny parking we wspomnianej lokalizacji należy patrzeć z perspektywy całego założenia - przekonuje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Dojazd do parkingu ma odbywać się z drogi przyległej do kamienic z zastrzeżeniem, że wjazd do obiektu powinien być zlokalizowany możliwie najbliżej głównego odcinka ul. 3 Maja. Dojazd do parkingu ma odbywać się z drogi przyległej do kamienic z zastrzeżeniem, że wjazd do obiektu powinien być zlokalizowany możliwie najbliżej głównego odcinka ul. 3 Maja.

Parking dla planetarium, na które nie ma pieniędzy



Warto jednak zauważyć, że budowa planetarium została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość ze względu na wysoki koszt realizacji - ponad dwukrotnie wyższy (w pierwszym postępowaniu 42 mln zł, w drugim 49,8 mln zł) od planowanego budżetu na ten cel (ok. 21,2 mln zł) oraz w efekcie utratę dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 15 mln zł.

Realizowana niejako "w zastępstwie" planetarium, rozbudowy Kaponiery Południowej i rekonstrukcji odcinka muru Carnota rewitalizacja Zespołu Szpitala Bożego Ciała (na kwotę ok. 31 mln zł) nie zabierze zatem żadnych miejsc postojowych, a ze względu na zakres działalności nie przyciągnie aż tak wielu dodatkowych odwiedzających.

Hevelianum: plan nie określa terminów realizacji parkingu



Na pytanie, w jaki sposób Hevelianum planuje sfinansować budowę parkingu oraz jaki byłby jego koszt, otrzymaliśmy jedynie lakoniczną odpowiedź:

- Plan daje możliwość ewentualnej budowy parkingu, ale nie przesądza o jego realizacji i ostatecznym kształcie - mówi Katarzyna Mejna specjalistka ds. komunikacji i mediów w Hevelianum.
Przypomnijmy, że budowa parkingu nadziemnego przy Urzędzie Wojewódzkim i MarszałkowskimMapka w pierwotnym kształcie (przed odkryciem dawnych fortyfikacji) na 475 miejsc postojowych miała kosztować ok. 21 mln zł, czyli w przeliczeniu na jedno miejsce - ok. 44 tys. zł.

Czytaj też:

Wiadukt Biskupia Górka: druga nitka otwarta jeszcze w styczniu



Obecnie postój na wszystkich parkingach Hevelianum jest płatny od 4,20 do 5,10 zł za godzinę. Z opłat zwolnieni są pracownicy placówki. Obecnie postój na wszystkich parkingach Hevelianum jest płatny od 4,20 do 5,10 zł za godzinę. Z opłat zwolnieni są pracownicy placówki.
Trzymając się sztywno tej kwoty, budowa parkingu dla Hevelianum na 150 miejsc przy ul. 3 Maja kosztowałaby ok. 6,6 mln zł, zaś utrzymując dotychczasowe zasady funkcjonowania parkingów Hevelianum, zwrot poniesionych kosztów z opłat dla najczęstszych użytkowników - pracowników placówki - byłby zerowy.

Wątpliwe jest także zainteresowanie płatnym postojem ze strony pozostałych kierowców, którzy przy obecnej, całkowicie nieskutecznej Straży Miejskiej prędzej wybiorą pobliski trawnik czy chodnik, niż zapłacą za postój.

- Pracownicy mogą parkować nieodpłatnie na wszystkich parkingach zarządzanych przez Hevelianum, tj. przy ul. Gradowej 3, Gradowej 11 oraz 3 Maja 9 - potwierdza Katarzyna Mejna.
Czytaj też:

Ulotki za dewastację trawników. Urzędnicy chcą edukować kierowców



Istniejące rezerwy pod znacznie tańsze parkingi



Warto zauważyć, że znacznie niższym nakładem finansowym można urządzić parkingi naziemne:

- Minimalna liczba miejsc postojowych na terenie przy ul. Giełguda i Dąbrowskiego została ustalona na poziomie 60 i większej nie należy się spodziewać z uwagi na konieczność uwzględnienia przebiegającego tam ciepłociągu. W pierwotnych założeniach do obowiązującego planu z 2007 r. parking ten miał wspomagać funkcję węzła integracyjnego zlokalizowanego w terenie 002-KZ94 [tj. fragmentu pl. Zebrań Ludowych - dop. red.] oraz istniejący cmentarz - wyjaśnia dyrektor BRG. - Parking ten może także wspomagać funkcje Hevelianum, zwłaszcza w przypadku, kiedy realizacja miejsc postojowych w ramach procedowanego planu, z różnych powodów, nie będzie możliwa.
  • Zespół budynków dawnego Szpitala Bożego Ciała i jeden z parkingów Hevelianum, na którym pobierana jest opłata 4,20 zł za godz. postoju.
  • Budynki dawnego Zespołu Szpitala Bożego Ciała, które będą poddane rewitalizacji.
Biuro Rozwoju Gdańska jednocześnie przyznaje, że możliwe jest zlokalizowanie dodatkowych miejsc postojowych bezpośrednio w ul. 3 Maja, choć będzie to wymagało "szczegółowych analiz na etapie ewentualnego projektu przebudowy".

Hevelianum nie odniosło się do naszego pytania - propozycji dot. wykorzystania alternatywnej lokalizacji miejsc postojowych, uznając że wyczerpującą odpowiedź w tym zakresie udzieliło już BRG.

Złożenie uwag do planu możliwe do 16 lutego



Projekt planu zagospodarowania oraz prognoza oddziaływania na środowisko dostępna jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 16 lutego br.

Po tym terminie zostaną one ponownie rozpatrzone przez prezydent miasta, a projekt planu zostanie poprawiony i ponownie wyłożony do publicznego wglądu lub w niezmienionym kształcie zostanie skierowany pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.

Miejsca

Opinie (182) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (24)

    A kiedy jakiś bezpłatny parking?Ceny za parkowanie wołają o pomstę do nieba.

    • 115 142

    • A kiedy sklep

      Z bezpłatnym jedzeniem?

      • 67 11

    • Ty i tak nie masz samochodu.

      • 23 5

    • bezpłatny, czyli taki na który zrzuca się cała reszta społeczeństwa? (4)

      Masz prywatne miejsce to tam parkuj. Jak nie posiadasz to kup bądź wynajmuj.

      • 49 6

      • Bezpłatny, czyli taki, który nie będzie stał pusty (3)

        Bo to teraz całe społeczeństwo zrzuca się na pustostany

        • 4 18

        • To bez parkingu, skoro nikt nie parkuje

          A wystarczy, że straż miejska weźmie się do roboty i parkingi się moment zapełnią

          • 9 2

        • skoro stoją puste to znaczy że parkingi są niepotrzebne....

          • 6 1

        • A na które niby się zrzuca

          Z tego co wiem żadnym o którym myślisz miasto nie zarządza, a wszystkie dzierżawi i czerpie dochód.

          • 1 2

    • może jeszcze bezpłatna benzyna?

      • 35 5

    • kup działkę, wybuduj parking i udostępnij go wszystkim...

      • 29 2

    • Obok (1)

      Na Jana z Kolna stoi pusty wielki parking . Pytam gdzie tu logika aby budować kolejny 600 m dalej ??? Przecież to wywalanie kasy podatników . Tym powinny zająć się odpowiednie służby

      • 27 6

      • Dokladnie

        • 7 2

    • Owszem, wołają o pomstę do nieba, bo są zdecydowanie za niskie.
      Całe spoleczenstwo finansuje twórców korków i smogu w centrum.

      • 16 8

    • KIedy zrobiłeś doktorat? (1)

      • 2 1

      • W 57' w Yale)Potem habilitacja na bieszczadzkich połoninach.

        • 2 2

    • (5)

      Wystarczą, że macie dla siebie bezpłatne jezdnię.

      • 16 8

      • (4)

        Płacimy za nią podatkami z paliwa, a potem przyjdzie taki rowerzysta i powie że to jego

        • 9 15

        • (2)

          Ty się najpierw dowiedz na co te wasze podatki idą, bo ani złotówka z podatku w paliwie nie idzie na drogi miejskie.
          Te są finansowane z podatków mieszkańców, w tym także tego rowerzysty, więc tak, jest to jego tak samo jak twoje.
          Podatki z paliwa idą na drogi krajowe - i tak nie pokrywają ich utrzymania w pełni, trzeba dołożyć z budżetu.

          • 16 4

          • (1)

            Rowerzyści to biedaki i ich nie stać na podatki.

            • 5 9

            • Ale to Ty płaczesz o bezpłatny parking ;)

              • 10 1

        • Zarabiam tu ze 4 średnie krajowe i płacę od tego podatek, również w drugim progu

          Jeżdżę po mieście głównie rowerem i KM, nie zużywam dróg tak jak kierowcy. Dorzucam się więcej niż janusze w passatach, a niszczę mniej. Więc nie rozśmieszaj mnie mówiąc, że masz większe prawo do jezdni niż ja :D

          • 3 3

    • Teraz za darmo to nawet nie biją. Wszystko kosztuje .
      Jak jesteś biednym człowiekiem i na nic ciebie nie stać to się wyprowadź. Biedaków Gdańsk nie potrzebuje.

      • 10 3

    • taniej można zainwestować w bilet i przyjechać komunikacją miejską

      • 8 2

    • Dej mnie

      • 5 2

    • cena jednego miejsca naziemnego parkingu

      to bagatela 44 tys. zł.
      A Ty chciałbyś wszystko za darmo hahah

      • 8 3

  • No i super (1)

    • 24 86

    • Bardzo super

      Wincyj betonowych klocy

      • 5 3

  • (1)

    Kolejny parking, jak inne stoją puste

    • 136 21

    • jak się patrzy jakie wiara oddaje auta na złom, to niedługo cena biletu w cenie auta

      • 0 0

  • Jedyne 33 tysie za jedno miejsce (4)

    Nie licząc kosztów utrzymania. Wcale nie przewalamy kasy podatników...

    • 107 15

    • Oj tam

      Po Oli choćby potop

      • 9 1

    • Za miejsce 5 tys

      Reszta na kolesiostwo

      • 4 1

    • Zobacz ile kosztuje metr drogi rowerowej- to dopiero przewalanie kasy!

      • 3 4

    • no patrz drożej, niż za metr apartamentu obajtka...

      • 0 0

  • (1)

    Po co parking jak w centrum są tylko parkingi i nie ma po co tam jechać chyba że na parking?

    • 76 22

    • Możesz jechać na protest albo na marsz

      Jedyne atrakcje w tym smutnym mieście

      • 4 0

  • Dużo, dużo lepiej by było taki, ale w pełni darmowy parking zbudować np. przy węźle Lipce w odległości 100m od przystanku SKM, (8)

    Pomiędzy Węzłem Lipce i Centrum Gdańska wystarczyłyby 2 składy jeżdżące wahadełkiem do Gdańska Głównego. Za to jeżdżące za darmo lub za przysłowiową złotówkę i problem korków na trakcie Św Wojciecha, jak i parkowania w centrum by się rozwiązał. Do Gdańska nie wjeżdżałoby codziennie kilka tysięcy aut od południa.
    Darmowe Park&Ride - to jest potrzebne od południa Gdańska, a nie kolejny parking w centrum za 10 PLN/h

    • 107 15

    • Po co jak przed chwilą oddano 2 duże wiadukty

      Które aż zapraszają do wjazdu autkiem do samego centrum pod drzwi

      • 19 1

    • Przecież na trasie Śródmieście-Pruszcz nie ma opcji na puszczenie SKMki, bo niby tory są zbyt obciążone (2)

      • 4 0

      • znaczy, trzeba zbudować kolejne tory

        • 7 0

      • proszę wejść na google mapy

        Następnie na wysokości wiaduktu Biskupia Górka kliknąć prawym przyciskiem myszki i wybrać "Zmierz odległość".

        Potem kliknąć na wysokości Gdańsk Lipce.

        Całość lekko wykrzywić na wschód.

        To byłyby 2-3 tory dalekobieżne.

        Właśnie stworzyliśmy korytarz dla SKM i regio. Duży P&R przy Lipcach.

        • 2 0

    • Następny fantasta co marzy o darmowym parkowaniu.

      • 2 5

    • Darmowy parking, darmowy pociąg na żądanie i co jeszcze za darmo?

      Mistrzu? Należy się?

      • 4 4

    • Lipce to chyba PKM? a PKM jak wiadomo na główny nie jedzie, bo tak.

      • 1 4

    • Jestem za!

      Dobry i prosty pomysł. Ceny biletów nie są drogie. Miesięczny kosztuje niewiele

      • 1 0

  • (2)

    Ok., tylko dlaczego te parkingi kubaturowe muszą tak beznadziejnie wyglądać! Parking przy Jana z Kolna to budowlany koszmarek!!!

    • 120 5

    • To fakt. Tragedia.

      • 13 0

    • murarz betoniarz

      W Gdyni nie ma takich fachowców aby zbudować taki duży parking

      • 2 0

  • A kiedy Gdynia (5)

    zacznie budować wielopoziomowe parkingi?

    • 31 35

    • po co, te co są stoją puste (1)

      • 8 8

      • Dekalog janusza

        1) nigdy nie płacimy za parking, po prostu nigdy
        2) bieżnik powyżej 1,6 mm to zbytek
        3) przejścia dla pieszych są do wjeżdżania celem zaparkowania, szkoda reszty bieżnika na krawężniki
        4) asfalt płynie, zacumować trzeba nawet, gdy na jezdni wytyczono pas parkingowy
        5) miejsce do parkowania się zawsze należy
        6) ...i to nie dalej niż 50m od celu
        7) ...jeśli nie wiesz, że bezpłatne, patrz przykazanie pierwsze
        8) rowerzyści to biedaki
        9) piesi tylko zajmują chodniki, które - jak sama nazwa wskazuje - służą do parkowania
        10) żeby sąsiadowi dwumasa padła

        • 12 2

    • W Gdyni większość chce parkować za darmo, lub na trawie, bo straż miejska nie istnije (1)

      • 9 3

      • my chcemy pisać co nam na język przyjdzie

        • 1 5

    • oby nigdy w pobliżu centrum miasta

      • 3 1

  • Najwiekszą patologią jest to ze urzednicy mają parkingi "za darmo" (8)

    To trzeba jak najszybciej zmienic bo urzędnicy maja dawac przyklad

    • 145 11

    • (7)

      Dlaczego urzędnik ma płacić za parking pod miejscem pracy?
      Idzie tam pracować a nie się bawić przez min. 8 h dziennie przez 5 dni w tygodniu. to prawie drugie tyle musiałby zarobić żeby mu się parking zwrócił nie wspomnę, że zarabia z twoich podatków:D

      • 4 27

      • Może

        wtedy taki urzędnik zacząłby myślęć o ludziach, którzy pracują na jego pensję?

        • 25 3

      • (1)

        jak promują komunikację miejską i podwyższają mieszkańcom ceny za parkowanie to niech sami będą konsekwentni i też płacą!

        • 24 1

        • oo

          Dzbanie, nie rolą urzędników jest podnoszenie cen za parkowanie, ceny podnosi demokratycznie wybrana Rada Miasta ..... rolą urzędników jest realizowanie tych uchwał

          • 0 0

      • Dziwne że ja też idę pracować a za parking płacić muszę...

        • 21 1

      • Urzędnicy mają w zakresie obowiązków dojeżdżanie do pracy samochodami? Naprawdę?

        • 18 2

      • bo zwykli ludzie płacą (1)

        Pracuję w centrum Wrzeszcza i pracodawca pokrywa tylko 50% ceny za miesięczne parkowanie aut pracowników. Ja dopłacam, więc dlaczego urzędnik nie może?

        • 17 0

        • Moj nie pokrywa 1%bo sycylia

          Buwrze w lape od operatorow i deweloperow

          • 3 1

  • Ludziom pod oknami Grzelak chce zbudować parking! (2)

    Aby po kilku miesiącach udostępnić ten parking do wyłącznej dyspozycji urzędu lub firmy, zaś innym kierowcom za 12 złotych na godzinę.

    • 117 15

    • bzdura

      • 1 8

    • Sprawdzona, wypróbowana metoda.

      Kiedyś Lisicki a teraz Grzelak. I mamy uwierzyć, że to nie z polecenia ongiś Adamowicza, a dzisiaj spadkobierczyni Dulkiewicz ?

      • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane