• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: w listopadzie urośnie strefa "tempo 30"

Maciej Naskręt
9 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Strefa "tempo 30" to obszar ulic objęty zakazem poruszania się pojazdom z prędkością przekraczającą 30 km/h. Wraz z progami zwalniającymi, zwężeniami drogi, kontrapasami dla rowerów, strefa tworzy obszar uspokojonego ruchu drogowego. Strefa "tempo 30" to obszar ulic objęty zakazem poruszania się pojazdom z prędkością przekraczającą 30 km/h. Wraz z progami zwalniającymi, zwężeniami drogi, kontrapasami dla rowerów, strefa tworzy obszar uspokojonego ruchu drogowego.

Kolejne ulice w Gdańsku zostaną objęte strefami "tempo 30", a wraz z nimi na drogach pojawią się progi zwalniające i ronda. ZDiZ wytypował 10 lokalizacji. Tym razem nogę z gazu będzie trzeba zdjąć m.in. na ul. Kartuskiej w dzielnicy Zabornia, czy na ul. Jelitkowskiej łączącej Gdańsk z Sopotem.



Jak oceniasz program poprawy bezpieczeństwa ruchu na gdańskich ulicach?

Do końca listopada w 10 nowych lokalizacjach zamontowane powinny zostać elementy uspokajające ruch na drodze. To kolejny już etap rozpoczętego rok temu przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku programu zwiększającego bezpieczeństwo ruchu na gdańskich ulicach.

- W ubiegłym roku udało nam się zamontować progi, azyle i inne elementy spowalniające ruch w osiemnastu punktach miasta - wylicza Maciej Radowicz, zastępca dyrektora ZDiZ do spraw zarządzania. - W tym roku do mapy bezpiecznych miejsc w mieście dojdzie kolejnych 10 - dodaje.

Miejsca, w których realizowane będą tegoroczne projekty są nieprzypadkowe. - Zgłosili nam je mieszkańcy miasta i Rady Dzielnic - wyjaśnia Agata Lewandowska z Działu Inżynierii Ruchu ZDiZ, odpowiedzialna za projekt. - Przeprowadziliśmy też własne pomiary natężenia ruchu i po badaniach wytypowaliśmy dodatkowe miejsca, w których samochody rozwijały zbyt duże prędkości w stosunku do intensywnego ruchu pieszego - dodaje urzędniczka.

Według inżynierów ruchu z ZDiZ docelowo sieć stref "tempo 30" i skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku, czyli nawet ok. 70 proc. wszystkich ulic w mieście.

Wraz z nowymi strefami mają być wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.

Zarząd Dróg i Zieleni utrzymuje, że ze statystyk policyjnych jasno wynika, iż wprowadzenie wspomnianych rozwiązań jest dużo lepszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa, niż montaż na przejściach dla pieszych sygnalizacji świetlnej.

Program uspokojenia ruchu będzie kontynuowany. Na razie nie wiadomo, w których konkretnie miejscach w roku 2014 montowane będą kolejne elementy temperujące zapędy kierowców.

Lokalizacje planowanych elementów spowalniających ruch w Gdańsku.

1. Ul. Sówki zobacz na mapie Gdańska w rejonie skrzyżowania z Kępną - montaż wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie szkoły
2. Skrzyżowanie ulic: Kamienna Grobla, Toruńska, Dobra zobacz na mapie Gdańska - minirondo typu pinezka na wjeździe w strefę TEMPO 30;
3. Ul. Matemblewska zobacz na mapie Gdańska - montaż czterech progów wyspowych i wysp segregacyjnych na dwóch przejściach dla pieszych;
4. Ul. Wyczółkowskiego zobacz na mapie Gdańska - strefa TEMPO 30 oraz montaż dwóch progów wyspowych i wysp segregacyjnych na przejściu dla pieszych w rejonie szkoły;
5. Ul. Jasieńska zobacz na mapie Gdańska - montaż dwóch progów wyspowych w ciągu ulicy;
6. Ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska - montaż dwóch progów wyspowych na przejściu dla pieszych;
7. Ul. Wilanowska zobacz na mapie Gdańska - montaż sześciu progów wyspowych i wysp segregacyjnych na trzech przejściach dla pieszych;
8. Ul. Dąbrowskiego zobacz na mapie Gdańska w rejonie ul. Płowce - montaż wyniesionego przejścia dla pieszych;
9. Ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska - demontaż dwóch progów wyspowych i wysp segregacyjnych oraz montaż wyniesionego przejścia dla pieszych przed szkołą;
10. Ul. Jelitkowska zobacz na mapie Gdańska - montaż dwóch progów wyspowych na przejściu dla pieszych oraz azyli na dwóch przejściach dla pieszych.

Miejsca

Opinie (285) 2 zablokowane

  • PROGI...

    NA DZIURY NARZEKAJĄ A PROGI MONTUJĄ - TO JEST TO SAMO
    DZIUR NAROBIĆ .... POMYLEŃCY

    • 6 1

  • A co z resztą ulic w Matemblewie ??

    ZDiZ planuje: Ul. Matemblewska - montaż czterech progów wyspowych i wysp segregacyjnych na dwóch przejściach dla pieszych... Faktycznie może się przydać, bo znak Strefa 30 dotyczy tylko Matemblewskiej. Reszta dzielnicy to wytłuczone, źle ułożone płyty drogowe albo wyboiste klepiska... ale tamtędy nikt z ZDiZ nie jeździ, więc problemu nie ma. Pracownicy administracji miasta, rady miasta też nie widzą za płotem problemu ich dzielnicy, czyli jak zawsze - horyzont na czubku nosa kończy się :)

    • 0 2

  • Proponuje strefe 15.Nie macie na co wydawać naszych
    pieniędzy-niroby z urzędu.

    • 5 1

  • (1)

    Niedlugo szybciej bedzie isc na pieszo niz jechac czymkolwiek...

    • 5 2

    • na wielu odcinkach zakorkowanych ulic już teraz tak jest

      dlatego takie zmiany mają sens

      • 1 1

  • przesada

    Na ulicy Jelitkowskiej już są zbudowane trzy (3) ronda, przewężenia, wysepki i jeszcze progi to chyba przesada. Istnieje rozporządzenie ministra transportu zabraniające montowanie progów na ulicach z komunikacją autobusową, a na ul. Łokietka w Sopocie jakoś tego nie respektują, chociaż obok miejsca zamieszkania premiera!!!!!

    • 4 2

  • proponuje nadać Gdansku

    ponownie status wolnego miasta i odłączyć się lewicowej Polski.

    • 2 2

  • wysokie obroty

    Trzeba jeżdzić Na 1-wszym biegu i wysokich obrotach, poprawi się powietrze w mieście. Grabarze będą mieli lepszy przerób na cmentarzu.

    • 4 1

  • a ja mam 4x4 i na kazdym spiacym policjancie wciskam gaz do podlogi.. Suuuuper zabawa... Oby wiecej takich atrakcji w naszym miescie dla offroadowcow :-).. Wieczory beda nalezaly teraz do nas a nie do plastikowych japonczykow H ...

    • 2 2

  • Jeśli nie można normalnie jechać to należy zamknąć ulicę (2)

    i wytłumaczyć po co to budowano ? 30km/h jeździ ciągnik w polnym błocie, a nie auto w miastowej infrastrukturze.

    • 6 4

    • Dziwne na zachodzie i w USA to standard i nikt nie protestuje (1)

      W USA jakoś w strefach mieszkalnych jest wszędzie 20 mil (ok 35km) i tak jakoś każdy tak jedzie i nie problemów z przekraczaniem prędkości. A na każdym skrzyżowaniu masz znak STOP i każdy się zatrzymuje.

      Ale u nas każdy kierowca to egoista, więc wszystko mu przeszkadza.

      • 3 4

      • U nich strefy mieszkalne sa odsuniete o glownych drog komunikacyjnych, u nas sa ich czescia

        • 0 2

  • Lubię

    skrzyżowanie ul. Jasińskiej z ulicą Rysią ułożoną na płytach - przed skrzyżowaniem ustawiony znak o skrzyżowaniach równorzędnych ale jadąc ul. Jasieńską nie widać pojazdu w ulicy Rysiej po prawej stronie gdyż prowadzona jest w rowie pomiędzy dwoma wałami i na rogu rośnie drzewo.Super przydatny znak w tym miejscu!Czekam na kraksy.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane