- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Gdańsk da więcej czasu na wymianę szyldów
porównać
Gdańsk zamierza przedłużyć dwuletni okres dostosowawczy w uchwale krajobrazowej tym firmom, które muszą wymienić swoje szyldy. Chodzi o pomoc przedsiębiorcom dotkniętym trudnościami finansowymi w związku z pandemią koronawirusa, którzy dopiero teraz rozpoczęli dostosowywanie swoich szyldów do wymagań dokumentu. Urzędnicy deklarują, że pozostałe wymagania uchwały będą obowiązywały jak zapowiadano - od 2 kwietnia.
Teraz z podobną inicjatywą, ale jedynie w zakresie szyldów, wychodzą władze Gdańska, o czym poinformowano podczas czwartkowej konferencji prasowej dot. pakietu wsparcia dla przedsiębiorców w związku z koronawirusem.
- W tej chwili pracujemy nad szczegółowymi rozwiązaniami prawnymi, głównie w zakresie szyldów. Chcemy, by vacatio legis na szyldy zostało przesunięte na kolejny rok. Nie chcielibyśmy z powodu szyldów dokładać dodatkowych obciążeń dla przedsiębiorców - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Prace nad uchwałą krajobrazową od początku?
Nie wiadomo jeszcze, w jaki sposób włodarze pod względem prawnym zmienią termin, który jest "na sztywno" zapisany w uchwale przyjętej dwa lata przez Radę Miasta Gdańska.
Co do zasady procedura sporządzania uchwały krajobrazowej jest zbliżona do planów zagospodarowania. Jej zmiana wymaga zatem powtórzenia całego procesu konsultacji społecznych, które będzie niezmiernie trudno przeprowadzić w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego (obecnie odwołano nawet dyskusje publiczne nad projektami planów zagospodarowania).
Kolejna obawa o unieważnienie całej uchwały krajobrazowej
Podczas pracy nad obecnym dokumentem wniesiono 313 uwag oraz 12-krotnie próbowano unieważnić ją na drodze sądowej. Dokument bezskutecznie próbował również unieważnić wojewoda pomorski, Dariusz Drelich, zaś na szczeblu krajowym rozpoczęto prace nad całkowitą likwidacją ustawy regulującej reklamy (prace zostały tymczasowo wstrzymane przed ostatnimi wyborami).
- Działania Gdańska są obarczone bardzo dużym ryzykiem całkowitego unieważnienia uchwały, o co z pewnością będą zabiegały firmy branży reklamowej. Przedsiębiorcy o potrzebie dostosowania szyldów wiedzieli od pięciu lat, gdy zapowiedziano jej wprowadzenie w Gdańsku. Zamówienie i produkcja szyldu zajmują więcej niż dwa tygodnie, które zostały do wejścia w życie postanowień uchwały. Na decyzji miasta skorzystają zatem wyłącznie ci, którzy od samego początku nie zamierzali przestrzegać zapisów uchwały krajobrazowej - ocenia działania miasta Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Warto dodać, że uchwała krajobrazowa nie nakazuje wymiany szyldów, lecz demontaż nośników niezgodnych z zaleceniami. Tymczasowo można zatem umieścić informacje o prowadzonej działalności np. w formie informacji na szybie - oczywiście zgodnie z treścią uchwały.
Sopot bez zmian, Gdynia nadal bez uchwały krajobrazowej
Podobnych zmian jak w Gdańsk nie planuje wprowadzać obecnie Sopot.
- Obecnie mieszkańcy nie zgłaszają nam konieczności zmiany tego terminu. Jesteśmy w trochę innym położeniu niż Gdańsk, ponieważ termin na dostosowanie szyldów mija w czerwcu br. Sytuacja jest jednak bardzo dynamiczna i nie wiemy, co przyniesie najbliższa przyszłość - mówi Anna Dyksińska z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.
Czytaj też: Ponad 100 tys. zł kar za reklamy szpecące Gdańsk i Sopot
W Gdyni dotychczas nie rozpoczęto prac nad projektem uchwały krajobrazowej. W I kwartale 2020 r. planowano przyjąć uchwałę inicjującą proces sporządzania. Na razie jednak zagrożenie epidemiologiczne utrudnia zwołanie jakiejkolwiek sesji Rady Miasta.
Czytaj też: Gdynia: sesja Rady Miasta odwołana
Poradnik Szyld Gdański (pdf)
Przewodnik po gdańskiej uchwale krajobrazowej (pdf)
Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)
Miejsca
Opinie (136) 6 zablokowanych
-
2020-03-20 21:38
Lepsza ładna reklama niż brzydka elewacja
Gratuluje Wam esteci. Zobaczycie jak zdejmą reklamy, jak wyglądają te wasze oczekiwane elewacje. Szare, brudne, pokryte zgnilizna. W internetach se reklamy wyłącznie
- 3 10
-
2020-03-20 22:06
Czy np w Nowym Jorku taka ustawa obowiązuje? (1)
Bo to duże miasto i jakoś reklamy tam nikomu nie przeszkadzają
- 9 7
-
2020-03-21 10:39
ale pani dulkiewicz przeszkadzają bo to jest bardzo ważna sprawa zajmijcie się służbą zdrowia no tak ale to dla was zbyt trudne to może pomalujcie pasy na przejściach i oświetlić je porządnie żeby było widać z daleka,za trudne .Proponuje ruszyć d*py i przejechać się do nowego dworu gdanskiego i zobaczyć jak powinny wyglądać przejścia dla pieszych.
- 2 1
-
2020-03-20 23:14
Jeszcze się z opłat za wywóz śmieci wycofajcie
i z segregowania, jak szaleć to szaleć
Branża zajmująca się szyldami mogła właśnie trochę zarobić, więc to nie jest takie jednoznaczne- 3 2
-
2020-03-20 23:17
Urzędowi i im po równo mówimy nie!
Niczym nie roznią sie smieciowe bilboardy miasta od tamtych.- 5 0
-
2020-03-21 00:09
Przecież to UM stworzył tę uchwałę (1)
Wydali ogromne pieniądze, właściwie wypowiedzieli wojnę jako jedni z pierwszych w Polsce lobby reklamowemu i uważacie, że teraz nagle chcą się wycofać?
- 0 3
-
2020-03-21 10:51
to miasto zawsze się wychyla bilety wolnej jazdy dla pracowników zkm obecnie geit ha ha zabrali a wszyscy w Polsce mają ale dla siebie i policji zostawili kpina.
- 1 1
-
2020-03-21 00:54
Reklama zewnętrzna.
Powinno być więcej czasu dla wszystkich.
Nielegalne reklamy powinny być zdemontowanie zgodnie z uchwałą. Cała reszta powinna zostać jeszcze przez co najmniej rok. Demontaż wiąże się z utratą miejsc pracy, o które w tym czasie powinno się zadbać. I wszyscy powinni to zaakceptować. Więcej odpowiedzialności za miejsca pracy.- 5 3
-
2020-03-21 01:51
(1)
bzdura i obłuda
na budynku UM gdańska jest (była?) wielka reklama banku
to jest ok? ale jak jakiś kowalski wywiesi reklamę swojego biznesu to źle tak?- 6 4
-
2020-03-21 08:05
Advert
Jest logo banku bo jest w budynku oddział banku.
- 0 2
-
2020-03-21 02:36
Najgorsze instynkty się w ludziach budzą
I każą im tu wchodzić i pisać te brednie.
- 1 3
-
2020-03-21 07:31
a Gdynia w oginie
- 0 0
-
2020-03-21 07:52
A ten Drelich to ma firmę reklamową?
PiS lubi bylejakość i syf .
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.